Mentális komputerek, avagy fény-hang készülékek az oktatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Zajszennyezés.
Advertisements

A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
ÉLETÜNK ÉS A ZAJ Keresztény Egészségtudományi Napok Pécs, június Zsilinszki János – egészségnevelő, zajszakértő.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Hormonális- és idegrendszer,
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A fejhallgatók története
IDEGRENDSZER.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
4. Kreatív döntéshozatal
Az agy felépítése.
Az idegrendszer felépítése és működése
A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
EMLÉKEZÉS.
A VISELKEDÉS BIOLÓGIAI ALAPJAI
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Bilateralis opercularis szindróma gyermekkorban
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Agyi lebenyek normális funkciói, lebenysérülések tünettana
Idegrendszer bevezetés
Diencephalon részei Thalamus Epithalamus Metathalamus Subthalamus
Magasabbrendű idegtevékenység
Az agy felépítése és működése II.
Speciális tanulási nehézségek
Konfliktusfeloldó működések a lexikális előhívás során
Az idegrendszer felépítése és működése
Az ember idegrendszere
Az Alzheimer-kór filozófiája
Elemi idegjelenségek MBI®.
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Az életfolyamatok szabályozása
Látás – Nyelv - Emlékezet
Mozgásterápia a mindennapi gyakorlatban
Pszicho-neuro-fiziológia I.
A DIFER használata.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
Nyugalom vagy izgalom- ez itt a kérdés…
Állatok szabályozása Az idegeimre mész…..…..
Tágra zárt szemek.
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
AZ IDEGRENDSZER ÉLETTANA
Magasabb rendű idegtevékenység
Az alvó ember és az álmodó agy
Star Trek Idegrendszer I. szex.
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
Kémiai receptorok.
Idővel minden megváltozik Készítette: Varga Viktória.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Gyógytornász szerepe a demens betegek mozgásterápiájában
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
Isten hozott! A művészet (zene – játék – mese) úri passzió vagy emberi létszükséglet?
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Magasabbrendű idegtevékenység
Magasabb rendű idegtevékenység
AZ IDEGRENDSZER FELÉPÍTÉSE ÉS MŰKÖDÉSE
AGY 1350 gramm 100 milliárd neuron 100 md X10 ezer szinapszis
KÖRNYÉKI IDEGRENDSZER, ÉRZŐMŰKÖDÉS
Az idegrendszer felépítése
Star Trek Idegrendszer I. szex.
Elemi idegjelenségek MBI®.
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Magvas gondolatok a FruitCafé-ról
Előadás másolata:

Mentális komputerek, avagy fény-hang készülékek az oktatásban Borbély Éva

Tartalom Az agyról makro illetve mikro-szinten Neurotranszmitterekről röviden Neuronok kommunikációja Fény hang készülékek: történet, fejlesztések, modern készülékek Programok tudományos háttere Készülékek alkalmazhatóságáról

Amit az agyról tudnunk kell makroszinten Az agykéreg bal és jobb féltekére oszlik A féltekék közti információcserét egy idegrostokból álló köteg, a kérgestest biztosítja. A két agyfélteke homlok (frontalis)-, fali (parietalis)-, halánték (temporalis)-, és nyakszirti (occipitalis)- lebenyre különül. Az emberi agyvelő átlagos súlya 1250g-1600g, az agyvelő súlya függ a testsúlytól is, a férfiak agyának átlagos súlya 1350g, a női agyvelőé pedig 1250g, 20 éves korban éri el az agyvelő teljes súlyát. Sok neuropeptid nemcsak hormonként hat a vérkeringésen keresztül, hanem transzmitterként serkentő synapsisokban (neurotenzin, koleciszokinin), illetve gátló synapsisokban (szomatosztatin, motilin). Ezen anyagok hormonális és idegi hatásai sokszorosan kiegészítik egymást.

A lebenyek különböző funkciók ellátására specializálódtak: Homlok lebeny feladata: tervezés, cselekvés Halánték lebeny feladata: hallás, memória, tárgyak felismerése Fali lebeny feladata: észlelés, térbeli tájékozódás Nyakszirti lebeny: látás központja

Amit az agyról tudnunk kell mikro-szinten Az emberi agyvelő átlagos súlya 1250g-1600g Kb. 100 milliárd idegsejt Ingerület átadása kémiai és elektromos szinapszisok útján történik Az idegrendszer neurotranszmitterei: Acetilkolin, ACh (legelterjedtebb) Noradrenalin, NA Dopamin, DA neuropeptidek Az emberi agyvelő átlagos súlya 1250g-1600g, az agyvelő súlya függ a testsúlytól is, a férfiak agyának átlagos súlya 1350g, a női agyvelőé pedig 1250g, 20 éves korban éri el az agyvelő teljes súlyát. Sok neuropeptid nemcsak hormonként hat a vérkeringésen keresztül, hanem transzmitterként serkentő synapsisokban (neurotenzin, koleciszokinin), illetve gátló synapsisokban (szomatosztatin, motilin). Ezen anyagok hormonális és idegi hatásai sokszorosan kiegészítik egymást.

Neurotranszmitterek szerepe Depresszió gyógyítása: szerotonin vagy noradrenalin növelése a szinapszisban Emlékezés , tanulás: vazopresszin Agresszió fékezés: szerotonin többlet Éberség, külső ingerekre való reagálás: dopamin szabályozza: túlaktiválás:--> skizofrénia

Idegsejtek kommunikációja  rövid elektromos impulzus a sejt belsejében  axonelágazásig vándorol a szinapszishoz érve az elektromos impulzus hatására kinyílnak a vegyi anyagokkal teli hólyagocskáka neuro-transzmitterek átszivárognak a másik sejt dendritjéig, ahol egy membránnal találkoznak, ez a receptorokat tartalmazza, amelyekhez a neurotranszmitterek kapcsolódnak megváltozik a membrán elektromos feszültsége  algoritmus ismétlődik

Mentális komputerek történeti háttere 19. sz: Pierre Janet, párizsi Salpetricre kórház: villogó fény hatására csökkennek a páciens hisztérikus tünetei 20. sz. 50-es évei: W Gray Walter neurológus EEG segítségével kimutatja, hogy villogó fény hatására megváltozik az agykéreg hullám-aktivitása 1980-as évek készülékek + eredmények: (USA: Denver, Buffalo): a készülékekkel kiváltott théta állapot hatékonysága a pszichoterápiás kezelésekben Magas frekvenciájú stimulálás javítja az intellektuális képességeket A bal és jobb fülön kismértékben eltérő frekvenciájú (5-10 Hz) hangok hatékonyak a stressz csökkentésében

Készülékek Felépítésük: Központi jeladó Fejhallgató Speciális szemüveg színes, vagy fekete-fehér ledekkel

Készülék típusok PR 2X Zenmaster David PAL 36 Sirius Forrás: www.tudatalatti.hu

Programok Kidolgozásuk az elektromos és kémiai szina-pszisok közti kölcsönhatáson alapul, különböző agyhullám tartományokra bontva: Béta (12-30 Hz): figyelem, kitartó operatív munka Alfa (8-12 Hz ) program: információ előhívása, alfahiány= tanulási nehézségek, stressz, alvás-zavar, lámpaláz Théta(4-8 Hz ) tanulás, memória, döntési képesség Delta (0,5-4 Hz ) hiány esetén: immunrendszer gyengesége, (álom nélküli mély alvásra jellemző állapot)

Tanuló program Frekvencia menete: * 1. rész : Start : 10 Hz * 2. rész : Fókusz mód 1 p : 10 Hz * 3. rész : Fókusz mód 1 és 30 s : 24 Hz * 4. rész : Fókusz mód 1 p : 8 Hz * 5. rész : Kiterjesztett mód 4 p : 8 Hz * 6. rész : Fókusz mód 1 p : 10 Hz * 7. rész : Fókusz mód 30 s : 2 Hz * 8. rész : Fókusz mód 1 p : 16 Hz * 9. rész : Vége Idő(s) 60 150 210 450 510 540 600 Frekvencia(Hz) 10 24 8 2 16

Alkalmazás az oktatásban Nyelvtanulás Nyelvtan elsajátítása: bal félteke frontális területe Szótanulás: hátsó laterális terület aktiválódik mind a két féltekén Olvasási készségek Diszlexia: rendellenesség a halánték lebeny bal felső tekervényében Matematikai készségek Számjegy, mint vizuális jel: jobb oldali halánték lebeny egyik tekervénye (fusiformis gyrus) A számnak, mint hallott, vagy olvasott szónak a megértése: Sylvius árok körüli terület Szám, mint mennyiség megértése: fali lebeny aktiválódik Köv: a matematikai készségek fejlődéséhez a két félteke összehangolt működése szükséges

Tanulás érzelmi háttere „Érzelmi agy:”- a limbikus rendszer a két fő strukturális alkotója az amigdala és a hippokampusz érzelmi agy <-> frontális lebeny Stressz vagy félelem hatására sérülhet ez a kapcsolat-> romlik a kognitív teljesítmény Köv: az érzelmek segíthetik vagy gátolhatják (stressz, vizsgadrukk!) a tanulás folyamatát

Iskolai nehézségek hatékony kezelése Mire használhatók Iskolai nehézségek hatékony kezelése Tanulási készségek fejlesztése Koncentrációs zavarok javítása Dyslexiás, dysgraphiás, dyscalculiás tünetek enyhítése Dadogás kezelése Magatartási problémák kezelése Hiperaktív gyerek tűrőképességének javítása, konfliktusainak kezelése Autisztikus viselkedés konszolidációja Felnőtteknél Alvásproblémák enyhítése Stressztűrő képesség , kedélyállapot javítása Felnőttkori tanulás támogatása (nyelv!) Idősebbek esetén Vérnyomás normalizálása Anyagcsere-zavarok csökkentése Krónikus ízületi fájdalmak csillapítása Memória javítása

Tesztelő, értékelő, fejlesztő program A program egyes elemei: A) Reakció idő, fizikai reflex B) Észlelési reflex C) Információ feldolgozás D) Információ feldolgozás logikai művelettel E) Munkamemória kapacitás Kiértékelő lap

További információk tapasztalatokról, eredményekről, kutatásokról http://www.oveges-szi.hu/tudati.html www.avs-devices.com/files/Brain_Stimulation_Study_JNT.pdf http://www.avs-devices.com/learning_disabilities.aspx http://www.avs-devices.com/adhd.aspx http://www.avstim.com/avs.htm http://www.mindplacesupport.com/Reference.htm http://www.tc.umn.edu/%7Esmiile/articles/frederick-avs-coherence.pdf http://www.measurement.sk/2006/S2/Teplan.pdf http://www.mindalive.com/PDFarticles.htm

Köszönöm a fegyelmet! www.amygdala.hu/fenyhang.htm eva.borbely@gmail.com 30/ 512 35 44 www.amygdala.hu/fenyhang.htm