Beszámoló az EG1 „European wide traveller information continuity & co-modality ” szakértői csoport munkájáról. Siegler Vera, ügyvezető, Topolisz Kft.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Klaszterportál, adatbázis DDOP számú pályázat záró rendezvénye Pécs, június 30.
Advertisements

A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
KENYI fejlesztés és országos adatfelvétel
Projekt általános bemutatása
Az SAP Standard és Enterprise Support szolgáltatások ismertetése
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Helyi oktatásirányítás fejlesztése TÁMOP /
Technológiai fejlesztés a hatékony ellátás szolgálatában
„Alkalmazási útmutatók szerepe és jelentősége az EasyWay projektben – kapcsolat az ITS Direktíva specifikációival” július 11. ITS Hungary Egyesület.
AZ MSZ SZABVÁNYSOROZAT SZÜKSÉGESSÉGE
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Fáy András EADS, Védelmi és biztonsági divízió április
Az IKT szerepe a gazdaság erősítéséért Ilosvai Péter, IT Services Hungary.
Adatvédelmi Nap A kamerás megfigyelés Magyarországon
Törökbálint város környezeti GIS alkalmazásainak megvalósítása
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
RENDSZERINTEGRÁLÁS B_IN012_1
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Az EasyWay „Alkalmazási Útmutatók” jelentősége, szerepe, elfogadásuk folyamata március 8. KKK – ITS Hungary Egyesület workshop Dr.- habil. Lindenbach.
OSI Modell.
Egységes egészségügyi információrendszer
Áttérés az Office 365 szolgáltatásra Microsoft Online Services Áttérés a BPOS rendszerről az Office 365 használatára meglévő BPOS-ügyfelek esetén.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Bevezetés az ebXML-be Forrás: An Introduction to ebXML ebXML and Web Services Practical Considerations In Implementing Web Services Romin IraniRomin Irani.
Az ÚMVP intézményrendszere
1 Belső modellek a QIS4-ben Boziné Kristóf Katalin március 20.
Hálózati és Internet ismeretek
E-learning Kovácspál Eszter.
A munkapiaci-előrejelzések gyakorlata: kitől tanulhatunk? Cseres-Gergely Zsombor, MTA KTI.
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Hálózati architektúrák
A Neumann Kht. a kreatív iparágak szolgálatában Mátrai Julianna Pályázati szakértő Neumann János Digitális Könyvtár és Multimédia Központ Kht november.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Számítógép-hálózatok
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország.
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar 2009/2010-es tanévre pótfelvételi eljárásban meghirdetett képzések.
Miért nem működik még az okostévé modell?
TMC: aktuális közelekedési hírek GPS-re
Levéltárak kapcsolódása az elektronikus levéltárhoz A levéltári technológiai központok, a központi e-levéltári és e-irattári szolgáltatások Dr. Kenyeres.
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
CONNECT ”Az ITS rendszerek értékelési irányelveinek előkészítése, Magyarországi szempontok.”
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 3. konferencia.
WORKFLOW MENEDZSMENT MUNKAFOLYAMAT KEZELÉS
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Légügyi Hivatal Pilóta nélküli repülőgépek (UAV-k) üzemeltetésének meteorológiai támogatása. Dr. Wantuch Ferenc Nemzeti Közlekedési Hatóság, Légügyi Hivatal.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Cégbemutató, Memoriter ismertető
Intelligens közlekedési rendszerek
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Az informatikai biztonság irányításának követelményrendszere (IBIK)
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
dr. Geges József Ovidius Co. Ltd.
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Beszámoló az EG1 „European wide traveller information continuity & co-modality ” szakértői csoport munkájáról. Siegler Vera, ügyvezető, Topolisz Kft.

Utazási információs szolgáltatások Három alap-szolgáltatási területet (Core-Services) határoztak meg, melyek harmonizált fejlesztéseket igényelnek: - utazás előtti információs szolgáltatások; - utazás közbeni információs szolgáltatások; -ko-modális utazási információs szolgáltatások. Az útmutatók/ajánlások célja, hogy a jelenleg még nem teljes lefedettséggel működő információs szolgáltatások helyett olyan pán-európai szolgáltatások működjenek, amelyen belül a felhasználók azonos szolgáltatási színvonallal találkozhatnak Unió-szerte a TERN hálózat elemein.

DG01: „Összefoglaló” DG02: „Eseményekre vonatkozó információs szolgáltatás” DG03: „Forgalmi információs szolgáltatás” DG04: „Sebességszabályozásra vonatkozó információs szolgáltatás” DG05: „Várható utazási időkre vonatkozó információs szolgáltatás” DG06: „Időjárási információs szolgáltatás” DG07: „Ko-modális utazási információs szolgáltatások” Hat különböző információs szolgáltatásra vonatkozóan került „útmutató” kidolgozásra.

Hosszú távon az EasyWay project által elérni kívánt célok 2020-ig a következőek: · A TERN-en a közúti biztonság 25%-os növelése; · A TERN-en a torlódások 25%-os csökkentése, az utazás és áruszállítás mobilitásának elősegítése; · CO2 kibocsájtás 10%-os csökkentése A célok elérését az „Értékelési Szakértői Csoport” (EEG) fogja végezni. Az előrejelzések szerint az utazási információs szolgáltatások a következő területeken járnak előnyökkel: - Közlekedésbiztonság: növekszik a közösségi közlekedést igénybevevők részaránya, mely csökkenti az egyéni gépjárműhasználatot, aminek következtében az utakon csökken a torlódás, így csökkenhetnek a balesetek. -az utazás alatti információs rendszerek használatával a veszélyes forgalmi helyzetekre való figyelmeztetéssel csökkenthetőek a balesetek. (pl. veszélyes időjárási helyzetre való figyelmeztetés) -Hatékonyság: Az utazás előtti és utazás közbeni információs rendszerek segítségével a közlekedők útvonalválasztása és elindulási idejük is befolyásolhatók. Ez a lehetőség hozzájárulhat a forgalmi torlódások csökkenéséhez és a gyorsabb forgalomlebonyolódáshoz. - Környezeti hatások: A hatékonyság javulásával (torlódások csökkenésével) csökken a CO2 és a többi szennyezőanyag kibocsátása.

Az utazási információs értéklánc kulcsszereplőinek bemutatása Tartalomszolgáltató: Az információszolgáltatás kiinduló eleme, gyűjti és rögzíti az adatokat. Ezek önmagában nyers, feldolgozatlan adatok, amelyek értéket hordoznak, de feldolgozás nélkül nem jelentenek az utazók számára értékes információkat. A különböző állami- és magán tartalomszolgáltatók: - forgalmi információs központok; - helyi, regionális, és nemzeti hatóságok; - magán/kereskedelmi adatszolgáltatók; - magán/kereskedelmi forgalmi információs rendszerek szolgáltatói; - díjgyűjtő rendszerek üzemeltetői; - parkoló létesítmények üzemeltetői; - közösségi közlekedési vállalatok; - autóklubok; - magán útüzemeltetők; - érdeklődésre igényt tartó „pontok” (POI) adat-szolgáltatói; - meteorológiai szolgálatok; - térképkészítő vállalatok. Tartalom szolgáltató Szolgáltatás üzemeltető Hálózat üzemeltető Rendszer szolgáltató Vég felhasználó

Szolgáltatás üzemeltető: A tartalomszolgáltatótól kapott „nyers” adatok feldolgozását végzi, és olyan formába rendezi az adatokat, amely módon a felhasználók számára könnyen és gyorsan megérthető (térkép, grafikon, stb.). A végfelhasználók igényeinek megfelelően a szolgáltatás üzemeltetők a legkülönbözőbb tartalmakat tudják előállítani a legkülönbözőbb eszközökre/berendezésekre (pl. Internet, mobileszköz, PDA, stb.). Hálózat üzemeltető: A szükséges kapcsolatot biztosítja, mely összekapcsolja a végfelhasználót és a rendszer-szolgáltatót. Az optimális működéshez és az idő érzékeny működéshez megbízható kommunikációs hálózatra van szükség, mely biztosítja, hogy a kellő információ a kellő helyen, az igényeknek megfelelően rendelkezésre álljon. A kommunikáció során megvalósítják a közlekedésben résztvevő elemek közötti adatkapcsolatot, mely alapvetően a vezeték nélküli kommunikációs technológián alapul, de a vezetékes technológiának is nagy szerepe van.

Rendszer-szolgáltató: Olyan szereplő, amely közvetlen kapcsolatot biztosít a végfelhasználókkal és eljuttatja hozzájuk az általa nyújtott szolgáltatásokat, beleértve a forgalmi információkat is. A kínált szolgáltatások lehetnek ingyenesek, vagy meghatározott díjtételért igénybe vehető. Ebben az esetben a szolgáltatónak az ügyféladatok nyilvántartása és a számlázási rendszer kiépítése is feladata. A rendszer-szolgáltatók gyakran nem csak egyfajta kommunikációs lehetőséggel élnek, hanem kihasználják a technika adta összes lehetőséget, hogy minél szélesebb réteghez eljuttathassák "termékeiket". További feladatuknak tekinthetők az újabbnál újabb technológiák keresése és alkalmazása, mely a jövőben várhatóan jelentősen befolyásolni fogja a szolgáltatási minőséget. Végfelhasználó: A rendszer-szolgáltatók ügyfelei (magán vagy üzleti), akik olyan minőségű információkat várnak a szolgáltatótól, mely alapján utazásaik kényelmesebbé és gyorsabbá válhatnak. A végfelhasználók igényei változatosak lehetek, Amennyiben az információkat az ügyfél szövegesen vagy képi ábrázoláson keresztül kapja meg, akkor fontos, hogy azok könnyen értelmezhetőek legyenek, mely hozzájárul a szolgáltatás további hasznához.

Végfelhasználók csoportosítási lehetőségei Utazás információs szolgáltatások Végfelhasználók Egyéni felhasználók Ingázók (hivatásforgalom) Szabadidős forgalom Kereskedelmi felhasználók Teherforgalom

Szolgáltatás nyújtásának feltételei - üzleti modell Az információs láncnak öt eleme / szereplője van, akik lehetnek állami szereplők és/vagy magán szereplők. - Nemzeti hatóságok (vagy jogosult szereplő) akkor biztosítanak információt, - erre vonatkozóan társadalmi kötelezettségük van, - közlekedéspolitikai célokat kívánnak elérni - az információs szolgáltatás a piaci feltételek mellett nem állja meg a helyét. - A magánszektor csak akkor biztosítja az információkat, ha sikeres üzleti modell áll rendelkezésükre. A nemzeti hatóságoknak rögzíteni kell a teljesítendő célokat és azok betartását ellenőrizni szükséges.

Műszaki kérdések 1.Európai dimenzió • Minden közlekedési ágra és útra folytonosan kiterjedő legyen egész Európára • Egységes felhasználói felületet, megszokott kezelést biztosítson • A különböző eszközfajtákon (VJT, navigációs készülék, web portál, stb.) egyaránt elérhető legyen a megfelelő szolgáltatás • Az egyes szolgáltatási szintek legyenek azonosak mindenütt • Vegye figyelembe a regionális sajátosságokat 2.Funkcionális és informatikai felépítés • Az információs láncban lévő szereplők között megfelelő információáramlás • Az adatgyűjtés egészüljön ki a statisztikus/historikus adatokkal, előrejelzések készítéséhez szükséges • A tartalomszolgáltató vállaljon felelősséget az adatok helyességéért

3. Szükséges informatikai és telekommunikációs infrastruktúra (ICT) Az ICT infrastruktúra három részből épül fel, amelyek részek az alábbiak: • Adatgyűjtő és állapotjelző rendszerek: - Út- és forgalmi adatgyűjtés, közösségi közlekedés menetrendjeinek ismerete; - forgalom és útállapot megfigyelése, közösségi közlekedés felügyelete; - forgalmi és útállapottal kapcsolatos adatok archiválása; - forgalmi, útállapot és közösségi közlekedési adatbázis. • Adatelemző és feldolgozó rendszerek: - közös földrajzi viszonyítási rendszer használata; - a nemzeti üzemeltetők közötti adatcserét biztosító interfészek; - országok közötti adatcserét biztosító protokollok ismerete. • Adatkommunikációt és a megkívánt adatminőséget biztosító rendszerek és protokollok: - adatokra vonatkozó minőségbiztosítás.

4. Már létező szabványok és megállapodások DATEX II - kidolgozása folyamatban – szabvány lehetővé teszi az információs szolgáltatások értékláncán belül az adatcserét. Jelenleg a B2B (Business to Business) szereplők között jelenti a legnagyobb gondot a szabványosítás hiánya (szinte berendezésről berendezésre eltérő típusú kommunikációt lehet találni.) 5. Szükséges szabványok és megállapodások Háttér: "eMOTION" kezdeményezés ( Jelenleg több ITS-re vonatkozó szabvány és specifikáció létezik. Az aktuális szabványok általában az adatcseréhez szükséges XML kódolást írják le. A TISA (Traveller Information Services Association) egy nemzetközi keretet biztosít a forgalmi és utazási információs szolgáltatásoknak, melyek már létező szabványok alapján működnek. (pl. RDS-TMC, TPEG) 6. Szükséges kiegészítő előírások A térképek megjelenítésére és ábrázolására vonatkozóan nem létezik műszaki szabvány vagy előírás, ezt pótolni kell. A meta-adatokra vonatkozó leírások és meghatározások hiánya. Az eMOTION által használt ISO vagy bármely más modell működőképes lehet

Szolgáltatási szempontok – minőségi szintek Alapvető kritériumDefiníció Lefedettség, hozzáférhetőség A felhasználók hozzáférését méri Mekkora számú felhasználóréteget lehet elérni az információkkal Rendelkezésre állás A szolgáltatás időbeli rendelkezésre állását méri. Egy bizonyos helyen egy bizonyos időpontban milyen földrajzi információk állnak rendelkezésre Időbeliség Az eseményfelismerés és a végfelhasználói tájékoztatás között eltelt idő. (korszerű rendszereknél 10 másodperc) Frissítési gyakoriság Esemény esetén (ha a körülmények változnak), periodikusan vagy igény esetén Minőségbiztosítás A szolgáltatási lánc különböző szintű ellenőrzését foglalja magában. Részleges, teljes körű vagy további minőségbiztosítás. Megbízhatóság, információ ellenőrzés Információ ellenőrzésének foka. Egy vagy több kiegészítő forráson keresztüli ellenőrzése a beérkező adatoknak. Pontosság Adat összetartozás, legvalószínűbb érték (abszolút, relatív, kvantitatív, ideiglenes)

Szolgáltatási szempontok – szolgáltatási szintek Alapvető kritériumDefiníció Felhasználói felület (nyelv, megjelenés) Berendezés és felhasználó közötti információcsere: piktogramokon keresztüli információ megjelenítés vagy angol nyelven. Kapcsolat a szomszédos rendszerekkel Információcsere és rendelkezésre állás kérdései a szomszédos hálózatokat üzemeltetőkkel és a szolgáltatás üzemeltető között. Helyi és kapcsolódó hálózatokról való információ TEN-T-n kívüli információk megjelenítése a TEN-T hálózaton. Pl. 1-es szint a főbb nem TERN utakról is információt szolgáltat, 2-es szint információszolgáltatás a hálózatot érintő nem kulcsfontosságú útvonalakról is. Információ részletessége Földrajzi tagoltság, információ-kiterjedés mértéke, információ felbontása Statikus / dinamikus Figyelembe kell venni a különböző típusú információk szükségességét.

VÉGREHAJTÁSI TERV Jövőkép Jelen ajánlások/útmutatók a későbbi nemzeti fejlesztésekhez nyújthatnak segítséget Az egyes ajánlások a szolgáltatási szintekre és adatminőségi szintekre koncentrálnak. Az alap-szolgáltatások (core-services) és az ezeken belüli egyes szolgáltatások alkalmazására az EasyWay második fázisában kerül sor, az alábbi célokkal: - Az „Alkalmazási Útmutatók” frissítése; - Jelentések; - Ütemterv és jövőkép biztosítása a közlekedés információs alkalmazások érdekében; - Megvalósíthatósági tanulmányok kialakításának biztosítása; - Ismeretterjesztés; -Pilot projectek nyomon követése Időterv Az utazási információs rendszerek kiépítése / telepítése az EasyWay projekt második fázisában ( ) és az ez utáni időszakban várhatóak ( ).

Köszönöm a figyelmet!