Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szubliminális üzenetek
Advertisements

Számok összehasonlítása mentális számegyenes nélkül
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Történeti episztemológia
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Művészet By: Turi Krisztina.
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
Esztétika.
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
Tudatos és tudattalan modern felfogása
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
DIAPHÁN STRUKTÚRÁK ERDÉLYI GÁBOR FESTÉSZETÉBEN
Williams szindróma (WS) diagnosztizálási lehetősége egyszerű kétfülű érthetőség- vizsgálattal Vicsi Klára Beszédakusztikai Laboratórium BME Távközlési.
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
Népszerű kultúra és magaskultúra
Térábrázolás különböző életkorokban
A természettudományos és a matematikai ismeretek alapozása konstruálással, kísérletezéssel, modellezéssel Dr. Hegedűs.
Mivel foglalkozik a pszichológia?
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Személyiséglélektan I.
Vizuális kommunikáció bevezetés
Gondolatok a művészet rendszeréről
A művészetek születése Bevezetés az irodalomtörténetbe I.
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
A társadalomtudományi kutatás módszerei
Készítette: Szatmári Kinga
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A lehetséges énképek.
Bevezetés a pszichológiába
A fordítás és a fiktív fordítás vizsgálata hermeneutikai szempontból
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
„Korunk vívmánya a számítógép, mint kreatív eszköz az alkotó művész kezében” Művészetek Háza Veszprém április május 01. „Digitális Művészetek.
Hogyan lehet értékes zenét tanítani a gyerekeknek a médián keresztül? Stachó László Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézet.
A 2. ZH eredményei.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Általános lélektan Az észlelés.
Bevezetés a pszichológiába
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Bevezetés a neveléstudományba
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Kertész Imre: Sorstalanság
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
vizuális kommunikáció
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A szellemi tulajdon védelme Alapinformációk március
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
A NEVELÉS TERÜLETEI.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Urbán Gábor 1946-ban született Szabadkán
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Bevezetés a pszichológiába2 Illés Anikó. A fejlődés pszichológiája Testi Perceptuális Kognitív Személyiség Társas kapcsolatok Erkölcsi Gyerekrajzok...
Bevezetés a pszichológiába2 Illés Anikó. A fejlődés pszichológiája Testi Perceptuális Kognitív Személyiség Társas kapcsolatok Erkölcsi Gyerekrajzok...
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány
Vizuális illúziók I. Tájékoztató BME, Kognitív Tudományi Tanszék.
A képek szerepe és felhasználási lehetőségeik a közoktatásban
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Miért kell kistérségi kiterjesztés; hol tart Szécsény
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Előadás másolata:

Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék anikoilles@gmail.com Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév

Bevezetés A művészetpszichológia tárgya, módszerei, története Kísérleti esztétika A befogadó – műalkotás – alkotó hármassága Képzőművészet, zene, irodalom… Kontextus Természeti versus művészi Mit keresünk és hol?

A művészetpszichológia tárgya, módszerei, története Minden, ami a művészettel kapcsolatba hozható Minden, amit a pszichológia tud Egyidős a pszichológiával Miért szép? Miért tetszik? - Miért tetszik ez a kép? katarzis Alkotás

Kísérleti esztétika Nem azonos a művészetpszichológiával Mert a művészetpszichológia -nem csak esztétikai kérdéseket tesz fel nem csak kísérleti eszközökkel dolgozik Mert a kísérleti esztétika -nem csak műalkotásokkal foglalkozik (pl. ponthalmazok, ablakok, vázák megítélésével is)

A befogadó – műalkotás – alkotó hármassága Ki vagy mi a felelős az élményért? Tárgyalhatóak-e külön-külön? E három helyett kettő: befogadás és alkotás

Az érdek nélküli tetszés

Képzőművészet, zene… Rendszer-művészetpszichológia? Versus Zenepszichológia, irodalom-lélektan,…?

kontextus

Kontextus Tér (otthon, múzeumban, emelvényen, Zeneakadémián, buszon, balról jobbra) Idő (reggel, két éve, antik, új) Személy (híres művész, képzett befogadó, nő, gyerek)

Miért szép? Művészi vs természeti szép

Mérjük meg a művészetet! Pl. Attendometer-rel Esterházy Marcell, Kerekes Gábor, Kristóf Krisztián, Szentesi Csaba, 2001

Mit keresünk és hol? Elméleti esztétika Kérdésfeltevés Skálák Mi a művészet?... Miért tetszik ill. melyik tetszik-döntést mérünk, vagy egyéni különbségek szerepét lehet mérni, de az eygéni különbségeket nehéz Kísérletezzünk!! Skálák

Pszichofizika Hogyan lesz az ingerből érzéklet? Fechner preferencia, reakcióidő, kellemesség, a szépség formája, aranymetszés

Percepció A pszichológia nagy iskolái pszichoanalízis Gestalt-lélektan behaviorizmus kognitív tudomány

Gestalt-pszichológia (alaklélektan) A retinán megjelenő fénypontokból kép A látás mint aktív folyamat Figura-háttér, kétértelmű ábrák, … Észlelési törvények (csoportosítás, ) Az észleléshez szükséges információk a az észlelés tárgyában vannak?

Behaviorizmus Berlyne hedonikus görbéje egyszerű-komplex új-ismerős inkongruitás

Kognitív pszichológia Martindale prototipikusság jelentés

A látás aktív és adaptív folyamat A külvilág pontos leképezése helyett A külvilágból érkező ingerek sokaságából kell kiszűrni a fontosat és kiegészíteni a meglévő tapasztalatokkal

Esztétikum és klinikum képekben

Állatok, gyermekek és szakértők Harkai-Schiller Pál kísérlete Intrauterin zenehallgatás Szakértők ítéletei

A befogadó személyisége Reális self – ideális self Állapot és vonás Ízlés

Érzelmek és katarzis Hangulat Megtisztulás Élmény

Kontextus kísérletekben Laterális organizáció a festményben (Freimuth and Wapner) Interpretáció (Cupchik and Shereck) Térbeli művészet időbeli aspektusa (Molnar)

Társas konstrukcionizmus A művészet fogalmának konstruálása A befogadás mint társas esemény

Narratív pszichológia Elbeszélő mód A kép mint elbeszélés

Most wanted – least wanted Komar és Melamid képzőművészek Kutatások alapján elkészítik a legkedveltebb/legkívánatosabb/legszebb/legjobb képet az osztrák példa