2. Piaci gazdálkodás a szálláshely szolgáltatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements


Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda – termék - tevékenységek”
Utazás, szabadidő és turizmus csoport Az egészségturizmus éve Oláh László igazgató Stratégiai Termékek Igazgatósága Magyar Fürdőszövetség Közgyűlése.
Házi dolgozat fejezetei
HAJDÚSZOBOSZLÓ ⁄ Hajdúszoboszló Közép-Európában, Magyarország keleti részén található. Európa híres pusztája, a Hortobágy és a mozgalmas nagyváros, Debrecen.
A Magyar Turizmus Kártya bemutatása
Megvalósíthatósági Terv ellenőrző kérdései
Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szállodák tevékenységei”
Dr. Juhász László1 Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 tavasz) 9.40 – V. előadó.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
2.7. Piaci gazdálkodás tevékenységei a szálláshely szolgáltatásban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
4.13. Szállodák tulajdonjoga és üzemeltetése „Tulajdon és üzemeltetés”
F ARKASVÁR KONFERENCIA ÉS SPORTHOTEL * * Puskás Kata-Rácz Imre-Támba Judit.
Bachelor Master Dr. Juhász László PhD.
Wellness lehetőségek A wellness, mint az egészségturizmus része.
„Piacgazdálkodás a szálláshely szolgáltatásban” – Értékesítés -
Idegenforgalmi statisztika
Dr. Juhász László1 kereskedelmis zálláshely Belső környezet hatása az ország szállodaiparára érvényesül Turizmus alanyai települések állami szervezetek.
Humánkineziológia szak
TDM Szakmai Nap november 21.
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
A tételek eljuttatása az iskolákba
Kereskedelmi vállalkozások költségeinek elemzése.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Szállodagazdálkodás és vezetés I
Szállodagazdálkodás és vezetés I
Dr. Juhász László PhD. Docens1 Reformok útján Magyar Tudomány Napja 2007 november Tudományos Konferencia Turizmus – Vendéglátás Szekció Apartman-szállodák.
Dr. Juhász László PhD Docens1 Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 tavasz) 9.40 – V. előadó.
Minőség 2012 – minőségbiztosítás a jövő szállodáiban Dr. Juhász László PhD BGF – KVIFK – Turizmus Intézet - Docens 1 Reformok útján Magyar Tudomány Napja.
7.29. Kontroling gyakorlata a szállodában „Kontrolling”
6.25. Szállodák eredménygazdálkodása „Jövedelmezőség”
1. Szállodavezetés és üzemeltetés alapjai 1. 2
Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szállodák tevékenységei”
Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Minőség a szállodákban”
Szállodák eredmény kimutatásának mutatószámai
Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Fejlesztések a szállodaiparban”
Dr. L. Juhasz PhD 1 Szállodagazdálkodás és vezetés I. gyakorlat 7 Október 30 Alap tábla elkészítése 14 oszlop fejléc 4 sor nap * szoba = eladható szoba.
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
A Microsoft Windows Vista gazdasági hatásai Lehetőségek az ökoszisztéma számára Microsoft Innovációs Nap november 27. Komáromi Zoltán Ügyvezető igazgató.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Budapest turisztikai marketingje Készítette: Géra Gabriella.
szakmérnök hallgatók számára
Dr. Balogh Péter Gazdaságelemzési és Statisztika Tanszék DE-AMTC-GVK
A évi demográfiai adatok értékelése
6.21. Szállodai vendéglátás „Hotel F&B gazdálkodás”
Anyagok 3. feladat 168. oldal.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Gyorsjelentés a Kulturális Központok Országos Szövetsége tagintézményeinek felméréséről Kecskemét,
Előadás Szerda – A. III. 240 Hallgató Előadás Szerda
Turizmus gazdaságtan 4.. Szálláshely-statisztikai megfigyelések Előny Helyettesítheti a határstatisztikai megfigyeléseket (részben) Legtöbb országban.
Turizmus gazdaságtan 3..
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
turizmusért felelős helyettes államtitkár
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Gazdasági és PÉNZÜGYI Elemzés 5.
A termelés költségei.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
A termelés költségei.
Master of Arts International Hotel Management „ Management” :01 1 Dr. Juhász László PhD.
Dr. Bienerth Gusztáv prezentációja 2016.december 12.
Szállodák eredmény kimutatásai és mutatószámai
Előadás másolata:

2. Piaci gazdálkodás a szálláshely szolgáltatásban Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 2. Piaci gazdálkodás a szálláshely szolgáltatásban 2.4. Szálláshely szolgáltatás piaci gazdálkodás tevékenységei 1. Piac elemeinek ismertetése „Piac elemei” 2. Szálláshely szolgáltatás kínálata „Szobaszám” 3. Szálláshely szolgáltatás kereslete „Vendégéjszaka”   4. Piaci részarány és pozíció „Piaci pozíció” 5. Szállodák piaci céljai „Piaci célok” 6. Inspiráció „KBL” 7. Gyakorlati foglalkozás témaköre „Piacelemzések” 8. Ellenőrző kérdések „Önértékelés”

Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 2.4. Szálláshely szolgáltatás piaci tevékenysége „Piac” Marketingterv Értékesítés Disztribúció Szobafoglalás

Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 1. Piac elemeinek ismertetése „Piac elemei” Szálláshely szolgáltatás piaci elemei Kereslet = vendégéjszaka Kínálat = szoba Ár = átlagár Bevétel = szállásdíj, egyéb, összes Versenyképességi indikátorok

Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 2. Szálláshely szolgáltatás kínálata „Szobaszám” Kínálatelemzés „Kínálat” Szállodák piaci helyzete „Piaci nyertesek”

Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 3. Szálláshely szolgáltatás kereslete „Kereslet” Szálláshely kereslet „Vendégéjszaka” Szálláshely szolgáltatás piaci árai „Piaci ár” Bevételek alakulása „Vendégéjbevétel” Szállodák kereslete „Szegmensek” Vendégszegmensek „Szegmentáció”  

Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 4. Piaci részarány és pozíció „Piaci pozíció” Piaci részarány Piaci pozíció

Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 5. Szállodák piaci céljai „Piaci célok” Piaci célok Közvetlen piaci környezet Versenytárselemzés a gyakorlatban Versenytárs kiválasztás benchmark szállodák versenytársak összes közvetlen Versenytárselemzés Rangsorolás átlagolással SWOT Boston mátrix

Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 6. Inspiráció „CBL” Piaci részarány, piaci pozíció és piaci helyzetelemzés Versenytárselemzés  

Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 7. Gyakorlati foglalkozás témaköre „Piacelemzések” Piac helyzetelemzés, ismertetése, elkészítése Szállodai tevékenységek ismertetése I. fejezet ” A szállodák piachelyzete az elmúlt öt évben” Házi dolgozat

Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 8. Ellenőrző kérdések „Önértékelés” „Szálláshely szolgáltatás piaci elemi” ellenőrző kérdései 1. Ismertesse, a piac elemeit, tartalmukat, elemzéshez használható adataikat 2. Ismertesse, a piaci pozíció és piaci részarány fogalmát, tartalmát és felhasználási lehetőségét, 3. Mondjon példát a szállodavezetés lehetőségeire és kereteire a piaci helyzettel való összefüggésének bemutatására 4. Ismertesse, a turizmus alanyainak csoportosítási lehetőségeit, és különböző vendégcsoportok jellemzőit (trend, ciklikusság, részarány), 6. Mutassa be a az utazási motiváció és szállodai vendégszegmens összefüggését, 5. Ismertesse a szálláshely kereslet és kínálat és a vendégéjszaka fogalmát valamint mutassa be a fejlődési irányvonalukat 7. Ismertesse, a szálloda közvetlen környezetének bemutatásával a piaci helyzet, a piaci környezet és versenytárs elemzés elemeit, tényezőit 8. Ismertessen lehetséges piaci célokat eltérő szállodatípusokra.

„Szálláshely kínálat” „Szálláshely kereslet” Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” „Szálláshely kínálat” Egy adott ország, régió vagy település szálláshely kínálata a turizmus piacán. A szálláshely kínálat a ténylegesen regisztrált és működő szálláshelyek szobaszámával (egység, férőhely) fejezhető ki. „Szálláshely kereslet” A szálláshelyek iránt megjelenő kereslet. A ténylegesen a szálláshelyeken töltött összes vendégéjszakák száma fejezi a szálláshely keresletet. „Vendégéjszaka” Adott időszakban ténylegesen eladott szobákban megszállt (regisztrált) vendégek száma. Vendégéjszaka / eladott szoba = Vendégéjszaka hányados Vendégéjszaka / vendégszám = Átlagos tartózkodási idő.

Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” „Piaci részarány” Egy adott szálloda vagy szállodacsoport részaránya a kínalti vagy keresleti piacon. Kínálati szobaszám osztva vizsgált terület összes szobaszámával. Keresleti részarány pedig a vendégéjszaka szám osztva a terület összes vendégéjszaka számával. Ha keresleti nagyobb, mint a kínálati akkor hatékony szálláshelyvezetése vagy a piaci pozíciója a szállodának kedvező. „Piaci pozíció” A szálloda piaci helyzetét mutatja meg legalább két tényező figyelembe vételével más piaci szállodákhoz, versenytársakhoz viszonyítva. A mátrix tengelyein felvehető mutatószámok lehetnek átlagár, kínálati ár, színvonal, piaci részarány, revpar, összevetve a szobafoglaltsággal, létszámmal, eredménnyel. Az szakmai átlaghoz való viszonyt a mátrixban való elhelyezkedés mutatja meg.

Piaci részarány és piaci pozíció Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” Inspiráció Piaci részarány és piaci pozíció (elemzések, trendek, okozatok, okok, e nélkül nincs szállodavezetés)‏ Versenytárs elemzés (módszerei, alkalmazás)‏

Piaci környezet elemei Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” Piaci környezet elemei Kereslet Vendégigény vételi szándék Motiváció Utazási mód Nemzetiség Vendégéjszaka vendégszám turizmus alanyai Kínálat Felajánlott szolgáltatások szállodák illetve Szobák száma helyszín specializáció színvonal Ár szolgáltatások ellenértéke Kínálati ár tényleges Átlagár Bevételek Szállás, egyéb, vendéglátás

Üzemeltetést befolyásoló tényezők Magyarország szobafoglaltság Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” Üzemeltetést befolyásoló tényezők Piac pozícionálás 54 - 31.000 61 – 34.100 68 – 35.400 61 - 29.600 65 - 32.800 66 - 36.800 ( 5 * )‏ 49 - 15.400 55 – 15.700 57 – 15.700 58 - 13.100 59 - 13.900 55 - 15.900 ( 4 * )‏ 402 414 400 384 Magyarország Átlagárak 14.944 Ft 15.000 Ft 14.900 Ft 13.000 Ft 12.000 Ft 5 26 24 21 16 38 - 10.300 46 – 9.900 46 – 9.600 43 - 7.700 44 - 8.100 44 - 9.600 ( 3 * )‏ 4 187 175 149 126 3 31 - 8.000 32 – 8.000 32 – 7.700 32 - 4.600 29 - 6.700 28 - 7.200 ( 2 * )‏ 24- 7.300 35 – 5.100 35 – 4.900 29 - 6.600 31 - 5.100 26 - 4.800 ( 1 * )‏ 115 + 16 = 131 110 + 27 = 147 114 + 36 = 150 122 + 38 = 160 1 2 Magyarország 2004 – 2006 Boston Matrix Magyarország szobafoglaltság 48 - 47 – 48 – 50 – 49 - 43 %

Szállodai egységek és szobák viszonyszáma Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” Szállodai egységek és szobák viszonyszáma Piaci vesztes 1-2-3* panzió Piaci nyertes Gyógy 4-5* Szállodák Piaci részarány wellness

Szálláshely vállalkozások piaci céljai Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék Szálláshely vállalkozások piaci céljai Harmónia és fenntarthatóság figyelembe vételével statikus és dinamikus részarány, - piaci részarány, piaci pozíció, - átlagár, - revpar, - trevpar, - szobafoglaltság, - vendégéjszaka bevétel, - egy vendégre jutó költések, - tartozódási idő, - eladott szobára teljes bevétel, - törzsvendégek száma, - minőség, - környezetvédelem, - bevételek szegmensenként, - átlagárak szegmensekre, - vendégek elégedettsége, - árkapacitás, - partnerek helyzete, - vendégpanaszok száma, - minőségi kontroll pontszáma, - törzsvendégek növelése, - szegmensek mutatószámai, - vendég kérdőívek száma piaci gazdasági emberi

Szállodák versenytárs elemzése Átlagolás és eltérés, differencia Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” Szállodák versenytárs elemzése Átlagolás és eltérés, differencia Szempont lehet Helyszín Megközelítés Szobaszám Szoba színvonala Wellness Rendezvény Étterem Ár – termék Gyógyvíz Kezelések Szempont lehet Parkoló, buszparkoló, fizető parkoló Szobákhoz erkély erkélyek fekvése, erkélyek nagyság Vízfelület / vendégszám, konferencia – szekció – vendéglátó helyek aránya Szempont lehet Szolgáltatások léte és ára Kínálata és imázs Étterem, wellness, gyógyászat, Illat klíma, Általános kinézet Tisztaság hatás, park, zöldterület Szempont lehet Kínálati ár, web ár, honlap ár, akciós ár / fő / nap Kiemelt időszakok árai Éttermi árak, kezelések árai Árpocizionáláshoz

Fejezet I. Házi dolgozat Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” Fejezet I. Házi dolgozat „Szállodaipar piaci helyzete az előző öt évben” Cél szálloda helyszín, típus, színvonal ahol a legkedvezőbb kínálat (szállodák, szállodai szobák, átlagárak, revpar, bevételek), kereslet (vendégéjszakák), piaci részarányok, területi és egyéb megoszlások, Piaci pozíciók, helyszín, Rack Rate, színvonal, foglaltság Trendek alakulása különböző megközelítésekben 5 év, különös tekintettel a megadott szálloda környezetére és típusára Helyszín (Magyarország, Budapest, Régiók, Üdülő körzetek, gyógyhelyek) Típus (szálloda, gyógy, wellness, panzió) Színvonal (1* - 5*)

Szállodák vendég és ár szegmentációja 35 % 65 % Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” Szállodák vendég és ár szegmentációja 35 % 65 % Utazási célok - motivációk - szegmens Üzleti Turista Egyéni üzleti Csoport üzleti Egyéni turista Csoport turista Rack Rate Légitársaság Egyedi Rack Rate Vállalati Incentive Széria Család nemzetközi Találkozók Sport Utazási iroda 14 % helyi Konferencia Egészség Tréning Akciós 7 % Hétvége Kiállítás Egyéb szállodalánc - franchise cég - management cég – szállodavezetés formalizált - szabályzatban Márka -Brand Prioritás 2 - 5