Dr. Eitmann Norbert, Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület 2010. szeptember 9-10. Budapest A gazdasági versenyt érdemben befolyásoló tisztességtelen.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra Kampány a szavazás napján Előadó: dr. Kovács Zoltán a TVI vezető jogi helyettese 1.
Advertisements

A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
Hírlevél küldés WEB-SET-tel. Törvényi háttér • évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól (reklámtörvény)
Milyen jogsértésért mennyit kell fizetnünk? – kockázatmátrix az e- kereskedelem és az online marketing területén Dr. Ormós Zoltán Ormós.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Karcag, november.
Önkormányzati kommunikáció és a helyi nyilvánosság
Dr. Markovich Réka főtitkár Magyar Reklámszövetség Változások szerkezetben és érdemben Az új reklámtörvényről 1.
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
Hatósági és Jogi Főosztály UCP és Közérdekű Keresetek Osztálya
Érték és értékelés A védjegyek értékelése és a kártérítés mértéke a védjegybitorlási perekben László Áron Márk MIE – Galyatető november 21.
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a évi XLVII. törvény alapján dr. Nagy Andrea Magdolna ügyvéd május 30.
1. Árfeltüntetés alapvető szabályai
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
Wittich Tamás főigazgató Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság október 21. „Fogyasztóvédelem – tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat” A fogyasztóvédelmi.
Feltűnt nekem, milyen zavarba ejtő tud lenni ez a kérdés: „Mit jelent: szeretni?”.
CLV Partners Ügyvédi Iroda
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
CHSH Dezső Dr. Dezső A közbeszerzési törvény gyakorlati alkalmazásának tapasztalatai és a közbeszerzési törvény.
KÉSZ ÁTVERÉS AVAGYFOGYASZTÓAPÁCBAN?. ÁRUBEMUTATÓK SAJÁTOSSÁGA Kiállítás Kiállítás Vállalat Vállalat Termék Termék Gyakorlati bemutató Gyakorlati bemutató.
Különös tekintettel a gyógyszerekre
1 GYÓGYSZERFORGALMAZÁS GYÓGYSZERTÁRON KÍVÜL. 2 Nem-gyógyszertár gyógyszert forgalmazhat: ha erre a Kormányhivatal helyi népegészségügyi szakigazgatási.
Versenyjog és fogyasztóvédelem
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok
A kiskorúak védelme a hatósági gyakorlatban dr. Futó Gábor Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiafelügyeleti főosztály szeptember 28.
Fogyasztói igényérvényesítés – közérdekű keresetek
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
UCP Irányelvek végrehajtása Ausztriában Conference « Consumer protection - Unfair commercial practices » Budapest, 21 st /22 nd of October 2008 Ulrike.
A fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek működésének tapasztalatai Dr. Eitmann Norbert, elnök Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület június.
HAGYOMÁNYOS ÉS ALTERNATÍV ÖSZTÖNZŐ ESZKÖZÖK AZ NFH TEVÉKENYSÉGÉBEN Pintér István főigazgató Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Országos Fogyasztóvédelmi.
Fogyasztóvédelmi panaszok, vállalkozások, oktatás dr. Kispál Edit április 3.
Fogyasztóvédelmi Felügyelősége Tipikus fogyasztói panaszok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében április 3.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
Szöveg Versenyfelügyeleti eljárások – Fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok az üzleten kívül kötött szerződések, illetve a távollévők.
TÁMOP Fogyasztóvédelmi ismeretek az utazások területén Dr. Eitmann Norbert Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület október 6-8.
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
1 GYÓGYSZERFORGALMAZÁS GYÓGYSZERTÁRON KÍVÜL. 2 Nem-gyógyszertár gyógyszert forgalmazhat: ha erre ÁNTSZ-engedélye van, amit az üzlet működését engedélyező.
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
Egészségügyi panaszok az Európai Fogyasztói Központ gyakorlatában „Egészségügyi szolgáltatások – békéltető testületek szerepe és jövője a fogyasztóvédelemben”
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL
Reklámpapír A kötelezettek teljesítési fegyelme Viszkei György ÖKO-Pannon Kht. Budapest, január 21.
GO! STORE® - MAGYARORSZÁG
„ A NAGY KÖNYV ” Programtervezet. Mi is ez? év legjelentősebb kulturális eseménye Játék, amelynek lényege, hogy mindenki szavazhat kedvenc magyar.
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
Kutatások a digitális átállás társadalmi fogadtatása területén ORTT Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézet Hazay István.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Gyógyít, megelőz és fogyaszt? Étrend-kiegészítők reklámjainak versenyhatósági megítélése Dr. Udvardi Anita október 1.
Üzleti Jog I. Versenyjog I. Dr. Pázmándi Kinga Tanszékvezető e.doc. Üzleti Jog Tanszék.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
Balogh Virág Főtitkár Magyar Reklámszövetség A kuponozás jogi buktatói.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
Reklámszabályozás A fogyasztói döntések tisztességes és tisztességtelen befolyásolása Előadó: Dr. Kathi Attila Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság.
Szavatossággal, jótállással kapcsolatos fogyasztói kifogások intézése, a gyakorlatban el ő forduló jogellenesen félrevezet ő tájékoztatások, az új PTK-nak.
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA
Közigazgatási eljárás III.
A PSZÁF tapasztalatai a UCP irányelvvel kapcsolatban
Met. módosítás július 01..
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok, fogyasztóvédelmi eljárások
Az Fttv. alkalmazásának tapasztalatai
A Versenyjogi szabályozás rendszere Dr. Pázmándi Kinga
Polgári perjog előadás
Közbeszerzési Döntőbizottság
Előadás másolata:

Dr. Eitmann Norbert, Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület szeptember Budapest A gazdasági versenyt érdemben befolyásoló tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok – hatósági rendszer - Főszabály szerint az NFH és – a évi CXXXV. törvényben rögzített tevékenységekkel összefüggésben álló jogsértések tekintetében – a PSZÁF került megnevezésre - Ha a kereskedelmi gyakorlat a gazdasági verseny érdemi befolyásolására alkalmas, akkor ügytípustól függetlenül a GVH rendelkezik kizárólagos hatáskörrel

Érdemi befolyásolás jelentése - A gyakorlat alkalmas-e a verseny érdemi befolyásolására? - Figyelembe kell venni a gyakorlat kiterjedtségét (kommunikációs eszköz jellegére, földrajzi kiterjedtségére, a jogsértéssel érintett üzletek számára, a jogsérelem időtartamára, az érintett áruk mennyiségére tekintettel), illetve a felelős vállalkozás méretét, nettó árbevételét.

Minden további mérlegelés nélkül megállapítható a verseny érdemi érintettsége - a kereskedelmi gyakorlat országos műsorszolgáltatást végző műsorszolgáltatón keresztül valósul meg, - a kereskedelmi gyakorlat országos terjesztésű időszakos lap vagy legalább három megyében terjesztett napilap útján valósul meg, - a fogyasztók közvetlen megkeresésének módszerével végzett kereskedelmi gyakorlat legalább három megye fogyasztói felé irányul, vagy - az áru eladásának helyén alkalmazott eladásösztönző kereskedelmi gyakorlat legalább három megyében megszervezésre kerül

A gazdasági versenyt érdemben befolyásoló gyakorlatok – GVH döntések

Vj/ /2009. – Beck Reisen Dél-törökországi kirándulást, körutazást hirdetett ingyenesként Beck utazási Klubtagság ingyenességét kedvezményként tüntette fel ( ,-Ft érétkű nyeremény 1-5 évre) Beck Reisen Kft bírság Beck Tours and Plan Utazási és Kereskedelmi Kft bírság

Vj/ /2009. – Beck Reisen Tényállás: Megnyerte a 8 napos utazást ingyenesen Mellékletben: 25 euro/f ő utazásszervez ő i díj Fogyasztó csak a termékbemutatón értesülhetett arról, hogy a kirándulás ára nem tartalmazza a Törökországba való kijutás és hazautazás árát Két vállalkozás együttm ű ködési megállapodása Több órás árubemutató Címzetti kör: id ő sebb korosztály Két vállalkozás álláspontja: Egyértelm ű tájékoztatás a ki és visszautazásról Tartózkodás vagy Kirándulás?

Vj/ /2009. – Beck Reisen Fttv. Mellékletének 20. pontja: Az áru „ingyenes”, „díjtalan”, „térítésmentes” vagy hasonló jelz ő kkel való leírása, ha a fogyasztónak a kereskedelmi gyakorlatban való részvétellel és az áru birtokbavételével, illetve fuvarozásával összefügg ő elkerülhetetlen költségeken felül bármit is fizetnie kell. Fttv. Mellékletének 31. pontja: Olyan hamis benyomás keltése, hogy a fogyasztó már megnyert, meg fog nyerni, vagy meghatározott cselekmény megtétele révén fog megnyerni egy nyereményt vagy egyéb el ő nyhöz jutni, miközben valójában nincs ilyen nyeremény, illetve el ő ny, vagy a nyeremény, illetve egyéb el ő ny érvényesítése, illetve igénybevétele a fogyasztó számára meghatározott pénzösszeg megfizetéséhez vagy költségek viseléséhez kötött.

Vj/ /2009. – Beck Reisen Gazdasági verseny érdemi befolyása fennáll 20. pont megvalósul: ingyenesnek hirdették, de nem az (25 euró plusz ki-visszautazás) 31. pont megvalósul, és ,-Ft érték ű nyereményként t ű ntette fel a Beck Utazási Klub 1, illetve 5 éves tagságát – nem volt egy ilyen személy sem Kirándulás (odaút is)-tartózkodás más

Vj-0016/2010. Unitravel Kft. „Homokos tengerparti hotel” – olyan szállodát hirdet e kategóriában, amely nem rendelkezik homokos tengerparttal, és így megtévesztheti a fogyasztókat Megtévesztő kereskedelmi gyakorlat kérdése évi katalógus: „strand: Hola Beach homokos strandja mindössze 100 m-re” évi katalógus: kevert homokos-kavicsos napozórész… Képekből egyértelmű, hogy nem homokos tengerpart Kérdés: miért a homokos tengerparti ajánlatok kategóriában szerepel?

Vj-0016/2010. Unitravel Kft. Máltai Idegenforgalmi hatóság térképén: homokos öböl mellett helyezkedik el Szálloda közelében több homokos strand is van, amely nem a szálloda strandja Eljárás megszüntetése: nem valószínűsíthető a kereskedelmi gyakorlat megtévesztésre való alkalmassága

Vj-34-22/2009 Auchan Magyarország Tényállás: Reklámújság 21. oldalán, „könyvespolc”: …festett feny ő fa, miközben a termék túlnyomórészt farostlemezb ő l készült, festett feny ő fa csak a fels ő polc, illetve a fed ő lapok anyaga dec közötti akció: Auchan kártyával rendelkez ő k 10% kedvezményt kapnak bizonyos termékekre, kasszánál levonásra kerül a vásárlás összegéb ő l – els ő két nap adminisztrációs hiba miatt nem történt meg

Vj-34-22/2009 Auchan Magyarország 2. kérdésben: elviekben megvalósíthatta a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot – de utólag visszatérítette az érintett fogyasztói körnek a kárt, így nem áll fenn a jogsért ő állapot 1. kérdésben f ő kérdés: hatásköre van-e a GVH-nak? Irányadó szempontok figyelembe vétele Nem országos lap, internet nincs feltüntetve a jogszabályban, nincs három megye Mérlegelési szempont: id ő szak (egy akciós id ő szak), elhelyezkedése: nem kiemelten, a 21. oldalon) – nem befolyásolta különösen a vásárlási hajlandóságot Eljárás megszüntetése

Vj/78-45/2009. Penny Market 13 éves akció – csalogató reklám megvalósítása ,- Ft bírság megfizetése Akciós termékek Interneten is közzétett reklámújságjában és a PM üzleteknél elhelyezett plakátokon a trappista sajt vonatkozásában csalogató reklámot tett közzé Interneten is közzétett reklámújságjában és a PM üzleteknél elhelyezett plakátokon közölt maximális mennyiségt ő l eltér ő en eseteként korlátozta a fogyasztók által az egyes akciós árukból megvásárolható mennyiséget. (2 sajt per f ő )

Vj/78-45/2009. Penny Market Fttv. Mellékletének 5. pontja: Áru meghatározott áron való vásárlására felhívás annak elhallgatásával, hogy a vállalkozásnak alapos oka van azt feltételezni, hogy az adott vagy azt helyettesít ő árut a kínált áron nem fogja tudni - az árura, a vonatkozó kereskedelmi kommunikáció hatókörére és az ajánlati árra figyelemmel - megfelel ő id ő tartamig és mennyiségben szolgáltatni vagy más vállalkozástól beszerezni (csalogató reklám).

Vj/78-45/2009. Penny Market Áru meghatározott áron való vásárlására irányuló felhívásnak min ő süljön a vállalkozásnak alapos oka van azt feltételezni, hogy az adott vagy azt helyettesít ő árut a kínált áron nem fogja tudni - az árura, a vonatkozó kereskedelmi kommunikáció hatókörére és az ajánlati árra figyelemmel – megfelel ő id ő tartamig és mennyiségben szolgáltatni vagy más vállalkozástól beszerezni (csalogató reklám).

Vj /2009. MTM-SBS Televízió Zrt. Megasztár 4. m ű sorban elhangzott információk és szavazatok küldésére buzdító felhívások tévesen azt a képzetet kelthették, hogy minél több telefonos szavazatot adnak le, annál nagyobb az esélye annak, hogy az ő kedvencük kerül a Fináléba 7 el ő dönt ő, 8, végs ő el ő dönt ő, dönt ő 7. el ő dönt ő után a korábbi m ű sorokhoz hasonló szavazási eljárásra hivatkozva buzdították a néz ő ket

Vj /2009. MTM-SBS Televízió Zrt. Általános szavazási procedúra: 7. el ő dönt ő ben: szavazás, szünet, a legtöbb szavazatot kapó továbbjut Többi három énekesre újra lehet szavazni, nulla szavazatról indul mindenki, legtöbb szavazatot kapó továbbjut Maradnak ketten, egyet a zs ű ri továbbjuttat

Vj /2009. MTM-SBS Televízió Zrt. 8. el ő dönt ő ben, Fináléba jutásért megváltozott a procedúra Adás felénél a zs ű ri továbbjuttatott egy versenyz ő t (állást ekkor senki nem ismerte) Újraindult a szavazás, korábbi szavazatok megmaradtak, hozzáadódtak az ekkor kapott szavazatok GVH: probléma: szavazati eljárás hirtelen megváltozott, anélkül, hogy ez kit ű nt volna a tájékoztatásokból Azaz a továbbjutó versenyz ő re leadott szavazatok feleslegessé váltak Megtévesztésre alkalmas: a néz ő k számára valótlan információt közvetítettek, miszerint els ő dlegesen az ő szavazataik befolyásolják a m ű sort

Vj /2009. MTM-SBS Televízió Zrt. Azaz a fogyasztók abban a tudatban szavaztak, hogy ő k döntenek – amennyiben ismerik a szabályt, okkal dönthettek volna úgy, hogy nem szavaznak senkire, vagy a másodikként preferált énekesre szavaznak Kötelezettségvállalás: érintett szavazói kör részére a felesleges szavazataik kapcsán okozott költségeket visszatérítik – értesítési kötelezettség (SMS vagy telefon, plusz felhívás a fogyasztóknak honlapon és teletexten) Visszatérítési kötelezettség

Köszönöm a figyelmet!