Tréning fiatalkorú pártfogoltak részére Veszprém megyében Személyiségfejlesztő rész
„ma már milliók számára világos, hogy semmilyen új technikai vívmány vagy technológiai forradalom az ember belső állapotát nem javítja, hanem bonyolítja ….csak és kizárólag az ember tudatállapotának tökéletesítése hozhat a külvilágban végre pozitív változásokat” (Kornis Mihály)
A pályázat rövid szakmai ismertetése 40 órás személyiségfejlesztő tréning keretében személyes tapasztalatszerzéssel az önismeret fejlesztése,egyéni akciótervek készítése, motivációs bázis erősítése 35 órás pályaorientációs,elhelyezkedést segítő tréning
Bűnmegelőzési kapcsolat Személyiség fejlesztése bűnmegelőzési érdekeket szolgál Nő a késleltetés képessége Nő az együttműködési készség, csökken az öntörvényű viselkedés A pozitív én-kép erősíti a normatartó viselkedést
Előzmények Tavistock Klinika Világháború után visszailleszkedési és alkalmazkodási problémákat mutató férfiak számára próbált segítséget nyújtani A nagy létszám miatt tértek át a csoportos módszerek használatára, ahol visszajelzésekkel dolgoztak Hatékonyabban működtek a csoportok, mint az egyéni terápiák
A személyiség azért is követ el hibákat és viselkedik kis hatásfokkal a társas térben, mert nem képes hasznosítani az onnan származó jelzéseket, nem tudja „bemérni” saját viselkedésének fogadtatását, interperszonális következményeit. Ha több adatot, információt kap saját megnyilvánulásainak tükröződéséről másokban, akkor alkalmazkodób- ban, a csoport elvárásainak megfelelőbben viselkedhet.
Tehát a változás kiváltásának lehetősége benne rejlik a visszajelentésben Azonban az ilyen csoportokban vigyázni kell a tűrőképesség határaira is Mindenki a saját tempójában dolgozik
Eredményesség Igen behatóan kutatták, hogy valóban eredményesek-e az ilyen csoportok, és a szerzett képességek átvihetők és hasznosíthatók-e természetes munka- és életkörülmények között. Az eredmények jónak bizonyultak (p1. Hampden-Turner, 1970.).
Célkitűzések A csoportos önépítés révén a résztvevők önértékelése reálisabbá és a pozitív tulajdonságok előtérbe helyezése révén - a megalapozott, meglévő tulajdonságok mentén - pozitívabbá váljon.
Ez a folyamat tegye lehetővé azon tulajdonságok fejlesztését, melyek segítségével hatékonyabb viselkedési stratégiák alakulnak ki, ügyesebb kommunikációs stratégiák alkalmazására válnak képessé a tréning résztvevői, mint pl.: a kulturált önkifejezés, aktív figyelem, problémamegoldó gondolkodás csoportban, együttműködési készség
Olyan visszacsatolási technikák alakuljanak ki, melyek segítségével a mindennapok során felmerülő konfliktusaik hatékonyabb kezelésére ( s ilyen módon jobb coping stratégiák kidolgozására ) is képessé válnak.
Bemeneti mérések Eszköz: standard tesztek Cél: - a változás nyomon követése - tematika csoportra szabása - egyéni feladatok meghatározása - speciális fejlesztési terv kialakítása a pártfogoltak számára
Átlageredmények (Szenzoros élménykeresés skála) Kalandkeresés: Á: 2-6 pont K: 5,5 pont K: 5,5 pont Spontán életvitel: Á:1-5 pont K: 5,2 pont K: 5,2 pont Gátlástalanság: Á: 1-5 pont K: 6,45 pont K: 6,45 pont Monotóniatűrés: Á: 1-3 pont K: 3,95 pont K: 3,95 pont
Kezdetek három csoport (6-14 fő között) pártfogói felügyelet alatt álló éves fiatal fiúk változatos iskolai végzettség, családi háttér jellemzően erős ellenállás
Visszajelentés Félidőben a csoporttagok érzéseikről, a tréningcsoportról, célokról, a tanulási folyamatról, trénerről adtak visszajelzést 0-6 fokú skálán Záráskor a tréning értékelés 0-5 fokú skálán történik, majd a részletezett kérdésekre szabad megfogalmazásban válaszolnak
Félidő 1 – érdeklődés 1 – érdeklődés 2 – öröm 3 – felszabadultság 2 – öröm 3 – felszabadultság 4 – bizalom 5 – őszinteség 6 – ellenszenv 7 – ingerültség 8 - szorongó érzés 9 - harag, düh 10 - közöny, unalom 11 - kirekesztettség
1 - tanfolyam célja 3 - tanfolyami csoport 5 – szereplésem 7 – tanulásom 9 - Tréner (kivitel) 11 - Tréner (tartalom)
Zárás A tréningről összességében (0-5 fokú skálán): 4,7 A tréning erősségének tartom: 1. jó társaság, játékos, jó dolgokat lehet tanulni 2. próbáljuk megoldani a problémákat, még akkor is, ha az nehéz, és ne adjuk fel nagyon hamar 3. már az elején kialakult a csapatszellem, mindenki egyenrangú félként volt kezelve 4. gyakorlatok, játékok, tesztek
A tréning gyenge pontja: 1. nagy a létszám, így többfelé kell figyelni a trénernek 2. nincs ilyen tetszett az összes pontja 3. kevés volt az idő, bizonyos témáknak nem értünk a végére 4. nincs szerintem A tréning ártalmai: 1. nincsenek ilyenek 2. ne legyen sok ember egy csoportban, mert nehezebb odafigyelni
Saját magamban milyen változásokat érzek: 1. több időt szánok a külső helyzetek kielemzésére 2. javult a problémamegoldó képességem 3. okosodtam 4. átgondolom a dolgokat, mielőtt cselekszem Amit szívesen elfelejtenék: 1. olyan nincs, mert tanultam mindenből, legalábbis megpróbáltam 2. nincs 3. az időbeosztással volt egy kis probléma
Közös munka képekben
Köszönöm a megtisztelő figyelmet Sipeki Irén