A KONZULTÁCIÓ FOLYAMATA Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM
2Pecze TANÁCSADÁSI MODELLEK I. Számtalan konzultációs terület és elmélet: a konz. folyamat leírására sok elképzelés született a konz. folyamat leírására sok elképzelés született 1. Általános tanácsadási modell Cél: alternatívák felkutatása, döntéshozatal megkönnyítése Szakaszok : 1. A probléma megfogalmazása 2. Munkafázis (az alternatívák kialakulása) 3. Cselekvés (alternatívák gyakorlatba való átemelése)
3Pecze TANÁCSADÁSI MODELLEK II. 2. A munkatanácsadás általános modellje 1. Az ügyfél igényének meghatározása problémadefiníció 2. Tisztázás Alternatívák, értékek megismerése (ismeretek,viselkedési sémák...) 3. Elemzés Eredmények, hiányosságok, elvárások számba vétele 4. Szintetizálás Hipotézisek felállítása 5. Megállapodás Döntés, cselekvési terv, jelentkezés… a tényleges eredmény
4Pecze SZAKASZOK: (CAVANAGH) A folyamatban két fő választási pont: 1. Előzetes döntés (első találkozás) 1. Információgyűjtés 2. értékelés 2. Információkon alapuló döntés 3. Visszajelzés 4. Konzultációs szerződés 5. Viselkedés-változtatás 6. Befejezés Egymásra épülnek – szükséges bizonyos idő mindegyik szakaszra
5Pecze 1. INFORMÁCIÓGYŰJTÉS Intrapszichikusinformáció Múltra vonatkozó információgondolatok Érzések Jövőre vonatkozó információ Interperszonális információ JELEN
6Pecze INFORMÁCIÓGYŰJTÉS Első interjú: Cél: információszerzés, kölcsönös puhatolózás Problémalátás (elsődleges, másodlagos) Kapcsolatépítés Állapotfelmérés
7Pecze INFORMÁCIÓGYŰJTÉS II. Segítő kérdések: Motívumok tisztázása • Nem tudja, mit akar • Nem is akar itt lenni • Pontosan tudja, mit akar, mit vár a konzultánstól Problémalátás, problémamegoldási módok Konzultációval kapcsolatos elvárások A kliensről, körülményeiről, helyzetéről kérdések A klienstől kapott info sokszor pontatlan, félrevezető
8Pecze INFORMÁCIÓGYŰJTÉS III. A pontosabb képet segíti: cselekvésben látni a klienst Interakció érzelmi közvetítés fogadása Próbáratevés (természetes stresszhelyzet generálása) Reakció milyen reakciót vált ki benne a kliens mit vált ki a kliens másokból
9Pecze 2. ÉRTÉKELÉS I. Tünetek, tünetek okai, megszabadulás a tünettől, készenlét a konzultációra, összeillés Tünetek Formális diagnosztikus kategóriák (DSM-IV., BNO 10) Depresszió, kényszerek, fóbiák, antiszociális szem.zavar… Ebbe nem illeszthető tünetek Harag, félelem, fruszráció, féltékenység… fontos a tünetek fontosságának, súlyosságának felmérése - azonnali, direkt intervenció - kevésbé károsító tünetek
10Pecze ÉRTÉKELÉS II. A tünetek okai TÜNET A STRESSZ MÉRTÉKE A SZÜKSÉGLETKIELÉGÍTÉS AKADÁLYAI: - pszichológiailag romboló esemény - pszichológiailag romboló esemény - akadályozó jelentős másik személy - akadályozó jelentős másik személy - a kliens maladaptív viszonyulása másokhoz - a kliens maladaptív viszonyulása másokhoz - a kliens maladaptív viszonyulása önmagához - a kliens maladaptív viszonyulása önmagához
11Pecze ÉRTÉKELÉS III. megszabadulás a tünettől Mit lehet csinálni a tünetképző viselkedés módosítása érdekében? Függ: az októl!!!az adott viselkedés természete tartalma súlyossága Pl.: stresszteli eseménybátorítás személya helyzet felismerése maladaptív viselk.jobb szoc. készség
12Pecze ÉRTÉKELÉS IV. készenlét a konzultációra Annak megítélése, hogy lehetséges-e a konzultáció Alkalmasság : saját probléma iránti felelősség tenni akarás (hajlandó dolgozni) belső motiváció belátáskész, pszichológiai gondolkodás támogató környezet kommunikációs készség Kliens – segítő összeillése szakmai és etikai felelősség, intervenciós illeszkedés
13Pecze 3. VISSZAJELZÉS Célja: a kliens rendelkezésére elegendő információ álljon Legyen: Világos Konkrét Pontos Őszinte Vonatkozhat: erős és gyenge oldalak ajánlások (javaslat a továbbiakra) konzultáció folytatása konzultáció folytatása konzultáció folytatása másik konzultánssal konzultáció folytatása másik konzultánssal megfelelőbb intervenció javaslása megfelelőbb intervenció javaslása nem javasol további intervenciót (nem szükséges/nem felkészült) nem javasol további intervenciót (nem szükséges/nem felkészült) A KLIENS DÖNTSÖN!
14Pecze 4. KONZULTÁCIÓS SZERZŐDÉS 4 témában történő megállapodás: 1. Praktikus vonatkozások találkozások gyakorisága, hosszúsága, fizetés módja 2. Szerepek szerepvállalás, nem eljátszás! Milyen mélységű… 3. Elvárások kliens – konzultáns egyaránt 4. Célok a konzultáció lényeges momentuma
15Pecze Önfeltáró szakmai nyilatkozat
16Pecze 4. KONZULTÁCIÓS SZERZŐDÉS célok kitűzése 1. Specifikus, mérhető Ne homályos, elvont, túl általános 2. Realisztikus 3. Lélektanilag egészséges Pl.: asszertivitás, autonomitás 4. Hierarchikus 5. A kliens céljai 6. Mozgó célok ülés alatt meg kell, hogy szülessenek a célok!
17Pecze 5. VISELKEDÉSVÁLTOZÁS I. Általános tapasztalatok: 1. Felelősségre való koncentrálás Nem a konzultáns felelőssége, a kliens élete, döntése! Konz.: olyan környezet és kapcsolat teremtése, amely hozzásegíti a klienst a belátáshoz 2. Belső keresés A fókusz kezdetben rajtuk kívülálló problémán van 3. A belátás felhasználása Konkrét, mindennapos viselkedések megváltoztatása
18Pecze 6. BEFEJEZÉS A támasznyújtás, visszajelzés, irányítás csökkentése Ellenőrző szerepű konzultáció 1. Közös álláspont 2. Az ülések ritkítása (autonómia-sokk elkerülése) 3. Kliens önereje tovább viszi a célok felé
19Pecze Köszönöm a figyelmet! Az előadások letölthetőek: