A repüléseink jogi szabályozásának zavarai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG
Advertisements

EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Az NSR-rendszer tervezett fejlesztései Magyarországon
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
a Szabad Repülők Szövetsége (HFFA: Hungarian Free Flying Association)
G M P Dr. Hetényi László.
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
A BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉSEK Jogszabályi háttér
Szakemberek – Szakértők melyikből – mennyit ? XII. FOE Szakmai Napok Balatonalmádi 2012.
Kerekes László igazságügyi szakértő
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
KBSZ szakmai találkozó Siófok, április 08.
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése A szakképzési megállapodás és a szakmaszerkezeti döntés Helyszín dátum Nemzeti Fejlesztési.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
Várható változások a légiközlekedést érintő európai uniós jogi szabályozásban október 7.
A siklóernyőzés és a sárkányrepülés aktuális problémái
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
RIASZTÁS, KUTATÁS-MENTÉS ÉS AZ
MIHÁLY PÉTER Nemzeti Közlekedési Hatóság
A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter 32/2009. (VI. 30.) KHEM rendelete a hajózó személyzet képzésérõl és szakszolgálati engedélyérõl.
1 TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Sipos Sándor főosztályvezető.
Győri Gyula Légügyi elnökhelyettes Hivatalvezető
Repüléseink jogi szabályozásának zavarai
Derzsényi Attila mk. alezredes. Feladat végrehajtáshoz szükséges eszközök, anyagok (elhelyezési szakellátás), készletek, szolgáltatások nyilvántartás,
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Utazási iroda alapítása
megjegyzések a katonai ügyészi és katonai bírói
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
1 A hulladékgazdálkodás szabályozásának eszközrendszere Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
NVT AKG kötelező képzés 2006 FVM Képzési és Szaktanácsadási Intézet Gazdálkodási Napló (2.modul) Várszegi Gábor Dr. Lucskai Attila Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
Tűzjelző és tűzoltó berendezések általános követelményei
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
MUTATVÁNYOS BERENDEZÉSEK PIACFELÜGYELETI ELLENŐRZÉSE
Vasútszabályozási Osztály
Ágazati szakképzés változásai
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A repülés kultúra ÁRAMLÁS.
Polgári Légiközlekedési Hatóság
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Földes Ádám A Paksi Atomerőmű és az információszabadság egy fejlődő demokráciában.
Jogalkotás-jogkövetés, ahogy az ügyvéd látja
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
MRSZ Szakmai nap Vass Tímea Dr.Koller József
Anyagvizsgálat a Gyakorlatban 7. Szakmai Szeminárium Tóth Péter MVM Paks II. Atomerőmű fejlesztő ZRt. Nukleáris Osztály VII. AGY, Új atomerőművek.
Szakképzési változások
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
~ COMLOSS REPÜLÉSEK Szarka Ágoston légiközlekedés védelmi tiszt.
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
2014. november Rendek Tímea
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
A kémiai biztonságról közérthetően
Alapvető jogszabályok A évi LXIV. kulturális örökségvédelmi törvény (2005. évi LXXXIX. törvénnyel módosított, hatályos január 1-től) alapján.
NÉHÁNY GONDOLAT A KISREPÜLŐTEREKRŐL …
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

A repüléseink jogi szabályozásának zavarai Kerekes László igazságügyi szakértő Tel.: 20/7779139 Email: laszlo.kerekes55@gmail.com

Lisszaboni szerződés (2009,december 1.) Az EU legfontosabb értékei: emberi méltóság szabadság demokrácia jogállamiság egyenlő esélyek emberi jogok www.ehpu.org

TV. a légiközlekedésről PILÓTA LÉGIJÁRMŰ LÉGTÉR TV. a légiközlekedésről (XCVII./95.) „19.§. (2) Nem kell üzemben tartási engedély a természetes személy tulajdonát képező, kizárólag magáncélra használt polgári légijármű üzemben tartásához” üzemben tartás: azon tevékenységek összessége, amelyek során az üzemben tartó a légijármű alkalmazási céljának megfelelő felhasználását szervezi és irányítja, a légijármű légialkalmasságának és üzemképességének fenntartásáról gondoskodik, továbbá a repülések végrehajtását a vonatkozó előírásokkal összhangban szervezi, irányítja és felügyeli. 20/2002. KöViM rendelet a polgári légijármű üzemben tartásának szakmai feltételeiről és engedélyezési eljárásáról 1. § (1) E rendelet hatálya a Magyar Köztársaság Állami Légijármű Lajstromába (a továbbiakban: lajstrom) felvett polgári légijármű üzemben tartójára terjed ki.

XCVII./1995. Légiközlekedési törvény (Ltv) Ltv. „22. § Légiközlekedési, valamint légiközlekedéssel összefüggő tevékenység - a 71. § 10. pontjának e) és h) pontjában meghatározott tevékenység kivételével - a légiközlekedési hatóságnak… az adott tevékenységre vonatkozó engedélyével folytatható..” e) a légi jármű sport-, valamint magáncélú alkalmazása, 12. légi közlekedéssel összefüggő tevékenység: a) a légi jármű, …gyártása, karbantartása, javítása, c) a légiközlekedési szakszemélyzet szakirányú földi képzése, f) a légi jármű földi kiszolgálása;

Lt. 29. § (1) A légijármű és egyes légiközlekedéssel kapcsolatos eszközök gyártásához, a javítási és karbantartási tevékenység folytatásához az illetékes légiközlekedési hatóság engedélye szükséges

2002 Lt.6. § (1) A magyar légteret az a légijármű veheti igénybe, a) amely felségjellel és lajstromjellel, illetőleg jogszabályban meghatározott egyéb azonosító jelzéssel rendelkezik, továbbá b) amelynek vezetője a légiközlekedési hatóság, illetve a katonai légügyi hatóság által kiadott szakszolgálati engedéllyel rendelkezik. (2) Az (1) bekezdés b) pontjában említett feltétel nem vonatkozik a kiképzés ideje alatt légijárművezető-növendék által vezetett légijárműre.

TV. a légiközlekedésről (XCVII./95.) 52.§. PG KIKÉPZÉSI SZINTEK SIKLÓERNYŐS "NÖVENDÉK I" Oktató irányítása mellett alapfokú gyakorló repüléseket végezhet.  Dátum: ........................ Oktató: ..............................  Az előírásoknak megfelelően siklóernyős "A" vizsgát tett SIKLÓERNYŐS "NÖVENDÉK II"  Oktatója iránymutatása alapján, nem turbulens időben, magassági korlátozás nélkül gyakorló repüléseket, oktatója jelenlétében középfokú gyakorlati repüléseket végezhet. Dátum:.......................... Oktató: ............................... PILÓTA LÉGIJÁRMŰ LÉGTÉR TV. a légiközlekedésről (XCVII./95.) 52.§. „ Lajstromozásra nem kötelezett légijárművet az vezethet… … rendelkezik a hatóság által elfogadott tanfolyam elvégzéséről bizonyítvánnyal”

2005 Lt.6. § (1) A magyar légteret az a légijármű veheti igénybe, a) amely felségjellel és lajstromjellel, illetőleg jogszabályban meghatározott egyéb azonosító jelzéssel rendelkezik, továbbá b)54 amelynek vezetője a légiközlekedési hatóság, illetve a katonai légügyi hatóság által kiadott szakszolgálati engedéllyel rendelkezik, lajstromozásra nem kötelezett légijármű esetében a jogszabályban meghatározott feltételeknek megfelel. (2) Az (1) bekezdés b) pontjában említett feltétel nem vonatkozik a kiképzés ideje alatt légijárművezető-növendék által vezetett légijárműre. 2005

TV. a légiközlekedésről PILÓTA LÉGIJÁRMŰ LÉGTÉR TV. a légiközlekedésről (XCVII./95.) 52.§. „… vezethet, aki nem szenved a külön jogszabályban felsorolt betegségek, testi hiányosságok egyikében sem” 14/2002. EüM rendelet a szakszolgálati engedélyek egészségügyi követelményeiről

Növendék szakszolgálati engedély TV. a légiközlekedésről 2001: 5/2001. Növendék szakszolgálati engedély 2002: 14/2002 A polgári légiközlekedési szakszolgálati engedélyek egészségügyi feltételeiről és kiadásuk rendjéről A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény (a továbbiakban: Lt.) 53. §-ának (5) és (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján… Lt. 53.§. (8) A szakszolgálati engedélyek kiadásának egészségügyi feltételeit a miniszter az egészségügyért felelős miniszterrel, … egyetértésben rendeletben határozza meg. 11.§. A lajstromozásra nem kötelezett légijármű vezetőjének 2. Eü minősítéssel kell rendelkeznie PILÓTA TV. a légiközlekedésről (XCVII./95.) 52.§. „… vezethet, aki nem szenved a külön jogszabályban felsorolt betegségek, testi hiányosságok egyikében sem” 14/2002. EüM rendelet a szakszolgálati engedélyek egészségügyi követelményeiről

Csak a lajstromosokra vonatkozik. 2009: 32/2009. Csak a lajstromosokra vonatkozik. Szakszolgálati engedélyes nem lajstromozottra vonatkozik? A lajstromozásra nem kötelezett légijármű vezetőjének 2. Eü minősítéssel kell rendelkeznie (2000. „orvosi követelmény nincs meghatározva, 2003. Bírói határozat: „nincs egyértelmű jogszabály” 2008. A hatóság képviselői elismerik, hogy jogszabály nem írja elő 2010. A hatóság képviselője szerint jogszabály előírja.) PILÓTA TV. a légiközlekedésről (XCVII./95.) 52.§. „… vezethet, aki nem szenved a külön jogszabályban felsorolt betegségek, testi hiányosságok egyikében sem” 14/2002. EüM rendelet a szakszolgálati engedélyek egészségügyi követelményeiről

Lt.12. § (1) A magyar polgári légijármű - a jogszabályban légijárműnek minősített repülőmodell, az ejtőernyő és a személyzet által vezetett egyéb repülőeszköz kivételével - a légiközlekedésben akkor vehet részt, ha a légiközlekedési hatóság a Magyar Köztársaság Állami Légijármű Lajstromába (a továbbiakban: lajstrom) felvette.

63/2001. KöViM rendelet (12. melléklet) Siklóernyő vizsgálata (Motoros siklóernyő felülvizsgálata: „3. Kocsiszekrény (trike) vizsgálata: - megegyezik a segédmotoros sárkányrepülőnél”

63/2001. KöViM rendelet … a rendelet alkalmazásában i) vitorlázó sárkányrepülő: olyan lábról indítható és lábra érkező hajlékony szárnyfelülettel rendelkező függővitorlázó légijármű, melynek kormányzása általában a hajlékony szerkezettel felfüggesztett pilóta súlypontjának - részleges vagy teljes - áthelyezésével történik,

NEM ELLENŐRZÖTT LÉGTÉR 26/2007. GKM-HM-KvVM rendelet ELLENŐRZÖTT LÉGTÉR NEM ELLENŐRZÖTT LÉGTÉR NOTAM www.hungarocontrol.hu

TV. a légiközlekedésről (A0356/06 NOTAMN Q) LHCC/QRTCA/IV/BO /W /000/195/4736N01702E026 A) LHCC B) 0605110600 C) 0605131500 E) TEMPORARY RESTRICTED AREA ACTIVATED WITH THE FLW COORDINATES: 474915N0173529E 473726N0172432E 472729N0170605E 472335N0164900E 472400N0162829E. CIVIL VFR FLTS PROHIBITED. FLTS OPERATING WITHOUT PERMISSION WILL BE INTERCEPTED BY STATE AIRCRAFTS. THE VIOLATION OF THE RESTRICTED AREA WILL BE FOLLOWED BY LEGAL ACTION. F) GND G) FL195) PILÓTA LÉGIJÁRMŰ LÉGTÉR TV. a légiközlekedésről (XCVII./95.) külföldön bizonyítvány (52.§.)

ELTÖRÖLTE A HATÁRSÁVBAN REPÜLÉS TILALMÁT! 26/2007. GKM-HM-KvVM rendelet módosítása 2012! ELTÖRÖLTE A HATÁRSÁVBAN REPÜLÉS TILALMÁT! Az ezzel együtt módosított 4/1998-as kormányrendelet: „9. § (1) Jogosulatlanul veszi igénybe a magyar légteret az a légijármű, amely az államhatár átrepüléshez szükséges, jogszabályban meghatározott engedéllyel, illetve feltételekkel nem rendelkezik.”

TERMÉSZETVÉDELMI KORLÁTOZÁS Nem repülhetnek be a hajtóművel felszerelt légijárművek… ?????

14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól

14/2000. KöViM „J” melléklet

Elsőbbségek statikus felhajtóerő ballon dinamikus felhajtóerő motor nélkül merev szárnyú (rigid) rugalmas súlypontkormányzású (flexibile) hajlékony struktúra (paraglider) merev motorral motoros repülő (UL-plane-Boeing) motoros súlypontkormányzású (SES) motoros siklóernyő hajtóerővel repülő vadászgép, űrhajó

1979. április 45-ös LE (jogalapja az 1964. évi 26.sz.tvr) Kötelezően alkalmazandó szakmai szabály??????

14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól kitérési szabályok (elsőbbség)

14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól kitérési szabályok (elsőbbség)

14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól kitérési szabályok (lejtő)

14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól TERMIK kitérési szabályok (elsőbbség)

14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól 2900 m AMSL 1500 m 300 m 1200 m AMSL AMSL VFR szabály

14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól 150 méter talaj felett (?) legkisebb magasság

300 m R=600 m 14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól LÉGIJÁRMŰ 300 m R=600 m lakott terület felett

Minimum 30 m ! ütközések megelőzése 14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól ütközések megelőzése Minimum 30 m !

JÖN 2013! (eltelt 1/3 évtized!) – ÉBRESZTŐ! A REPÜLÉSRŐL SZÓLÓ TÖRVÉNY KONCEPCIÓJA (NKH: 2009.augusztus) „A repülés biztonságos működéséhez az azt felügyelő hatósági személyzetnek legalább olyan szakképzettséggel kell rendelkeznie, mint amilyennel azok bírnak, akiket ellenőrzés alá vonnak” „Az Annex II. repülőeszközökre nemzeti szabályozást kell kidolgozni, amelynek összhangban kell lennie az európai gyakorlattal…” „A repülőeszközök a repülésben olyan szerkezetek,mint a bicikli, a moped a közúton” „az arányos szabályozás megköveteli, hogy csak olyan követelményeket állítsunk fel, amelyek indokoltak” NEMZETI LÉGÜGYI STRATÉGIA (2011. június 1.) „a következő évtizedre kíván útmutatóként szolgálni” „több ponton nem alkottuk meg azokat a jogszabályokat, amelyekre a törvény (1996 óta) felhatalmazást ad” JÖN 2013! (eltelt 1/3 évtized!) – ÉBRESZTŐ!