Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Szimulációs programok a tehetséggondozásban Számítógépes feladatok az Országos Szilárd Leó Fizikaversenyeken.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
Advertisements

SZÁMÍTÓGÉPES JÁTÉKOSOK MOTIVÁCIÓINAK LONGITUDINÁLIS VIZSGÁLATA Kiss Orhidea Edith Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi.
Diákversenyek 15 éve, a kezdetektől napjainkig Diák Menedzsment Bajnokság, 15. születésnap.
Internet és tanulás – a 21. század kihívása
Science Center of DEBRECEN
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2006.
Digitális technika, digitális áramkörök
Természettudományok fizika, kémia, biológia Céljaink  Szemléletformálás (tanórán és azon kívül is)  Gyakorlatias tudás  Egyéni tehetséggondozás  Felkészítés.
LUDUS … latinul “ játék ”. | Mik azok a komoly játékok? A komoly játékok elektronikus alkalmazások, amelyek.
Szeretettel köszöntjük az iskolánk, és ezen belül az informatika-matematika szakirány után érdeklődő nyolcadikos tanulókat.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Tehetségek segítése a természettudományok területén
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
Mintacím szerkesztése Mintaszöveg szerkesztése –Második szint Harmadik szint –Negyedik szint »Ötödik szint 1 ENERGETIKAI SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS KOLLÉGIUM „ESZI”
A természettudományok helye a közoktatásban Szabó Gábor egyetemi tanár, Szegedi Tudományegyetem & ELFT főtitkár.
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
Az első atombombák, Hiroshima, Nagaszaki
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Karinthy Frigyes Gimnázium
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
EÖTVÖS LORÁND ÉLETE ÉS MUNKÁSSÁGA
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Tanévkezdő szakmai fórum Középiskolai fizika Zalaegerszeg október 6.
„…a fizikában tanulok és egyszersmind mulatok és gyönyörködöm is” (Jedlik Ányos)
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I. félév 1. előadás Bevezető a számítógépen.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Tehetséggondozás a Miskolci Egyetemen. „csak tanult emberek tarthatják fent a nemzetet, illeszthetik be Európába.” „csak tanult emberek tarthatják fent.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
Az iskola az én szememmel Iskolánk diákjai a fent említett pályázatra készítettek diafilmeket, melyek közül a következőt véltük a legjobbnak.
UniTech online mérnökverseny
1 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kar VET Villamos Művek és Környezet Csoport Budapest Egry József.
TUDOMÁNYOS ELŐADÁS KÉSZÍTÉSE Kutatásmódszertan
Mottó „A tanítvány nem pohár, amelyet meg kell tölteni, hanem fáklya, melyet lángra kell lobbantani.” (I. Tamm)
ügyvivő szakértő, országos versenyszervező
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Készítette: Szalayné Tahy Zsuzsa – Szalay Sándor 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Számítógéppel segített módszerek a természettudományok.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
ELTE informatikus vegyész szak
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | az előadás címe „Pont ÉRTED, pont VELED, pont NEKED. Érték-tehetség-siker” Szeretettel köszöntjük a Kollégákat a „Pont ÉRTED, pont.
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
Dr. M Egyetemi prezentációs sablon 1. HOFFER ILONA A MÚZSA CSÓKJA ÉS AZ ALKOTÁS MŰVÉSZETE AZ INNOVÁCIÓBAN INNOVÁCIÓ A SZOLGÁLTATÁSOKBAN BUKARESTRMÜE 2015.
TÁMOP B.2-13/ Szakmai szolgáltató és kutatást támogató regionális hálózatok a pedagógusképzésért az Észak-Alföldi régióban Dobos Zoltánné.
NJSzT Nemes Tihamér Országos Középiskolai Sámítástechnikai Tanulmányi Verseny.
A verseny meghirdetője: Informatika - Számítástechnika Tanárok Egyesülete A verseny célja: az informatikában tehetséges diákok számára lehetőséget teremteni.
MOBILROBOT-PROGRAMOZÓ VERSENY. A verseny célja: programozás iránt fokozottan érdeklődő diákok számára, lehetőséget biztosítani arra, hogy tudásukat, kreativitásukat.
Az idegen nyelv oktatása a Darusban 1990-ig kötelező az orosz nyelv társadalmi igény:német angol mindennapos német a két tannyelvű oktatás – 2000-ben.
A verseny helyszíne a Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és AMI, Százhalombatta.
Pedagógiai Könyvtár és Múzeum Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny __________________________________________________________________________________________________________.
Pedagógiai Könyvtár és Múzeum Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny __________________________________________________________________________________________________________.
A Károly József Irenaeus Fizika és Találmányi Verseny képekben és számokban Bogdan Károly, Ady Endre Líceum, Nagyvárad.
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Szakmai versenyek a hálózati informatikában
Szegedi Tudományegyetem
Nemzeti Köznevelési Portál
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?

BME Villamosmérnök.
Budapesti Műszaki és gazdaságtudományi egyetem
Vegyészképzés a Madách iskolában
Napjaink magyar nyelvű oktatása Vajdaságban
MIÉRT éppen a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar?
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Előadás másolata:

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Szimulációs programok a tehetséggondozásban Számítógépes feladatok az Országos Szilárd Leó Fizikaversenyeken Középiskolások számára ( ) Dr. Sükösd Csaba Nukleáris Technika Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

Tehetséggondozás szerepe „Nem vagyunk egyformák” Átlag népesség: demokráciában dönt, ezért az alapismeretekkel (fizika is) fel kell vértezve legyen – közoktatás szerepe Tehetségek: az ország innovatív kincse, a „szürke állomány”. (Nobel-díjasok, diákolimpikonok, stb. ) Akikre büszkék lehetünk – tehetséggondozás szerepe

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Az Országos Szilárd Leó Nukleáris Fizikaversenyek 1998-ban indult, Szilárd Leó születésének 100-ik évfordulóján (Marx György kezdeményezése) Azóta évente kerül megrendezésre. Két fordulós verseny: első forduló az iskolákban döntő Pakson a legjobb 20 (felsőbb éves) és 10 (fiatalabb)diáknak első forduló: (februárban) 10 elméleti feladatot kell megoldani. A dolgozatokat az iskolai fizikatanár értékeli, és a legjobb dolgozatokat (>60%, >40%) továbbküldi az ELFT-be. Egyetemi oktatók választják ki ezekből a „legjobb” tanulót, aki a döntőn részt vehet döntő: (áprilisban) 10 elméleti feladat, 1 kísérleti feladat és 1 számítógépes szimulációs feladat (1999 óta). „Egész napos” verseny.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem a tudományos kutatás módszerei (tehetséggondozás!): kísérleti elméleti számítógépes szimulációkkal a tanár szinte bármit „behozhat” az osztályterembe (atomreaktor, részecskegyorsító stb. ) A szimulációknak nagy demonstrációs ereje van (igen gyors és igen lassú folyamatokat is meg tudnak mutatni) A számítógép-használat maga is motiváló tényező A játék a számítógéppel élvezetes és lebilincselő ! Interaktívak és kreatívak („kísérletezni” lehet velük) Miért kellenek a számítógépes szimulációk a középiskolában? számítógépes (még a matematika is!) (számítógépes szimuláció a tudományos munka része)

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem A szimulációkról általában Szimulációk céljai (nem teljes lista!): (fizikai, kémiai, biológiai, gazdasági, társadalmi...) jelenség, vagy folyamat demonstrálása készülék vagy berendezés (gazdasági intézkedések) tervezéséhez nyújtott segítség létező berendezés (gazdasági folyamat) működésének analízise … stb. Demonstrációs célra: egyszerűség, de a legfőbb jellemzők jó visszaadása. Tervezés vagy analízis céljára: a modellezett rendszer lehető legrészletesebb reprodukálása Követelmények:

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem A Szilárd Leó Fizikaverseny szimulációs feladatai: Valamennyi demonstrációs és oktatási célú (játékszerű). Többé-kevésbé részletes „Súgó” (leírás) segíti a használót. Elsősorban a szakmai tudást és készséget mérik, s nem a „computeres-készséget” (egyszerű használat). Nagy szerepet kap a „kísérletezésben” mutatott kreativitás (a feladatoknak nem egyetlen „üdvözítő” megoldása van) A zsűri számára a versenyzők eredményei könnyen (és gyorsan) értékelhetők Az itt bemutatásra kerülő programok NEM pontosan a versenyen használt programok, mert olyan funkciók is vannak bennük, amelyek a versenyeken csak a zsűri számára voltak hozzáférhetők (jelszóval védve) ezek továbbfejlesztett változatok, és könnyen lefordíthatók más nyelvekre

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem A Szilárd Leó Fizikaverseny szimulációs feladatai 1999: Atomerőművi blokk üzemeltetése Kiértékelés (eredmények ábrázolása):. 2000: „Aktív zóna” építése. 2001: Ciklotron üzemeltetés 2002: Kiégett fűtőelemet tartalmazó hordó tesztje (nukleáris anyagok diverziójának megakadályozása „nuclear safeguards”)

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Következtetések A legjobb tanulók jól megoldották az ilyen jellegű feladatokat. Minden évben több jó, kreatív megoldás született. A diákok ráéreznek, hogy az ilyen „játékok” nagyon hasznosak a jelenségek megértése, és a kutatás szempontjából A diákok élvezik ezeket a szimulációs játékokat és sokat tanulnak a használatuk során A verseny után elkérik a programokat, mert még otthon is szeretnének tovább játszani velük, és kipróbálni még több szituációt (otthoni tanulás, továbbképzés!). Ha a versenyeken szerepelnek szimulációs programok, a tanárok is motiválva lesznek, és az iskolában is használni fognak ilyeneket. Ez a jövő tehetségei szempontjából alapvető fontosságú.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Köszönöm a figyelmet ! További információk: Dr. Sükösd Csaba, tszvezető egy. docens Postai cím: BME Nukleáris Technika Tanszék H-1521 Budapest Fax: Tel: