A tehetség és felelősség Prof. Dr. Czeizel Endre
A tehetség-talentum fogalma 1. Kivételesség (ritka) 2. Összetett (struktúra) 3. Komplex eredet (mind genetikai, mind külső hatások)
A népesség értelmi képességének Gauss-féle normális eloszlása
A szellemi képességek négy faktoros modellje
A humán genetika és kreatológia alaptörvénye P = G E P = „produkció”= teljesítmény = képesség G = genetikai komponens = adottság E = „edukáció” = tanultság Tehetség = kivételes adottság Talentum = kivételes képesség Géniusz = egészen kivételes képességű személyiség
A 2x4 faktoros talentum modell Általános értelmi adottság Speciális mentális adottságok Kreativitási Motivációs Kortárs csoportok Család Iskola Társadalom A 2x4 faktoros talentum modell
Külső hatások Család - kialakulása - anyatej - szülők életkora - első gyerek - egyke - csonka család
Az idegsejt-hálózat kialakulása
A szerelem hét ismérve Legfontosabb boldogságforrás Alkotó energiát szabadít fel A személyiséget jótékonyan befolyásolja Szubjektívvé tesz Igényli a teljes megismerést = a szexet A közös gyermek vágya Mulandó
Külső hatások Család - kialakulása - anyatej - szülők életkora - első gyerek - egyke - csonka család
Miért veszélyeztetettek az egykék? Elkényeztetettek A szocializálódásuk hiányos Általános értelmi képességük kibontakozása gátolt Szenvedélybetegségek gyakoribbak Gyakrabban betegek testi bajok: magas vérnyomás, allergia lelki bajok: depresszió, öngyilkosság
Külső hatások b) Iskola Esélyegyenlőség ( kisegítő iskola – tehetségesek iskolája ?) Az iskola hatása ( 10% javulás – 50% romlás) Pedagógusi küldetés ( általános értelmesség, speciális mentális képességek, kreativitás, motiváció) Wigner Jenő – Michelangelo
Külső hatások c) Kortársak A tizenévesek „leválása” szüleikről (önállóság) Erős vágy a társak elismerésének kivívására Személyiségük éretlensége – kiegyensúlyozatlansága Választási kényszerek
Dohányzás 9 évvel élnek rövidebb ideig ( 30 ezer ember halála) a/ Légzőszervi ( „tüdő” ) betegségek ( rák ) b/ Érbetegségek ( szívinfarktus, érszűkület ) Csökkenti a nemi- és nemzőképességet a/ Impotencia b/ Meddőség Árt a magzatnak a/ Fejlődési rendellenesség, bölcsőhalál, rák b/ Értelmi fejlődés visszamaradása
Italozás „Öl – butít – nyomorba dönt” Csökkenti a nemi- és nemzőképességet Árt a magzatnak ( „MÁK” )
Kábítószer „Feldobottság” Hozzászokás Öl
Az első szeretkezés megoszlása 1996-ban 25 Férfi Nő 20 fiú = 36,0% lány = 20,1% 15 férfi = 13,8% nő = 23,7% százalék 10 5 <13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24- életkor
A korai szeretkezés megítélése Érvek mellette Jó Személyiségfejlesztő Ekkor legkövetelőzőbb a nemi-vágy Korszerű fogamzásgátlás Nemibetegségek háttérbe szorítása
A korai szeretkezés megítélése Érvek ellene Nem kívánt terhesség SzTB-k – AIDS Nők éretlensége a nemi örömre Csalódások Jó megvárni az „igazi”-t
Három jó tanács Fokozatosság Tegyél különbséget a „lefekvés” és szeretkezés között Érdemes megvárni az igazit
Külső hatások A „megfelelő ember a megfelelő pozícióba” d) Társadalmi körülmények A „megfelelő ember a megfelelő pozícióba” Az „ítélethozók” és a „jelet hagyni akarók” A vezetők kontraszelektáltsága A Hamilton-féle törvény
„Ember: küzdj és bízva bízzál!” „Itt élned, halnod kell” ? NEM „A haza teszi naggyá az embereket” ? Valójában: Az emberek, különösen a géniuszok tehetik naggyá a hazát-nemzetet A tehetség-talentum a legnagyobb természeti kincsünk