Szociális partnerek részvétele az európai szociális dialógusban … melyek a szociális partnerek szükségletei A ténymegállapítások áttekintése és előzetes.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. Belső erőforrások a pénzügyekben és az adózásban Kalocsai Zsolt, vezérigazgató RSM DTM Hungary.
Advertisements

Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
A tervezés mint menedzsment funkció
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Európai Üzemi Tanács Konferencia Magyar szerepvállalás a Schneider Electric Európai Üzemi Tanácsában, különös tekintettel a magyarországi munkavállalók.
A Multinacionális Társaságcsoportok hatása az érdekvédelemre Magyarországon.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Családi vállalkozás.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Egyéni döntések a szervezetben
A Lisszaboni Stratégia célja 2000-ben ambicionáltuk: « a világ legversenyképesebb és dinamikus tudás alapú gazdaságává válni, amely képes a fenntartható.
Az Új Széchenyi Terv kiindulópontjai Szepesi Balázs, NGM parlamenti és gazdaság-stratégiai államtitkár kabinetfőnöke.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Pénzügyi szervezetek felügyelete a válság időszakában XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Budapest, szeptember 3. Farkas Ádám PSZÁF Felügyeleti.
Vissi András Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht Pécs, szeptember 15. A „régióvá válás” autonóm lehetőségei – brüsszeli képviselet,
1 © kurtán sándor 2011 érdekérvényesítés és érdekegyeztetés az eu-ban munkaadói szervezetek az EU-ban.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
1 GÁZIPARI SZAKSZERVEZETI SZÖVETSÉG Budapest,
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Civilek a területfejlesztésben Dr.G.Fekete Éva MTA RKK, Miskolc.
Reinhard Reibsch az EMCEF volt főtitkára.  1. Fúziók/összeolvadások napirenden – országos és európai szinten  2. Európai szövetségek ágazati szinten.
A természeti környezet védelmének ösztönzése a Magyarország-Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program támogatásával.
ÁVF Társadalmi részvétel 1.
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
Ivan Tomac Predsjednik EKN-aBalatonszemes, SZOCIÁLIS PÁRBESZÉD HORVÁTORSZÁGBAN SZOCIÁLIS PÁRBESZÉD HORVÁTORSZÁGBAN.
Ágazati kapcsolatok és szociális párbeszéd az EMCEF-ben Balatongyörök, április 29.
SZERVEZETTAN (7. hét) A szervezetek környezete. STEEP és
Magyar Bányászati Szövetség Magyar Bányászati Szövetség 1024 Budapest, Margit krt. 85. Tel/Fax: (06-1)
Tisztességes munka és európai szociális párbeszéd Kihasználatlan jelen?
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Biztonság és Partnerség Társadalmi vita - Zárókonferencia szeptember 2. Budapest Az egészségügy feladatai 2010-ig Dr. Székely Tamás miniszter.
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
EVDSZ Budapest, A vizsgálat célja annak feltérképezése, hogy a magyar gyakorlatban hogyan érkeznek el a hazai ágazati vállalati dolgozókhoz.
BEVEZETÉS A KOLLEKTÍV MUNKAJOGBA
Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület 1119 Budapest, Tétényi. u  Tel/Fax: , web: 
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Hogyan segíti az EKKR az európai munkaerőpiac működését? WORKSHOP 4.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Orova Piroska XIII. VIMFÓ április
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Follow-up national seminar Implementation of European social partners’
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
Készítette: Farkasné Veres Edina
Follow-up national seminar Implementation of European social partners’
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Projekt záró prezentáció
Előadás másolata:

Szociális partnerek részvétele az európai szociális dialógusban … melyek a szociális partnerek szükségletei A ténymegállapítások áttekintése és előzetes következtetések a tervezetről Alan Wild ARITAKE-WILD

A ténymegállapítások áttekintése és előzetes következtetések a tervezetről 4 év és 20 nemzeti szeminárium Kétnapos és követő szeminári- umok Csak kétnapos szeminári- umok

Néhány háttér kommentár  A szemináriumi napirend nagyon sajátos volt  … nemzeti >> kapcsolódási képesség az EU- hoz;  Munkaülések cselekvésközpontú eredményekkel;  Nemzeti nyelv és résztvevői tulajdonlás;  EU szociális partnerek és szakértők mint „igény szerinti” erőforrások;  Egyeseknek … az első alkalom, amikor a nemzeti szociális partnerek a kormány nélkül találkoztak;  Mindenkinek … egyedülálló lehetőség két nap eltöltésére „gondolkodóbb módban”.

A mai bemutató  Az általános eredmények összefoglalása; A „kétnapos” szemináriumokból adódó következmények (12 ország); Ami ténylegesen megtörtént a „kétnapos” és a „követő” szemináriumok között (8 CEEC ország); Megvitatásra váró gondolatok és észrevételek.

Egészségügyi figyelmeztetések  Beszámolunk arról, amit nekünk elmondtak, és amit láttunk;  A kezdeti üléseket négy évvel ezelőtt tartottuk és tükrözték a körülményeket, azután … a dolgok gyorsan megváltozhattak;  A közös problémákat és cselekvési prioritásokat nagyon sajátos nemzeti összefüggésekben kellett megfontolni;  Általánosított megjegyzések;  A jelen bemutató egy hosszú és bonyolult tervezet 45 perces áttekintése.

A „kétnapos” szemináriumokból adódó eredmények Az „elsődleges” eredmények a „strukturálissá” válás felé tartanak  Pluralizmus és koordináció;  Rendszeres és hatékony kétoldalú párbeszéd;  Pénzügyi és anyagi erőforrások;  Az emberek minősége és száma;  A kormány szerepe.

A „kétnapos” szemináriumokból adódó eredmények Az „elsődleges” eredmények a „strukturálissá” válás felé tartanak  Pluralizmus és koordináció;  Rendszeres és hatékony kétoldalú párbeszéd;  Pénzügyi és anyagi erőforrások;  Az emberek minősége és száma;  A kormány szerepe. A „másodlagos” eredmények a „kapcsolatossá” válás felé tartanak  Az összeütközéstől a partnerségig „párhuzamos monológok a dialógushoz”;  Megosztott prioritások meghatározása a szociális partnereken belül és közöttük;  „Haszon/haszon” közös tervek megtalálása;  Bizalom és tisztelet;  Együttműködés/szövetség felépítése más országokkal

Pluralizmus és együttműködés  Összetett szociális partner „csúcs” szervezetek;  Befolyásos szociális partnerek, amelyek nem tagjai az európai szociális partner szervezeteknek

Pluralizmus és koordináció  Összetett szociális partner „csúcs” szervezetek;  Befolyásos szociális partnerek, amelyek nem tagjai az európai szociális partner szervezeteknek  Helytelen illeszkedés a kétoldalú és a háromoldalú dialógus tagság között;  Az erőfeszítések megkettőzése;  A prioritások és megbízatások egyeztetése;  Az információs és döntési folyamatok összetettsége;  Az európai megállapodások alkalmazása

? Rendszeres és hatékony kétoldalú párbeszéd A háromoldalú vita meglevő rendszere + A munkaerőpiac erős kormányzati szabályozása + Az átfogó többszörös alkalmazotti/szakszerveze ti kollektív szerződés általános hiánya TÉR A HATÉKONY KÉTOLDALÚ PÁRBESZÉD SZÁMÁRA

AZONBAN Rendszeres és hatékony kétoldalú párbeszéd  A háromoldalú dialógus kormányzati megközelítése gyakran inkább az ellentéteket erősíti, mint az együttműködési kapcsolatokat;  A kétoldalú párbeszéd tere az EU-val kapcsolatos kérdésekre korlátozott;  A „jelenlegi” EU napirend nem a „közvetlenül legfontosabb” a nemzeti szociális partnerek számára;  Felmerülő (felmerült) nézet, hogy a háromoldalú vita és a kormányra való befolyás hatékony kétoldalú párbeszéd által megerősíthető;  Vannak határozatok arról, hogy a szociális partnerek függetlenül dolgozhatnak tovább.

Pénzügyi és anyagi erőforrások  A tervbe vett országbeli szociális partnereknek lényegesen kevesebb emberi és anyagi erőforrásaik vannak, mint nyugati partnereiknek;  Jelenleg az alábbiakkal birkóznak; Nagy mértékű gazdasági és szociális változás; Az alkalmazotti viszonyok új vagy kezdetleges rendszerei és struktúrái; Az európai vívmányok megvalósítása és működővé tétele; Az új EU napirend megvalósítása; Visszahúzódó tagságok (szakszervezetek); Fenntartható tagsági szintek elérése (munkáltatók).

Az emberek minősége és száma  Egyszerűen nincs elég ember;  A nyelvismeret és a műszaki jártasság közötti hibás egyezés;  Az erőfeszítések duplikálása és a szervezési pluralitás általi bonyolult döntéshozatal által létrejött akadály.  Az erőforrások feltérképezése és gyors követő tanulás MEGOLDÁSOK

A kormány szerepe  A kormányok kevéssé értékesnek látják a kétoldalú szociális párbeszédet;  A háromoldalú dialógus gyakran „tétel kipipálás” és/vagy ellenséges;  A kormányok hajlamosak a törvényi megoldásokra;  Maguk a szociális partnerek gyakran visszahátrálnak az új törvények iránti igényeiktől;  A kormányok gyakran elmulasztják az érvényben levő foglalkoztatási törvények érvényesítését;  A képviseletről szóló különleges tiltó jogi problémák Törökországban, Horvátországban és Szlovéniában

A „kétnapos” szemináriumokból adódó eredmények Az érőben levő problémák „gyors követése” a strukturális reform munka elvégzésének kulcsa. A „másodlagos” eredmények a „kapcsolatossá” válás felé tartanak  Az összeütközéstől a partnerségig „párhuzamos monológok a dialógushoz”;  Megosztott prioritások meghatározása a szociális partnereken belül és közöttük;  „Haszon/haszon” közös tervek megtalálása;  Bizalom és tisztelet  Együttműködés/szövetség felépítése más országokkal

AZONBAN Ami ténylegesen megtörtént a „CEEC nyolcakban” a „kétnapos” és a „követő” szemináriumok között  Minden ország javulásokról számolt be;  Javulást leggyakrabban a koordinációban, a kétoldalú párbeszéd hatékonyságában, a műszaki képzésben és a jobb nyelvismeretben jegyeztek fel;  A szakszervezetek pozitívabban nyilatkoztak a javulásokról, mint a munkáltatók  A legfontosabb folytatódó eredmények továbbra is a koordináció, a javuló kapcsolatok a szakszervezetek és a munkáltatók között és a kétoldalú párbeszéd

Ami ténylegesen megtörtént a „CEEC nyolcakban” a „kétnapos” és a „követő” szemináriumok között A leggyakrabban „a javulás korlátairól” számoltak be;  Gyenge szervezési koordináció a szociális partnerek között és bennük;  Nyelvi képzettségek;  Kormányzati hozzáállások;  A munkáltatók rábírása, hogy csatlakozzanak a munkáltatói szervezetekhez „nincs jelen”; KKV-k; multinacionális vállalkozások és a „szektorok közötti szakadék”;  A pénz és az emberek.

Néhány megvitatandó gondolat és észrevétel STRUKTÚRA VAGY KAPCSOLAT? STRUKTÚRA Nem hatékony Hatékony Rossz Jó KAPCSOLATOK

Néhány megvitatandó gondolat és észrevétel STRUKTÚRA VAGY KAPCSOLAT? STRUKTÚRA Nem hatékony Hatékony Rossz Jó KAPCSOLATOK

Néhány megvitatandó gondolat és észrevétel STRUKTÚRA VAGY KAPCSOLAT? STRUKTÚRA Nem hatékony Hatékony Rossz Jó KAPCSOLATOK

Néhány megvitatandó gondolat és észrevétel  Versenytársak ugyanazon tagságért;  Kibékíthetetlen nézetkülönbségek a testületek között;  A szervezeti vezetők politikai állásfoglalása;  Befolyásos szervezetek, amelyek nem tartoznak az EU szociális partnerszervezeteihez Eltérő problémák eltérő megoldásokat igényelnek. A megoldásra irányuló AKARATNAK jelen kell lennie. SZERVEZETEK KÖZÖTTI EGYÜTTMŰKÖDÉS

? Néhány megvitatandó gondolat és észrevétel  Versenytársak ugyanazon tagságért;  Kibékíthetetlen nézetkülönbségek a testületek között;  A szervezeti vezetők politikai állásfoglalásai;  Befolyásos szervezetek, amelyek nem tartoznak az EU szociális partnerszervezetekhez Eltérő problémák eltérő megoldásokat igényelnek. A megoldásra irányuló akaratnak jelen kell lennie. A SZERVEZETEK KÖZÖTTI EGYÜTTMŰKÖDÉS Miért haladnak a tervbe vett országok a szétválás felé, míg az EU 15-ök az egyesülés felé haladnak

Néhány megvitatandó gondolat és észrevétel  Átfogó foglalkoztatási törvények megalkotása;  A kormány a legjobb esetben langyos;  Gyenge elkötelezettség a több munkáltatóval való tárgyalások iránt;  Képviseleti hiányosságok mindkét oldalon;  A nem szabályszerű gazdaság aláaknázza a törvényeket és a megállapodásokat;  Szűk „fizetés és feltételek” napirend;  Hit az ellenséges kapcsolatokban. Ha a kétoldalú párbeszéd elsődleges igénye a Brüsszellel való kapcsolat – nem valószínű, hogy megtörténik. HATÉKONY KÉTOLDALÚ PÁRBESZÉD FELÉPÍTÉSE

Szociális partnerek részvétele az európai szociális párbeszédben … melyek a szociális partnerek igényei A terv ténymegállapításainak és előzetes következtetéseinek áttekintése Alan Wild ARITAKE-WILD KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET