Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged
Tervezés menete Felülvizsgálat a továbbfejlesztés érdekében Oktatási, tanulási célkitűzések meghatározása Tanfolyam értékelése Tartalom meghatározása A tanfolyam megszervezése A módszer megválasztása Tanfolyam lefolytatása Célok meghatározása Források meghatározása
1) Célok meghatározása Mit szeretnénk elérni a tanfolyam végére? A hallgatóknak milyen elvárásokkal kell megfelelniük a tanfolyam elvégzésekor?
2) Oktatási, tanulási célkitűzések meghatározása Teljesítmény terület vonatkozásában Viselkedési terület vonatkozásában
3) Tartalom meghatározása Meg kell felelnie a tanfolyam speciális és általános céljainak Le kell fednie a képzési, tanítási-tanulási sorrendbe állított főbb témákat és kiegészítéseket Javaslatokat kell tartalmaznia az ismeretátadás hatékony módszereire Tartalmaznia kell a gyakorlati tapasztalatok, ismeretek elsajátítására vonatkozó konkrét módszereket, amelyek elősegítik a résztvevők tanulását Fel kell sorolnia azoknak az oktatástechnikai eszközöknek a skáláját, amelyek az oktatáshoz szükségesek Elemeznie kell és ki kell dolgoznia az egyének és a csoport előrehaladásának, a kitűzött célokkal történő összemérését.
4) Módszer megválasztása Három tényező befolyásolja a módszer megválasztását: A hallgatók preferenciái, képességük és személyiségük Az oktatók preferenciái és képességeik A rendelkezésre álló források
5) Források meghatározása Fizikai források Emberi erőforrások
6) Tanfolyam megszervezése - óravázlat - Téma Célkitűzés Szükséges idő, időbeosztás Oktatási, tanulási módszer Szükséges eszközök Ellenőrző és ismétlő kérdések A következő órán oktatandó ismeretkörök, egy előzetes felvezető információ
7) Tanfolyam lefolytatása
8) Tanfolyam értékelése I Az értékelés: Rendszerezett összegyűjtése azoknak a leíró és/vagy bíráló jellegű információknak, amelyek szükségesek a különböző oktatási tevékenységek megválasztásával, adaptálásával, minősítésével és módosításával kapcsolatos megalapozott döntések meghozatalához.
8) Tanfolyam értékelése II Az értékelés főbb céljai: Visszajelzés adni az oktatási tevékenységről, az oktató teljesítményéről, a tervezés és lefolytatásának minőségéről, Gazdagítani a képzési alapelvekre vonatkozó ismereteket, Mérni az elsajátított ismereteknek a munkahelyen való felhasználásának hatékonyságát, Amennyiben a képzés a munkahely megrendelésére történt – a képzés formája és tartalma egyezik-e a cég filozófiájával és kultúrájával.
8) Tanfolyam értékelése III Az értékelés típusa: Önértékelés A tanuló értékelése Tesztelés
9) Felülvizsgálat a továbbfejlesztés érdekében
Oktatás fizikai környezetének előkészítése
1) Patkó-elrendezés
2) U-alakú elrendezés
3) Tanácsterem
4) Iskolai osztályterem formájú elrendezés
5) Előadó-terem
6) Színház-terem elrendezés
7) „Akvárium” elrendezés
8) Konferenciaterem elrendezés
9) Optimális elrendezés
Tanulási-tanítási technikák Képzés módszerei Tanulási-tanítási technikák
Új képzési módszerek Személyre szabott képzési programok kialakítása Képzést megelőző képességfelmérés Munkakörelemzés Moduláris képzési csomagok kifejlesztése