A KONZULTÁCIÓ FOLYAMATA Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Advertisements

Szervezetfejlesztési Program
Nyerjünk együtt! Esély a megváltozott munkaképességűek sikeres foglalkoztatásáért TAMOP /
Az Y generáció „laptoposítása”,avagy szociális kompetenciafejlesztés másként Dr. Buri Antalné kollégiumvezető.
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A fogyasztói magatartás
A pánikbetegség kezelése
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
Az utógondozás szerepe és fontossága az Igazságügyi Szolgálatnál Dr. Kunfalvi Zoltán, KIMISZ Főigazgató 3 szervezet metszéspontjában A szociális munka.
A Motivációs interjú alkalmazásának lehetőségei
Motivációs kérdezés technikája
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Egyéni döntések a szervezetben
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
A pánikbetegség kezelése
Rendészeti vezető-kiválasztás
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
A KONZULTÁCIÓRÓL BEVEZETÉSKÉPPEN
KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
ELLENÁLLÁS A SEGÍTŐ KAPCSOLATBAN
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Egyeztetési folyamat A Társadalmi Egyeztetés Eljárási Normarendszere kötet és a RECE programban készült helyzetelemzés.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Önindító, motor, karosszéria?! Az önkormányzatok katalizátor szerepe a megújulókra való áttérésben Bozzay Balázs, alelnök
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A stratégiai tervezés folyamata
A kompetenciák funkciója és tartalma  március 9.  Falus Iván.
Mindennapi veszteségeink
2. Döntéselméleti irányzatok
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Vágvölgyi Gusztáv - Pabló Inspi-Ráció Egyesület inspi-racio.hu Polyán Egyesület polyan.hu.
Krízisinterventio mentálhigiénés szempontból
Érzelmi intelligencia
Összeállította: Sámson Tímea tanársegéd
Reflektív gondolkodás
Interkulturális mediáció bemutatása - ROMED2-ROMACT Interkulturális mediáció megvalósulása elméletben és gyakorlatban Jászfényszarun ROMED2-ROMACT programon.
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata.
Gazdaság és Vezetéstudományi Intézet - szakszeminárium dr.LuxJudit 2016.április 8.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Az üzletek operatív működtetése
Tanácsadás az iskolában
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Módszertani alapismeretek
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Előadás másolata:

A KONZULTÁCIÓ FOLYAMATA Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM

2Pecze TANÁCSADÁSI MODELLEK I. Számtalan konzultációs terület és elmélet: a konz. folyamat leírására sok elképzelés született a konz. folyamat leírására sok elképzelés született 1. Általános tanácsadási modell Cél: alternatívák felkutatása, döntéshozatal megkönnyítése Szakaszok : 1. A probléma megfogalmazása 2. Munkafázis (az alternatívák kialakulása) 3. Cselekvés (alternatívák gyakorlatba való átemelése)

3Pecze TANÁCSADÁSI MODELLEK II. 2. A munkatanácsadás általános modellje 1. Az ügyfél igényének meghatározása problémadefiníció 2. Tisztázás Alternatívák, értékek megismerése (ismeretek,viselkedési sémák...) 3. Elemzés Eredmények, hiányosságok, elvárások számba vétele 4. Szintetizálás Hipotézisek felállítása 5. Megállapodás Döntés, cselekvési terv, jelentkezés… a tényleges eredmény

4Pecze SZAKASZOK: (CAVANAGH) A folyamatban két fő választási pont: 1. Előzetes döntés (első találkozás) 1. Információgyűjtés 2. értékelés 2. Információkon alapuló döntés 3. Visszajelzés 4. Konzultációs szerződés 5. Viselkedés-változtatás 6. Befejezés Egymásra épülnek – szükséges bizonyos idő mindegyik szakaszra

5Pecze 1. INFORMÁCIÓGYŰJTÉS Intrapszichikusinformáció Múltra vonatkozó információgondolatok Érzések Jövőre vonatkozó információ Interperszonális információ JELEN

6Pecze INFORMÁCIÓGYŰJTÉS Első interjú: Cél:  információszerzés, kölcsönös puhatolózás  Problémalátás (elsődleges, másodlagos)  Kapcsolatépítés  Állapotfelmérés

7Pecze INFORMÁCIÓGYŰJTÉS II.  Segítő kérdések:  Motívumok tisztázása • Nem tudja, mit akar • Nem is akar itt lenni • Pontosan tudja, mit akar, mit vár a konzultánstól  Problémalátás, problémamegoldási módok  Konzultációval kapcsolatos elvárások  A kliensről, körülményeiről, helyzetéről kérdések A klienstől kapott info sokszor pontatlan, félrevezető

8Pecze INFORMÁCIÓGYŰJTÉS III.  A pontosabb képet segíti: cselekvésben látni a klienst  Interakció  érzelmi közvetítés fogadása  Próbáratevés (természetes stresszhelyzet generálása)  Reakció milyen reakciót vált ki benne a kliens mit vált ki a kliens másokból

9Pecze 2. ÉRTÉKELÉS I. Tünetek, tünetek okai, megszabadulás a tünettől, készenlét a konzultációra, összeillés Tünetek  Formális diagnosztikus kategóriák (DSM-IV., BNO 10) Depresszió, kényszerek, fóbiák, antiszociális szem.zavar…  Ebbe nem illeszthető tünetek Harag, félelem, fruszráció, féltékenység… fontos a tünetek fontosságának, súlyosságának felmérése - azonnali, direkt intervenció - kevésbé károsító tünetek

10Pecze ÉRTÉKELÉS II. A tünetek okai TÜNET A STRESSZ MÉRTÉKE A SZÜKSÉGLETKIELÉGÍTÉS AKADÁLYAI: - pszichológiailag romboló esemény - pszichológiailag romboló esemény - akadályozó jelentős másik személy - akadályozó jelentős másik személy - a kliens maladaptív viszonyulása másokhoz - a kliens maladaptív viszonyulása másokhoz - a kliens maladaptív viszonyulása önmagához - a kliens maladaptív viszonyulása önmagához

11Pecze ÉRTÉKELÉS III. megszabadulás a tünettől Mit lehet csinálni a tünetképző viselkedés módosítása érdekében? Függ: az októl!!!az adott viselkedés  természete  tartalma  súlyossága Pl.: stresszteli eseménybátorítás személya helyzet felismerése maladaptív viselk.jobb szoc. készség

12Pecze ÉRTÉKELÉS IV. készenlét a konzultációra Annak megítélése, hogy lehetséges-e a konzultáció Alkalmasság : saját probléma iránti felelősség tenni akarás (hajlandó dolgozni) belső motiváció belátáskész, pszichológiai gondolkodás támogató környezet kommunikációs készség Kliens – segítő összeillése szakmai és etikai felelősség, intervenciós illeszkedés

13Pecze 3. VISSZAJELZÉS  Célja: a kliens rendelkezésére elegendő információ álljon  Legyen: Világos Konkrét Pontos Őszinte  Vonatkozhat: erős és gyenge oldalak ajánlások (javaslat a továbbiakra) konzultáció folytatása konzultáció folytatása konzultáció folytatása másik konzultánssal konzultáció folytatása másik konzultánssal megfelelőbb intervenció javaslása megfelelőbb intervenció javaslása nem javasol további intervenciót (nem szükséges/nem felkészült) nem javasol további intervenciót (nem szükséges/nem felkészült) A KLIENS DÖNTSÖN!

14Pecze 4. KONZULTÁCIÓS SZERZŐDÉS 4 témában történő megállapodás: 1. Praktikus vonatkozások találkozások gyakorisága, hosszúsága, fizetés módja 2. Szerepek szerepvállalás, nem eljátszás! Milyen mélységű… 3. Elvárások kliens – konzultáns egyaránt 4. Célok a konzultáció lényeges momentuma

15Pecze Önfeltáró szakmai nyilatkozat

16Pecze 4. KONZULTÁCIÓS SZERZŐDÉS célok kitűzése 1. Specifikus, mérhető Ne homályos, elvont, túl általános 2. Realisztikus 3. Lélektanilag egészséges Pl.: asszertivitás, autonomitás 4. Hierarchikus 5. A kliens céljai 6. Mozgó célok ülés alatt meg kell, hogy szülessenek a célok!

17Pecze 5. VISELKEDÉSVÁLTOZÁS I. Általános tapasztalatok: 1. Felelősségre való koncentrálás Nem a konzultáns felelőssége, a kliens élete, döntése! Konz.: olyan környezet és kapcsolat teremtése, amely hozzásegíti a klienst a belátáshoz 2. Belső keresés A fókusz kezdetben rajtuk kívülálló problémán van 3. A belátás felhasználása Konkrét, mindennapos viselkedések megváltoztatása

18Pecze 6. BEFEJEZÉS A támasznyújtás, visszajelzés, irányítás csökkentése Ellenőrző szerepű konzultáció 1. Közös álláspont 2. Az ülések ritkítása (autonómia-sokk elkerülése) 3. Kliens önereje tovább viszi a célok felé

19Pecze Köszönöm a figyelmet! Az előadások letölthetőek: