Vannak Jó Vállalkozók és Rossz Vállalkozók? Mitől működőképes a családi napközi, mint vállalkozás? 10. Gazdaságpszichológia Kutatási Fórum 2010. Április.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Az Európában élő körülbelül 10–12 millió roma közül sokan naponta szembesülnek az előítéletekkel, a tolerancia hiányával, a hátrányos megkülönböztetéssel.
Az OH TÁMOP fejlesztései
Egyetemi kutatók – jövőbeli vállalkozók? Dr. Makra Zsolt IBS Nemzetközi Üzleti Főiskola.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
EURÓPAI VESZÉLYESÁRU BIZTONSÁGI TANÁCSADÓK SZAKMAI TALÁLKOZÓJA BONN / GGVD – NÉMETORSZÁG (2) BIZTONSÁGI TANÁCSADÓK NEMZETKÖZI SZAKMAI EGYESÜLETE – BTE.
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Csecsemő és Gyermekgyógyászati Szakmai Kollégiumi ülés
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
Gyermekvédelmi alapellátás
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Személyes gondoskodást végző személyek körében végzett igényfelmérő kutatás bemutatása Nemzeti Csal á d- é s Szoci á lpolitikai Int é zet C í m: 1134 Budapest,
1. Konzorciumi Partnerek •Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) •Magyar Iparszövetség (OKISZ) •Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ)
Társadalmi Egyesülések Zala Megyei Szövetsége. • Székhely: Zalaegerszeg • Alapítás éve: • Tagok: civil szervezetek, alapítványok, klubok • Fő tevékenység:
DPR és egyetemi stratégia Diplomás Páyakövetés
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
„ MEGYÉN INNEN… MEGYÉN TÚL…” A szakfelügyelet és a megyei intézmények együttműködése tapasztalatainak összegzése. KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS ORSZÁGOS.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Intézményvezetői Értekezlet október 6.
„A MEGYEI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS A JÖVŐBEN!” PÉCS Április 1.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Családi napközi.
Megváltozott feladatok a középiskolai kollégiumi nevelésben Egy svédországi tanulmányút tapasztalatai fényében.
1 A Gyermekszegénység Elleni Nemzeti Programtól a Legyen jobb a gyerekeknek Nemzeti Stratégiáig MEH–MTA 2006–2007. évi kutatások beszámolója május.
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Friss diplomával a munkaerőpiacon DPR Szakmai Nap III. - Diplomás pályakövetés - nemzetközi és hazai gyakorlatok június 10. Budapesti Corvinus Egyetem.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
„Út a munkához”program 2009-es képzési tapasztalatainak bemutatása az Észak-magyarországi Régióban „Út a munkához” program 2009-es képzési tapasztalatainak.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Szociális regiszter publikus felület használata
A szociálpolitika kulcsproblémái gyermekvédelmi metszetben Gyermekvédelmi napok 2011 „Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben” konferencia Budapest, 2011.
Fehér Kereszt szervezetek képzési és működtetési tapasztalatai.
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
A minőségfejleszés eszközei a családi napközi ellátásban
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
Személyes gondoskodást végző személyek körében végzett igényfelmérő kutatás bemutatása Nemzeti Csal á d- é s Szoci á lpolitikai Int é zet C í m: 1134 Budapest,
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Dr. Makra Zsolt projektvezető
Egy csodálatos lehetőség: a családi napközi bemutatása
Helyi Esélyegyenlőségi Program Nők munkaerő piaci helyzetfelmérése Bükön 2014.augusztus 27.
Családbarát közintézmények Kopp Mária MD, PhD Kopp Mária MD, PhD Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Intézet Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Szakmai beszámoló TÁMOP B-13/ Partnerség és hálózatosodás „Az iskola közös ügyünk” „Ki tud többet Szorgalmatosról?”
1 AEMA – Hálózat Adult Education Made Accessible Projektcélok és megvalósítás - Információs nap Miskolc, március 19.
 Sajó Képzési és Humán Fejlesztési Központ Alapítvány  Bükk 900 Természetbarát Egyesület Jókai Mór Református Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Hallatlan Alapítvány Összefoglaló az Alapítvány tevékenységéről és kiadványairól Országos Idegennyelvű Könyvtár Budapest, november 26. Könyvtár,
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények országos nyilvántartása publikus felületének bemutatása Balatonboglár, 2010.március.
Kardosné Gyurkó Katalin A család jövője – a nagycsaládosok
A helyettes szülői ellátás működése
Szociális regiszter publikus felület használata
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények országos nyilvántartása publikus felületének bemutatása Balatonboglár, 2010.március.
A kutatás a Nemzeti Együttműködési Alap támogatásával,
„Út a munkához”program
RSZTOP „Közterületen élők számára természetbeni juttatás biztosítása” Megvalósítás a partneri együttműködés tekintetében a kiegészítő étkezés.
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Vannak Jó Vállalkozók és Rossz Vállalkozók? Mitől működőképes a családi napközi, mint vállalkozás? 10. Gazdaságpszichológia Kutatási Fórum Április 30 Szeged, SZTE, GTK Nagy Ágnes

Mire számíthatunk? •Mit szeretnék megtudni? Kérdéseim bemutatása •Előzmények –1. kutatás –2. kutatás •Kutatási terv •Segítő szándékú kritikai észrevételek

Kérdések – 1. kérdés •Hatással van-e a jogszabályi környezet (szabályozás, feltételrendszer, finanszírozás) arra, hogy valaki belevágjon egy olyan „fából vaskarika” vállalkozásba, mint a családi napközi (mely alapvetően közfeladat)? •Azaz: lesz-e több családi napközi attól, hogy normalizálódik a jogi és finanszírozási környezet? –Feltételezem, hogy igen.

Kérdések – 2. kérdés •Egy átláthatóbb, talán megengedőbb, de következetesebb szabályozással elérhető-e az, hogy azok, akik ma az informális „feketegazdaságban” látják el a gyermekeket, „kihozhatóak” legyenek a legális munka világába? •Azaz: akik ma „feketén” vigyáznak gyermekekre, vállalkozókká válnak-e attól, hogy egyértelműbb a szabályozás? –Azt gondolom, hogy igen.

Kérdések – 3. kérdés •Vajon kik vannak többen: azok, akik jelenleg a fenti módon látnak el gyermekeket (azaz most is ebből élnek, csak nem ellenőrzött körülmények között, és nem adóznak utána), viszont egy egyértelmű szabályozás esetén szívesen dolgoznának legális keretek között, vagy azok, akik vállalkozási céllal vágnának ebbe bele, azaz befektetők, vállalkozók már a kezdetektől? –Ezt nem tudom megítélni, ez mindenképp érdekes eredmény lesz. Hiszem, hogy mindkét motiváció társadalmilag hasznos – e mögé egy olyan létrehozási, működtetés és ellenőrzési feltételrendszert kell ültetnünk, mely garantálja a gyermekek minőségi ellátását.

Előzmények – 1. kutatás •Cél: –Megtudni, hogy igazak-e a vádak, miszerint a „családi napközisek” aluliskolázottak •Kérdések: –Kik végzik el a tanfolyamot? •Demográfia •Végzettség –Miért végzik el?

Előzmények - 1. kutatás 28 családi napközi tanfolyam hallgatóinak a jelentkezési lapjának kiértékelése • Minta : 270 fő (jelentkezési lapok) • Időszak : január december • Helyszín : országos –Dél-Alföld: Kisszállás, Baja, Mindszent, Szeged –Kelet-Magyarország: Hosszúpályi (Debrecen) –Észak-Alföld: Eger, Szendrő, Miskolc –Nyugat-Magyarország: Zirc –Budapest

Előzmények – 1. kutatás •Eredmények: –50% pedagógus –Pedagógusok több mint fele tanár, 35% óvónő, és csak 7% bölcsődei gondozó –4% alapfokú végzettségű

Előzmények – 1. kutatás •Miért végzi el a tanfolyamot? –Legtöbben napközit nyitnának (munka- lehetőség) –Vagy a saját gyermeke megnyugtató elhelyezése miatt

Előzmények – 2. kutatás •Online felmérés • – •Kitöltők száma: 121 • es megkeresés •Adatbázis: tettKereses.aspx tettKereses.aspx

Előzmények – 2. kutatás Célunk az volt, hogy: •felmérjük a jelenlegi állapotot (végzettség, problémák, stb.) •feltérképezzük a családi napközi mint napközbeni alapellátási forma jelenlegi anomáliáit •megtudjuk, milyen képzési, továbbképzési igényei, elvárásai vannak a napközi vezetőknek •majd ezekre a fenti feladatokra megoldásokat keressünk

Előzmények – 2. kutatás •Demográfia •Férfi:7, Nő:114 •Életkori átlag: 38.6 év •93% kapcsolatban, 7% egyedülálló •19% nincs gyermeke, többi gyermekes •Lakóhely: egyenletes megoszlás a település-típusok között (Nincs Pest-dominancia)

Előzmények – 2. kutatás •Végzettség: –nagyjából igazolta az első kutatás eredményeit –Zömében pedagógusok, és egyéb értelmiségiek vágnak bele (sok a diplomás)

Előzmények – 2. kutatás •Helyi ellátórendszer állapota, férőhelyek száma

Előzmények – 2. kutatás •Kapcsolat a helyi önkormányzattal, •Térítési díj

Előzmények – 2. kutatás •Kérdések még: –Miért ment el a tanfolyamra? –Engedélyeztetés nehézségei, milyen nehézségek voltak? –Kiktől várt/kapott/nem kapott segítséget? (képzőhely, önkormányzat, hatóságok, stb.) –Nyitott-e napközit? Miért igen, miért nem? –Tesztek (Bandura – önhatékonysági elvárás, Beck – depresszió önértékelés) –Konkrét tanfolyamra, továbbképzésekre vonatkozó kérdések

Fő kérdések még egyszer 1.Jogszabályi környezetnek van- e hatása a vállalkozó-kedvre? 2.Átláthatóbb és következetesebb szabályozásnak van-e pozitív hatása a legális munkavégzésre? 3.Kiket érint ez jobban: jelenlegi feketegazdaságban tevékenykedőket, vagy a vállalkozni vágyókat?

Hogyan tovább? •Kutatási terv elkészítése (kész munkaanyag alapján) •Célcsoport: Csodacsalád Egyesület tanfolyamot végzett hallgatói (kb. 400 fő) –Összesen kb végzett hallgató van az országban, 1997 óta (2010. április végéig, forrás: NSZFI) –Ez a 400 fő ennek a 17%-a –Országos minta •Módszer: kérdőív + mélyinterjúk

Mire vagyunk kíváncsiak? •Miért végezte el a tanfolyamot? Mi volt ezzel a célja? –Munkanélküli volt –Vállalkozni akart –Legalizálni akarta a mostani tevékenységét •Most mit csinál ehhez képest? •Nyitott-e napközit? –Miért igen, és miért nem? •Ha nyitott, működik-e még? –Miért igen, és miért nem?

Mire vagyunk kíváncsiak? •Milyen nehézségei voltak? •Milyen örömök érték? •Mit tart jónak, mit tart rossznak a mostani szabályozásban? •Ha újra kezdhetné… mit tenne? Mit tenne másképpen?

Célunk a kutatással •Társadalmi haszon (munkaanyag, hatástanulmány): –Népesedési Kerekasztalnak –Jogszabály-előkészítésekhez •Önös érdekek… –Saját napközi hálózat (nagy gond, hogy hogyan működtessük szabályosan) –Oktatás (nagy gond, hogy most mit tanítsunk)

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!