UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit
UNILO projekt2 A téma aktualitása •Európai Felsőoktatási Térség számára kialakított felsőoktatási képesítési keretrendszer (Qualifications Frameworks for European Higher Education Area) 2005 június Bergen •2010-ig történő nemzeti szintű bevezetése •A felsőoktatás szerkezete harmonizálásának szükségessége Ajánlásrendszer - Tuning Educational Structures in Europe
UNILO projekt3 Történeti kitekintés •Múlt: elsődlegesen bement-orientált képzési rendszerek •Jelen: a bolognai ciklusok és a doktori képzés alapvetően kimenet-orientált •Jövő: tanulási eredmények általánossá válása Európai Képesítési Keretrendszer: a közös referenciaszintek tanulási eredményekben kerülnek meghatározásra
UNILO projekt4 Kapcsolódó terminusok 1. •Kimenet •(Kulcs)kompetenciák •Célok •Követelmények •Tanulási eredmények
UNILO projekt5 Kapcsolódó terminusok 2. •Jelentős átfedések, minimális eltérések Mind a kompetenciák, a követelmények és a kimenet az előre meghatározott és tanulási eredmények irányába mutatnak, és megvalósításukat szolgálják •Inkonzisztens használat: angolszász fogalmak kulturális különbségek, eltérő elméleti alapok, a kompetencia fogalmának eltérő célú használata (pl. munkaerő-piac)
UNILO projekt6 Kapcsolódó terminusok 3. •Kimenet (output) – a tanulás végeredménye egy képzési kontextusban, célok és tanulási tevékenységekben megfogalmazva, a bemenetre és a képzési folyamatra épülve •Kompetenciák Általános és munkakörhöz kötött (funkcionális) •Célok – a képzés szempontjából általánosan megfogalmazva •Követelmények – A Bloom-féle taxonómián alapuló, egy órához, egy leckéhez, rövidebb egységhez kapcsolódó tanulási eredmények Mindig aktív tevékenységekben megfogalmazva
UNILO projekt7 Tanulási eredmények 1. •Tudás, képesség, kompetencia •Formális, non-formális és/vagy informális tanulási folyamat eredményeképpen elsajátítottak •Felkészültség a tanultak megvalósítására valós szakmai körülmények között
UNILO projekt8 Tanulási eredmények 2. •Az elsajátított tudás demonstrálása •6 kognitív követelményszint – ismeret, megértés, alkalmazás, analízis, szintézis, értékelés •Explicit, egyszerű, megvalósítható és mérhető (lehetőség szerint több módszerrel is!), aktív tevékenységekben megfogalmazva a feltételek és a szint meghatározásával
UNILO projekt9 Tanulási eredmények 3. •Alkalmazásuk egyúttal azt is jelenti, hogy az oktatási folyamat tanuló centrikusabbá válik, valamint, hogy a tanulási folyamat iránti felelősség áthárul a tanulóra!
UNILO projekt10 Példák 1. •Nyelvvizsga előkészítő kurzus •Cél: B2 nyelvvizsgára történő felkészítés •Követelmények: –Legyen képes világos és részletes szövegeket alkotni az érdeklődési körébe tartozó számos témáról –Legyen képes érthetően megfogalmazott hivatalos levelet írni
UNILO projekt11 Példák 2. •Angol nyelvű közgazdasági képzés •Tanulási eredmény –Legyen képes bármilyen üzleti környezetben és szituációban a megfelelő üzleti nyelvhasználatra
UNILO projekt12 Köszönöm a figyelmet!