A tehetség és felelősség

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dohányzás Európában az elkerülhető halálesetek kiváltó okainak listáját a dohányzás vezeti. A dohánytermékek egészségkárosító hatásával azonban egyre többen.
Advertisements

Számadás a talentumról
Tehetséggondozás művészetek
A depresszió előfordulása a családorvosi gyakorlatban
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Mit öröklünk és mit nem? Életmód, egész-ség, (epi)genetika EDUVITAL
Magyar Tehetséggondozó Társaság
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Szenvedélybetegségek
Szenvedélyek fogságában - a drogok
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
- jó szerencse semmi más???
- jó szerencse semmi más???
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Diaverum Dialízis Központ, Szeged
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
„Férfinak és nőnek teremtette”
Budapest XIII. kerületi Cigány Kisebbségi Önkormányzat felmérése család bevonásával készített kérdőív kiértékelése.
Alkoholizmus.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Gyermekkori depresszió
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
MAGYAR GÉNIUSZOK Prof. Dr. Czeizel Endre.
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Esély a tehetségeseknek
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Értelmi fogyatékosságok kórtana
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
Készítette:Kottlár Dóra
Ismertető prezentáció a dohányzásról
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
A krónikus kórházi kezelést igénylő gyermek ápolása
A kényszeres drogfogyasztó személyisége, drogkarrier
Koszorú- és agyérbetegségek: tények és megelőzés
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A lelki egészség védelme az iskolában
A gének szerepe az ember életének ( „ sorsának” ) alakulásában
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
A TEHETSÉGGONDOZÁS KRITIKUS PONTJAI I
Mit nyújt a gepárd-iskola©?. Minden gyerek gepárd- kölyökké válhat? O Igen, minden gyereknek van tehetsége valamihez. O Igen, minden gyerek felszínre.
ERŐSSÉGEK ÉS GYENGE PONTOK A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Nyíregyháza, 2010
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Az OGYEI kiemelt programjai
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Készítette: A No cigi csapata
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Debreceni Egyetem Gyakorló Óvodája. Tehetségpontunk Humán erőforrás Speciális képesítések Tehetségműhelyeink: -Borsószem bábcsoport -Kismesterségek -Gyermektorna.
A gyermekkép történeti alakulása
A dohányzás szenvedély és betegség Ma a lakosság 38 százaléka - a férfiak 41, a nők 27 százaléka - dohányzik, és sajnálatos módon egyre inkább terjed a.
„Ami a lelket megbetegíti, és ami meggyógyítja”. Miért? Bert Hellinger több évtizedes megfigyelései alapján azt vallja, nemcsak saját lelkünk rezdülései.
2. A dohányzás okozta betegségek- következmények, hatások.
Miből áll a tehetség? William Stern (1871–1938) hamburgi egyetem Intelligencia kvóciens: IQ =(mentális kor / biológiai kor )*100.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Mitől tehetség a tehetség? Székelyföldi Tehetségnap, június 18. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet Magyar Tehetséggondozó.
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
A halmozottan hátrányos helyzetű egyetemisták tehetséggondozó programja Bencéné Fekete Andrea Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke
Értékek.
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Csókay László KPSZTI április 13.
A gyermek biológia fejlődése
Magvas gondolatok a FruitCafé-ról
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A tehetség és felelősség Prof. Dr. Czeizel Endre

A tehetség-talentum fogalma 1. Kivételesség (ritka) 2. Összetett (struktúra) 3. Komplex eredet (mind genetikai, mind külső hatások)

A népesség értelmi képességének Gauss-féle normális eloszlása

A szellemi képességek négy faktoros modellje

A humán genetika és kreatológia alaptörvénye P = G  E P = „produkció”= teljesítmény = képesség G = genetikai komponens = adottság E = „edukáció” = tanultság Tehetség = kivételes adottság Talentum = kivételes képesség Géniusz = egészen kivételes képességű személyiség

A 2x4 faktoros talentum modell Általános értelmi adottság Speciális mentális adottságok Kreativitási Motivációs Kortárs csoportok Család Iskola Társadalom A 2x4 faktoros talentum modell

Külső hatások Család - kialakulása - anyatej - szülők életkora - első gyerek - egyke - csonka család

Az idegsejt-hálózat kialakulása

A szerelem hét ismérve Legfontosabb boldogságforrás Alkotó energiát szabadít fel A személyiséget jótékonyan befolyásolja Szubjektívvé tesz Igényli a teljes megismerést = a szexet A közös gyermek vágya Mulandó

Külső hatások Család - kialakulása - anyatej - szülők életkora - első gyerek - egyke - csonka család

Miért veszélyeztetettek az egykék? Elkényeztetettek A szocializálódásuk hiányos Általános értelmi képességük kibontakozása gátolt Szenvedélybetegségek gyakoribbak Gyakrabban betegek testi bajok: magas vérnyomás, allergia lelki bajok: depresszió, öngyilkosság

Külső hatások b) Iskola Esélyegyenlőség ( kisegítő iskola – tehetségesek iskolája ?) Az iskola hatása ( 10% javulás – 50% romlás) Pedagógusi küldetés ( általános értelmesség, speciális mentális képességek, kreativitás, motiváció) Wigner Jenő – Michelangelo

Külső hatások c) Kortársak A tizenévesek „leválása” szüleikről (önállóság) Erős vágy a társak elismerésének kivívására Személyiségük éretlensége – kiegyensúlyozatlansága Választási kényszerek

Dohányzás 9 évvel élnek rövidebb ideig ( 30 ezer ember halála) a/ Légzőszervi ( „tüdő” ) betegségek ( rák ) b/ Érbetegségek ( szívinfarktus, érszűkület ) Csökkenti a nemi- és nemzőképességet a/ Impotencia b/ Meddőség Árt a magzatnak a/ Fejlődési rendellenesség, bölcsőhalál, rák b/ Értelmi fejlődés visszamaradása

Italozás „Öl – butít – nyomorba dönt” Csökkenti a nemi- és nemzőképességet Árt a magzatnak ( „MÁK” )

Kábítószer „Feldobottság” Hozzászokás Öl

Az első szeretkezés megoszlása 1996-ban 25 Férfi Nő 20 fiú = 36,0% lány = 20,1% 15 férfi = 13,8% nő = 23,7% százalék 10 5 <13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24- életkor

A korai szeretkezés megítélése Érvek mellette Jó Személyiségfejlesztő Ekkor legkövetelőzőbb a nemi-vágy Korszerű fogamzásgátlás Nemibetegségek háttérbe szorítása

A korai szeretkezés megítélése Érvek ellene Nem kívánt terhesség SzTB-k – AIDS Nők éretlensége a nemi örömre Csalódások Jó megvárni az „igazi”-t

Három jó tanács Fokozatosság Tegyél különbséget a „lefekvés” és szeretkezés között Érdemes megvárni az igazit

Külső hatások A „megfelelő ember a megfelelő pozícióba” d) Társadalmi körülmények A „megfelelő ember a megfelelő pozícióba” Az „ítélethozók” és a „jelet hagyni akarók” A vezetők kontraszelektáltsága A Hamilton-féle törvény

„Ember: küzdj és bízva bízzál!” „Itt élned, halnod kell” ? NEM „A haza teszi naggyá az embereket” ? Valójában: Az emberek, különösen a géniuszok tehetik naggyá a hazát-nemzetet A tehetség-talentum a legnagyobb természeti kincsünk