Jó gyakorlatok specifikációja Krauszné Simon Nóra jó gyakorlatok disszeminációjáért felelős regionális munkatárs
Jó gyakorlatok - meghatározás A közoktatás fejlesztésére vonatkozóan a „Jó gyakorlat” olyan innovatív folyamat, módszer, cselekvés és eszközhasználat együttese, amely az intézményi gyakorlatban és működésében megtapasztalható. Több éve sikeresen és hatékonyan alkalmazott, kipróbált, ezért eredményesen adaptálható, fenntartható, fejleszthető, dokumentálható. Az átvett innováció a továbbiakban a felhasználók által is elismert szolgáltatásként képes működni.
Jó gyakorlatok - meghatározás A „Jó gyakorlat” tehát adott szakmai kritériumoknak (NAT, ONAP) megfelelő innováció, oktatási, pedagógiai gyakorlat, amely az intézmény fejlesztőmunkáját az osztálytermi, illetve egyéni fejlesztési szintig pozitívan befolyásolja.
Intézmények innovatív ereje Comenius; Hefop; TÁMOP Jó gyakorlatok Horizontális tanulás forma mintákat kereső társintézmények Intézmények innovatív ereje ösztönző minta, megerősítés - hiteles tapasztalat Comenius; Hefop; TÁMOP (tudásmegosztás) eddig ismeretlen tartalmak, eljárások honosítása, szakmai műhelyek, hálózatkoordináció
Támop 3.1.4 – szolgáltatói kosara Tevékenység A szolgáltatás jellege Egységár 8. "Jó gyakorlatok" átvétele, adaptációja, 1-3 "jó gyakorlat" átvétele kötelező. Az intézmények között a kipróbált, "jó gyakorlatok" megismerése és adaptációja Egymástól tanulják meg a pedagógiai gyakorlatukban, osztálytermi folyamataikban bevált szakmai eszközrendszer adaptációját az intézmény helyi sajátosságainak megfelelően. Maximális költsége 600.000 ft. Hospitálás Műhelymunka Honosítás: a "jó gyakorlat" pedagógiai programba illesztését, adaptálását végző pedagógusok honoráriuma.
Regisztrációs – minősítési folyamat 1. Regisztráció: http.//kosar.educatio.hu 2. Jó gyakorlat” űrlap kitöltése (több részletben is, majd végleges mentés) 3. cégszerűen aláírt, kinyomtatott űrlap eljuttatása az EDUCATIO-hoz
A nyomtatott űrlap eljuttatása Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Közoktatási Igazgatóság Hálózatkoordinációs Iroda 1134 Budapest, Váci út 37.
Nyilvánossá tétel 4. A közzététel (formai–tartalmi) szempontok értékelése alapján 5. Nyilvánossá tételről értesítést kap: - JGY gazda, TÁMOP 3.2.2 6. a „nyilvános” státusz a papír alapú dokumentáció beérkezését követő 5 munkanapon belül
Nyilvánossá tétel 4. A közzététel (formai–tartalmi) szempontok értékelése alapján 5. Nyilvánossá tételről értesítést kap: - JGY gazda, TÁMOP 3.2.2 6. a „nyilvános” státusz a papír alapú dokumentáció beérkezését követő 5 munkanapon belül
a hiánypótlás a közzétételi folyamatot az elejéről indítja újra... Közzétételt akadályozó észrevétel esetén az EDUCATIO ellenőrző lista alapján hiánypótlást kér a JGY feltöltőjétől, a hiánypótlás a közzétételi folyamatot az elejéről indítja újra...
TÁMOP 3.2.2. Helyszíni minősítés 7. Országosan egységes szempontrendszer alapján – erre felkészített szakemberek végzik a jó gyakorlat nyilvánossá válását követő 30 napon belül 8. amennyiben a helyszíni minősítési folyamat pozitív eredménnyel zárul, 5 munkanapon belül a „minősített” státusz megjelenik a felületen TÁMOP 3.2.2.
TÁMOP 3.2.2. Helyszíni minősítés 9. Ekkor a JGY gazda módosíthatja a jó gyakorlatának feltöltött adatait, erre lehetősége van a folyamat folyamán saját kérésre is. (Panaszkezelő tanács) 10. ha a helyszíni minősítési folyamat negatív eredménnyel zárul, 5 munkanapon belül a „felfüggesztett” státuszba kerül a „jó gyakorlat”, és egyúttal nyilvánossága megszűnik. TÁMOP 3.2.2.
A feltöltött tartalom és a gyakorlat koherenciájának vizsgálata Helyszíni látogatás A feltöltött tartalom és a gyakorlat koherenciájának vizsgálata A látogatás protokollja: TÁMOP 3.2.2. Fogadó intézmény: 1 vagy több fő az intézmény vezetésből 1 vagy több fő a jó gyakorlat képviseletében TÁMOP 3.2.2 regionális hálózatkoordinációs központ erre felkészített szakembere Egységes eljárásrend Látogatás eredményéről jegyzőkönyv Kimenet: minősített/felfüggesztett
Szempontok ennek eszközrendszere ● kompetencia-alapú nevelés koherens ● gyermekközpontú pedagógiai eljárások alkalmazása, ennek eszközrendszere ● kompetencia-alapú nevelés koherens eszközrendszere, készség-képességfejlesztés dominanciája ● együttnevelés a bemutatott jó gyakorlatban, érvényesül-e az esélyhátrányok csökkentése ● tanulócsoportok összetétele, szervezeti működés sajátosságai ● újszerűség, egyediség ● eredmények
A JGY nyilatkozik arról, hogy elfogadja a közzététel eljárásrendjét, vállalja részvételét a minősítés, majd a szupervízió folyamatában a know-how felhasználási jogával rendelkezik hozzájárul ahhoz, hogy a helyszínen összevethetővé váljon a közzétett adattartalom és a gyakorlat összhangja
JGY közzététel, minősítés Státuszok: ● Nyilvános ● Minősített ● Felfüggesztett TÁMOP 3.2.2.
Köszönöm a figyelmet! Krauszné Simon Nóra Tel.: 06-20/2300-468 E-mail: nora.krauszne@bmtk.hu