A térségi vasúti kísérlet értékelése Öcsi Béla Szakértő 2007. június 22.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

A vasúti szabályozás változásai: az „új” vasúti törvény előkészítése
Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
RÉV Projektiroda Hálózat Munkacsoport. Mi az a Hálózat munkacsoport? Hol helyezkedik el, melyik szervezethez köthető? Kik a tagjai? Mi a célja, feladata,
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Szektorok közötti együttműködés tapasztalatai a kerékpáros érdekképviseletben Csikai Mária Nyíregyháza, május 27. A program.
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Workshop az elektronikus viteldíjrendszer közlekedési alkalmazásáról Budapest, december 5. Előadó: Saslics Elemér vezérigazgató Volán Egyesülés A.
A térségi vasutak, az élhető vidék október 27. A térségi vasutak, az élhető vidék – október 27. Közlekedési szövetségek alakítása, lehet ő.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Hegykő Község Önkormányzata Fertői kerékpárút belterületi záró szakaszának kiépítése Szerződés száma: 2003/
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Az ÚMFT SLA rendszere - a független értékelő szemszögéből -
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Közszolgáltatás-szervezés és regionalizmus Budapest térségében Készítette: dr. Kovács Róbert Magyar Regionális Tudományi Társaság.
A Magyar Vasúti Hivatal tevékenységének bemutatása dr. Szmodis Jenő Jogi szakértő október 25.
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Finta István Ph.D. tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
Nemzeti Egészségügyi Számlák (NESZ) május 23. Mentusz Zsófia Központi Statisztikai Hivatal.
Készítette: Tóth Barnabás GYSEV Kontrolling
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Kormányszóvivői tájékoztató A vasút reformja. Kormányszóvivői tájékoztató 1.VASÚTI TÖRVÉNY –A Kormány augusztusban elfogadta a vasúti stratégiát (Baross-program).
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Miről lesz szó? e-ticketing
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Vasútszabályozási Osztály
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Intézmény Férőhely Kiváltást Támogató Program. Mentori szerep december dia A szervezeti-működési szakmentorok a tevékenységük során fogadják.
Gyorsjelentés a Kulturális Központok Országos Szövetsége tagintézményeinek felméréséről Kecskemét,
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
TÉRSÉGI KÖZLEKEDÉS, A VIDÉK ÉLHETŐSÉGE KONFERENCIA
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
Szélessávú tervek és akciók
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt összefoglaló EKOP
A szaktanácsadás támogatása között
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Előadó: Lehmann Ferenc
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP „Helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása” MTA KRTK Az Integrált.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
A járási rendszer megújítása
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
Előadás másolata:

A térségi vasúti kísérlet értékelése Öcsi Béla Szakértő június 22.

Áttekintés Szolgáltatás és kapcsolatok Üzemeltetés Következtetések Az értékelés háttere Forgalom Gazdálkodás Megoldási javaslatok

Az értékelés háttere

Kormányhatározat (2004 január 8.):  „A MÁV Térségi vasúti szervezetek – legalább két vasúti körzetben történő - létrehozásával biztosítsa a felkészülést az állam, az önkormányzatok, a vasúttársaság és egyéb érdekelt felek számára, hogy tapasztalatot szerezzenek a mellékvonali rendszer új feltételeknek megfelelő működtetésére vonatkozóan.”  „A térségi vasúti szervezetek létrehozásával összefüggésben ki kell dolgozni a felmerülő, különösen a kincstári vagyont és a működést érintő, továbbá az állami, az önkormányzati és a vállalati költségvetésekkel összefüggésben lévő költségtérítési és fogyasztói árkiegészítési konstrukciók átrendezését.”  : Szervezeti keretek kialakítása, első vezetés időszaka  2006: Önálló tervezési és elszámoló egység, új csapat

Az értékelés háttere A két érintett térségi vasút:  Körös-vidéki Térségi Vasút (KTV)  Nógrád-vidéki Térségi Vasút (NTV)

Az értékelés háttere A két érintett térségi vasút:  Körös-vidéki Térségi Vasút (KTV)  Nógrád-vidéki Térségi Vasút (NTV)

Az értékelés háttere  A térségi vasúti kísérlet értékelését a GKM felkérésére a Magyar Vasúti Hivatal végezte  A Nemzetközi Bankárképző Központ külső szakértőként vett részt a folyamatban  Két workshop az érintettek részvételével:  április Infrastruktúra  május 3. - Személyszállítás

Az értékelés háttere Szervezeti forma:  : a szervezeti megoldás létrehozása  2006: önálló tervezési és elszámolási egység  A MÁV szervezeti megoldásainak leképezése  Kevés kompetencia Térségi vasút Személyszállítási csomópont Forgalmi csomópont Járműfenntartási műhely Vontatási telephely Kocsivizsgálati telephely Pályafenntartási szakasz Bizber szakasz (biztosító berendezések)

Az értékelés háttere Szervezeti forma, kapcsolatok:  A MÁV szervezeti leképezése

Szolgáltatás és kapcsolatok

Szolgáltatási színvonalat meghatározó tényezők:  Menetidő  Járatsűrűség  Menetrend  Csatlakozási lehetőségek  Kényelem Néhány megfontolás:  Munkaerő kihasználtsága 71,1%  Pályafelújítás 50 éve nem volt  Sajátos menetrendi egyeztetések  Gyenge együttműködés a VOLÁN-okkal

Szolgáltatás és kapcsolatok Önkormányzati kapcsolatok  Menetrendi egyeztetés  Jó informális kapcsolat, kevés érdemi kommunikáció  VTSZ (Vasutas Települések Szövetsége)  Vésztő:  Közmunka programok  Együttműködés karbantartásban  Virágosítás

Forgalom

A mérési problémák miatt számlálás vált szükségessé:  különösen az utasszám tekintetében jelentős eltérések mutatkoznak NTVKTV

TérségMérésIdőpontÉrtelmezésUtasfőUtaskm NTV MÁV stat.?Csak regisztrált utazások0,02%0,05% MÁV térségi2006. májusÖsszes díjmentes26,16%25,52% MVH2006. novemberÁllami díjmentes10,97%12,40% MVH2006. novemberVasutas14,45%17,50% MVH2006. novemberÖsszes díjmentes25,42%29,90% KTV MÁV stat.?Csak regisztrált utazások0,00%0,01% MÁV térségi2006. májusÖsszes díjmentes26,54%26,64% MVH2006. novemberÁllami díjmentes11,54%11,68% MVH2006. novemberVasutas17,83%20,52% MVH2006. novemberÖsszes díjmentes29,37%32,20% Forgalom Díjmentes utazások aránya (%)  Igen jelentős arányt képviselnek  Nincsenek tételesen elszámolva

Üzemeltetés

Vasútüzem tapasztalatai  MÁV üzem pontos leképezése  Korlátozott kompetenciák  Fejlesztések hiánya  Infrastruktúra karbantartása:  Hiányos  Nehezen indokolhatóan drága  Kapacitás-egyszerűsítés nem történt  Hatékonytalan humán-erőforrás

Üzemeltetés Fontosabb naturális mutatók összehasonlításban önállóan működő térségi vasutakkal MutatóNTVKTVKEV[1][1]LÁEV[2][2] Létszám (fő) Hálózat hossza (km) Éves utasszám (ezer fő) Ezer utaskm / év Egy vasutasra jutó hálózat-km 0,490,601,670,96 Egy vasutasra jutó éves utasfő Egy vasutasra jutó éves utaskm [1][1] Királyréti Erdei Vasút [2][2] Lillafüredi Állami Erdei Vasút

Üzemeltetés Ingatlangazdálkodás - Az egyik legproblémásabb terület  Nincs helyi kompetencia  Nagyon magas költségek (kiszervezett megoldások)  Nagyon meghatározó arculati, hangulati elem  Helyi igények kielégítésére képtelen

Gazdálkodás

Költségek:  Az eszközök fokozatosan kerültek átadásra  Az elhatárolás megtörtént (2006. január 1.)  Irreális nagyságú költségek bizonyos területeken (pl. kiszervezett, ellenőrizetlen karbantartási munkák)  Sokszor a teljesítés ellenőrzése hiányzik  A térségi kísérlet vezetői által készített becslések szerint jelentősen csökkenthetőek a költségek: TérségNTVKTVEgyütt StátuszMÁVÖnállóMÁVÖnállóMÁVÖnálló Bevételek Költségek Eredmény

Következtetések

Korlátozott eredmények – valódi kísérletezés nem történt  A MÁV az üzemeltetésre ebben a formában alkalmatlan  Szolgáltatás színvonala nem változott érdemi mértékben  A külső kapcsolatok szerepe alacsony (települési önkormányzatok, VOLÁN-ok irányában)  A MÁV szervezetébe való visszaolvasztás indokolatlan (jelenleg folyamatban van)  A vonalak üzemének szüneteltetéséről hozott döntések így a kísérlet tapasztalataival nem magyarázhatók

Megoldási javaslatok

Önálló cégként való üzemeltetés:  Teljes szervezeti és pénzügyi autonómia  A racionalitás alapú döntések lehetővé válnak  Az elszámoláshoz szükséges adatok előállíthatóak  A bevételek és költségek korrekt számbavétele lehetővé válik  Térségi vasutak mint integrált társaságok

Megoldási javaslatok Közszolgáltatási szerződés:  Tisztázott jogi háttér  Egyértelmű feladatokmeghatározás  Pontos finanszírozási megoldás  Tételes, teljesítmény alapú elszámolás  Megrendelői szerep tisztázása, lehetőleg az érintett kistérségek, önkormányzatok bevonásán keresztül  Új szereplők, benchmark lehetőség

Megoldási javaslatok A szabályozási környezet korrekciója:  A feladat ellátásához szükséges infrastruktúra azonosítása  Felesleges infrastruktúra kezelése  Szükséges funkcióváltások lehetővé tétele az érintett önkormányzatok bevonásával  Az országostól eltérő műszaki és forgalmi utasítások kialakítása (térségi vasútüzem, optimális megoldások)  Az eszközök áttekintése után megfelelő pályadíj-korrekció  A forgalom és költségek mérésének lehetővé tétele  Szolgáltatók versenyeztetése

Megoldási javaslatok Az életképes önálló vasúti társaság támogathatja a fő célt, a térségi vasutak szerepének újragondolását, az érintett kistérségek kor elvárásainak megfelelő módon történő kiszolgálását.

Köszönöm a figyelmet!