Javaslat a magyar villamosenergia-piac piaci kapcsolat-rendszerének módosítására a fogyasztókért folyó verseny hatékonyságának növelése céljából és az.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
Villamosenergia-piac
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
/21 TESZÖV – Fejér Földgázpiac Aktuális információk Székesfehérvár, január 22.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A vízjog időszerű kérdései
Bogya Zoltán GasCon Workshop GasCon Workshop Hotel Novotel Palace Hotel Novotel Palace Hotel Novotel Palace.
A HAZAI ÁRAMPIACRÓL Kaderják Péter Kutatóközpont vezető Budapesti Corvinus Egyetem, REKK október 17.
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
Az Európai Unió és a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok 2010.július 30. Eger Aranyi Péter Nemzetgazdasági Minisztérium Fogyasztóvédelmi Osztály.
„VITASSUK MEG A JÖVŐNKET” II. blokk
A földgázpiac jelenlegi szereplői, működési tapasztalatok, várható változások. A Magyar Gázipari Egyesülés működésének bemutatása Molnár.
A PIACI MŰKÖDÉS TAPASZTALATAI A MAGYAR GÁZIPARBAN
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
A távhőszolgáltatás időszerű (hatósági) kérdései
Az ÚMFT SLA rendszere - a független értékelő szemszögéből -
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
Néhány szó a földgáz piacról
Molnár Gábor, az MGE igazgatója
Merre tart a hazai energiaszektor 2010 tavaszán. dr
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
A villamosenergia piacnyitás szomorú állapotáról Dr. Nagy Márta elnökhelyettes Gazdasági Versenyhivatal 46. Közgazdász-vándorgyűlés, Eger június.
Fekete Imréné KKB tag A közfelügyeleti rendszer súlypontjai Cegléd, július 6 1.
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Ösztönzési problémák a hazai kiegyenlítő energia piacon
A Jelentős Piaci Erő jogintézménye a villamosenergia-piac szabályozásában Nagy Csongor István SZTE-ÁJK, BME-GTK.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
A 2014-ben esedékes Peer Review (szakértői vizsgálat) A Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagjainak érintettsége Országos Statisztikai Tanács 
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
EU-s pályázatok írása és módszertana
Az ÁFA törvény módosulásának következményei a programra „Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” című 2002/2003. évi területfejlesztési Phare program.
Balatonszemes Június A villamos energia közszolgáltatási helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
Budapest, szeptember A villamos energia közszolgáltatás helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
Kormányszóvivői tájékoztató A vasút reformja. Kormányszóvivői tájékoztató 1.VASÚTI TÖRVÉNY –A Kormány augusztusban elfogadta a vasúti stratégiát (Baross-program).
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
A GÁZSZOLGÁLTATÓK JOGI SZÉTVÁLASZTÁSA MIATTI VÁLTOZÁSOK
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Dr. Szörényi Gábor Dr. Szörényi Gábor
MVM Trade portfoliója 2009-ben
Horváth J. Ferenc elnök Magyar Energia Hivatal Jubileumi Szakmai nap szeptember 16. A VEZETÉKES ENERGIAIPAR SZABÁLYOZÁSÁNAK 10 ÉVES TAPASZTALATAI,
Horváth J. Ferenc, elnök Magyar Energia Hivatal GAZDASÁGI BIZOTTSÁG Energetikai Albizottság Budapest, december 14. A VILLAMOSENERGIA-ÁRKÉPZÉS RENDSZERE.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
Versenyképes képzés Versenyképes képzés Energetikusok és vállalati versenyképesség Előadó: Solti Károlyné tanácsadó Budapest, február 23.
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
Építési projectek monitoringja a szakmai szakértő szemével
Privatizáció és liberalizáció az energiaiparban, veszteségek és lehetőségek a bányaiparban Holló Vilmos vagyongazdálkodási igazgató Balatongyörök, 2006.
A Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program 1.3. A nők munkaerőpiaci részvételének támogatása, a család és a munka összehangolásának segítése november.
HEFOP/ /2 Szerződéskötési alapismeretek. HEFOP/ /22 Tartalomjegyzék Szerződéskötés folyamata Támogatási szerződés.
Európai nagykereskedelmi árak és hazai fogyasztói árak MEH Nagykereskedelmi Fórum, Hornai Gábor,CEZ Magyarország Kft.
Az igazi változásokhoz szemléletbeli váltásra van szükség ? Az energiaszektor szerepe a versenyképesség javításában Energiatudatosság.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
A Paksi Atomerőmű üzemidő hosszabbítása Lenkei István Műszaki főszakértő A műszaki-vezérigazgató helyettes tanácsadója Energiapolitika 2000 Társulat Energiapolitikai.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 16. A fogyasztóvédelem ügyei a évi őszi ülésszakban.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
AZ ENERGIAPOLITKA 2000 TÁRSULAT
ELMŰ Hálózati Kft. ÉMÁSZ Hálózati Kft.
Előadás másolata:

Javaslat a magyar villamosenergia-piac piaci kapcsolat-rendszerének módosítására a fogyasztókért folyó verseny hatékonyságának növelése céljából és az EU Irányelveivel szükséges teljes harmonizáció érdekében Dr. Szörényi Gábor főosztályvezető Magyar Energia Hivatal Szakmai konzultáció 2005. augusztus

TÉMAKÖRÖK: Az új piaci kapcsolat-rendszer előkészítését meghatározó elemek Állapotfelmérés Célkitűzések Javasolt piaci struktúra feltételek javasolt új piaci működés főbb szereplők versenyt segítő intézkedések (likvid versenypiac) ellátásbiztonság (egyetemes szolgáltatás, kínálat) piac monitoring szabályozott árak a szociálisan rászorulók számára Javasolt iparági szerkezet TSO DSO Szervezett piac Tervezett lépések és az azokat befolyásoló tényezők 2

AZ ÚJ PIACI KAPCSOLAT-RENDSZER ELŐKÉSZÍTÉSÉT MEGHATÁROZÓ ELEMEK A GKM 2004. közepi hivatalos felkérésére a MEH által végzett munkák előkészítése (1.) a Bizottság, a CEER és az EURELECTRIC által kiadott értelmező összeállítások elemezése → az EU Irányelvek jobb megértése érdekében; konzultációk folytatása a tagállamok regulátoraival → az EU tagállamokban történt interpretálások megismerése érdekében; azon MVM Rt. javaslatoknak a tanulmányozása és felhasználása, amelyeket a GKM, a Hivatal, az Engedélyesek, a befektetők és a fogyasztók képviselői előtt tartott a 2003. közepi piacnyitás-értékelő megbeszélésen a Hivatalban → a kétoldalú szerződések rendszerének lehetséges módosítási stratégiái; 3

A GKM 2004. közepi hivatalos felkérésére a MEH által végzett munkák előkészítése (2.) a Magyar Villamosenergia Kereskedők Szövetsége (nem egységes) javaslatgyűjteményének tanulmányozása és értékelése → ismertették az új piacra-lépők szempontjait; kétoldalú személyes konzultációk folytatása egyes befektetők képviselőivel, jelentős tanácsadó cégeik vezetőivel → megismerni prioritásaikat, elvárásaikat a változásokat illetően; a különféle fogyasztói szervezetek Hivatalnak küldött észrevételeinek, javaslatainak tanulmányozása, amelyek a verseny kiteljesedését, a kínálati piac kialakulását célozták; → ismertették, hogy mik a fogyasztókért folyó verseny kedvezményezettjeinek az elvárásai; az ellátásbiztonság közép- és hosszú távú feltételeinek vizsgálata külső tanácsadó (PWC–PA Consulting) bevonásával, → megállapításai a javaslat elkészítésénél kerültek figyelembevételre; 4

A GKM 2004. közepi hivatalos felkérésére a MEH által végzett munkák előkészítése (3.) az EU Bizottság által előterjesztett – az ellátásbiztonság megtartására és biztosítására vonatkozó – szabályozási joganyagok figyelemmel kísérése; az EU Bizottság Verseny Főigazgatósága állami támogatással kapcsolatos állásfoglalásainak és más EU tagállamok hosszú távú szerződések módosításaival kapcsolatos döntéseinek elemzése; külső, - az EU versenyszabályozási kérdésekben és az energetikai társaságok közötti kapcsolatrendszerben jártas - szakértő megbízása (a Világbankkal együtt) → a magyar államigazgatás kellő érvrendszerrel rendelkezzen a befektetőkkel folytatandó tárgyalások, egyeztetések, kompromisszumok kialakításához az erőművek szerződéses rendszerét illetően; az MVM Rt. – Boston Consulting elemző összeállításnak tanulmányozása és felhasználása (a vezetői összefoglaló anyagát 2004. őszén az MVM Rt. vezetői rövid úton, informálisan megküldték) → az MVM Rt. törekvéseinek megismerése érdekében; 5

A jövőbeni piaci struktúra kialakítását meghatározó, figyelembe vett szempontok, körülmények (1.) a javasolt megoldások igyekezzenek – a mai hazai gazdasági, technikai lehetőségekhez képest - a legjobban megvalósítani az Irányelvekben szereplő szempontokat, előírásokat, az Irányelvben foglaltak megvalósításával már az átmenet első lépései is összhangban legyenek és mindezek egy irányba mutassanak az egységes európai piacra vonatkozó hazai és európai célrendszerrel, az Irányelv és a hazai jogszabályok közötti teljes, minden területre (pl. egyetemes szolgáltatás) kiterjedő összhang mielőbb kialakulhasson a fogalomrendszer, az intézményrendszer és a piaci típusú működés tekintetében is, az EU Irányelvek azon elvárásainak teljesítésénél, amelyek minden vezetékes szolgáltatásra azonos módon vonatkoznak (pl.: versenyjogi elvek, egyetemes szolgáltatás) igyekezett a Hivatal figyelembe venni a hazai jogalkotók által követett gyakorlatot, amely a hírközlési törvényben már testet öltött, 6

A jövőbeni piaci struktúra kialakítását meghatározó, figyelembe vett szempontok, körülmények (2.) az EU Bizottság Verseny Főigazgatósága - az állami támogatásokkal kapcsolatos - elvárásainak teljesülése mellett minél kisebb mértékű beavatkozásra legyen szükség a korábban kötött magánjogi szerződésekbe és egyúttal minél több kapacitás kerüljön felszabadításra a feljogosított fogyasztók és kereskedőik számára (befektetői kompenzálás), a háztartási fogyasztói árak „ellenőrzése” (a tenderen nyertes egyetemes szolgáltatói áron keresztül, vagy piaci árakon alapuló hatósági árral), a szociális szempontból támogatásra szoruló fogyasztók támogatási rendszerének kialakítási, fenntartási lehetősége ne szenvedjen sérelmet, a Hivatal javaslata ne okozzon jelentős gazdasági hátrányt a jelenlegi piaci szereplőknek (beleértve a fogyasztókat is), kialakítható legyen velük a konszenzus (ezért a javaslat kompromisszumokra épül), a Hivatal javaslata érje el, hogy – a jövőbeni piaci kapcsolat-rendszer ismeretének hiányában – ne jöjjenek létre olyan konstrukciók, amelyek akadályozzák a későbbi továbbfejlesztést, a fogyasztókért folyó hatékony verseny kialakulását. 7

II. ÁLLAPOTFELMÉRÉS, HELYZETÉRTÉKELÉS EU Bizottság 2005. januári jelentés: hatékony versenyt hátráltató körülmény a magyar piacon; HTM (PPA) struktúra → nincs többszereplős nagykereskedelmi piac a releváns piacon A regionális piac kialakulása közép távon várható Határkapacitások: szerződéses szűkületek + nem tervezett áramlások terhelik (AAC kérdése) Állami támogatás (State Aid) vizsgálat (DG Comp.): mi nem elemeztük, de lehet következménye a modellre nézve Közüzemi szolgáltatók valós választásának hiánya TSO döntési kompetenciáinak részleges hiánya 8

III. CÉLKITŰZÉSEK (1.) Az EU Irányelv teljes harmonizációja és az EU egységes piac kialakítását célzó törekvés segítése Ingyenes, gyors szolgáltató váltás Közüzem helyett egyetemes szolgáltatás Feljogosított fogyasztói körben piaci viszonyok Új fogyasztóvédelmi szabályok A TSO funkciók teljessé tétele Átállási költségek (State Aid) kapcsán az EU elvárások teljesítése Fogalmak harmonizációja Tevékenységek kellő szétválasztása (TSO, DSO) 9

Ellátásbiztonság fenntartása III. CÉLKITŰZÉSEK (2.) Ellátásbiztonság fenntartása Magánbefektetők bevonása új erőművek létesítésébe Alapenergia-hordozó zavar kockázata Egyetemes szolgáltató kijelölése, kiválasztása az arra jogosultak biztonságos ellátása érdekében Hálózatfejlesztés ösztönzése Kiskereskedelmi árak A hatékony verseny tudja a regionális piaci árakhoz közelíteni Szociális védelem a szociális szempontból rászorulóknak 10

IV. JAVASOLT PIACI STRUKTÚRA Törekvéseink: Piaci viszonyok további lépésről-lépésre kiterjesztése → a közüzemhez képest szűkített körű egyetemes szolgáltatás (ESZ) (részleges piaci hatás érvényesítés), Fokozott fogyasztóvédelem lehetősége a szociálisan rászorulók körében, Egyetemes szolgáltató(k) szabad piaci beszerzési lehetősége, Jelentős piaci erőfölény (JPE) esetén átmeneti, minden érintettre speciális szabályok a nagykereskedelmi és kiskereskedelmi piacon JPE jelenléte → kevéssé hatékony piac → szabad piaci beszerzés korlátai → részleges ellátási kötelezettség Más iparágak gyakorlatának átvétele 11

IV. JAVASOLT PIACI STRUKTÚRA Törekvéseink: Likvid, többszereplős tartalék-piac → HTM-ek (PPA-k) lehetőséget adnak a közvetlen értékesítésre a TSO számára Likvid, többszereplős nagykereskedelmi piac JPE kapacitás-aukciók folytatása Szervezett energiapiac (tőzsde) létrehozása TSO funkciók delegálása MAVIR-hoz Menetrend-adási kötelezettség, ösztönzési rendszer marad 12

Javasolt szabadpiaci modell 13

Az új piaci működés bevezetésének feltételei Új jogszabályi háttér Új kapcsolatrendszer (Kereskedelmi Szabályzat) A HTM (PPA) rendszer módosítása: Tartalék kapacitások közvetlen értékesítése EU elvárások szerződésbe foglalása az átállási költség kapcsán, amennyiben a DG. Comp fenntartja törekvéseit (küszöbár, reális nyereségszint) Szerződések időtartamának, esetleg kapacitásának csökkentése (nem sértve a finanszírozást, ill. kompenzálva) Szerződések esetleges átalakítása (fizikai szállítás → pénzügyi kötelezettség) Meglévő és jövőben kialakuló JPE szabályozása 14

Javasolt új piaci működés, főbb szereplők A kereskedők piaci áron látják el a feljogosított fogyasztókat (nincs szabályozott ár) Az egyetemes szolgáltatást igénybe vevők köre korlátozott (háztartás +?) (szabályozott, vagy piacon kialakuló kötött, ajánlati ár) Egyetemes szolgáltató(k) a szabad piacon szerzik be energiájukat Szervezett energiapiac létrehozandó (indikatív piaci árjelzés érdekében) (állami szerepvállalással – MAVIR leányvállalat) JPE fennállása esetén is biztosítandó a nagykereskedelmi piac (kétoldalú szerződések piaca, tőzsde) likviditása (értékesítési kötelezettségek) 15

Versenyt segítő intézkedések HTM-ek (PPA-k) újratárgyalása (kapacitás-felszabadítás) SZP létrehozása, likviditásának „biztosítása”, regionalitás segítése Egyetemes szolgáltatás „védett” fogyasztói körének szűkítése Rendszerszintű szolgáltatások valós piaca Erőfölény fennállása esetén egyedi szabályok: Kapacitás felszabadítási kényszer ESZ-ek (korlátozott) ellátási kötelezettsége Minta-ajánlat (kiskereskedelmi piacon) ESZ(ek) kiválasztása (később) tenderen 16

17

18

19

IPARI STRUKTÚRA: 1. változat: Az átviteli eszközök tulajdonosa a MAVIR / Csak az érintett jogi személyek és engedélyesek kerültek feltüntetésre/ MVM MAVIR Jelenlegi közüzemi szolgáltató(k) (Leányvállalat) Kereskedő (Jelenleg jelentős piaci erővel rendelkezik; speciális többlet- kötelezettségek alanya) Szervezett Piac- üzemeltető (SZPÜ) A szervezett piac üzemeltetése (Másnapi piac) Átviteli Rendszerirányító (TSO) Az átviteli hálózat üzemeltetése, fejlesztése és karbantartása 2. A rendszerszintű szolgáltatások piacának üzemeltetése (ideértve a valós idejű (Real Time) kiegyenlítést) Egyetemes Szolgáltató(k) (ESZ) Egyetemes szolgáltatás nyújtása háztartási fogyasztók és jogosult kisvállalkozások részére Elosztói (DSO) Az elosztói hálózat üzemeltetése, fejlesztése és karbantartása (kérelem esetén) – jelenlegi MVM Partner : engedélyek : eszközök tulajdonjoga : külön jogi személyek : jogi szétválasztás 2007. július 1-től 20

IPARI STRUKTÚRA: 2. változat: Az átviteli eszközök az MVM tulajdonában állnak, a MAVIR átviteli irányítási megállapodás alapján gyakorolja az irányítást / Csak az érintett jogi személyek és engedélyesek kerültek feltüntetésre/ MVM MAVIR Jelenlegi közüzemi szolgáltató(k) Kereskedő (Jelenleg jelentős piaci erővel rendelkezik; speciális többlet- kötelezettségek alanya) Átviteli Rendszerirányító (TSO) 1. Döntési jogkör az átviteli hálózat üzemeltetése, fejlesztése és karbantartása tekintetében 2. A rendszerszintű szolgáltatások piacának üzemeltetése (ideértve a valós idejű (Real Time) kiegyenlítést) Elosztói Rendszerirányító (DSO) Az elosztói hálózat üzemeltetése, fejlesztése és karbantartása Egyetemes Szolgáltató(k) (ESZ) Egyetemes szolgáltatás nyújtása háztartási fogyasztók és jogosult kisvállalkozások részére Átviteli eszközök Elosztói eszközök Kereskedő (kérelem esetén) (Leányvállalat) (Leányvállalat) Kereskedő – jelenlegi MVM Partner Szervezett Piac- üzemeltető (SZPÜ) A szervezett piac üzemeltetése (Másnapi piac) : engedélyek : eszközök tulajdonjoga : külön jogi személyek : jogi szétválasztás 2007. július 1-től 21

IPARI STRUKTÚRA: 3. változat: Az átviteli eszközök tulajdonosa a MAVIR, amely az MVM Holding leányvállalata / Csak az érintett jogi személyek és engedélyesek kerültek feltüntetésre/ MVM Holding (újonnan kialakítva, minimálisan három leányvállalattal) Jelenlegi közüzemi szolgáltató(k) MVM Partner Elosztói Rendszerirányító (DSO) Az elosztói hálózat üzemeltetése, fejlesztése és karbantartása Egyetemes Szolgáltató(k) (ESZ) Egyetemes szolgáltatás nyújtása háztartási fogyasztók és jogosult kisvállalkozások részére MVM MAVIR Keres- kedő Átviteli Rendszerirányító (TSO) Az átviteli hálózat üzemeltetése, fejlesztése és karbantartása 2. A rendszerszintű szolgáltatások piacának üzemeltetése (ideértve a valós idejű (Real Time) kiegyenlítést) Kereskedő (Jelenleg jelentős piaci erővel rendelkező; speciális többlet- kötelezettségek alanya) Elosztói eszközök Kereskedő (kérelem esetén) A MAVIR leányvállalata : engedélyek : eszközök tulajdonjoga : külön jogi személyek : jogi szétválasztás 2007. július 1-től Szervezett Piac- üzemeltető (SZPÜ) A szervezett piac üzemeltetése (Másnapi piac) 22

Szociális szempontból rászorulók támogatása A feljogosítottak (ESZ-re felhatalmazottakon kívül) ne részesedjenek hatósági áras szolgáltatásban (piaci ár) Egyetemes szolgáltatás teljes köre nem szociálisan rászoruló → a piaci viszonyoktól „nem eltérített” árakat javaslunk (tender nyertes ajánlati ár, vagy nagykereskedelmi piaci árakból „levezetett” szabályozott ár) Szociális tarifa rászorulóknak 23

Nemzetközi gyakorlat: Piac monitoring Nemzetközi gyakorlat: TSO, MO monitoroz Külön piac-ellenőrző figyel Regulátor gyűjt adatot és „felügyel” EU Irányelv elvárás → regulátori feladatok Javaslat: MEH 24

VI. TERVEZETT LÉPÉSEK ÉS AZ AZOKAT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK 2007. évi teljes piacnyitással egyidőben új működési modell 2006. közepén kormány-jóváhagyás, mint előfeltétel Szakmai egyeztetések után pontosítás, majd esetleg további konzultáció 2005-ben Az EU Bizottság Benchmarking elemzése, jelentése (2005. vége) új szempontokat adhat a kormánynak Az EU Bizottság átállási költség (State Aid) elemzése új szempontokat, időütemet jelölhet ki 25

Köszönöm a figyelmüket! 26