Regionális versenyképesség Dr. Nagy Henrietta SZIE GTK RGVI.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
3.tétel GDP,GNI.
Magyar Tudományos Akadémia
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
6. A gazdasági hatékonyság elemzése
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
A gazdasági fejlettség mutatói
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Gazdaságstatisztika Jogász képzés. Néhány fontos makrogazdasági index GDP volumenindexe Ipari termelői index Mezőgazdasági felvásárlási és termelői árindexek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
A területi egyenlőtlenségek mérése
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Nemzeti fejlődés és versenyképesség a mai világgazdaságban
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
Losoncz Miklós Egyetemi docens, Széchenyi István Egyetem A magyar gazdaság versenyképességének néhány forrása.
TRANZITOLÓGIA V. ELŐADÁS
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Foglalkoztatás-politika
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A nemzeti kibocsátás mérése
Európai Uniós ismeretek
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Előadás másolata:

Regionális versenyképesség Dr. Nagy Henrietta SZIE GTK RGVI

A verseny háttere  A rendelkezésre álló erőforrások, adottságok felhasználása, összekapcsolása révén a területek kínálatot nyújtanak → ez a piacon megmérettetik → a piaci verseny szelektál, ennek eredménye döntően meghatározza az adott közösség céljainak megvalósulását, a képződött jövedelmet és életszínvonalat  A gazdasági szereplők egyfelől a területen belül egymással is versenyben állnak, nemcsak azonos iparágakban (pl. munkaerőért, telephelyért)  Az adott területen belüli szereplők piaci pozíciói nem függetlenek egymástól, dacára az elkülönült „versenypályáknak”

Folyt.  A verseny klasszikus fogalmával szemben az endogén fejlesztés koncepciója szerint nem egymás rovására történik az előnyszerzés, hanem önmagával, önmaga lehetőségeivel folytatja azt minden terület – ehhez eszközöket kínál a decentralizáció a helyi közösségeknek  A régió nem közvetlenül versenyez, nem közvetlenül mérettetik meg, hanem gazdasági szereplőinek versenyképességén, lakosainak életszínvonalán, elégedettségén keresztül

A területi verseny A területi verseny fogalma (LENGYEL – RECHNITZER 2000): „egy olyan folyamat, amely a területi egységek között zajlik és célja a régióban, városban élők jólétének növelése a regionális, helyi gazdaság fejlődésének elősegítésével, amely fejlődést bizonyos csoportok a helyi politikákon keresztül más térségekkel versengve, rivalizálva próbálnak befolyásolni explicit vagy gyakran implicit módon”

Folyt.  A területi verseny eltér a vállalati versenytől mind szemléletében, mind eszközeiben, következményeiben, szereplőiben  A területi versenyben minden térség részt vesz, ha akar, ha nem  A közös célt tudatos stratégiákkal, regionális hálózatok kialakításával próbálják elérni, vagy „sodródnak” a spontán folyamatokkal, és „látszatreakciókkal” akarnak egyedileg valamit elérni  „Nyílt” abban az értelemben, hogy olyan helyi sajátosságokra lehet fejlesztési programot készíteni, amik nincsenek más térségekben (versenyelőnyt az egyediségből lehet nyerni)

Folyt.  A területi verseny mindig horizontális szerveződésű  Állandóan megújulva, folyamatosan zajlik a területi egységek között a szűkös erőforrásokért  Döntően gazdasági szempontok alapján zajlik  A versenyben lévők célja a régióban a hosszú távú és stabil jövedelem növekedés, a jólét javítása, eszköze az üzleti környezet igényeinek megfelelő fejlesztés  Speciális, mert elméletileg a települések, régiók mindegyike együttesen elérheti a helyi lakosság életminőségének javulását  Az egyik területi egység fejlődése nem hozza magával automatikusan a többi régió helyzetének rosszabbra fordulását

A versenyképesség fogalma A versenyképesség egységes fogalma: a vállalatok, iparágak, régiók, nemzetek és nemzetek feletti régiók képessége relatíve magas jövedelem és relatíve magas foglalkoztatottsági szint tartós létrehozására, miközben a nemzetközi (globális) versenynek ki vannak téve (LENGYEL 2000/b). „Versenyképes egy régió, ha stratégiailag beágyazott gazdasági bázisa piaci értékén megvásárolva optimálisan felhasználja és generálja (bővített újratermelésre ösztönzi) a régió magasrendű erőforrásait, miközben tartós versenyképességet ér el a releváns nemzetközi piacokon” (PALKOVITS 2000).

 A regionális versenyképesség a szakirodalomban is viszonylag rövid ideje kutatott téma, bár vizsgálata a globalizációs folyamatok felerősödésével különösen fontossá vált  Ellentmondásosnak tűnhet, hogy a globalizálódó világban egyre nagyobb szerep jut a helyi tényezőknek a versenyképesség kialakításában  Az új gazdaságföldrajz egyik legfontosabb kutatási területét a gazdasági tevékenységek földrajzi koncentrációjának jellegzetességei jelentik  A versenyképességgel kapcsolatosan felvetődik több probléma is, pl. az, hogy a fogalom maga mikroökonómiai jellegű, ami a gazdaság mezo szintjén nehezen értelmezhető

A regionális versenyképesség fogalmának kialakulására ható két irányzat A két irányzat egymással ellentétes. 1. országok, régiók között nincs verseny, hiszen egész mások a feltételek, mint a vállalkozások esetében (csőd esetén nem lehet a lakosságot elbocsátani) 2. A globalizáció feltételeinek kialakulását követően létezik regionális versenyképesség

A regionális versenyképesség piramis-modellje

A régió versenyképességére ható tényezők szintjei A három egymásra épülő szint (LENGYEL 2003): A három egymásra épülő szint (LENGYEL 2003): sikerességi faktorok: az alapkategóriákat és alaptényezőket közvetve, áttételesen befolyásoló tényezők, amelyek hosszabb időszakon keresztül módosulnak.sikerességi faktorok: az alapkategóriákat és alaptényezőket közvetve, áttételesen befolyásoló tényezők, amelyek hosszabb időszakon keresztül módosulnak. alaptényezők: a versenyképesség alapkategóriáit közvetlenül meghatározó gazdasági tényezők, amelyek tudatos fejlesztésével javulhat a régió versenyképessége és felgyorsítható a gazdasági fejlődésalaptényezők: a versenyképesség alapkategóriáit közvetlenül meghatározó gazdasági tényezők, amelyek tudatos fejlesztésével javulhat a régió versenyképessége és felgyorsítható a gazdasági fejlődés alapkategóriák: a versenyképesség mérését lehetővé tevő (jövedelem, munkatermelékenység és foglalkoztatottság) mutatókalapkategóriák: a versenyképesség mérését lehetővé tevő (jövedelem, munkatermelékenység és foglalkoztatottság) mutatók végső cél: a régió lakosságának életszínvonala, életminőségevégső cél: a régió lakosságának életszínvonala, életminősége

Uniós vonatkozások  A legutóbbi EU-s kohéziós és versenyképességi jelentésekben egyértelműen a versenyképesség standard definíciója mellett tették le a voksot a dokumentumok készítői  Új szemlélet: mind a fejlett, mind az elmaradottabb területeken olyan támogatást kell alkalmazni, amelyek a területi versenyképesség fokozódását segíti elő (ez az elmaradott területek támogatásában jelent új szemléletet: méltányosság helyett hatékonyság)

A lisszaboni folyamat Az Európa Tanács március i rendkívüli csúcstalálkozója Stratégiai célkitűzések: Az EU 2010-re a növekvő foglalkoztatás mellett a világ legversenyképesebb tudásalapú, dinamikusan fejlődő gazdasága legyenAz EU 2010-re a növekvő foglalkoztatás mellett a világ legversenyképesebb tudásalapú, dinamikusan fejlődő gazdasága legyen biztosítva a fenntartható fejlődést,biztosítva a fenntartható fejlődést, emelve az európai polgárok életminőségét és életszínvonalátemelve az európai polgárok életminőségét és életszínvonalát 3 pillére: gazdaság, szociális ügyek és környezetvédelem gazdaság, szociális ügyek és környezetvédelem

Lisszaboni célkitűzések  Gazdasági reformokra, foglalkoztatásra, IT megteremtésére, K+F-re, tudományokra, humán erőforrásra irányuló befektetések ösztönzése  Szorosabb gazdaságpolitikai koordináció megvalósítása  A belső piac működését javító intézkedések  Vállalkozásbarát üzleti környezet megteremtése  Versenyképesség fokozása  Oktatás, szociális védelem kérdései  Környezetvédelem szintjének emelése

 Előrehaladásukat a tavaszi tanácsülésen értékelik a tagállamok állam-,és kormányfői  Egyúttal rövid távú prioritást jelölnek ki, hogy a megváltozott körülményekhez igazítsák a lisszaboni folyamat elemeit, ill. hogy a stratégiai célok mellé konkrét intézkedéseket rendeljenek  Hangsúlyozzák a politikák egymástól való függőségét, kiegészítő jellegét  március 22. félidős felülvizsgálat (élénk vita, de egyetértés abban, hogy az EU messze elmaradt az elérhető változások megvalósításától)

Integrált Iránymutatások (középtávon elérendő célok) 1. Átfogó gazdaságpolitikai Iránymutatások c. bizottsági ajánlás 2. Foglalkoztatáspolitikai Iránymutatások c. tanácsi határozat  Világos stratégiai irány kijelölése  Lisszaboni stratégia konkrét lépései

Iránymutatások és célok Makrogazdasági célkitűzések: Növekedést és foglalkoztatást elősegítő makrogazdasági politikákNövekedést és foglalkoztatást elősegítő makrogazdasági politikák Dinamikus és jól működő euró-térség megvalósításaDinamikus és jól működő euró-térség megvalósítása (gazdasági stabilitás,fenntarthatóság, hatékony forráselosztás ösztönzése, erősebb koherencia a politikák között) (gazdasági stabilitás,fenntarthatóság, hatékony forráselosztás ösztönzése, erősebb koherencia a politikák között)

Folyt. Mikrogazdasági célok: Európa vonzóbbá tétele a beruházások és a munkavállalás számáraEurópa vonzóbbá tétele a beruházások és a munkavállalás számára Tudás és innováció a növekedésértTudás és innováció a növekedésért (belső piac bővítése, vállalati kultúra ösztönzése, K+F- be befektetés) (belső piac bővítése, vállalati kultúra ösztönzése, K+F- be befektetés)

Folyt. Foglalkoztatáspolitikai célok: A munkaerőpiacra való belépés és tartós részvétel ösztönzése, a szociális rendszer modernizációjaA munkaerőpiacra való belépés és tartós részvétel ösztönzése, a szociális rendszer modernizációja A munkavállalók és a vállalkozások alkalmazkodóképességének ill. a munkaerőpiac rugalmasságának növeléseA munkavállalók és a vállalkozások alkalmazkodóképességének ill. a munkaerőpiac rugalmasságának növelése A humán tőkébe való befektetés ösztönzése az oktatás és képzés eszközeivelA humán tőkébe való befektetés ösztönzése az oktatás és képzés eszközeivel

A területi különbségek/versenyképesség mérése Cél: megtudni, hogy milyen tényezők befolyásolják, okozzák a régiók közötti jövedelemkülönbségeket, és ezek alapján feltérképezzük az ezek kiegyenlítéséhez szükséges beavatkozásokat A regionális különbségeket okozó tényezők mérhetősége eltérő. A természetes mértékegységekben kifejezett mutatók együttes megítélésére alig van lehetőség. A természetes mértékegységekben kifejezett mutatók együttes megítélésére alig van lehetőség. Fejlettség = többdimenziós, többmutatós fogalom

Főbb mutatók A regionális GDP adatok minősége alapvetően 2 tényezőtől függ: az alkalmazott számítási módszertőlaz alkalmazott számítási módszertől a felhasznált adatok minőségétőla felhasznált adatok minőségétől 1. GDP (Gross Domestic Product) 2. GRP (Gross Regional Product) – regionális hozzáadott érték 3. GPI (Genuine Progress Indicator) 4. HDI (Human Development Index) 5. HPI (Human Poverty Index)

Számítási jellemzők  A GDP kitüntetett helyet foglal el a gazdasági statisztikai mutatószámok között  Országok fejlettségének összehasonlítására már régen használják a GDP-t, de a régiókra csak az utóbbi években  Nem egyedüli mutató, de azért lett kulcsfontosságú, mert az EU támogatási rendszerében kitüntetett értékmutatóként használják  Viszonylag megbízható regionális GDP csak becslési eljárások közbeiktatásával, és viszonylag nagy területi egységekre határozható meg

Folyt.  2 módon számítható: bruttó TÉ - folyó termelő felhasználás bruttó munkajövedelem + adózatlan eredmény + amortizáció  Érvényes devizakurzus vagy vásárlóerőparitásos egységesítés szerint  A regionális számlák elméletileg a nemzetgazdasági elszámolások regionális megfelelői ↔ gyakorlatban a többrégiós egységek pénzügyi és jövedelemelosztási tranzakciók többsége (pl. adó, kölcsön stb.) nem osztható szét régiókra

Számítási technikák 1) Alulról felfelé Azt feltételezi, hogy a régióban minden termelési egységről van információnk, amiket összegezve megkapjuk a régióra vonatkozó GDP-t, majd ebből az országos adatot. Azt feltételezi, hogy a régióban minden termelési egységről van információnk, amiket összegezve megkapjuk a régióra vonatkozó GDP-t, majd ebből az országos adatot. 2) Felülről lefelé Az országot bontjuk szét régiókra olyan viszonyszámok segítségével, melyeket a GDP területi megoszlását legjobban megközelítő mutató területi adataiból számítottunk. Pl. aktív korú népesség, foglalkoztatottak, keresetek összege stb. Az országot bontjuk szét régiókra olyan viszonyszámok segítségével, melyeket a GDP területi megoszlását legjobban megközelítő mutató területi adataiból számítottunk. Pl. aktív korú népesség, foglalkoztatottak, keresetek összege stb.

Folyt. 3) Vegyes módszer Nincs olyan ország, ahol az alulról felfelé módszert a gazdaság minden területén alkalmazni lehetne. Pl. vannak olyan gazdasági szerveződések, melyek több régióban rendelkeznek telephellyel, intézmények melyek tevékenysége több régióra terjed ki A GDP-t arra a régióra kell számolni, ahol a termelő egység rezidens.

További mérési nehézségek  Nehezen mérhető a régiók külkereskedelme  Az össztermékbe a külföldi tőke bevételeit is beleszámítjuk, ami nem mindig a régióban kerül felhasználásra  Helyesebb lehetne az átlagbéreken alapuló összehasonlítás, hiszen a régió attraktivitását jobban mutatja

Az ENSZ által alkalmazott mutatók 1) HDI (Human Development Index) -Egy pakisztáni közgazdász fejlesztette ki 1990-ben -Az ENSZ óta alkalmazza éves jelentéseiben -Összetevői: - születéskor várható élettartam - oktatásban megszerzett tudás (2/3 súllyal az írástudó felnőttek aránya, 1/3 súllyal az alap-, középfokú-, és felsőfokú oktatásban résztvevők aránya) - vásárlóerőparitásos 1 főre jutó GDP (USD)

2) HPI (Human Poverty Index) -Fejlődő országokra alkalmazzák -Összetevői: - alapvető létszükség elérése, alultápláltság átlaga - korai halálozás (valószínű, hogy nem éri el a 40 évet) - az olvasás és kommunikáció világából való kirekesztettség (írástudatlan felnőttek aránya)

3) GPI (Genuine Progress Indicator) -több, mint 20 gazdasági tényezőt vesz számításba, amit a GDP nem -figyelembe veszi az önkéntes munkát, szennyezés okozta jóléti veszteségeket, a magas bűnözési arányt -míg a GDP-ről azt halljuk, hogy folyamatosan nő, addig a GPI folyamatosan csökkenő tendenciát mutat

A területi különbségek mérésére alkalmas egyéb módszerek Éltető-Frigyes-féle duálmutatóÉltető-Frigyes-féle duálmutató (a megfigyelési egységeket 2 csoportra osztja: az átlagnál magasabb és alacsonyabb fejlettségű csoportokra, a hányadosukkal méri az egyenlőtlenségeket) Hoover-mutatóHoover-mutató (mekkora az eltérés a két változó térbeli eloszlása között, pl. a jövedelem mekkora hányadát kell átcsoportosítani ahhoz, hogy az eloszlás megegyezzen pl. a népesség eloszlásával) – Robin Hood index

Folyt. Súlyozott relatív szórásSúlyozott relatív szórás (átlagtól való eltérések négyzetét súlyozzuk a népesség számával, ezek összegét osztjuk a népességgel és az 1 főre jutó jövedelem átlagával – minél nagyobb a szórás, annál nagyobb az átlagtól való eltérés, vagyis a regionális különbségek) Pontozásos Bennett-eljárásPontozásos Bennett-eljárás (1951. óta létezik. Több jellemző tényező kiválasztása, pontozása, súlyozása, összegzése és rangsor kialakítása. A tényezők közötti korrelációt nem veszi figyelembe.) Főkomponens-analízisFőkomponens-analízis…………

Köszönöm a figyelmet!