Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK
Problémafelvetés alacsony az aktivitási ráta, valamint a foglalkoztatottság, alacsony az aktivitási ráta, valamint a foglalkoztatottság, egy aktív munkavállalókra eső inaktívak aránya egyre nagyobb, egy aktív munkavállalókra eső inaktívak aránya egyre nagyobb, drasztikusan lecsökkent az alacsony képzettséget igénylő munka iránti igény, a népességen belül magas a kizárólag ilyen munkára képesek aránya, drasztikusan lecsökkent az alacsony képzettséget igénylő munka iránti igény, a népességen belül magas a kizárólag ilyen munkára képesek aránya, magas a segélyekből élők aránya. magas a segélyekből élők aránya.
Elérni kívánt célok „making work pay” = „legyen a munka kifizetődőbb” munkára való ösztönzés javítása, „making work pay” = „legyen a munka kifizetődőbb” munkára való ösztönzés javítása, a szociális segélyezettek minél nagyobb arányban kerüljenek be, illetve vissza a munkaerőpiacra, a szociális segélyezettek minél nagyobb arányban kerüljenek be, illetve vissza a munkaerőpiacra, munkahelyteremtő, a foglalkoztatás növelését célzó támogatások, projektek bővítése, munkahelyteremtő, a foglalkoztatás növelését célzó támogatások, projektek bővítése, feketemunka visszaszorítása, feketemunka visszaszorítása, tartós munkanélküliség újratermelődésének megelőzése. tartós munkanélküliség újratermelődésének megelőzése.
A MUNKAERŐ-PIAC MŰKÖDÉSE KÍNÁLATKERESLET Oktatás Munkaerő-piac Gazdaság (közvetítő közeg) Képzési struktúra Folyamatos változás Foglalkozási struktúra Szakmák(szakképzettségek) Foglalkozások Képesség- és tudáscsomagok Tevékenység- csomagok Cél: a kereslet kínálat közelítése
A kereslet-kínálat alakulásának-alakításának társadalmi- gazdasági tere: három főszereplővel Foglal- koztatók Képző intézmények Tanulók, szülők ? ? ? SZABÁLYOZÁS? ÖSZTÖNZÉS ? TÁJÉKOZTATÁS?
A keresletet befolyásoló fontosabb tényezők(1) Közgazdasági meghatározottságok: Globális verseny foglalkoztatottságot csökkentő hatásai,Globális verseny foglalkoztatottságot csökkentő hatásai, A technológiai beruházás olcsóbb, mint a munkaerő,A technológiai beruházás olcsóbb, mint a munkaerő, A foglalkoztatók költségcsökkentési kényszer „alatt” tevékenykednek,A foglalkoztatók költségcsökkentési kényszer „alatt” tevékenykednek,
A keresletet befolyásoló fontosabb tényezők(2) Technológiai, munkaszervezési folyamatok: Változó szakmaszerkezet,Változó szakmaszerkezet, Tömegtermelő technológiák (IT is) dekvalifikációs hatásai,Tömegtermelő technológiák (IT is) dekvalifikációs hatásai, Sokféle szakmai ismeret együttes elvárása,Sokféle szakmai ismeret együttes elvárása, Gyakorlat orientált tudások, készségek.Gyakorlat orientált tudások, készségek.
A kínálatot befolyásoló fontosabb tényezők(1) Oktatás-gazdasági folyamatok: Szűkös költségkeretek: csökkentik a „drága képzések” kínálatát, az elmélet túlsúlya jellemző,Szűkös költségkeretek: csökkentik a „drága képzések” kínálatát, az elmélet túlsúlya jellemző, Harc a tanulók piacán a fennmaradásért/ fejkvótáért: olcsó és divatos, vonzó ámde munkaerőpiaci szempontból irreleváns szakmai kínálat,Harc a tanulók piacán a fennmaradásért/ fejkvótáért: olcsó és divatos, vonzó ámde munkaerőpiaci szempontból irreleváns szakmai kínálat, A szakképző intézmények kevés erőfeszítést tesznek a vállalati együttműködésért,A szakképző intézmények kevés erőfeszítést tesznek a vállalati együttműködésért,
A kínálatot befolyásoló fontosabb tényezők (2) Tanulók, szülők nézőpontjából: Megszűntek a személyes munkaerőpiaci kapcsolatok, az átvehető, követhető minták,Megszűntek a személyes munkaerőpiaci kapcsolatok, az átvehető, követhető minták, Nincsenek információik a munkaerőpiaci keresletről, az elhelyezkedés esélyeiről,Nincsenek információik a munkaerőpiaci keresletről, az elhelyezkedés esélyeiről, Megbomlott a munkavégzés és keresetek közötti társadalmilag elfogadott kapcsolat,Megbomlott a munkavégzés és keresetek közötti társadalmilag elfogadott kapcsolat, Irreális kereseti elvárások.Irreális kereseti elvárások.
FEJLESZTÉSI CÉLOK Az iskolarendszerű és a felnőtt szakképzés összehangolt fejlesztése, A képzési szerkezet közelítése a munkaerő-piaci igényekhez, Az intézményrendszer költség-hatékonyságának javítása, Az elaprózott intézményi struktúra átalakítása, Ösztönző rendszer kialakítása az intézményi működés hatékonyságának növelése érdekében.