Vállalati Gazdaságtan

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.
Advertisements

A marketing fejlődése és szerepe
A klaszterek jogállása, jogi szabályozása Magyarországon
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
Vállalati gazdaságtan
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
Hivatásos csapatsportágak értékteremtése - számokban (Magyarországon)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
A DÍJKÉPZÉS SZERKEZETE TEKINTETTEL AZ EU ÁLTAL TÁMOGATOTT BERUHÁZÁSOKRA, A TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSBEN FOGLALT KÖTELEZETTSÉGEKRE Szabó IstvánnéMAVÍZ Közgazdasági.
PIAC, ÉS PIACI VISZONYOK
Versenyelemzés 8.fejezet.
Effektív-e a verseny a szélessávú piacon?
A verseny - a piac alkotója
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
A PIAC ÉS A VÁLLALKOZÁS MIKROKÖRNYEZETE
A piac Szakiskola.
Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK.
Vállalatgazdaságtan VI.
Fogalma, összefüggések
Árpolitika a turizmusban
Piaci korlátok.
A megbízó-ügynök modell (1)
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Majoros András GAZDASÁGPOLITIKA 2009/2010. II. Majoros András
Bg.5 téma A biztosítási piac.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Vállalatgazdaságtan V.
Településmarketing Értékaudit.
Településmarketing Imázsaudit (folytatás). 2 Dunning-Norman-féle kutatás Tényezősorrend: 1. város- / régióimázs 2. helyi kulturális, 3. nyelvi, 4. kényelmi.
Verseny és együttműködés
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Termelés  Fogyasztás
A marketing piac tartalma
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Az értékesítési rendszer
Vállalati gazdaságtan
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Tiszta monopólium.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Vállalati Gazdaságtan. Vállalati gazdaságtan Kötelező és ajánlott irodalom Kötelező irodalom: 1.Chikán Attila: Vállalatgazdaságtan, Aula,
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén.
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
Vállalati Gazdaságtan. Vállalati gazdaságtan Kötelező és ajánlott irodalom Kötelező irodalom: 1.Chikán Attila: Vállalatgazdaságtan, Aula,
MUNKAERŐPIACI ELMÉLETEK, KATEGÓRIÁK
március március március 31.
1. 2 a gyártók & fogyasztók igényeinek összehangolása a hatékonyság növelése az elérhetőség javítása szakértői szolgáltatás biztosítása vásárlói igények.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Vállalati Gazdaságtan
A vállalkozás környezete
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Az üzleti vállalkozások környezete A gazdaság kettős funkciója: Anyagi szükségletek kielégítése Alapot teremt, hogy működjenek a közszolgáltatások (egészségügy,
BMGE Közgazdaságtan Tanszék1 A hozzáférés és az összekapcsolás szabályozása Az összekapcsolási szolgáltatások piaca Az EU 97/33/EC összekapcsolási.
Vállalkozásmenedzsment I.
A PIAC.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Monopolisztikus verseny, Oligopólium
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Marketing I. 2. előadás A vállalat piaca és környezete
Első vállalati tapasztalatok az EU felvétel után
A piac és a piacgazdaság
Üzleti terv.
A munkaerőpiac áttekintése
Gazdasági rendszerek.
Versenyhelyzet- elemzés
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Előadás másolata:

Vállalati Gazdaságtan

Vállalati gazdaságtan Kötelező és ajánlott irodalom Kötelező irodalom: Chikán Attila: Vállalatgazdaságtan, Aula, 2003. 92-115, 145-155. oldal. Előadásjegyzet Ajánlott irodalom:

Piaci verseny

Vállalati gazdaságtan PIACI VERSENY A PIAC ÉS A PIACI VISZONYOK Piac: valamely jószágnak vagy szolgáltatásnak azokból a tényleges és potenciális vevőiből és eladóiból tevődik össze, akik csere céljából kerülnek egymással kapcsolatba Releváns piac: részpiacok összessége, melyek egy vállalat igény-kielégítési törekvései szempontjából reálisan szóba jöhetnek.

Vállalati gazdaságtan PIACI VERSENY Verseny: két vagy több szereplő egymással szembeni előnyszerzésre irányuló, adott szabályok között zajló tevékenysége. az üzleti vállalkozások természetes létformája szabályai állami szinten, törvényekben és a gazdaság belső logikája szabják meg jóléti funkció allokációs funkció hatékonysági funkció

Vállalati gazdaságtan PIACI EGYÜTTMŰKÖDÉS Kooperáció: két vagy több szereplő összehangolt tevékenysége együttes nyereségük növelése érdekében pozitív, gazdaságszervező verseny tisztaságát veszélyeztető

Vállalati gazdaságtan PIACTÍPUSOK Piactípusok Hatékony piac: a befektetett tőkék megtérülési rátái gyorsan kiegyenlítődnek Normálprofit: a hatékony piac kiegyenlített profitrátája Nyomásos és szívásos piac

Vállalati gazdaságtan PIACI STRUKTÚRA TÍPUSOK Piaci struktúra piaci szereplők száma a piaci részesedések megoszlása a piaci koncentráció foka vertikális integráció termékdifferenciálás mértéke

Vállalati gazdaságtan A keresleti oldal szereplői PIACI STRUKTÚRA TÍPUSOK Kínálati A keresleti oldal szereplői szereplők Sok Kevés Egyetlen Szabad verseny Korlátozott (oligopol) kereslet (Oligopszónia) Monopol kereslet (monopszónia) Korlátozott (oligopol) kínálat Kétoldalú oligopólium Korlátozott keresleti monopolium Monopol kínálat Korlátozott kínálati monopolium Kétoldalú monopólium

Vállalati gazdaságtan PIACI VERSENY Piacra belépés, kilépés Akadályai: állami szabályozás méretgazdaságosság termékdifferenciálás tőkekorlátok partnerváltási korlátok elosztási csatornák hozzáférése egyéb belépési korlátok

Vállalati gazdaságtan PIACI belépés akadályai ÁLLAMI SZABÁLYOZÁS egészségügyi előírások minőségi, technológiai előírások szabadalmak preferenciák, szubvenciók vámok

Vállalati gazdaságtan PIACI belépés akadályai MÉRETGAZDASÁGOSSÁG Vállalatméret Üzemméret Piaci részesedés: a vállalat értékesítésének az adott piac összes eladásának aránya

Vállalati gazdaságtan MÉRETGAZDASÁGOSSÁG

Vállalati gazdaságtan MÉRETGAZDASÁGOSSÁG

Vállalati gazdaságtan PIACI belépés akadályai TERMÉKDIFFERENCIÁLÁS fogyasztói hűség TŐKEKORLÁTOK ágazati különbség PARTNERVÁLTÁSI KORLÁTOK szállító vagy értékesítési csatorna

Vállalati gazdaságtan PIACI belépés akadályai

Vállalati gazdaságtan PIACI belépés akadályai ELOSZTÁSI CSATORNÁK HOZZÁFÉRÉSE kizárólagossági megállapodások EGYÉB BELÉPÉSI KORLÁTOK reagálás a bennlévő vállalatok részéről licenc tapasztalat földrajzi elhelyezkedés (elsőség)

Vállalati gazdaságtan PIACI KILÉPÉS AKADÁLYAI KILÉPÉS A PIACRÓL Lehet belépési korlát is (hulladékégető, atomerőmű) Állóeszközök kevéssé mobilak Munkaerő konvertálhatósága

Vállalati gazdaságtan PIACI KILÉPÉS AKADÁLYAI KILÉPÉS A PIACRÓL Lehet belépési korlát is (hulladékégető, atomerőmű) Állóeszközök kevéssé mobilak Munkaerő konvertálhatósága