Esélyegyenlőségi és integrációs modellek, intézkedések a világban, a

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Területfejlesztés és esélyegyenlőség a Barcsi kistérségben
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Dél-Dunántúli Regionális Forrásközpont Szolgáltató Nonprofit Kft.
A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
A tanári munka értékelése
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat modernizációjának értékelése Cseres-Gergely Zsombor – Scharle Ágota -
CIVIL SZERVEZETEK AZ ESÉLYEGYENLŐSÉGÉRT. Esélyegyenlőség területei, célcsoportjai Jogszabályok: A közoktatásról szóló évi LXXIX. törvény A fogyatékos.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A Magyar Köztársaság kormánya. Folytatódnak a kormány oktatási esélyegyenlőségi programjai Arató Gergely államtitkár prezentációja Budapest, augusztus.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
A tanácsadói tevékenység koordinálása Páll Viktória Ec-Pec Alapítvány.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A gyakorlatvezető mentor
XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia április FOGYATÉKOSSÁG ÉS CSALÁDI SZEREPEK Készítette: VÁGÁSI JÚLIA.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
A közcélú munka hatása a települési tartós munkanélküliségre
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
A Dobbantó program Az előrelépés lehetősége diákoknak, szakiskoláknak Regionális tájékoztató napok szeptember 3-12.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Az esélyegyenlőséget szolgáló intézkedések az óvodában Némethné Józsa Ágnes tanácsos, óvodai szakreferens Győr, április 29. Győr-Moson-Sopron Megyei.
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Felkészítés az Integrált /inkluzív nevelésre a pedagógusképzésben
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
TÁMOP / jelű Együtt, hogy jobb legyen című projekt Kettős mentorálás Készítette: Bagi Lászlóné február 24. Hódmezővásárhely.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
Integráló iskolák a közoktatásban
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Támogató politikák Angliában Neumann Eszter Educatio lapbemutató 2008/4-es szám március 5.
A Hallgatói Mentorprogram célkitűzései Fejes József Balázs tanársegéd, SZTE BTK Neveléstudományi Intézet fejlesztési vezető, EDUCOOP-projekt.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
A mainstream szakpolitikai fejlesztések és a gyermekszegénység Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet Beruházások a gyermekek érdekében Magyarországon:
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Példa egy ppt prezentációhoz
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Előadás másolata:

Esélyegyenlőségi és integrációs modellek, intézkedések a világban, a hazai folyamatok értékelése Váradi Balázs Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet + ELTE TÁTK Közgazdaságt. Tanszék „Esélyteremtő Iskola”, TEMPUS Közalapítvány 2010 november 11

Vázlat Az oktatás-gazdaságtani vizsgálatok, értékelések és korlátaik Definíciók Nemzetközi tapasztalatok Integráció Területi alapú felzárkóztatás Egy hazai vizsgálat A TÁMOP 3.3.1 Tanulságok Források Források a végén, csak a TÁMOP 3.3.1 értékelésében vettem én részt, a többi mind mások munkája… www.budapestinstitute.eu „Esélyteremtő Iskola”, TEMPUS Közalapítvány 2010 november 11

Kvantitatív vizsgálatokról Statisztikai (ökonometriai) módszerek az oktatáskutatásban Előny: kiszűrik az anekdotán alapuló, megalapozatlan vélekedéseket és a véletlen együttmozgásokat Előny: vitatható, elemezhető, reprodukálható Hátrány: az oksági kapcsolatokat nehéz megtalálni Hátrány: a nehezen számszerűsíthető összetevők fontosságát nehezebb feltárni Nem csökkentik az egyéni szintű pedagógusi erőfeszítések hasznát,… … de megakadályozzák, hogy az ember egyéni tapasztalataiból helytelenül vagy túláltalánosítson. + magamról… www.budapestinstitute.eu „Esélyteremtő Iskola”, TEMPUS Közalapítvány 2010 november 11

Definíciók Országonként különbözőek Def.: Gyermekek egy speciális csoportjának együttnevelése a közoktatásban (egy osztályban, egy iskolában) a többséggel A szegregáció ellentéte Milyen csoportjának? Országonként különböző definíciók Testi okokra visszavezethető hátrányok (látás, hallás, mentális betegségek, stb) Viselkedési, tanulási, érzelmi zavarok Társadalmi, nyelvi okokból hátrányos helyzetűek Mo: halmozottan hátrányos helyzet Kapcsolódó fogalmak: szabad iskolaválasztás, az oktatási rendszer szelektivitása és egyenlőtlensége HHH szűk fele roma „Ha egy iskolarendszer erõsen szelektív, a képesség szerinti szegregáció mindenképpen fontos része lesz a történetnek” Kertesi-Kézdi (2005) www.budapestinstitute.eu „Esélyteremtő Iskola”, TEMPUS Közalapítvány 2010 november 11

Néhány ország integrációs politikája Forrás: Evans 2003 www.budapestinstitute.eu „Esélyteremtő Iskola”, TEMPUS Közalapítvány 2010 november 11

Nemzetközi tapasztalatok I A tanárok minőségén rengeteg múlik Forrás: Kertesi-Kézdi 2005 „Wenglisky (2001): a tanári munka minõsége, a tanár jellemzõit, szakmai fejlõdését, illetve az osztályteremben folytatott gyakorlatát egyaránt számításba véve, nagyjából ugyanolyan mértékben volt képes a tanulók teljesítményét befolyásolni, mint amekkora hatást a családi-társadalmi háttere képes volt megmagyarázni.. E minőségi tényezõkön belül pedig messze a legnagyobb súlya annak volt, hogy milyen mértékben képes a tanár a tanteremben a modern pedagógiai elvekkel összhangban levõ gyakorlatot folytatni.” www.budapestinstitute.eu „Esélyteremtő Iskola”, TEMPUS Közalapítvány 2010 november 11

Nemzetközi tapasztalatok II Minél kevésbé szelektív egy iskolarendszer, annál kisebbek az egyenlőtlenségek benne. Skandinávia! A szegregáció két fő csatornán át hat negatívan a diákok teljesítményére: [Hátrányos helyzetűek eleve rosszabb helyzetből indulnak (egészségügyi helyzet, otthoni tanulás, óvodáztatás, stb.)] Diáktársak hatása Szegregált osztályok/iskolák kevesebb/rosszabb erőforrásokhoz, közte is elsősorban rosszabb pedagógusokhoz jutnak. vö: Brown vs. Board of Education, USA Ez vajon törvényszerű? Források: Zöld Könyv, Kertesi-Kézdi 2005 www.budapestinstitute.eu „Esélyteremtő Iskola”, TEMPUS Közalapítvány 2010 november 11

Területi alapú kompenzációs rendszerek I Mit jelent? Többletforrásokat juttatnak a deprivációs körzetekbe, vidéken, a nagyvárosok, gettósodott kerületeiben, ahol a legszegényebbek és gyakran etnikai vagy nyelvi kisebbségben lévők élnek nagy számban, ill. a hátrányos helyzetű tanulókat nagy arányban tanító iskoláknak Példák: Egyesült Királyság 1990-es évek végén - Oktatási Akciókörzetek (Education Action Zones, EAZ) és „Kiválóság a városban” (Excellence in the Cities, EiC) Franciaország 1982- - Oktatási Prioritási Zónák (Zones d’Éducation Prioritaire, ZEP) Portugália 1994-2004 kiemelt oktatási, beavatkozási övezetek (Territórios Educativos de Intervenção Prioritària, TEIP Forrás: Varga 2009 www.budapestinstitute.eu „Esélyteremtő Iskola”, TEMPUS Közalapítvány 2010 november 11

Területi alapú kompenzációs rendszerek II Franciaország, ZEP, de a többi is hasonló a program kifutására a tanulók majdnem 20%-át érintette az 1 tanulóra jutó ráfordítások az átlagosnál 5-10 %-kal nagyobbak az átlagosnál az osztálylétszámok kisebbek (2003/2004: 21,2 - 23,4) a tanárok bérkiegészítést kapnak (1,5-2 %) pályakezdő tanároknak gyorsabb előremeneti lehetőség Eredmények nőtt a bevándorlók gyerekeinek aránya változott a tanárok összetétele: nőtt a fiatal tanárok aránya, nőtt a képesítés nélküli tanárok aránya, nagyobb lett a tanári munkaerő- forgalom nem javultak a tanulók eredményei a program hatására nem szereztek nagyobb valószínűséggel végzettséget a ZEP iskolában tanulók nem jutottak el nagyobb valószínűséggel a 8. és 10. évfolyamig és nem voltak sikeresebbek a záróvizsgán Forrás: Varga 2009 2005. évi zavargások – ZEP iskolák tanulói www.budapestinstitute.eu „Esélyteremtő Iskola”, TEMPUS Közalapítvány 2010 november 11

Szegregáció Magyarországon „Az országban legalább 180 olyan általános iskola működik, ahol a roma tanulók többséget alkotnak. További 70 iskolában már csak rövid idő kérdése, hogy ez az állapot elkerülhetetlenül létrejöjjön, mert a romák aránya már 40 százalék fölött van (Havas–Liskó, 2006). Ezek a szegények iskolái, ahol a nem roma tanulók többsége is hátrányos helyzetű. Az ország általános iskoláiban legalább 3000 roma többségű osztály található, s közülük legalább 1200-ba csak romák járnak.” (Havas Gábor) A leghátrányosabb helyzetű kistérségekben (pl. abaúj-hegyközi, bodrogközi, encsi, edelényi, mezőcsáti), azon iskolák aránya, ahol a tanulók több, mint fele roma, meghaladja a 20%-ot. Óvodáztatás Beiskolázás időpontja SNI-vé nyilvánítás Iskolán, iskolarendszeren belüli szelekció Forrás: Havas Gábor in: Zöld Könyv www.budapestinstitute.eu „Esélyteremtő Iskola”, TEMPUS Közalapítvány 2010 november 11

Integrációs erőfeszítések Magyarországon Országos Oktatási Integrációs Hálózat (OOIH) célja: a hátrányos helyzetű és a roma általános iskolás tanulók integrált környezetben történő minőségi oktatását elősegítése. 2003-tól, 45 iskola részvételével. A program középpontjában az integrált környezetben minőségi oktatás segítése, komplex tartalmi és anyagi támogatással. A program által hatékonynak és eredményesnek gondolt együttnevelés elemeit az Integrált Pedagógiai Rendszer (IPR) foglalja össze Kézdi-Surányi kvázi-kísérleti hatásvizsgálata: pozitív hatással van-e a tanulók fejlődésére (tanulmányi eredmények (olvasáskészség, továbbtanulás) mellett a tanulók önértékelésére és a másik etnikai csoporttal kapcsolatos nézeteire) a program, illetve általában az integráció? Különösen: a hátrányos helyzetű és a nem hátrányos helyzetű, illetve a roma és a nem roma tanulók fejlődésére eltérő hatással van-e? Forrás: Kézdi-Surányi www.budapestinstitute.eu „Esélyteremtő Iskola”, TEMPUS Közalapítvány 2010 november 11

Integráció: hatásvizsgálati eredmények A roma tanulók arányának növekedésével csökken a nem romák velük szembeni távolságtartása. Az integrált iskolákban gyengült vagy meg is szűnt a tanulói összetétel hatása. Az eltérő családi hátterű tanulókra gyakorolt hatás sokszor nem azonos, de szinte mindig pozitív, és nem található olyan terület, ahol bárkire is negatív lenne. 45 önkéntes iskola, sok segítséggel. De meg lehet ezt ismételni nagyban? A „rideg” integráció mítosza. A probléma valós, de a hazai iskolai integráció következő nagy hulláma sem volt „rideg” Jogszabályi változtatásokon túl: HEFOP 2.1.1. TÁMOP 3.3.1: képzések, trénerek, tananyagok, kiadványok Forrás: Kézdi-Surányi www.budapestinstitute.eu „Esélyteremtő Iskola”, TEMPUS Közalapítvány 2010 november 11

TÁMOP 3.3.1, 1. etap 2007-2009 - Értékelés Az integráció nem volt (teljesen) rideg. A vizsgált intézkedésekről jól látszott, hogy többségüket hozzáértő, elkötelezett szakemberek alaposan végiggondolták. A program eddigi megvalósításában volt jó pár gubanc, tárcaközi szkander, késés, szétcsúszás, pazarlás, kompromisszum. Az egész munka úgy zajlott, hogy szakértőkből, bizalomból, odafigyelésből, sok mindenből biztosan nem volt annyi, amennyi országos léptékben kellett volna. Az integráció segítése is ellenszélben történt: sok-sok szülő, pedagógus, igazgató, fenntartó, végrehajtó tisztviselő és számos politikus (köztük akkori kormánypártiak is) elutasította az integrációt. A kormányzat alig tett erőfeszítést ezeknek az intézkedéseknek a bemutatására és elmagyarázására. Forrás: Reszkető-Scharle-Váradi 2010 www.budapestinstitute.eu „Esélyteremtő Iskola”, TEMPUS Közalapítvány 2010 november 11

Tanulságok Rendkívül óvatosnak kell lennünk, amikor saját tapasztalatokból vagy anekdotákból általánosítunk: általában is, az iskolai egyenlőtlenség javításával kapcsolatban különösen A szegregáció és a leromló színvonal közti kapcsolat törvényszerű Külön nevelés + célzott segítség a hátrányos helyzetűeknek: jól hangzik, de huzamosan, országos szinten nem működik jól sehol Az iskolai integráció sikeréhez sok minden kell, de kulcsfontosságú a pedagógusok megbecsülése (ki megy pedagógusnak…), felkészítése (pedagógusképzés!) és segítése (IPR, HEFOP-TÁMOP) www.budapestinstitute.eu „ Esélyteremtő Iskola”, TEMPUS Közalapítvány 2010 november 11

Források és hivatkozások Evans, Peter: Aspects of the integration of handicapped and disadvantaged students into education / evidence from quantitative and qualitative data. Paris. 2003. http://www.enothe.hva.nl/projects/tuning/fpypdee/curriculum/docs/aspects_of_the_integration_of_handicapped.pdf (Definíciók, Nemzetközi tapasztalatok) Fazekas Károly, Köllő János, Varga Júlia (szerk): Zöld Könyv / a magyar közoktatás megújításáért. 2008. http://konferenciakalauz.hu/files/conference/3384/zktartalom.pdf (Szegregáció Magyarországon) Kézdi Gábor – Surányi Éva: Egy sikeres iskolai integrációs program tapasztalatai. 2008. http://www.biztoskezdet.hu/uploads/attachments/Kezdi_Suranyi_OIIH_hatasvizsgalat.pdf (Integráció hatásvizsgálata Magyarországon) Kertesi Gábor – Kézdi Gábor: Általános Iskolai szegregáció: Okok és következmények. 2005. http://www.romaeducationfund.hu/documents/Szegragacio_magyarul.pdf (Nemzetközi tapasztalatok) Reszkető Petra, Scharle Ágota és Váradi Balázs: Az esélyegyenlőségi és integrációs kiemelt projekt külső értékelése. 2010. http://www.budapestinstitute.eu/uploads/BI_OKM_tamop331_ertekeles_2010marcius.pdf (TÁMOP hatásvizsgálat) Varga Júlia: A területi alapú oktatási kompenzációs rendszerek nemzetközi tapasztalatainak áttekintése. 2009. http://www.educatio.hu/download/padtarsak_konferencia/Varga_Julia.ppt (Területi alapú kompenzációs rendszerek) http://oktpolcafe.hu/ (Általános oktatáspolitikai tájékozódás) www.budapestinstitute.eu „ Esélyteremtő Iskola”, TEMPUS Közalapítvány 2010 november 11

Köszönöm a figyelmet! Elérhetőség: balazs.varadi@budapestinstitute.eu www.budapestinstitute.eu Esélyteremtő Iskola”, TEMPUS Közalapítvány 2010 november 11