Gyenesdiási Turisztikai Egyesület
Gyenesdiásról Nyugat-Magyarországon a határtól 100 km-re Nyugat-Balaton régióban, Keszthelyi-hegység lábánál, Keszthely és Hévíz szomszédságában, 3.600 fős település Szállásférőhelyek száma: 3176 Vendégéjszakák száma: ~ 50.000
Gyenesdiásról Adottságai: 2 strand, vitorláskikötő, 2 horgászcsónak kikötő, lőtér, gyalog- és kerékpártúra lehetőségek, lovardák, Quad- és jeep-túrák, bowling, fallabda, tenisz, stb. télen korcsolyázás, jégvitorlázás, szánkózás továbbá számtalan lehetőség a Nyugat-Balaton régióban
Gyenesdiásról Rendezvények hagyományos, kulturális, sport, stb. Szálláshelyek: magánszálláshelyek, panziók, kempingek, ifjúsági szálló (nincs szálloda!) Éttermek, vendéglátóhelyek 25-30 km-es körzetben számtalan lehetőség
Előzmények Rendszerváltás után önkormányzat felismerte -jóllehet a turizmus nem kötelező feladat, de… -civil társadalom fontosságát -rossz turisztikai metszet Gyenesdiás turizmusa század elejére nyúlik vissza (1905, 1907 Fürdőegyesületek)
Települési Turisztikai Települési turisztikai egyesület létrehozása Gyenesdiáson – előkészületek I. Települési Turisztikai Marketing Iroda Települési Turisztikai Menedzser Települési Turisztikai Egyesület Önkormányzat Vállalkozók Képviselőtestületi döntéseken alapuló tudatos szervezetfejlesztés; Infrastruktúra és személyi feltételek megteremtése; Párbeszéd kezdeményezése a turisztikai vállalkozókkal egyesület alakítása céljából; Kompetencia és meglévő infrastruktúra felajánlása a létrejövő civil szervezetnek; Előkészítő bizottság választása az egyesület szervezése és a létrehozásához szükséges dokumentumok tervezetének elkészítése érdekében;
Települési turisztikai egyesület létrehozása Gyenesdiáson – előkészületek II. Előkészítő bizottság feladatai: - közös helyi gondok és célok megvitatása; - szervezés stratégiájának felállítása; - „Milyen ember legyen az egyesület elnöke?”; - Belépési szándéknyilatkozatok begyűjtése – „Hány tag alakítsa meg az egyesületet?”; - település lakosainak folyamatos tájékoztatása a szerveződésről; - szervezet jogi formájának eldöntése; - a helyi önkormányzat és a létrejövő civil szervezet közötti megállapodás tervezetének elkészítése; - javaslat kidolgozása munkaszervezet kialakítására (Tourinform iroda?); - javaslat kidolgozása szervezet tisztségviselőinek személyére
Települési turisztikai egyesület létrehozása Gyenesdiáson – egyesület-alakítás Alakuló közgyűlés összehívása: - Tájékoztató a előkészítő bizottság munkájáról; - Dokumentum-tervezetek ismertetése, megvitatása, majd elfogadása; - Tisztségviselők megválasztása, a menedzser kinevezése; - Az „Együtt csináljuk!” szemlélet erősítése. A cégbírósági bejegyzést követően létrejött a Gyenesdiási Turisztikai Egyesület.
AZ EGYESÜLET MEGALAKULÁSÁVAL LÉTREJÖTT EGY OLYAN TELEPÜLÉSI SZINTŰ TURIZMUSIRÁNYÍTÁSI RENDSZER, AMELYBEN A FELELŐSSÉG ÉS A DÖNTÉSHOZATAL A TURIZMUS TÉNYLEGES SZEREPLŐINEK KEZÉBE KERÜLT (2003. május 17.)
Tagok Jelenleg csaknem 80 tag: szállásadók, vendéglátók, kereskedők, fogorvos, kozmetikus, stb. bárki, aki közvetlenül vagy közvetve érdekelt a turizmusban + önkormányzat!!!
Szervezeti felépítés Közgyűlés 15 tagú választmány Elnök Elnökhelyettes Titkár Önkormányzat törvényes képviselője (polgármester) 11 fő, akik különböző szektorokat képviselnek Felügyelő Bizottság (3 fő) Minden tag azonos szavazati joggal rendelkezik!
Célok Gyenesdiás turizmusának fellendítés Vendégek, vendégéjszakák számának növelése Új küldőországok Belföldi vendégek arányának növelése Szezon meghosszabbítása Turisztikai kínálat fejlesztése Mindezek érdekében az egyesület felvállalja a helyi turizmussal kapcsolatos feladatok ellátását
Munkaszervezete 2 fő - 1 fő Tourinform iroda vezető, aki egyben az egyesület titkára is - 1 fő idegenforgalmi szakreferens + nyári hónapokban gyakornokok
Feladatok (az egyesület csak a tagjainak tartozik felelősséggel!) Tourinform iroda fenntartása, működtetése információgyűjtés és rendszerezés Kiadványkészítés, vásárokon való aktív részvétel, Study tourok Online információs és értékesítési rendszer működtetése - www.gyenesdias.info.hu Kapcsolattartás szakmai szervezetekkel, civil szervezetekkel Együttműködés a Nyugat-Balatoni térségi marketingszervezettel!!!
Feladatok Sajtó kapcsolatok, folyamatos híradások Sajtóanyagok gyűjtése, archiválása Rendezvények koordinálása (rendezvényszervezés – strandröplabda OB) Strandi animáció Érdekképviselet Kutatás (kérdőíves felmérés, statisztikai adatok rendszerezése) Pályázatfigyelés, -írás Oktatás (nyelv, informatika, szemléletformálás) Minőségbiztosítás
Finanszírozás Egyesületi tagdíjak (1,5-2 millió Ft) Önkormányzati támogatás (7-8 millió Ft) (normatív, havi bontásban) Pályázatok (1-2 millió Ft) Különböző feladatokra (pl: hirdetési díjak) (1-1,5 millió Ft) Szponzori bevételek (0,5 millió Ft) Egyéb (Pl: Tourinform kereskedelmi tev.) (kb.0,5 millió Ft) Összesen: 12-15 millió Ft
Tagdíjak Több különböző egység működtetése esetén 20 % kedvezmény szobakiadók 3.000 Ft/szoba kemping 1.500 Ft/sátorhely étterem, vendéglő, csárda 400 Ft/férőhely kávézó, fagyizó, söröző, borozó 25.000 Ft/egység Diási strand: büfék, vízibicikli kölcsönző, stb. Gyenesi strand : büfék, vízibicikli kölcsönző, stb. 20.000 Ft/egység lovardák 20.000 Ft kereskedők min. 20.000 Ft, szolgáltatók min. 15.000 Ft utazási iroda, pénzváltó 30.000 Ft egyéb
Önkormányzati támogatás Előző évi IFA + a hozzáadott állami 2 Ft-ok összegének 12 %-a Biztosítja az irodát (azaz nem terheli az egyesületet bérleti díj, víz, villany, fűtés ktg.) 1 fő munkabére azaz összesen 7-8 millió Ft az önkormányzati támogatás
TDM fontossága Kialakul egyfajta kommunikáció az önkormányzat és a vállalkozók, illetve a turizmusban érintett valamennyi szereplő között (PPP) Kompetencia Előtérbe kerülnek a közösségi érdekek Összeadódnak ill. megsokszorozódnak mind az anyagi, mind a szellemi javak
Eredmények 1. Fokozatosan felismerik az összefogás fontosságát, szükségességét Online információs és értékesítési rendszer (www.gyenesdias.info.hu) létrehozása, működtetése Település nevét mind többen ismerik meg Kiadványok, ill. minden elvégzett feladat Sikerült megállítani a vendégszám csökkenést
Eredmények 2. Hűség: alapító tagjaink 72 %-a ma is aktív tagja egyesületünknek Találékonyság: 6 millió 345 ezer forinttal sikerült pályázati forrásból az egyesület büdzséjét gazdagítani Nyitottság: összesen 48 alkalommal képviseltük személyesen egyesületünk színeiben a települést belföldi és külföldi szakvásárokon. Vendégbarátság: öt év alatt a vendégek több mint fele visszatért (10 vendégből 6) Közlékenység: 150 ezer darab kiadvány készült
Eredmények 3. Interaktivitás: Online foglalási rendszerünk közel 120 foglalást és ajánlatkérést regisztrált, 7 millió forint értékben. Aktivitás: az egyesület fennállása óta idén 4. alkalommal sikerül országos strandröplabda bajnokságnak otthont adni, strandi animátoraink pedig 5. éve lelkesítik vendégeinket. Szakmaiság: Fennállásunk óta részt veszünk a térségi összefogáson alapuló marketingmunkában. Partnerség: öt év óta az egyesületi munkába és tagságba vetett bizalom jeléül a térség valamennyi meghatározó turisztikai érintettje együttműködik szervezetünkkel Gyenesdiás Kártya
A Gyenesdiási Turisztikai Egyesület, a Balatoni Partnerségi Program és a „Zala megyei turisztikai desztinációmenedzsment-rendszer kiépítése” tárgyú projekt tapasztalatai és tanulságai I. Kölcsönös bizalom az önkormányzat és a tagok részéről egyaránt; A turizmus nem tűri a „pártoskodást”. Az egyesületet nem tekintheti egyetlen résztvevő sem politikai zsákmányszerző lehetőségnek; Az egyesületet nem az önkormányzat hozza létre, csak felkínálja a kompetenciákat és forrásokat; A létrehozott egyesület menedzsment és infrastruktúra nélkül nem képes ellátni a vállalt feladatokat; A kompetencia átadása jogilag csak a két fél szerződése alapján lehetséges; Az önkormányzat támogatása (amit helyesebb tagdíjként megállapítani) hosszabb távra is kiszámítható, normatív alapú legye. Az önkormányzat az egyetlen tag, amely az előkészítő bizottsággal folytatott alku eredményeként maga határozza meg a saját tagdíját;
A Gyenesdiási Turisztikai Egyesület, a Balatoni Partnerségi Program és a „Zala megyei turisztikai desztinációmenedzsment-rendszer kiépítése” tárgyú projekt tapasztalatai és tanulságai II. Jó, ha az egyesület elnöke piaci ismeretekkel rendelkező, kreatív középvállalkozó lesz; Az egyesület csak tagjainak tartozik felelősséggel. Aki kimarad, lemarad, de bármikor csatlakozhat. Ezért fontos, hogy az egyesület alakulása előtt mindenki értesüljön a kompetencia átadásáról; A menedzsment a tevékenységével valamennyi turistát és az egyesület tagjait szolgálja ki. Nekik tartozik felelősséggel. Törekedni kell a minél nagyobb taglétszámra. Nem lehet szűk vállalkozói kör biznisze az átadott közpénzek felhasználása. Fontos elmagyarázni, hogy az egyesület létrejötte nem hoz automatikusan vendéget, vendéglétszám-növekedés csak egy-két éves kitartó munka után várható. A sikerhez elengedhetetlen a szenvedélyesség, a kitartás, az „együtt megcsináljuk” akarat.
Köszönöm a figyelmet! www.gyenesdias.info.hu Szalóky Jenő tiszteletbeli elnök Gyenesdiási Turisztikai Egyesület – Tourinform Gyenesdiás H-8315 Gyenesdiás, Kossuth L. u. 97. Tel/Fax: (+36) 83/511-790 gyenesdias@tourinform.hu www.gyenesdias.info.hu