Az Intézet, a Pedagógiai Szeminárium második korszaka

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Tíz éves a Filozófiai Kert
RE-PE-T-HA Regionális Pedagógusképző és –Továbbképző Hálózat és Adatbázis az Észak- Alföldi Régióban – TÁMOP /1/B Gaál István tanárképzési.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A Németh László Angol Testnevelés Tagozatos Általános Iskola
„Utca helyett iskola” A Vajda Péter Ének-zene Testnevelés Tagozatos Általános Iskola bűnmegelőzési modellprogramjáról.
Beiskolázási tájékoztató december
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
Disszeminációs Konferencia „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
Intézményvezetői Értekezlet október 6.
Bodó Zalán – MFKI Félvezető Kutatás MTA MFA, 2005 december.
A fejlesztés hatása a szervezetre
A mai nap programja ig Köszöntő Polgármester Úr 5 perce Gyorsított tanév előkészítő információáradat ig integrációt segítő.
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
Magyar Bioetikai Társaság 19. Nemzetközi Konferenciája szeptember Információ- kommunikáció- erkölcs ________________________________________________________________________.
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Keretrendszer az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztéséhez.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
„A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának oktatói.
„Szemléletváltás az oktatásban” Az Igazgyöngy Alapítvány pályázata.
NEVELÉSELMÉLET.
Tehetséggondozás a Miskolci Egyetemen. „csak tanult emberek tarthatják fent a nemzetet, illeszthetik be Európába.” „csak tanult emberek tarthatják fent.
Etika és deontológia a pedagógusi szakmában
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alap Két ország, egy cél, közös siker! Dr. Kovács Ferencné.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Fenntarthatóság és káoszelmélet
Kompetensek lettünk? június 27..
A Számvitel Didaktikája
a KFRTKF Gyakorló Általános Iskolája
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Békéscsabai Petőfi Utcai Általános Iskola
Alapiskola A szentpéteri iskolákról, illetőleg keletkezésükről néhány adat áll csak rendelkezésünkre ig csupán egy tanteremből állt az iskola. A.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
PRESSLEY RIDGE Program
Weöres Sándor Általános Iskola és Művészeti Iskola
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Nagyné Horváth Emília.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
Sonnevend Péter Új munka indult:
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
TÁMOP B- 12/ „Szakképző intézmények felkészülésének támogatása a rövidebb idejű szakképzés bevezetésére” az 500. Sz. Angster József Szakképző.
INNOVÁCIÓ A MŰVÉSZETOKTATÁSBAN
Óvodai és iskolai szociális segítés
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Előadás másolata:

Az Intézet, a Pedagógiai Szeminárium második korszaka Csillag Ferenc Budapest, 2012. szeptember 20.

Mottóként „Nincs még egy szakma, amelyet szinte minden korban olyan erősen meghatározott volna az adott politikai, hatalmi konstelláció, mint a pedagógiát.” Nahalka István „A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. (...) A kultúra éppen úgy egyedi, mint az emberi személyiség.” Csányi Vilmos 2017.04.04.

Alapvetés Csak az lehetett, ill. lehet sikeres, eredményes vezető az Intézet élén, akinek módja, lehetősége volt/van a fenntartóval, a kinevezővel való együttműködésre! Azaz készek az össz-játékra. 2017.04.04.

Időszak Személy 1912 – 1918. Weszely Ödön 1918 – 1934. Ozorai Frigyes 1934 – 1943. Haltenberger Mihály 1943 – 1950. Stolmár László 1950 – 1951. Bízó Gyula 1951 – 1957. Lőrincz László 1957 – 1966. Kovács József 2017.04.04.

Időszak Személy 1966 – 1990. Kaján László 1990 – 1992. dr. Kóczián Béláné (mb.) 1992 – 1997. Szebenyi Péter 1997 – 1997. dr. Knausz Imre 1997 – 2001. dr. Pála Károly 2001 – 2003. Bencze Lajos 2004 – 2007. Minczér Ágnes Katalin 2007. – 2007. dr. Majoros Anna (mb.) 2007. 12. 01 - Sárik Zoltán 2017.04.04.

Az Intézet II. korszaka „Az útkeresés” Stolmár László (1894 – 1976.): 1943-ban veszi át az irányítást, szétzilált helyzetben (a Pedagógiai Szemináriumhoz három évtizedes kapcsolat fűzi; tanító (1918-tól), majd természetismeret és biológia tanár, laboratórium vezető, igazgatóhelyettes, majd 1935-től igazgató,) Elődjéről a következőket írja: „Haltenbergerrel a szeminárium nem nyert sokat. Nem ért a pedagógusok nyelvén, és kicsit önfejű. Sok összetűzésem van vele, de mind a hatóság, mind a testület nekem ad igazat.” 2017.04.04.

1944 őszétől egyetlen tanfolyam sem indult el. 1943-44-ben tanító-továbbképzést indít be a főváros külső kerületeiben (új fogalom: „kihelyezett tanfolyam”). A háború miatt a jól előkészített programok csak részben, ill. egyáltalán nem valósultak meg. 1944 őszétől egyetlen tanfolyam sem indult el. A Neveléslélektani Intézetben eredményes munka folyt; megmaradt a „A községi népiskolák növendékeinek szociális életkörülményei” című kiadásra előkészített nagy gyűjtemény. 2017.04.04.

Új név, új feladatok: „Székesfővárosi Neveléstudományi Intézet”. 1945. január 24-én beindulnak a napközis foglalkozások, január utolsó napjaiban a tanítást elsőként a fővárosban meg is kezdték. A munkatársak a napi munka mellett rom eltakarító munkálatokban is részt vettek. Új név, új feladatok: „Székesfővárosi Neveléstudományi Intézet”. 2017.04.04.

- Továbbra is előadások vezetését vállalja az Intézetben. 1948-ban kezd a visszavonulás gondolatával foglalkozni, ‘50-ben teheti ezt meg. Joggal állapíthatjuk meg, hogy az ő társadalmi aktivitása tulajdonképpen passzivitás volt. Belevitték mozgalmakba, nehezen hagyta magát, de ha már belesodródott, akkor jó lélekkel csinálta, amíg jó lélekkel csinálhatta. Azután nem pörölt, hanem félreállt. - Továbbra is előadások vezetését vállalja az Intézetben. A kortársak véleménye Stolmárról: Stolmár László (…) vitathatatlanul pedagógiai zseni volt. Van ilyen egyáltalán? Matematikai zseni, nyelvzseni vagy zenei géniusz köztudomásúan létezik, de létezik-e valóban pedagógiai lángelme is? Létezik, létezett, mert Stolmár László kétségtelenül az volt. (Kontra György) Mi pedig kimondhatjuk: iskolateremtő volt. 2017.04.04.

„Első ami meghatott, hogy a gyerekek egyáltalán nem voltak elfogultak „Első ami meghatott, hogy a gyerekek egyáltalán nem voltak elfogultak. Nem hozta őket zavarba, hogy száz és száz tanító van mögöttük. Olyan fesztelenül és megszokottan ültek le középen, mintha a négy fal volna körülöttük.” „A gyerekek úgy figyelnek, olyan kíváncsiak, és minden pillanatban belekotyognak. S a tanító minden megnyilvánulásuknak örül. Együtt dolgozik a gyermekekkel.” (Móricz Zsigmond: Mintatanítás – 1931.) 2017.04.04.

Álljon itt Stolmár pedagógiai hitvallása: „Az ismereteket nem tanítani kell, hanem szerezni, a tanár és a diák közös munkája közben. Ne felejtsük azonban, hogy ez a munka és tevékenykedés még mindig nem végső célja tanításunknak, hanem csak felbecsülhetetlen eszköze. A végső cél a személyiség sokoldalú fejlődése.” 2017.04.04.

Új igazgató – új név Bízó Gyula, aki Stolmárt váltja. Vezetése alatt a tanfolyami képzések beindulnak, statisztikák igazolják, hogy szükség és igény van a továbbképzésekre. Intézeti munkája torzóban marad. Érdekes személyiség, hű „katona”. Székesfővárosi Neveléstudományi Intézet Országos Nevelés-tudományi Intézet Fővárosi Pedagógiai Intézet (1950-től) 2017.04.04.

Egy új tanév újabb igazgató Hogyan kerül egy igazgató az intézmény élére? Egy különös történet. Lőrincz László, az intézmény élén 1951 – ’57. Ismét egy új név: BUPTI 2017.04.04.

Vezetői elképzelések, feladatok: Épületfejlesztés. Jól képzett, hiteles tanári kar alkalmazása. Pedagógus továbbképzések bővítése. (A statisztikai adatok visszaigazolják a terv sikerét.) 1957-ben igazgatói feladatiról leköszön, de 1962-ig a helyettesi munkát ellátta. 2017.04.04.

... de ki is legyen az új vezető? Egyeztetés, vélemény kikérés után – éppen Lőrincz László jóváhagyásával – nevezik ki az új igazgatót; Kovács Józsefet. A vezetői munkájának értéke: Harmonikus kapcsolat a fenntartóval. 2017.04.04.

A kívülről jött ember, Kovács József Előélete: tanár, igazgató, minisztériumi hivatalnok, szakszervezeti tisztségviselő, követ. (A kor tipikus karrieríve.) Gyakorlatilag rossz helyzetben vette át az Intézetet, koncepcióváltás következett be. Nem ismerte el a korabeli oktatásirányítás az ilyen jellegű intézményeket, azaz főiskolákhoz kívánta csatolni. Költözés következett be. (Baross utca – Rigó utca sarok). Lényeges létszámcsökkentés következett be. Területenként 1–1 munkatárs. 2017.04.04.

A ‘60-as évek eleje Az új tantervek előkészítésének időszaka. Cél: a pedagógusok szemlé-letformálása. Intenzív általános szakmai-pedagógiai a tantervek feldol-gozásához a szakmai továbbképzés új formáival próbálkoztak. Visszaáll a gyakorló iskolával a korábban jól működő kapcsolat. 2017.04.04.

Tevékenységének értékelése 1966-ban az új felsőoktatási törvény elfogadásakor kerül Nyíregyházára, ahol a Bessenyei György Tanárképző Főiskola megalapítója és igazgatója lesz. Az Intézetben eltöltött idő értékelése: Következetes volt, mert a hagyományokra épített, elismerte a munkatársak szakmai tudását. Maximálisan eleget tett az intézmény szemben támasztott politikai, oktatásirányí-tási elvárásoknak. Vezetői stílusa: távolságtartó. 2017.04.04.

... és az a híres 1966. év 2017.04.04.

Köszönöm a figyelmüket. 2017.04.04.