Intézmény átalakítás aktuális kérdései Dr. Lampé Zsolt.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
Otthonápolási feladatok költségei
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
A DÍJKÉPZÉS SZERKEZETE TEKINTETTEL AZ EU ÁLTAL TÁMOGATOTT BERUHÁZÁSOKRA, A TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSBEN FOGLALT KÖTELEZETTSÉGEKRE Szabó IstvánnéMAVÍZ Közgazdasági.
Közigazgatási alapismeretek
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Ambrovics Andrea KEOP IH vezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Tájékoztató jellegű információk!. Versenyképesség javítása külső befektetővel
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Kontrolling a kutatás-fejlesztésben
Sajtótájékoztató január 4. Dr. Szikora János elnök, APEH.
Gazdasági társaságok alapítása
Vállalatok pénzügyi folyamatai
A járási rendszer megújítása
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
Nagykanizsa és Térsége TISZK Szakképzés – szervezési Kiemelten Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar 2009/2010-es tanévre pótfelvételi eljárásban meghirdetett képzések.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Hajdúnánás, december 19. Az önkormányzatra és az intézményrendszerre vonatkozó intézményi modell Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
MegnevezésKft Zrt. Nyrt.SzövetkezetEgyéniKktBt Alapítók számaMin. 2 (1)Min. 5 (1) Min. 51Min. 2 Felelősség jellegeKorlátolt korlátlan Korlátlan és egyetemleges.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A szanálás finanszírozása
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
ZRt.-vé alakulás Készítette: Budánovics Noémi. ZRt.-vé alakulás I. Tulajdonosi elhatározás II. Megvalósíthatósági tanulmány III. Közgyűlési döntés az.
Önkormányzati Egészségügyi Holding Zrt. Lehetünk-e ártatlanok ?
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
A konszern és a holding típusú szervezetek Olyan vállalati csoportosulás, amelynek tagjai jogilag önállóak, de közöttük horizontális vagy vertikális kapcsolat.
A járási rendszer megújítása
AZ ELHATÁROZÁSTÓL A CÉGBÍRÓSÁGI BEJEGYZÉSIG
Cégalapítás Ukrajnában
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
SZÁMVITEL.
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
SZÁMVITEL.
Pénzügy 1. oldal „Jó gyakorlatok” konferencia, „Fókuszban: az önkormányzati gazdasági társaságok.” Az önkormányzati vállalatirányítás Előadó Horváth Tamás.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
A FŐVÁROSI KÖZSZOLGÁLTATÓ CÉGEK PÉNZÜGYI, GAZDASÁGI ÖRÖKSÉGEI
Előadás másolata:

Intézmény átalakítás aktuális kérdései Dr. Lampé Zsolt

Miért vágjunk bele?

 Az átalakítás nem csodaszer  Akkor érdemes belekezdeni, ha: Teljesen át akarjuk vizsgálni és meg akarjuk változtatni a működést Vannak további tervek

Intézmény költségvetési jellege (1)   Az Intézmény tőkebefogadásra nem alkalmas, forrás kiegészítési lehetőséget a tulajdonos támogatás formájában biztosított pénzeszközei jelenthetik.   Hitelfelvételi lehetőséggel - az Áht. vonatkozó jogszabályi rendelkezései szerint - nem rendelkezik önállóan, és annak terheit alapvetően a tulajdonos fizeti, esetleg átháríthatja az intézményre.   Átmeneti szabad forrásainak befektetési lehetőségeit az Áht. közép és hosszabb távon kizárja.   Saját bevételei elenyésző nagyságrendet képviselnek az intézmény bevételi szerkezetében (1-2%). Ezért gazdálkodási mozgástere rendkívül szűk.

Intézmény költségvetési jellege (2)   Nem teszi lehetővé az egyes szakfeladatok tényszerű jövedelmezőségi vizsgálatát.   A rendszer az előző okból fakadóan nem alkalmas a ráfordítás/hozam viszonylatokon alapuló vezetői döntéshozatalra.   A beruházási – befektetési megtérülések számítása bizonytalan forrás felhasználásokat eredményezhet, továbbá fokozottabb közpénz bevonással valósulhat meg.

Következtetés Mindezek alapján a költségvetési intézményként történő működtetés, alapvetően korlátozza az egészségügyi szolgáltatásnak a betegforgalmi igények változásaihoz történő rugalmas alkalmazkodási lehetőségeit. Ezzel akadályozva az erőforrás allokációs mechanizmusok hatékonyabb alkalmazását is.

Eredeti viszonyok Önkormányzat - Fenntartó Alapító okirat OEP kapacitások Munkaszerződések Ingatlan kezelés Szolgáltatói szerződések Beszállítói szerződések Egyéb…. Intézmény (költségvetési szerv) OEP (finanszírozás) ÁNTSZ (szakmai felügyelet) Kapacitás szerződések évi XI. törv évi CLIV. törv.

A modell tartalmi elemei   Egészségügyi szolgáltató GT.   a társaság látja el az önkormányzati tulajdonost terhelő, az ellátandó lakosság alapellátását és szakellátását, gondozói és diagnosztikai feladatait,   a szerződött kapacitáson felül jelentkező, fizetőképes kereslet tárgybani igényeit.   Vagyonkezelő GT.   az önkormányzat tulajdonában és kezelésében lévő, egészségügyi feladatokat ellátó ingatlanállomány átvétele, kezelése, hasznosítása, működtetése   az ingatlanállományhoz kapcsolódó üzemeltetési feladatok ellátása, a szükséges infrastruktúra biztosítása.

Önkormányzati közgyűlés Döntés Költségvetési szerv jogutód nélküli megszüntetése Egészségügyi Szolgáltató GT., Vagyonkezelő GT. megalakulása Mindkét társaság menedzsmentjének, és felügyelő bizottságának felállítása Vagyonkezelési megállapodás Feladatátvállalási (közigazgatási) szerződés

Átalakítás modellje Önkormányzat - Fenntartó Alapító okirat OEP kapacitások Munkaszerződések Ingatlankezelés Szolgáltatói szerződések Beszállítói szerződések Egyéb…. Intézmény Önkormányzat - Tulajdonos Társasági szerződés Egészségügyi Szolgáltató GT. OEP kapacitások Munkaszerződések Szolgáltatói szerződések Beszállítói szerződések Egyéb…. VAGYONKEZELŐ GT. Vagyonkezelés Fejlesztés Beruházás új Infrastruktúra Ingatlan apport, értékátadás Eü.-i ellátási szerződés Vagyonkezelési szerződés

Átalakítás problémái   Vagyon kivonás és más tulajdonába adás nem történik, tehát nincs szó privatizációról, de könnyű „félre” kommunikálni.   Társaság alapítással illetve azzal összefüggésben felmerülő költségek (vagyon átadása csak ÁFA és illeték terhek mellett lehetséges).   Az ingatlanvagyon használata „külsők” számára (így a Kht. és a családorvosok számára is) csak bérleti szerződés mellett lehetséges.   Tartalékot kell képezni a továbbfoglalkoztatási ajánlatot visszautasítók végkielégítéseinek fedezetéül.   A kft. 13 havi bérének finanszírozása.

Átalakítás problémái – társaság alapítással, illetve azzal összefüggésben felmerülő költségek   Az Alapító Okirat elkészítésének és ellenjegyzésének ügyvédi költsége (szabad megállapodás tárgya)   Jegyzett tőke összege + a működtetés várható költsége,   Cégbírósági bejegyzési eljáráshoz kapcsolódó költségek   eljárás illeték korlátolt felelősségű társaság esetében Ft (1990. évi XCIII. tv. (Itv.) 45.§.),   közzétételi költség térítés Ft (9/1998. (V.23.) IM. rend. 3.§.)   vagyonértékelő díjazása, szabad megállapodás tárgya,   könyvvizsgáló díjazása a véleményezésért, szabad megállapodás tárgya, Ingatlan-nyilvántartási eljárás költsége (az illetékkel együtt szabják ki ingatlanonként)   apport áfa 25%-a az apportértéknek, amelyet az apportőr fizet   visszterhes vagyonátruházási illeték, amelyet a Kft. fizet az apport listában megjelölt apport érték, mint illetékalap után, amely mértéke az apportérték 10 %-a. (Itv. 19. §. (1) bek., továbbá a 70. §. (3) bek. alapján az illetékhivatalnak van mérlegelési jogköre az illeték alap meghatározása tekintetében!)

Hogyan tovább?

Kiindulási helyzet (1) DMJV Nagyerdei Gyógyászati Kft saját tőke: Ft ( 15,3 m, 51 % ) Cívis Régió Medicina Kft jegyzett tőke: Ft VESZ Vagyonkezelő Kft ( 30 m) 50 % DMJV Önkormányzata ( 14,4 m ) 24 % HBMO Vagyonkezelő Kft jegyzett tőke: Ft HBMO Kórház Kft jegyzett tőke: Ft VESZ Vagyonkezelő Kft jegyzett tőke: Ft saját tőke: Ft VESZ Kht. jegyzett tőke: Ft Saját tőke: Ft PHARMAPOLIS DEBRECEN Kft saját tőke: Ft ( Ft.) 12 %

Kiindulási helyzet (2) Tulajdonosi felügyelet   a cégek érdemi tulajdonosi kontroll nélkül, viszonylag összehangolatlanul működnek, illetve végeznek fejlesztéseket   az érintett cégek szakmai és stratégiai döntéshozatala nem különül el világosan a politikai jellegű döntéshozataltól (a Közgyűlés feladata és sajátossága)   a tulajdonosi felügyeletet ellátó önkormányzat képviselői, szakértői túlterheltek (egyszerre képtelenek érdemben foglalkozni a 8 cég ügyeivel)   a cégekkel való kapcsolattartás túl ritka: (gyakorlatilag csak az éves üzleti terv elfogadásakor kerül napirendre a cég működésének értékelése, vagyis menet közbeni korrekciókra ritkán van lehetőség)   a beszámolási rendszer bonyolult és utólagos, emiatt közvetlen beavatkozás, vagy akár a vállalatok működésének érdemi figyelemmel kísérése nem lehetséges.

Kiindulási helyzet (3) Szétaprózott működés   a vállalkozások elkülönült anyag-, eszköz- és szolgáltatás beszerzési gyakorlatot folytatnak   elkülönült az adminisztrációs típusú tevékenységek (számvitel, munkaügy, pénzügy, informatika, jog) végzése   elkülönülten zajlanak az ingatlanhasznosítással kapcsolatos feladatok.;   Az egészségügyi kapacitások kihasználása és a kontrolling is elkülönülten zajlik

Célok (1)   váljon egyszerűbbé az Önkormányzatok tulajdonában álló egészségügyi intézmények működtetése;   a tulajdonosi kontroll a holding irányító társasága felett összpontosuljon, ezzel egyidejűleg az irányító társaság lássa el az irányítása alá tartozó (ellenőrzött) társaságok politikamentes, stratégiai irányítását;   jöjjön létre az egészségügyi profilú vállalatok egységes szemléletű, stratégiai irányítása és kontrollja, amely a város és a megye célrendszeréhez illeszkedik;   A szervezet létrehozása erősítse az alrégió egészségügyi szolgáltatásainak struktúraoptimalizálását, lehetőséget teremtve kapacitások, illetve feladatok átcsoportosítására az érintett szervezetek között;

Célok (2)   váljék összehangoltabbá az egészségügyi profilú társaságok beruházási politikája;   kerüljenek kihasználásra az adminisztratív és szolgáltatási tevékenységek központosításából eredő megtakarítások;   szabaduljanak fel olyan források, amelyeket az egészségügyi szolgáltatások fejlesztésére, a kapcsolódó infrastruktúra modernizációjára, egy versenyképes és magántőke-bevonásra alkalmas egészségügyi rendszer előkészítésére fordíthatók;   a kialakított szervezet tegye lehetővé újabb a jövőben csatlakozni kívánó szervezetek integrálását.

Egészségügyi Holding Szerkezete

Döntési kompetenciák (1) Tulajdonosi szint: részvénytársasági közgyűlés   Zrt. vezető tisztségviselőinek kinevezése, javadalmazásának megállapítása   Zrt. Felügyelőbizottságának megválasztása   Társasági szerződés (alapító okirat) módosítása, holding társasági formájának megváltoztatása   Zrt. alaptőkéjének felemelése és leszállítása   A vállalatcsoport stratégiájának elfogadása   Vállalatcsoport-szintű tervek és beszámolók elfogadása   Szerződéskötés és kötelezettségvállalás kiemelten nagy költségvetésű projektek esetében meghatározott értékhatár felett az önkormányzati Közgyűlésekből álló részvénytársasági közgyűlés kizárólag a tulajdonosi elvárások kommunikálásával, a vezető tisztségviselők megválasztásával, a tulajdonosi ellenőrzéssel és beszámoltatással kapcsolatos kérdésekkel foglalkozik;

Döntési kompetenciák (2) Stratégiai szint: irányító társaság (1)   Tagvállalatok vezető tisztségviselőinek kijelölése, javadalmazásának megállapítása   Tagvállalati társasági szerződések (alapító okiratok) módosítása, társasági forma megváltoztatása   Tagvállalatok alaptőkéjének felemelése és leszállítása   Tagvállalati stratégiák elfogadása   Döntés akvizíciókról, új tagvállalatok vállalatcsoportba történő bevonásáról   Vállalatcsoport portfolióját (részesedések, befektetések) érintő döntések meghozatala   Befektetések kezelése   Tagvállalati tervek és beszámolók elfogadása

Döntési kompetenciák (2) Stratégiai szint: irányító társaság (folyt.)   Vállalatcsoport-szintű időszakos (controlling-)beszámolók elfogadása   Zrt. nevében történő szerződéskötés és kötelezettségvállalás meghatározott értékhatár alatt   Tagvállalatok nevében történő szerződéskötés és kötelezettségvállalás meghatározott értékhatár felett   Zrt. és tagvállalatok Sz.M.Sz-nek elfogadása   Vállalatcsoport-szintű arculat kialakítása, marketingtevékenység   Stratégiai emberierőforrás-menedzsment, személyzetfejlesztés

Döntési kompetenciák (2) Stratégiai szint: központosított szolgáltatások A stratégiai tevékenységeken kívül a Zrt. központosított szolgáltatásokat nyújt vagy szervez a vállalatcsoport számára:   Cash pool rendszer   Központi beszerzési szervezet   Összevont gazdasági adminisztráció (pénzügy-számvitel, munkaügyi adminisztráció, jog)   Informatika   Pályázatmenedzsment

Döntési kompetenciák (3) Szakmai szint: tagvállalatok   Tagvállalatok munkaszervezetére vonatkozó döntések meghozatala   Tagvállalati stratégia kidolgozása és előterjesztése   Szerződéskötés meghatározott értékhatárig   Egészségügyi szakmai döntések meghozatala

Döntési kompetenciák Összefoglalás   az önkormányzati Közgyűlésekből álló részvénytársasági közgyűlés kizárólag a tulajdonosi elvárások kommunikálásával, a vezető tisztségviselők megválasztásával, a tulajdonosi ellenőrzéssel és beszámoltatással kapcsolatos kérdésekkel foglalkozik;   az ÉAEH Zrt. látja el a vállalatcsoport stratégiai irányítását, amely a követendő növekedési stratégia kijelölését, a fejlesztési-beruházási és befektetési döntések meghozatalát (CAPEX-döntések), a működésfinanszírozást, valamint a tagvállalatok közötti szinergiamenedzsmentet foglalja magában;   a tagvállalatok döntenek az alaptevékenységeikhez szervesen kapcsolódó egészségügyi szakmai kérdésekben, amelyek a betegek ellátását, kiszolgálását közvetlenül érintik.

Köszönöm a figyelmet