Tengeri árufuvarozás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
LOGISZTIKA és a SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
Advertisements

A nemzetközi közúti árufuvarozás
A veszélyes áru szállítás szabályainak hazai alkalmazása
Közúti fuvarozási okmányok
Szállítmánybiztosítás
A közúti fuvarozás nemzetközi szabályozása
Nemzetközi szállítmányozás II.
A fuvarozási ágak díjazása
Dr. Tátrai Anna docens BGF Külkereskedelmi kar

Légi fuvarozáshoz kapcsolódó okmányok
Fuvarozási ágak szerepe
A KÖZÚTI SZÁLLÍTMÁNYOZÓ FUVARDÍJ POLITIKÁJA
Tengeri fuvarozás.
Gyűjtőárus (darabárus) szállítmányozás
SZÁLLÍTMÁNYOZÁS Alapfogalmak.
Szállítmányozási és fuvarozási szerződés
Az alapismeretek összefüggései
Hazai társfinanszírozási támogatási szerződés megkötésének folyamata Nagyváradi Alíz, TEÜ, PVEI Partneri szeminárium magyar partnerek részére Budapest,
Szállítmányozás Készítette: K E K L.
LÉGI SZÁLLÍTMÁNYOZÁS.
Értékpapír piaci műveletek
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Nemzetközi gazdasági kapcsolatok joga előadás, május 2.
Fuvarozási határidő Kezelési idő: kocsirakományoknál 12 óra, darabáruknál 24 óra Fuvarozási határidő: 24 óra a kocsirakományú küldeményeknél minden megkezdett.
Kombinált fuvarozások
Zsibrita Mátyás – DÍJSZÁMÍTÁS Zsibrita Mátyás – március 20.
Exporttal és importtal kapcsolatos okmányok
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
ÉRTÉKPAPÍROK A NEMZETKÖZI KERESKEDELEMBEN
Áfa, bevételi bizonylatok, a vállalkozás tevékenységével szorosan összefüggő kiadási bizonylatok.
Előadók: Tóth Ádám és Molnár Balázs
Incoterms BGF KKK NG AN Nemzetközi ügyletek logisztikája 4. téma
Tengeri fuvarozás BGF-KKK – NG. nappali alapképzés
A szállítmányozói gyűjtőforgalom (közúti)
ÁRUSZÁLLÍTÁSI ALAPFOGALMAK
A veszélyes áruk vasúti szállításának szabályozása
Vasúti fuvarozási okmányok
Vízi fuvarozási okmányok
Szállítmányozás és fuvarozás
Vízi és vasúti szállítás
Vízi fuvarozási okmányok
VASÚTI SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
VASÚTI FUVAROZÁS BELFÖLDI ÉS NEMZETKÖZI SZABÁLYOZÁSA
Közlekedés Gőzmozdony és tutaj.
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
Kereskedelemtan 5 Szállítás, logisztika Tóth Gergely.
Veszélyes áruk vízi szállítása
Nemzetközi kereskedelmi szerződések és szokványok II.
Előadó: Hrabovszki Zsuzsa főiskolai docens. Igazodik: az áru természetéhez, a fuvarozási módhoz; a felek egyéb kötelezettségeihez; Rendelkezéseit felülírhatja:
Lázár Péter MKIK Budapest, május 24 Az ICC által kiadott nemzetközi szabályok és szokványok alapján kibocsátott bankári instrumentumok.
Az új Munka Törvénykönyve 2012:I. tv április 20.
 6:142. § Felelősség szerződésszegéssel okozott károkért  Aki a szerződés megszegésével a másik félnek kárt okoz, köteles azt megtéríteni. Mentesül.
A logisztika fogalma USA Logisztikai Tanácsa „Az alapanyagok, félkész-és késztermékek, valamint az információk származási helyről felhasználási.
Nyugat-dunántúli Igazgatóság A VÁLLALKOZÁSOK FELELŐSSÉGI VISZONYAI, EZEK BIZTOSÍTHATÓSÁGA Csala László október 12.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
Utazási Irodák Speciális Felelősségbiztosítás 2017
A vállalkozási szerződés dr. Sápi Edit
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály.
INCOTERMS 2000.
COTIF 1999-es revíziója és a nemzetközi vasúti fuvarozás jogi környezetének változásai október március.
Ókor – Római jogi előzmények lex Rhodia, Locatio conductio, Receptum felelősség, Tengeri kölcsön.
Szállítmányozási jog LO08
A belvízi hajózás és a hajózásban alkalmazott tarifák 2.rész
ADR: kit érint, kinek kell foglalkoztatnia biztonsági tanácsadót?
A CIM fuvarlevél és a CUV üres kocsi kísérőlevél bemutatása
Köteléki díjszabások október március.
Köteléki díjszabások március.
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
MÁV Cargo Árufuvarozási Üzletszabályzat módosítása, január 1.
Előadás másolata:

Tengeri árufuvarozás

Tengeri hajózás A kontinenseket összekötő tengereken és óceánokon kialakult fuvarozási ágazat. Magyarország : tengertől elzárt Előny: Tranzitországként devizabevétel Hátrány: kiszolgáltatosság devizakiadás a szárazföldi megközelítés drágítja a költségeket

Tengerek Szabadsága alapelv (1609) : Az akadálytalan hajózás előfeltétele. Kikötői Alapszabályzat (1923) - módosítva 1958-ban (napjainkban is érvényes), mely kimondja, hogy: lehetővé kell tenni az akadálytalan közlekedést a tengereken, szabad bejárást a tengeri kikötőkbe, a hazai hajókkal azonos ellátást és kezelést, a szabad árurakodást.

Vonalhajózás Jellemzője: a hajók….. meghatározott útvonalon… meghatározott kikötők között… menetrend szerint… díjszabások alapján… fuvarozási feltételek szerint közlekednek. A vonalhajózás jogalapjául a Hágai és a Hamburgi szabályokat, bizonylataként pedig a vonatkozó hajóraklevelet kell figyelembe venni.

Hamburgi Szabályzat (1978) Hágai Szabályzat (1921) Szabályozza a hajósok és fuvarozatók közötti kapcsolatot, taglalja a jogokat, kötelezettségeket és a felelősség kérdését. Hamburgi Szabályzat (1978) - hatályos ’22-től – jobb feltételeket biztosít a fuvarozók számára. - ENSZ módosítása - - A módosítás a hajósok érdekeit védi - Hágai / Visby Szabályzat (1977) Módosították a hajós kezességének mértékét.

Összehasonlítás a tengerjogi szabályzatok között Hágai/Visby Szabályzat Hamburgi Szabályzat Hajós felelőssége Indulótól – érkező darukötélig Kikötőtől kikötőig Fedélzeti áru Korlátozott felelősség Teljes felelősség Késedelem Nem felel Felel a megállapodott határidő szerint Érvényesség Csak B/L alapján történt elhajózásra Bármilyen fuvarszerződéssel történő elhajózása Személyzet által okozott kárért Felel Második hajós felelőssége Átvételről felelős Nem felelős, csak az első hajós az egész útvonalra Felelősségi határidő 1 év 2 év Kártérítési kötelezettség 2 SDR/kg vagy 666,67 SDR/csomag 2,50 SDR/kg vagy 835 SDR/csomag

Fuvarozási szerződés létrejötte A vonalhajózási szerződés hajótérfoglalással és hajótérkönyveléssel jön létre. Ennek 2 változata: Végleges hajótérkönyvelés - fix booking Meghatározott hajóteret biztosít Megnevezett kikötőből, megnevezett kikötőbe Feltételes hajótérkönyvelés – booking with option Fuvaroztató nem tud végleges adatokat Feltételesen foglalja hajóteret

A fuvarhajózásban a fuvarozási feltételeket ( vonalfeltételek – Liner Terms ) előre elkészített fuvarszerződés-formulában részletezik.

Hajózási konferenciák 1 Adott országok vonalhajózási társaságainak kartellszerű tömörülései. Jellemzői: Versenykorlátozás Stabil bevételek Közös menetrend Közös díjszabás

Hajózási konferenciák 2 Pool rendszer : A tagok az egész forgalmi bevételt egy meghatározott kulcs szerint felosztják maguk között. Hűségszerződések : Hajóraklevél, Bill of Lading ( B/L ) vonalhajózás bizonylata fuvarszerződés okmánya

Hajóraklevél, Bill of Lading ( B/L ) 2 jogviszonyt szabályoz: fuvarszerződéses viszony a fuvaroztató és a hajóstársaság között jogviszony a fuvaroztató és átvevő között Tulajdonságai: átvételi elismervény hajós igérvénye az áru elfuvarozásáról hajós igérvénye a jogos átvevőnek való kiszolgáltatásról bizonyíték a szerződésről értékpapír, mely képviseli az árut értékpapír, mely átruházható Hátoldal: tartalmazza a hajózási feltételeket Első oldal: árura, címzettre vonatkozó adatokat tartalmazza

A B/L szereplői: Carrier – hajós vagy hajóstársaság Shipper – fuvaroztató Consignee – címzett, átvevő Notify – értesítendő Eredeti példány: full set – teljes sorozat Másolati példány: copy not negotiable

B/L fajták 1 Shipped on board B/L – igazolja az áru átvételét a raktérben Received for shipment B/L – az áru rakparton történő átvételét igazolja Consigned to B/L – az átvevő nevére kiállított B/L és csak ő veheti át az árut a rendeltetési kikötőben. Amennyiben erre nem képes, cessziót (lemondó nyilatkozat) kell kiállítania Order B/L – rendeletre szóló hajóraklevél. Forgatással lehet átruházni. Teljes és üres forgatás igénybevételével. Through B/L – átrakásos hajóraklevél. Alkalmazása: ha a rendeltetési kikötőig nem ugyanaz a hajós fuvarozza az árut

B/L fajták 2 Combined transport B/L – kombinált, illetve multimodális hajóraklevél. A teljes fuvarozási lánc egy speditőr kezében van, aki megszervezi a szárazföldi elő- és utófuvarozást. Groupage B/L – gyűjtő hajóraklevél Clean B/L – tiszta hajóraklevél. Nem tartalma az árura vagy csomagolásra vonatkozó hátrányos megjegyzést. Stale B/L – akkreditívvel történő fizetés esetén késve bemutatott hajóraklevél. Ilyenkor a bank megtagadhatja az elfogadást. Ha nem jelölnek meg külön határidőt akkor a kiállítás dátumától számított 21 napon belül kell bemutatni.

B/L fajták 3 Antedatált B/L – visszadátumozott B/L. Akkreditív igénybevételénél az elhajózási határidő betartásánál van szerepe. Az két-három napos eltérést engedélyez. Short B/L – rövid formátumú, vékony papírra nyomtatott B/L, mely nem tartalmazza az általános feltételeket.

Egyéb hajózási okmányok Dock receipt – rakparti elismervény, az áru rakparton történő átvételét igazolja 2. Mates receipt – hajóstiszti átvételi elismervény, „Shipped n board” B/L kiállításához szolgál alapul 3. Delivery order – kiszolgáltatási jegy, általában tömegcikkek úszó áruként történő eladásánál alkalmazzák 4. Sea-waybill – tengeri fuvarlevél, nem értékpapír, akkreditív nélküli lebonyolításnál használatos, rövid tengeri szakaszra

Vonalhajózási fuvardíjak Súly-(tömeg) díjtételek – 1000kg = 1 tonna vagy 1016kg = 1 longtonna alapon számolnak 2. Térfogat-díjtételek – 1 köbméter vagy 40 köbláb 3. Súly/térfogat díjtétel – 1 tonna = 1 köbméter 4. Konténeres díjtételek – 1 konténerre adnak ki, a berakott súly függvényében 5. RO-RO díjtétel – tehergépjárművekre, vagonokra méterenként állapítják meg

A tengeri fuvardíj kifizetése Pótlékok: - BAF – bunker adjustment factor – üzemanyagpótlék - CAF – currency adjustment factor – árfolyampótlék - háborús pótlék - zsúfoltsági pótlék fagypótlék stb. A tengeri fuvardíj kifizetése - tengeri fuvardíjat vagy a berakási kikötőben, vagy a rendeltetési kikötőben lehet kiegyenlíteni - a kereskedelmi szerződés feltételeihez igazodik, illetve az INCOTERMS-klauzulákhoz - amennyiben a paritás CFR vagy CIF, akkor a tengeri fuvardíj fizetése az eladó kötelezettsége - ha a paritás FOB elhajózó kikötő, akkor a tengeri fuvardíj kifizetése a vevő kötelezettsége

Felelősség és kár - felelőssége sokrétű, vonatkozik kárra, elveszésre, sérülésre, amely az áru átvétele és kiszolgáltatása között merül fel -Mentesül a hajótársaság a felelősség alól: tengeri veszély és baleset esetén háborús események, zavargások esetén sztrájk esetén az átadó vagy az árutulajdonos nem megfelelő intézkedései következtében élet- és vagyonmentés esetén az áru sajátos tulajdonsága miatt bekövetkezett kár esetén Az átadó vagy fuvaroztató felelős azokért a károkért, amelyek hiányos csomagolás bejelentés nélkül veszélyes áru berakása helytelen adatközlés következtében merülnek fel és olyan áruk berakása miatt, melyekre beviteli, tranzit- vagy kiviteli tilalom áll fenn

Közös hajókár kapitány feladata a veszély elhárítása az intézkedések költségeket, veszteségeket jelentenek a költségeket a részt vevő felek közösen viselik Bérelt hajózás a hajó tulajdonosa időre vagy útvonalra adja bérbe hajóját nincsenek menetrendek, díjszabások az árakat a szabad fuvarpiacon a kereslet-kínálat határozza meg a bérelt hajózás keretében ömlesztett tömegárukat fuvaroznak a hajó bérlésének alapja a bérleti szerződés – Charter Party – (C/P) árufuvarozás feltételeire vonatkozóan is tartalmaz megállapodásokat, és a fuvarozási szerződés funkcióját is betölti az egyik leggyakrabban használt szabványt a BIMCO dolgozta ki

Időbérleti szerződés (Time Charter) bérlő meghatározott időre veszi bérbe a hajót a hajó személyzetét a tulajdonos adja a hajó rakománya és útvonala felett a bérlő rendelkezik az üzemanyagköltségeket, a kikötői és rakodási költségeket a bérlő köteles viselni a bérleti díjat napokra állapítják meg, és általában havonta előre kell fizetni Útvonalbérleti szerződés (Trip or Voyage Charter) a hajótulajdonos meghatározott áru egy vagy több kikötőbe való elfuvarozását vállalja a hajó üzemeltetésével kapcsolatos valamennyi költséget, beleértve a személyzet bérét is a hajótulajdonos köteles vállalni

Kiegészítő költségek FIO – Free in and out – a hajóba történő be- és kirakás költségeit a bérlő viseli FIOS – Free in and out stowed – a hajóba történő be- és kirakás, a hajóban történő darabáru-elrendezés költségeit a bérlő viseli FIOT – Free in and out trimmed – a hajóba történő be és kirakás, a hajóban történő ömlesztett áru elsimítását a bérlő viseli FILO – Free in liner out – a hajóba rakás költségeit a bérlő, a kirakásét pedig a tulajdonos viseli LIFO – Liner in free out – a hajóba rakás költségeit a bérlő viseli, a kirakásét pedig a címzett

Kikötői szolgáltatások vasúti, közúti, folyami összekötéssel kikötőn belüli út- és vasúthálózattal különféle raktárházakkal árumozgatást szolgáló eszközökkel, berendezésekkel üzemanyagraktárakkal vámszabad raktárakkal konténerterminállal és depóval

Vége