II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u. 67. 0036 82 512 960 www.rafeisk.hu @ info@rafeisk.hu
A kompetencia alapú oktatás jó gyakorlata egy inkluzív iskolában „Isten minden kis tücskének akad hely a kórusban, Némelyik hangja mély, a másiké magas, Megint másik hangosan ciripel a telefondróton, És aki csak tapsolni tud, olyan is akad…” (Margaret Martle)
A szemléletváltás oka Csökkenő gyermeklétszám Sajátos tanuló összetétel A szülők részéről jelentkező igény az együttnevelésre Az Európai Unió oktatáspolitikai irányelvei Kompetencia mérések eredményei
MÉRFÖLDKÖVEK Labdarúgóképzés Lépésről lépésre iskolai program Kislétszámú osztályok működtetése Befogadó iskola kialakítása-az integrált oktatás személyi és tárgyi feltételeinek megteremtése Pedagógus továbbképzések-módszertani megújulás HEFOP 3.1.3. pályázat – kompetencia alapú oktatás bevezetése Referencia iskola- jó gyakorlatok átadása
Törvényi feltételek Alapító okirat módosítása Pedagógiai program, helyi tanterv átdolgozása Együttműködési megállapodások Igazoló dokumentumok: tanulói szakvélemények(SNI), szülő tanulmányait igazoló dokumentumok ( HHH ), gyermekvédelmi kedvezményre jogosultság (HH )
Alaptevékenységünk Általános iskolai nappali rendszerű nevelés-oktatás Sajátos nevelési igényű általános iskolai tanulók nappali rendszerű nevelése-oktatása /integrált oktatás, utazó gyógypedagógus igénybevétele/ Labdarúgó ágazati képzés/5-8 évfolyam/ - utánpótlás-nevelési tevékenység támogatása Napközi otthon és tanulószobai foglalkozás Kislétszámú osztály működtetése/1-2.évfolyam/ Pedagógiai szakmai szolgáltatás
Adatok az iskolánkról 1. Tanulói létszám: 362 fő Nevelőtestület létszáma: 31 fő Technikai dolgozó: 12 fő Tanulócsoportok száma: 16 fő Napközis/tanulószobás tanulók száma 248fő Bejáró tanulók: 73 fő Kollégista 15 fő Intézeti nevelt és állami gondozott: 21fő Magántanuló 6fő
Adatok az iskolánkról 2. hátrányos helyzetű tanuló 189 fő ebből halmozottan hátrányos helyzetű 19 fő szociális támogatásban részesül 213 fő ingyen tankönyvre jogosult 246 fő gyermekét egyedül nevelő 134 fő 3 vagy több gyermekes családban él 112 fő Integráltan oktatott sajátos nevelési igényű 68 fő ebből mozgássérült 5 fő vak 1 fő Down kóros 1 fő tanulásban akadályozott 2 fő „dys”-ek tanulók 59fő BTM-es tanuló 63 fő
Kiemelt szerepet játszik iskolánk életében a labdarúgás Kiemelt szerepet játszik iskolánk életében a labdarúgás. Alsó tagozaton a MGYLSZ-hez kapcsolódva folyik a felkészítés. 1984 óta iskolánkban ágazati labdarúgó osztályok indulnak minden évben. Ezt a jövőben is folytatni kívánjuk, ezzel biztosítva a Kaposvári Rákóczi FC közvetlen utánpótlását.
Az első-második évfolyamon a részképesség zavarokkal, beilleszkedési, magatartási, tanulási problémákkal küszködő tanulók részére kislétszámú osztályt szervez az iskola. Ők a Nevelési Tanácsadó szakvéleménye alapján kerülnek beiskolázásra a város egész területéről. Lassú ütemben, egyéni fejlesztéssel kudarc nélkül teljesítik a követelményeket.
Intézményünk felvállalta a mentálisan ép, mozgás-és látássérült valamint a tanulásban akadályozott tanulók integrált oktatását, nevelését.
Az inkluzív nevelés megvalósulásának tárgyi feltételei: Akadálymentesítés Mosdók átalakítása
Hagyományos osztálytermek átalakítása-barátságosabb, a tanuláshoz funkcionálisan illeszkedő tanulókörnyezet
Fejlesztő szobák kialakítása
Fejlesztő játékok, eszközök beszerezése,készítése Mozgásfejlesztő eszközök Vonalvezető Egészítsd ki! (képkirakó) Összekötő (Haladj a pontrácson!) Számolj ügyesen
Személyi feltételek: fogadókész, felkészült, nyitott pedagógusok folyamatos továbbképzés, új módszerek keresése, megismerése Lépésről, lépésre program 6 fő fejlesztő pedagógus 7 fő tanulásban akadályozottak pedagógiája 4 fő logopédia 1 fő integráló együttnevelés 21 fő tiflopedagógus 1 fő számítástechnika 31 fő kooperatív technikák tanfolyam (egész tantestület) Utazó gyógypedagógusok, fejlesztőpedagógusok igénybe vétele – heti 70 óra
Munkánk segítői: Gyógypedagógus, logopédus, tiflopedagógus, gyógytornász, gyógytestnevelő, iskolapszichológus, informatikus, gyógypedagógiai asszisztens
Látássérült tanulókkal való foglalkozás
Mozgássérült tanulókkal való foglalkozás
Az eredményes munkát erősíti: gyógypedagógiai asszisztens (feladatlapokat készít, kísér…) integrációs munkaközösség fejlesztő pedagógusok gyógypedagógusok
A jövő iskolája A „21. század gyermekeiért” c. HEFOP 3.1.3-as pályázat keretében a 2006/2007-es tanévtől kompetencia alapú oktatás folyik az 1-4. és 5-8. évfolyamon. A pedagógus és a gyerekek munkáját korszerű, multimédiás eszközök segítik. Kompetencia területek: szövegértés matematika idegen nyelv IKT
Integrációt segítő tevékenységek napközis ellátás nyelvtanulás német, angol számítástechnika 1. osztálytól mindennapos testnevelés 1. osztálytól úszás oktatás 2. osztálytól korcsolya oktatás 4. osztálytól fejlesztő foglalkozások tehetséggondozó foglalkozások ösztöndíj programok szakkörök könyvtári foglalkozások
Hagyományaink Játszóházak Ünnepeink Névadónk hete Alapítványi bál Erdei iskola Tanév végi tábor a Balatonon Iskolai táborok: sport, számítástechnika, német, angol
A referencia iskolává válás küszöbén - a befogadó iskolánk regisztrált jó gyakorlatai Kudarcmentes iskolakezdés- a kislétszámú osztályban rejlő lehetőségek Gyökerek és szárnyak-kompetencia alapú oktatás inkluzív iskolában Inkluzív pedagógiai gyakorlat alkalmazása többségi iskolában „A 21.század gyermekeiért”-IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában
Szolgáltatásaink Konzultációs lehetőségek Bemutató órák (kooperatív tanulás-irányítás, kompetencia alapú programcsomagok, IKT eszközök alkalmazása, SNI tanulók oktatása-nevelése Szakmai napok, műhelyfoglalkozás
„…a gyermekeknek két dolgot kell adnunk: gyökereket és szárnyakat „…a gyermekeknek két dolgot kell adnunk: gyökereket és szárnyakat. Gyökereket, amelyek tartást adnak, hogy tudják hova tartoznak, de ugyanígy szárnyakat is, amelyek az egyiket a kényszereitől és előítéleteitől szabadítják meg, a másiknak lehetőséget adnak új utakat bejárni, (vagy inkább repülni).” Johann Wolfgang von Goethe Köszönöm a figyelmet!