PIAC, ÉS PIACI VISZONYOK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
LOGISZTIKA és a SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
Advertisements

A klaszterek jogállása, jogi szabályozása Magyarországon
Állóeszköz-gazdálkodás
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) Hanyecz Lajos.
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
A piac Szakiskola.
Vállalati Gazdaságtan
A befektetési környezet
Fogalma, összefüggések
Árpolitika a turizmusban
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Értékesítési csatornák
Vállalatfinanszírozás
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Alapfogalmak.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Vállalatgazdaságtan V.
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
A külső környezet elemzése
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
III. A logisztika jövője
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
A marketing piac tartalma
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
Bauer András - Berács József:
Termelésmenedzsment Production Management
Vállalatgazdaságtan : vállalatelméletek
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
8. Az eladásösztönzés.
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Miért pont Magyarország? avagy Hogyan szerezzünk külföldi befektetőt?
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
A klaszterek jogi szabályozottsága
Termék & Márka Kopcsay László.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Készletgazdálkodás és logisztika
A vállalkozás környezete
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Az üzleti vállalkozások környezete A gazdaság kettős funkciója: Anyagi szükségletek kielégítése Alapot teremt, hogy működjenek a közszolgáltatások (egészségügy,
Vállalkozásmenedzsment I.
A PIAC.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
A külső környezet elemzése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
Első vállalati tapasztalatok az EU felvétel után
A Versenyjogi szabályozás rendszere Dr. Pázmándi Kinga
A piac és a piacgazdaság
A regionális gazdasági integrációk
A munkaerő-keresleti rugalmasságok
Előadás másolata:

PIAC, ÉS PIACI VISZONYOK A piac fogalma: sokféle definíció. Tágabb értelmezés: A piac valamely jószágnak vagy szolgáltatásnak azokból a tényleges és potenciális vevőiből és eladóiból tevődik össze, akik csere céljából kerülnek egymással kapcsolatba. (Hunyadi). A csere önkéntes, meghatározott feltételei vannak. * Két partner, * Rendelkeznek olyan jószággal, amire a másiknak szüksége van, * Kommunikációképesek legyenek, * Érdeke legyen a csere * A vevő rendelkezzen a vételár összegével Küldetés: lényegében kijelöli azokat a piacokat is, ahol tevékenykedni, eladni, illetve vásárolni akar. A vállalat vevőként, eladóként, versenytársaként és kooperációs partnerként jelenik meg. Meghatározó az eladói szerep. Vállalatgazdaságtan 2007

A piacra történő be- és kilépés A piac helyes meghatározása fontos. Releváns piac: azon részpiacok összessége, amelyek egy adott vállalat igény kielégítési törekvései szempontjából reálisan szóba jöhetnek. Nagyon fontos a piac helyes behatárolása térben és időben. A piac határainak kijelölése. Egy a piachoz tartozó az egymást helyettesítő termékeket, azok eladóit és vevőit jelenti. Helyettesíthetőség: hasonló minőséget, árat és technológiai megoldást feltételez. Az igény kielégítés konkrét területeit a hosszú távú jövedelmezőségi viszonyok határozzák meg a kockázattal együttelemezve. Belépés: nemcsak a belépni szándékozó, de az ott lévő szereplők ügye is. Egyrészt meg kell felelni bizonyos követelményeknek, másrészt a belépés a bent lévők érdekeit is sérti. Az összes érintett szempontjait, reagálásait mérlegelni kell. Egy új piacra való belépés stratégiai jellegű döntést igényel. Vállalatgazdaságtan 2007

A piacralépés akadályai A belépés előtti korlátok erős védőbástyákat jelentenek. A versenytársak távoltartása mindig kényelmesebb piaci pozíciót eredményezhet. Leggyakoribb korlátok: 1. Állami szabályozás: segíthetik vagy korlátozhatják , esetleg meg is akadályozhatják a belépést: egészségügyi előírások (pl. EU állategészségügy). technológiai követelmények, beszerzési ért. Csatornához való hozzáférés korlátozása, szabadalmaztatási eljárás: új ismeretek elterjeszt. Akadályozása preferált piaci szereplők, (kedv. Hitelhez juttatást, megrendeléshez juttatás) vámok, kedvezmények adása és megvonása. Vállalatgazdaságtan 2007

Méretgazdaságosság Vállalatméret: a vállalatnak, mint jogilag körülhatárolt egységnek főként gazdasági fogalmakkal (pl. tőkeérték, létszám,) kifejezett nagysága. Üzemméret: a vállalat műszakilag körülhatárolt termelő egységeinek főként, technikai fogalmakkal (pl. kapacitás) kifejezett nagysága. A méret növekedésével a fajlagos költségek csökkennek. Bizonyos szint alatt nem kifizetődő a termelés. Így a legkisebb gazdaságos üzem fontos információ. A piacra való belépéshez szükséges termékmennyiség. Fontos a minimális piaci részesedés meghatározása. Ha ez utóbbi a piaci mérethez képest kicsi, akkor a belépés nem idegesíti nagyon a piac szereplőit. Ha a hatékony belépés magas piaci részarány megszerzését célozza, akkor a fogadtatást nem megy zökkenők nélkül. Piaci részesedés: a vállalat értékesítésének az adott piac összes eladásához viszonyított aránya. Annak mértéke a versenytársak szemében a döntő kérdés. Vállalatgazdaságtan 2007

Termékdifferenciálás - Tőkekorlátok Ha a piacon lévők márkanevükkel és egyéb szolgáltatásaikkal megszerezték a f maguknak a fogyasztók ragaszkodását. Meg kell ismertetni a termékét az új eladónak, és el kell fogadtatni azt. Különösen olyan termékeknél fontos, ahol a fogyasztói hűség könnyebben megszerezhető. Tőkeelőlegezés szükséges, amíg a bevételekből meg nem térül a beruházás. Induló eszköz állomány, készletek, és a kezdeti nehézségekből, üzlet beindításából származó veszteségek is. A tőkekorlát nagysága gazdasági áganként változik. Pl. hajógyártás, tengeralattjáró gyártás tőkeigényes. Szemben a kereskedelmi vállalkozásokkal. A tőkekorlát jelentősen védi a piacon bent lévőket. A kutatás-fejlesztés magas tőkeigénye szintén visszatartó erővel bír. Vállalatgazdaságtan 2007

Partnerváltás költségei Egyszeri költség. Akkor lép fel, ha a vevő megváltoztatja szállítóját. Pl. a dolgozók betanítási költsége. Új termék, új partner esete. De új szállítási technikák, az új feladatokkal összefüggő kényelmetlenségek. Az elosztási csatornákhoz való hozzáférés lehetősége A piacon lévő vállalatok szigorúam ellenőrzik az egyes értékesítési csatornákat. A kereskedőket meg kell győzni, hogy az ő termékeiket ajánlják a vevőknek. Különböző kedvezmények adása: árengedmények, készletfinanszírozáshoz hozzájárulás. Különösen nehéz, ha a kereskedőt szerződés köti tradicionális partneréhez. A beszerzési piacon előfordul, hogy a vevő a beszállító teljes kapacitását megveszi, kizárva ezzel a verseny lehetőségét. (Monopolhelyzet). Megoldás: saját boltok nyitása, de ez is költséges. Vállalatgazdaságtan 2007

Egyéb korlátok A piacon bent lévők további előnyei: a belépő nem juthat hozzá a licenccel védett technológiákhoz, eljárásokhoz. Kedvező földrajzi elhelyezkedés (nyersanyag lelőhelyek megvásárlása) annak idején kevesebb pénzzel történhetett meg. Régóta a piacon működő vállalatok átlagköltsége alacsony. A dolgozók felhalmozódott tapasztalata is versenyelőny. A bent lévők, ha sokat veszíthetnek, akkor agresszívebbek. A technológia konvertálás problematikája. Az agresszív fogadtatás sok pénzt emészthet fel. Vállalatgazdaságtan 2007

Kilépés a piacról A belépés a kilépés akadályaival is szorosan összefügg. Sikertelen belépés után meg kell szabadulni a termelőeszközöktől vagy alacsony hatékonyság mellett folytatni kell a termelést. Mindkettő ráfizetéses, de dönteni mégis kell. Vagyis: a belépés nagyon meggondolandó. A kilépéskor: a kapacitásokkal csak meghatározott termékek szolgáltatások állíthatók elő. konvertálhatósági szintje alacsony. Sok esetben megoldás: túladni rajta, de veszteséget le kell nyelni. A sikeres kilépés jelentősen segíti a szervezet adaptációját. A tőkeátcsoportosítás lehetősége adott. Vállalatgazdaságtan 2007

Árupiacok és erőforráspiacok Árupiac: ahol a vállalat termékeivel, szolgáltatásaival megjelenik, azok értékesítésre kínálja. De a vállalat a piacon lehet: eladó és vevő is. Az árupiac is kétfelé bontandó: értékesítendő termékek piaca és b. az erőforrások piaca. Pénz és tőkepiac, munkaerőpiac és információ piac. Erőforráspiaci árak nélkül nincs valós kalkuláció, nincs a vállalkozóknak döntési alternatívája. A gazdasági haszonszerzést célzó racionalitás csorbát szenved. A piaci szabályozás feltételezi ezen részpiacok létezését, összefonódását és egymásra hatását. Árupiac erőforráspiac nélkül is létezhet, de jóval nehezebben alkalzmakodóképes, ha nincs tőkepiac. Vállalatgazdaságtan 2007

Árupiac – erőforráspiac (II) A vállalat a piacon mint a belső és külső érintettek bonyolult kapcsolat rendszerében jelenik meg. Menedzserek: valamennyi piaccal kapcsolatban vannak. A tulajdonosok: fő mozgásterülete a tőkepiac, az információ és a menedzserek piaca. Munkavállalók: munkaerő- és információ piac. A különböző piacok, mint áru, tőke, munkaerő, információ stb. a piacgazdaságban egymást feltételezve léteznek. Ezért volt a szocialista országok reformja kudarcra ítélve, mert csak árupiacot akartak létrehozni, a többi piacfajta nélkül. Vállalatgazdaságtan 2007

Verseny és együttműködés a piacon Verseny: két vagy több szereplő egymással szembeni előnyszerzésre irányuló, adott szabályok között zajló tevékenysége. A verseny és a piac nem szétválasztható. . A szabályokat egyrészt a gazdaság belső logikája, másrészt a hozott törvények határozzák meg. A verseny lényege a vevők kegyének elnyerése. Gazdasági jelentősége: olcsó és jóminőségű javak előállítására készteti a gazdasági szereplőket (Stigler, 1989). A verseny nem kikerülhető. A lét feltétele a versenyben való helytállás folyamatos bizonyítása. Vagyis a küldetésben rögzített céloknak alapján versenyelőnyhöz kell jutni. Azt kell bizonyítani mit tudunk jobban másoknál. A verseny nemcsak a termékpiacokon zajlik. Az sokrétű, ahol a vállalati képességek a meghatározók. Vállalatgazdaságtan 2007

Vállalati képességek Vállalati képességek: a vállalat azon tulajdonságai, amelyek meghatározzák, hogy milyen hatékonysággal tud megfelelni a környezeti kihívásoknak. A tartós versenyelőny megszerzése nem könnyű, de olykor hosszabb rövidebb mégis lehetséges. Itt fontos: bizonyítania kell, hogy a vállalat képes a külső és belső környezeti változásokhoz alkalmazkodni. Ez kiterjed: termékválasztékra, innovációra, fajlagos költségcsökkentésre, jó minőségre, hatékony logisztika kialakítására. A kérdés azonban az, hogy a fogyasztó a polcról kinek a termékét veszi le végül. Vállalatgazdaságtan 2007

Verseny és koordináció A piac kényszerit a hatékonyabb koordinációra. A verseny hármas funkciója: jóléti funkció: a vevők saját szempontjaik szerint választhatnak a kínálatból allokációs funkció: arra ösztönöz, kényszerit hogy a termelők a fogyasztók által kért termékek előállítására használják fel az erőforrásokat. hatékonysági funkció: a fogyasztóért való küzdelem arra készteti a termelőket, hogy a lehető legolcsóbban állítsák elő a keresett javakat. A saját érdekében mindenki elfogadja a versenyszabályokat. De átmeneti gazdaságok tapasztalatai!! Magyar tapasztalatok!! Végülis a verseny a gazdasági tevékenység céltudatos megszervezésének eszköze. Döntő szerepe van a koordinációban az árak és a jövedelmek meghatározásában. A versenyszabályok kialakítása és betartatása rendkívül fontos, erősen befolyásolja az üzleti morált. Annak pedig a koordinációra és ezáltal a hatékonyságra van hatása. Az állam szerepvállalása nem hátrány, sőt. Lényeg: A piac egyedüli szabályozó gyengeségeit kell elsősorban kiküszöbölnie, de a verseny gyengítése nélkül. Fontos: a MÉRTÉKE. Vállalatgazdaságtan 2007

Verseny - koordináció A vállalatok nem igen szeretik a versenyt. A monopolhelyzetre való törekvés minden kisméretű vállalkozás számára is vonzó állapot. A jól megfogalmazott versenyszabályok: megfelelő erősségű és orientációjú hatást fejtenek ki. Az iparágban már piacon lévő vállalatok félnek a belépőktől és a többiektől is. Vállalati döntések: válaszreakciókat váltanak ki a többiekből. Vállalatgazdaságtan 2007

Együttműködés - Kooperáció Kooperáció: két vagy több szereplő összehangolt tevékenysége együttes nyereségük növelése érdekében. A verseny mellett, esetenként helyette alakul ki. Cél: az érdekek egyeztetése a kölcsönös előnyök alapján. Az együttműködés két alapformája: pozitív, gazdaságszervező lépések: az a várakozás hozza létre, hogy a közös akciók bővítik a piacot, fokozzák a hatékonyságot, így az érintettek jól járnak. Pl. fejlesztések koordinálása, standardizálás, közös marketing akciók. A kooperáció nemcsak horizontálisan, hanem vertikálisan is (szállító-vevő) megvalósulhat. Ez utóbbi kerete a vertikális integráció, vagy kooperáció. A kooperáció lehet jogi alapon nyugvó vagy informálisa alapon szervezett. Verseny tisztaságát fenyegető lépések: a piaci szereplők mások rovására kötött előnyös megállapodások a versennyel egyidősek. Együttműködés: a verseny korlátozására. A fejlett országokban ezt jogilag szankcionálják. Ok: a piaci koordináció hatékonyságának csökkenéséhez vezet. Vállalatgazdaságtan 2007

Verseny - koordináció A megállapodások lehetnek horizontális vagy vertikális jellegűek. A fogyasztóval szembeni együttes fellépést is jelenthet. Horizontális megállapodás: ármeghatározás, piacfelosztás, információ csere, várakozások egyesítése, csoportos bojkott, kereskedelem megtagadása, áruhoz jutás korlátozása stb. Vertikális kötöttségek: viszontvásárlás kikötése. A verseny tisztasága a hatékony gazdaságirányítás alaptétele Erőfölényre való törekvés természetes. Önmagában nem baj, csak ha azt mások rovására használják. Versenytörvény preambuluma: „ Az állam jogi szabályozással biztosítsa a verseny tisztaságát és szabadságát”. Vállalatgazdaságtan 2007

Verseny - koordináció A vállalati hálók: A fogyasztói igények kielégítésében a vállalatok hálózatszerűen dolgoznak együtt. A verseny és az együttműködés ezen a hálózaton keresztül zajlik. Szorosabb, mint egyszerű piaci tranzakció, de lazább, mint szervezeten belüli hierarchia. A kapcsolatrendszer leírható: kölcsönös függőség, hatalom, és a bizalom kifejezésekkel. Kölcsönös függőség oka: reláció-specifikus befektetést kell eszközölni. Reláció-specifikus befektetés: olyan befektetés, amellyel csak egy adott kapcsolat keretében érhető el a befektető által elvárt megtérülés. Vállalatgazdaságtan 2007