Tanulók szabad és felelősségteljes egyéni munkája Dalton-tervvel www.hungaro-dalton.hu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
A Dalton-terv létjogosultsága és megvalósításának gyakorlata a nyugat-dunántúli régióban
Dalton-tervvel a sikeresebb iskoláért.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
A pedagógusminősítési rendszer
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Fejlesztések, többlettudás és forrásközpont az EGYMI-kben
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Helen Parkhurst A Dalton-terv Gömöryné M. Zsuzsa.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
A gyakorlatvezető mentor
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Az e-portfólió használati köre
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A „segítő tanár” rendszer működése az Új Buda Alma Mater-ben Turányi Zsófia Budapest február.
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Tanulók szabad és felelősségteljes egyéni munkája Dalton-tervvel
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Pénzügyi-gazdasági ismereteket oktató iskolák hálózatának kialakítása.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.

Helen Parkhurst Dalton-terve Gömöry Zsuzsa Ilse Mayer mellékleteivel.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A komplex tehetségfejlesztő program
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A szaktanácsadó segítő szerepe
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Inklúzív nevelés Magyarországon
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Pedagógus értékelési rendszer
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Dalton-tervvel a tehetségekért Kisalföldi Tehetségsegítő Tanács „Fókuszban a tehetségek”
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Előadás másolata:

Tanulók szabad és felelősségteljes egyéni munkája Dalton-tervvel

Iskolafejlesztés az észak-nyugat-dunántúli régióban a Dalton-terv reformpedagógiai modellel CERNET–CERNEDALTON projekt 2001–2007

Kiemelt iskolafejlesztési offenzíva a közép-európai országokban •Miért ? •A tudás társadalmába vezető úton felgyorsul az emberi erőforrás fejlődése. •Tömegoktatás helyett – individualizálás. A megvalósítás egyik egyszerű módja: Dalton-terv.

Miért? Mert megfelel a mai társadalom és korszerű iskola elvárásainak. •Esélyegyenlőség – minden gyermek számára saját magához képest a legoptimálisabb személyiségfejlesztés; •hatékonyság – tanulói teljesítmény növelése; •integráció – megvalósítható természetesebb, emberibb iskolai légkörben; •demokratikusabb, igazságosabb oktatási rendszer.

A Dalton-tervről röviden Célja: önálló/önszabályozott tanulási képességek fejlesztése. A gyerekek meghatározott időintervallumban közvetlen tanári irányítás nélkül tanulnak. Segítségével fejlődnek a tanulók – személyes, – társas, – intellektuális, – szakmai-módszertani kompetenciái.

Alapelvei: •a szabadság és felelősség, •az együttműködés, •a „budgeting time”, időbeosztás.

A személyre szabott tanulás formai, tartalmi feltétele a PENZUM, írásbeli munkautasítás. Általa megvalósítható a tanulók különböző •adottságainak, •előképzettségének, •munkatempójának, •érdeklődési körének, •gondozási igényének, •pillanatnyi lelkiállapotának stb. megfelelő önszabályozott tanulási folyamat.

Az önszabályozott tanulás folyamata Penzum kiosztása, tanári instrukciók feladatértelmezés, egyéni célkitűzés, tervezés felfedező, cselekvésorientált tanulás ismeretszerzés reflektáló összehasonlítás társakkal önreflexió, önértékelés.

Penzum kiosztása Célja a problémahelyzet felismertetése, beépítése a személyes ismeretrendszerbe. •Tanári feladat: néhány szó a penzum céljáról, a tananyagban elfoglalt szerepéről, a tartalmi feldolgozás mérföldköveiről, a tájékozódási pontokról, kapaszkodókról, vezérfonalról. („Advance Organiser”) •Tanári ellenőrzés pontjainak, •önelellenőrzés, számonkérés tartalmának, formájának, idejének megadása.

A munkautasítás értelmezése, egyéni munka tervezése •Célmeghatározás, •feladatválasztás a szabadság alapelvének érvényesítésével.

Felfedező, cselekvésorientált, önálló tanulás •Szövegértés, feldolgozás. •Analizálás, releváns megoldási utak keresése. •Feladat elvégzése egyénenként más-más szinten, más-más utakon az együttműködés alapelvének érvényesítésével. •A tanuló kompetenciái – „mint az életben” – a tanulási folyamat szerves részeként fejlődnek.

Reflektáló összehasonlítás Célja: A tanulási stratégiák, képességek tudatosítása, bővítése. A legmegfelelőbb módszer megtalálása, kipróbálása. A tapasztalatcsere nyitott tanulást megerősítő fázisai az egyéni felelősség elmélyítését is segítik.

A munka önértékelése, önreflexió •Elértem-e a célkitűzésemet? •Megfelelő szinten dolgoztam-e? •Megfelelő stratégiát alkalmaztam-e? •Mennyivel lettem több, mennyivel gyarapodtam, mely kompetenciáim fejlődtek a folyamat során? Egyéni időbeosztás értékelése a „budgeting time” alapelvének megfelelően.

Dalton-terv bevezetése, iskolafejlesztés •Szemléletváltás a tanárok, iskolavezetők, fenntartók, szülők részéről, •ennek megfelelő pedagóguskompetenciák megszerzése, •megvalósítása az iskolai élet mindennapjaiban.

Hozzájárul-e a Dalton-terv a korszerű iskola megvalósításához? IGEN, oktatáspolitikai jelentőséget nyerhet, mert  NAT- kompatibilis,  jól igazítható a helyi tantervhez,  eredményesen alkalmazható a tehetséggondozásban, és a felzárkóztatásban,  bármilyen iskolában, minden szinten bevezethető,

 rendkívül egyszerű,  más módszerekkel kombinálható,  állandóan alakítható,  akár egy tanár is bevezetheti munkájában,  kellemesebb iskolai légkör alakítható ki általa,  nem igényel különösebb anyagi ráfordítást.

Dalton-akadémia programcsomag: •akkreditált továbbképzések, •nyílt Dalton-szakmai napok rendezése, bekapcsolódás a Dalton-műhely munkájába, •iskolai Dalton-csoportok segítése, •szakmai tanácsadás, •intézményre szabott iskolafejlesztési program készítése.

A kiadvány megrendelhető a kiadó címén:

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. Gömöryné Mészey Zsuzsa