A nemdohányzók védelméről szóló törvény szigorításának hatása budapesti vendéglátóhelyek beltéri levegőminőségére *Országos Környezetegészségügyi Intézet **Országos Egészségfejlesztési Intézet *** VI, VII, VIII, IX. Kerületi Népegészségügyi Intézet Beregszászi Tímea* Vaskövi Béláné.*, Nagy Lívia*, Varró Mihály János*, Demjén Tibor**, Kovács Aranka***, Frankó Erzsébet*** Konferencia a beltéri légszennyezésről, 2012.december 18. Veszprém
Előzmények évi XLI. törvény: a nemdohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól szóló évi XLII. törvény módosításáról a törvény módosítása szerint dohányzási tilalom vonatkozik valamennyi zárt légterű közforgalmú helyiségre, azaz valamennyi munkahelyre, egészségügyi szolgáltatóra, vendéglátó ipari egységre
Célkitűzés A vizsgálatunk célja a zárt légterű közösségi helyek belső téri levegőminőségében bekövetkező változás monitorozása a nemdohányzók védelméről szóló törvény szigorítása kapcsán OEFI Dohányzás Fókuszpont OTH OKI Levegőhigiénés osztály VI,VII,VIII,IX. kerületi Népegészségügyi Intézet VI,VII,VIII,IX. kerületi Népegészségügyi Intézet
A cigarettafüst kémiai összetétele > 4000 féle vegyület (gáz, szilárd) > 100 bizonyítottan ( > 50 valószínűleg ) rákkeltő (arzén, benzol, króm, nikkel, vinil-klorid, kadmium, formaldehid stb.) mérgező anyagok (nitrogénoxidok, ciánvegyületek, ammónia stb.) nikotin - addikció, atherosclerosis (érkárosító) "kátrány" -nitróz vegyületek, PAH-ok- rákkeltő (DNS) szabad gyökök - zsírsav anyagcsere, fehérjebontás, rák Szén-monoxid
Indikátor dohányfüst aeroszol - PM 2,5 Helyszínek főváros VIII. és IX. kerület, öt különböző típusú vendéglátó ipari egysége Melegkonyhás vendéglátó ipari egység Hidegkonyhás vendéglátó ipari egység Kocsma Disco Kávézó Időszak Első mérési időszak: a nemdohányzók védelméről szóló törvény szigorítása előtti időszakban december Második mérési időszak: január 1. után a dohányzás megtiltásának hatása március Vizsgálati körülmények
Módszer aktív monitoring TSI SidePak AM510 személyi aeroszol monitor fényszórásos technológia 1 perces átlagidővel Vizsgálati helyek Belső tér – 1 óra Külső tér – 10 perc
VIZSGÁLATI EREDMÉNYEK, KÖVETKEZTETÉSEK
PM 2,5 -szint geometriai átlaga a vizsgálati helyszínek típusa szerint dohányzás mellett és nélkül 96%91%72%65%95%
PM 2,5 tömegkoncentrációjának (µg/m 3 ) időbeli változása a dohányzásellenes törvény szigorítása előtt és után DISCO esetében
PM 2,5 tömegkoncentrációjának (µg/m 3 ) időbeli változása a dohányzásellenes törvény szigorítása előtt és után HIDEGKONYHA esetében
Összefoglalás a dohányzást tiltó rendelkezések hatására a beltéri légszennyezettség jelentősen javult a 2,5µm alatti részecskék tömegkoncentrációja szignifikánsan (p<0,001) magasabb dohányzás esetén az átlag PM 2,5 koncentráció (G) 89%-al csökkent összes vizsgált helyszínt tekintve a nemdohányzók védelméről szóló törvény szigorítása után a külső térre jellemző PM 2,5 eredmények igazolták, hogy a vizsgált belső terekben a cigarettafüst számított a magas 2,5µm alatti aeroszol koncentráció legfőbb forrásának
A törvény várható pozitív hatásai a számos egészségkárosító hatással bíró 2,5 mikron alatti részecskék (PM 2,5 ) szintje illetve egyéb légszennyező anyagok koncentrációja lényegesen alacsonyabb lesz a zárt légterű közösségi helyeken a dohányzási tilalmak kedvező hatással lehetnek a dohányzásról való leszokásra, az elszívott cigaretta mennyiségének csökkenésére is a dohányfüst-mentes politikának köszönhetően az aktív és passzív dohányzás visszaszorítása jelentősen csökkenheti a dohányzás okozta népegészségügyi és gazdasági károkat
További kihívások nem közösségi, zárt légterű helyiségek egészségügyi szolgáltatónál, egészségügyi szolgáltatást is nyújtó többcélú intézmények területén nyílt légtérben, szigorú elkülönítettség mellett kijelölhető legyen dohányzóhely az intézmény területén is elektromos cigaretta - a nikotinfüggőség átjárást jelenthet a dohányzás irányába