NONPROFIT SZERVEZETEK GAZDÁLKODÁSA II.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Vállalkozói pályázatok Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
Civil szervezetek Magyarországon
Környezetipari Export Klaszter pályázat 2011-ben Morvai Balázs - Pál Attila KSZGYSZ – dec. 14.
A lions hazai szervezetének megújulása a Civil törvény kapcsán.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja. „ROMÁK A MUNKAERŐPIACON” konferencia Pécs, szeptember Előadó:
10. Tétel Sikeresen működő üzletét az igényeknek megfelelően bővíteni szeretné. Ehhez szüksége van egy üzleti terv elkészítésére. Foglalja össze, hogy.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Támogatási Szerződés előkészítése  az előkészítést a Közreműködő Szervezet és a kedvezményezett programmenedzserei közösen végzik  az előkészítés formanyomtatvány,
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
TÁMOP /10/1 TÁMOP /10/1/KMR Pénzügyi követelmények.
Célterület kód: Keretösszeg: forint  Támogatási összeg: – forint  Pályázók köre: - Önkormányzat-100 % intenzitás.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
Nemzeti Civil Alapprogram 2010-es pályázati év Költségvetés tervezése.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
Az alapítvány vagyona a cél megvalósításához szükséges vagyonnal kell rendelkeznie nincs meghatározva minimális vagyon alapítói vagyonrendelés a vagyon.
Pályázat kiírás kódja: NEA-13-N Pályázat kiírás kódja: NEA-13-N.
Szolnok, február 22. Összeállította: Dr. Túróczi Imre Forrás: NAV Információs levelek 13. szám.
NEA szakmai támogatások (2014) Budapest, november
ROP 3.1.2Tájékoztató 1 Regionális Fejlesztés Operatív Program intézkedés 2. komponens A területfejlesztésben érintett intézmények valamint a civil.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Civil Fórum Jászfényszaru, Január 31.. Napirendi pontok Éves programok egyeztetése Közoktatási Esélyegyenlőségi Terv elfogadása Testvérvárosi kapcsolatok.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A Nemzeti Civil Alapprogram szervezeti felépítése, feladat- és hatáskörök Előadó: dr. Ugron Gáspár.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
EGY SIKERES PROJEKT ISMÉRVEI ÖTLETTŐL A MEGVALÓSULÁSIG Vendler Balázs, ügyvezető.
Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar 2009/2010-es tanévre pótfelvételi eljárásban meghirdetett képzések.
A Nemzeti Civil Alapprogram szerepe a civil szektor fejlesztésében
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
ÁROP „Partnerség erősítése”.
Nemzeti Civil Alapprogram 2010-es pályázati év Költségvetés tervezése.
E-számlázáshoz és e- dokumentumkezeléshez kapcsolódó pályázat a Támpont – Mester Kft. segítségével.
Adományozási kultúra az Európai Unióban Előadó: Dr. Talyigás Katalin.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
TÁMOP /09 Az önkéntesség elterjesztése Az elszámolhatóság feltételei.
TÁMOP-5.5.2/09 „Önkéntesség elterjesztése” c. pályázati kiírás előzményei, céljai és háttér-információ Információs nap április 9.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Gergely László Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Vállalkozásmenedzsment I.
A Dél-borsodi Akciócsoport LEADER programja Értékelési szempontok Tiszaújváros szeptember 30.
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
Modellprogram a szociális szövetkezetek hálózatosodása érdekében TÁMOP /1.
CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS Ferenczi.
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
A Nemzeti Civil Alapprogram 4 éves működése, a törvénymódosítás indokai, az alapprogram jövőképe CIVIL PARTNERSÉG REGIONÁLIS KONFERENCIA SZOMBATHELY 2007.
2011. évi Kereskedelemfejlesztési pályázat Düh Gergely tanácsadó Ügyfélszolgálati és Stratégiai Elemző Osztály 2012.február 20.
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
Társasági adó 2011, évi változások  Adókulcsváltozás 10% 500 M Ft-ig 19% 500 M Ft felett  Megszűnik a külföldi szervezet társasági adó-kötelezettsége.
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
Salgótarján, május 19.. Pályázók köre: kisvállalkozások Támogatható tevékenységek és a támogatás mértéke: -Projektötlet minősítése – max. 3 millió.
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések SIPOS-KOVÁCS MÓNIKA PROJKETMENEDZSER.
A széchenyi Programiroda szerepe a régióban
A civil szervezetek támogatása és a vonatkozó jogszabályi változások
Megjelent a végrehajtási rendelet!
Lorem ipsum.
Napirendek Megnyitó Együttműködési megállapodás megvitatása, elfogadása Irányító Csoport megválasztása, Irányító Csoport elnökének megválasztása Egyebek.
RSZTOP „Közterületen élők számára természetbeni juttatás biztosítása” Megvalósítás a partneri együttműködés tekintetében a kiegészítő étkezés.
Előadás másolata:

NONPROFIT SZERVEZETEK GAZDÁLKODÁSA II. Tessedik Sámuel Főiskola Gazdasági Főiskolai Kar NONPROFIT SZERVEZETEK GAZDÁLKODÁSA II. Előadó: Szabóné Bohus Márta Adjunktus Gazdaságtudományi Intézet szabone.bohus.marta@gk.szie.hu

I. A nonprofit szervezetek belső működése Struktúra: a szervezetben lévők egymáshoz való formális viszonya, a szervezet felépítése Két alapvető struktúra létezik: 1.) Alapítványi struktúra 2.) Egyesületi struktúra

1.) Alapítványi struktúra: Kuratórium (rendszerint kuratóriumi elnökkel) Ügyvezető igazgató (alapítványi (fő)titkár) Alkalmazottak (munkatársak, stábtagok) Önkéntesek

2.) Egyesületi struktúra: Közgyűlés (a tagok összessége) A tagokból választott vezetőség (választmány, elnökség, ügyvivők) Ügyvezető titkár Alkalmazottak (stábtagok, adminisztráció) Önkéntesek

Szervezeti szerepek és funkciók: Irányítás Menedzsment Szakmai (cél) tevékenység Segítő funkciók

Funkció Szerepkör Alapítvány Egyesület Irányítás Kuratórium Közgyűlés Menedzsment Ügyvezető igazgató, főtitkár Elnök(ség), főtitkár Céltevékenység Stáb, szakmai munkatársak, önkéntesek Tagság, szakmai munkatársak, önkéntesek Segítő funkciók Adminisztráció, önkéntesek

II. Tervezés A szervezet irányvonalának kialakítása Mi a tervezés? Jelen állapot Út (lépések rendszere) Kívánt állapot

A tervezés egy körfolyamat része: Elvi meggondolások Tervezés Végrehajtás Eredmények értékelése

A tervezés célja: - a tevékenység tudatosabb, hatékonyabb végzése A tervezés formái: - hosszú távú (3-5 évre szóló) stratégiai tervezés - rövid távú (általában 1 éves) tervezés

A „háromszoros nyerő szituáció” modell

1.) A jövőkép: az irány amerre a szervezetnek haladnia kell 2.) A belső feltételek: a szervezet saját erőforrásai és korlátai Erőforrások: pénzügyi erőforrás (tőke) infrastruktúra (pl. iroda) emberi erőforrás (pl. tagok) kulturális erőforrás (pl.: szakmai ismeretek) természeti környezet (csak bizonyos szervezeteknél fontos) 3.) Külső feltételek: külső igények, elvárások partnerek és versenytársak társadalmi, gazdasági, politikai tényezők

A stratégiai tervezés menete Környezeti elemzés (SWOT analízis) elvégzése és eredményeinek értékelése Az azonnali teendők meghatározása A szervezet jövőbeni forgatókönyveinek kidolgozása Negatív forgatókönyv: a szervezetre hátrányos folyamatok meghatározása Pozitív forgatókönyv: az előnyös folyamatok feltérképezése A szervezet küldetésnyilatkozatának áttekintése (a szervezet céljainak, filozófiájának tömör megfogalmazása) A konkrét célok meghatározása (korlátozott számú nyilatkozat, amely a társaság küldetését fő irányelvekké bontja le) A vezetőség elképzeléseit konkrét célokká kell formálni (stratégiai célkitűzések: a legfontosabb célok, amelyeket a szervezet egy bizonyos időszak alatt el kíván érni) A stratégiai célkitűzések alapján három- és ötéves tervek kialakítása

A stratégiai terv végrehajtása A stratégiai terv alapján operatív tervet kell készíteni. Az operatív terv azokat a konkrét és specifikus akciókat tartalmazza, melyeket a stratégiai tervben megfogalmazott egyes célkitűzések érdekében el kell végezni.

Az operatív terv részei: 1.) Taktika: körülhatárolja a stratégiai terv célkitűzései érdekében elvégzendő feladatokat 2.) Időbeli ütemezés: pontos dátumok (év, hónap), amikorra az egyes lépéseket el kell végezni 3.) Felelős résztvevők: azok a személyek akik felelősek a feladatok elvégzéséért 4.) Erőforrás szükségletek: szükséges támogatások, berendezések, munkaerő-szükséglet 5.) Előre látható eredmények: a meghatározott időkereten belül elvégezhető feladatok 6.) Értékelési szempontok: milyen szempontokat alkalmaznak a feladatok elvégzésének értékelésére

III. Ötletek megvalósítása (projektek működtetése) Egy jól működő szervezetnél: Megfogalmazódott a küldetés, Van stratégiai terv, A stratégiai terv megvalósítása érdekében kitalálnak és megvalósítanak projekteket.

A projekt Olyan egyedi, gyakorlati vonatkozású terv, melynek konkrét célja, várt végeredménye van, megvalósításának módja, ideje és költségvetése meghatározott.

A projekt megvalósításának lépései 1.) Szükségletfelmérés Kikből áll a célcsoport, Mi a megoldandó probléma az érintettek szerint, Információ szerezhető: Személyes találkozók alkalmával, Interjúzással, kérdőívvel

2.) Előkészítési szakasz Célmeghatározás Szándék (küldetés) pl.: régió munkaerejének fejlesztése Cél pl.: nyelvtudás fejlesztése Célkitűzés pl.: nyelvvizsgával rendelkezők számának növelése Projekt pl.: nyelvvizsga előkészítő tanfolyam szervezése Helyzetelemzés (SWOT) Idő és szükséges pénzösszeg meghatározása Projektleírás (címe, célja, hatása, ellenőrzése stb.) Projektmenedzser kijelölése

3.) Kivitelezés A projektmenedzser feladatai A projekt céljának szem előtt tartása, A projekt dokumentációja, Információgyűjtés, A munka koordinálása, szervezése, A határidőkre, költségekre való ügyelés, Engedélyek megszerzése, Ellenőrzés, Kapcsolattartás Ütemterv készítése

Az ütemterv elkészítése

Tanulságok leszűrése az új projekt számára 4.) Lezárás Értékelés Célok elérése A költségvetés betartása Határidők tartása Erőforrások felhasználása Tanulságok leszűrése az új projekt számára

IV. Pénzügyi forrásteremtés A nonprofit szervezetek számára hozzáférhető források Állami források Központi költségvetési előirányzatok, célelőirányzatok Állami, önkormányzati alapítású közalapítványoktól kapható támogatás Önkormányzati alapok, előirányzatok Szerződéses megállapodások Normatív támogatások Magántámogatások Magánalapítványoktól kapható támogatás Üzleti adományozók Egyéni adakozás (pénzbeli adományok, SZJA 1% stb.) Saját bevételek (önfinanszírozás) Tagdíjak Alaptevékenység bevétele Vállalkozási bevételek Kamat-, hozambevételek

Támogatásszerzés: ötletek, tevékenységek eladása a támogató(k)nak A támogatás nyújtásának indítékai: a segítségnyújtás öröme a jótékonysági tevékenység a támogatott szervezet iránti bizalom a konkrét cél elérésének segítése a szolidaritás

A potenciális támogatók lehetnek: magánszemélyek gazdasági társaságok az állam valamely szerve a helyi (települési vagy megyei) önkormányzat egy másik nonprofit szervezet, amely adományokat oszt külföldi nonprofit szervezet külföldi más pályáztató (kormányzati, kormányközi és más alapok)

Támogatásszerzés főbb lépései: „Eladható” érvelés kidolgozása, Tények és számok összegyűjtése, Megbízhatóságunk bizonyítása, támogatólevelek beszerzése, A lehetséges támogatók felkutatása, Támogatásszerzés, partneri kapcsolat kialakítása.

Támogatásszerzési, forrásteremtő módszerek 1.) Személyesen Tagdíjak Bekopogtatás Utcai meggyőzés Munkahelyi pénzszerzés Hagyaték

2.) Postán keresztül 3.) Rendezvényeken 4.)Vállalkozással Hírlevelek, újságok Névreszóló levelek 3.) Rendezvényeken Tombola Árverés Táncos összejövetel Kiállítás 4.)Vállalkozással Szolgáltatásnyújtás Bérbeadás Kereskedelmi tevékenység 5.) Pályázatírás

NEMZETI CIVIL ALAPPROGRAM Az Országgyűlés 2003-ban elfogadta a Nemzeti Civil Alapprogramról (NCA) szóló törvényt (2003. évi L törvény) Az Alapprogram célja: a civil társadalom erősítése a civil szervezetek társadalmi szerepvállalásának segítése a kormányzat és a civil társadalom közötti viszony és munkamegosztás előmozdítása

Az NCA támogatási célrendszere A támogatás főbb típusai: Működési támogatásra jogosult a kritériumoknak megfelelő bármely társadalmi szervezet és alapítvány. Tevékenység támogatásra jogosult a kritériumoknak megfelelő közhasznú társadalmi szervezet és alapítvány.

Működési támogatásra az alábbi sávos rendszerben lehet pályázni Éves korrigált ráfordítás* (költség)* Igényelhető maximuma 0 Ft - 500000 Ft 300 eFt 500001 Ft 3000000 Ft 300 eFt + az 500 eFt fölötti rész 16 %-a 3000001 Ft 10000000 Ft 700 eFt + a 3 mFt fölötti rész 15 %-a 10000001 Ft 1750 eFt + a 10 mFt fölötti rész 12 %-a, de maximum 3 millió Ft

Működési költség többek között: Anyagköltség (energia, üzemanyag, nyomtatvány, postaköltség stb.) Igénybe vett szolgáltatás (szállítás, bérleti díj, továbbképzés, utazási költség stb.) Egyéb szolgáltatás (hatósági díjak, illetékek, biztosítási díjak, hirdetési költség, könyvelési díjak stb.) Bérköltség (munkavállalók bére, megbízási díj stb.) Személyi jellegű egyéb kifizetések (reprezentációs költség, étkezési hozzájárulás, betegszabadság, költségtérítés stb.) Bérjárulékok (Nyugdíj- és egészségbiztosítási járulék, munkaerőpiaci járulék stb.) Tárgyi eszközök, immateriális javak értékcsökkenési leírása (pl.: irodai szék ,asztal, számítógép, szoftver, telefon stb.)

Tevékenységi támogatás: 1. Civil szolgáltató, fejlesztő és információs kollégiumtól: Szolgáltató rendszerek kiépítésének ösztönzése, fejlesztése, szolgáltatások nyújtása. (keret: 20%) Civil szervezetek kapacitásfejlesztését célzó képzési (képzések, tréningek, továbbképzések) programok ösztönzése, fejlesztése. (keret: 30%) A civil szektor nyilvánosságát segítő kiadványok, média megjelenések, civil szakmai sajtó támogatása, civil szervezeti adatbázisok létrehozása és működtetése; civilszervezetek külső kommunikációjának fejlesztése. (keret: 20%) Az önkéntes tevékenység társadalmi megbecsültségének emelése. Az önkéntes tevékenységben való részvétel ösztönzése, az önkéntesek és a fogadó szervezetek számának növelése. (keret: 30%) 2. Demokrácia és partnerség fejlesztési kollégiumától: A helyi kisközösségek és szakmai összefogások erősítése a civil részvétel és az állampolgári cselekvés támogatásával. A területi valamint a szakmai együttműködések ösztönzése, a civil szervezetek közös cselekvését elősegítő tevékenységi formák támogatása. (keret: 60%) Érdekképviseleti célú civil együttműködések támogatása, a civil kontroll erősítése. (keret: 40%) 3. Nemzetközi civil kapcsolatok és európai integrációs kollégiumtól: A Kárpát-medencében megvalósuló civil szervezetek közötti magyar-magyar együttműködés, határmenti- és határokon átnyúló civil kapcsolatok támogatása. (keret: 50%) Magyarországi civil szervezetek külföldi és nemzetközi szervezetekkel való együttműködése, tapasztalatcseréje, nemzetközi jó gyakorlatok honosítása. (keret: 50%).

Rendelkezésre álló keretösszeg Pályázat beadásának módja Pályázat kódja Kiíró kollégium neve Pályázat címe Rendelkezésre álló keretösszeg Beadási határidő Pályázat beadásának módja NCA-CIV-11-A Nemzeti Civil Alapprogram Civil Szolgáltató, Fejlesztő és Információs Kollégiuma Az Önkéntesség Európai Évéhez kötődően az önkéntesség fejlesztését szolgáló pályázati programok támogatása 114 000 000 Ft 2011.02.10. elektronikus NCA-CIV-11-B Civil szervezetek működését, fejlődését segítő szolgáltatások támogatása Ft NCA-CIV-11-C Nyomtatott vagy elektronikus kiadvány vagy sajtótermék létrehozásának és kiadásának támogatása 76 000 000 Ft 2011.03.10. NCA-CIV-11-D Civil szervezetek kapacitásfejlesztésének, képzésének támogatása 114 000000 Ft NCA-DA-11 Nemzeti Civil Alapprogram Dél-alföldi Regionális Kollégiuma Civil szervezetek működésének támogatása 286 995 000 Ft 2010.03.03. vegyes NCA-DD-11 Nemzeti Civil Alapprogram Dél-dunántúli Regionális Kollégiuma 242 644 000 Ft 2010.02.17. NCA-ÉA-11 Nemzeti Civil Alapprogram Észak-alföldi Regionális Kollégiuma 272 555 000 Ft NCA-ÉM-11 Nemzeti Civil Alapprogram Észak-magyarországi Regionális Kollégiuma 216 088 000 Ft NCA-KD-11 Nemzeti Civil Alapprogram Közép-dunántúli Regionális Kollégiuma  201 644 000 Ft 2011.03.03. NCA-KM-11 Nemzeti Civil Alapprogram Közép-magyarországi Regionális Kollégiuma 524 482 000 Ft NCA-NK-11-A Nemzeti Civil Alapprogram Nemzetközi Civil Kapcsolatok és Európai Integráció Kollégiuma A/1. A Kárpát-medencében megvalósuló civil szervezetek közötti magyar-magyar együttműködés, határmenti- és határokon átnyúló civil kapcsolatok támogatása A/2 Magyarországi civil szervezetek külföldi és nemzetközi szervezetekkel való együttműködése, tapasztalatcseréje, nemzetközi jó gyakorlatok honosítása 290 000 000 Ft 2011.02.24.

Mely szervezet jogosult a támogatásra? A Magyarországon nyilvántartásba vett társadalmi szervezet és (magán)alapítvány, amelyet a bíróság a pályázatot megelőző év első napja előtt bejegyzett, ténylegesen működik, az állami költségvetésben nevesítve nem részesül működési támogatásban, közvetlen politikai tevékenységet nem folytat.

NCA szervezeti felépítése

Az Alapprogram szervezete 1.) Tanács Az Alapprogram irányító testülete. 17 tagból áll: kettőt az Országgyűlés Társadalmi Szervezetek Bizottsága jelöl ki három tagot a Miniszter saját hatáskörében jelöl ki 12 tagot a civil szervezetek delegálnak (civil jelöltállítási rendszerben) A Tanács elnökét a tagok közül a miniszter kéri fel.

Civil jelöltállítási és választási rendszer I. Mely civil szervezetek vehetnek részt a jelöltállításban és a választásban? Országos hatókörű szervezetek: létesítő okiratuk szerinti tevékenységüket legalább 7 megyére kiterjedő hatókörrel végzik. Regionális hatókörű szervezetek: létesítő okiratuk szerinti tevékenységüket legalább 1 megyére kiterjedő hatókörrel végzik. A vonatkozó kormányrendelet szerint igazolja jogosultságát.

Civil jelöltállítási és választási rendszer II. Hogyan történik a jelöltállítás és a választás? Felhívás bejelentkezésre Bejelentkezés régiós szintre országos szintre Ellenőrzés, kifogások A szervezet elektorának nyilvántartásba vétele Jelölés Választás

Civil jelöltállítási és választási rendszer III. A Tanács 12 „civil” tagjának megválasztása 5 főt választanak az országos hatókörű szervezetek 7 főt választanak a régiók egészség-ügyi, szociális, természet- és körny.-védelem gyermek, ifjúsági, sport, közrend és közbiztonság védelme kulturális, oktatási, tevékenységek szerinti megoszlásban

A Tanács határozza meg: az Alapprogram működésének alapvető szabályait az Alapprogramból nyújtható támogatások elveit a civil szervezeteknek nyújtandó támogatás maximális összegét a Kollégiumok közötti forrásmegosztás arányait ellátja a törvényben ráruházott egyéb feladatokat

2.) Kollégiumok operatív döntéshozó szervek A jelenlegi régiós rendszernek megfelelően legalább hét alakul. A Kollégiumok létszáma minimum 5, maximum 11 fő lehet. A Kollégium egy tagját a Miniszter jelöli ki, a többi tagot a civilek elektori gyűlésein választják. Civil delegált (elektor) bárki lehet, akit az elektori gyűlésen megválasztanak.

A kollégiumok tagjainak a megválasztása Régiós Civil szakmai kollégiumok Jelölők lehetnek regionális hatókörű szervezetek elektorai országos hatókörű szervezetek elektorai, regionális hatókörű szervezetek elektorai Jelölés Választás

3.) Az adminisztratív teendőket ellátja: az NCA titkársága, a pályázatok kezelő szervezete.

Az NCA működési rendszere TSzB Tanács Miniszter elvi irányítás, a szervezet működési elveinek meghatározása Titkárság a testületi működés adminisztratív feladatai kollégiumok operatív döntéshozatal Kezelő szervezet a pályáztatás adminisztratív feladatai pályáztatás, bírálat elszámolás Civil szervezetek

V. A nonprofit szervezetek bevételei és kiadásai

Az állami támogatás (44,4%) Központi támogatás a szolgáltatást végző nonprofit szervezetek normatív támogatása a társadalmi szervezet működését segítő támogatások pártok támogatása az egyházak támogatása egyéb támogatások Önkormányzati támogatás: sport- és szabadidős egyesületek kulturális egyesületek szociális szolgáltatók támogatása (normatív támogatás)

Alaptevékenység bevétele (24,8 %) a közhasznú és a cél szerinti tevékenység folytatásából származó ár- és díjbevételek a tagsággal rendelkező szervezetek esetén a tagdíj a közhasznú szervezetek céljait szolgáló eszközök, készletek és immateriális javak értékesítésének bevételei

Magántámogatások (11,4%) Magánadományok (főként pénzbeli adományok) Üzleti adományok (cégek, vállalatok közvetlen támogatásai, szponzorálásai, tárgyi eszközök, szolgáltatások formájában nyújtott támogatások, helyi vállalkozók adományai) Magánalapítványok (adományozó alapítványok) támogatásai

Gazdálkodási bevételek (vállalkozási tevékenység bevételei) (18,9%): reklámtevékenységből befolyt díjak bérleti bevételek tanfolyami oktatások, vizsgáztatások, továbbképzések táncos, szórakoztató rendezvények bevételei Egyéb bevételek (0,5%): pénzpiaci befektetések bevételei (meglévő vagyon befektetéséből származó kamatbevételek)

A nonprofit szervezetek kiadásai Támogatási kiadások (nyújtott támogatások): ösztöndíjak szociális támogatások Működési kiadások: a szervezet fenntartásához kapcsolódó kiadások Dologi kiadások pl. energiaktg. Személyi kiadások pl. bér Felhalmozási kiadások: ez alatt a számviteli törvény alapján tárgyi eszközként elszámolandó, jellemzően nagyobb értékű (100 ezer Ft egyedi beszerzési érték, jellemzően bruttó érték fölötti) eszközök beszerzése értendő

VI. Pénzügyi folyamatok, pénzügyi irányítás, pénzügyi tervezés a nonprofit szervezetekben A pénzügyi rendszer fegyelme az elszámoltathatóság egyik alapja: Adományozók, szponzorok felé Hatóságok felé A szervezeten belüli munkatársak, segítők felé

A működés és a kapcsolódó pénzügyek adminisztrációja Döntéshozatal adminisztrációja (kérelmek, pályázat, iktatás, jegyzőkönyvek, jelenléti ívek stb.) Megírt pályázatok, adománykérő levelek, Szerződések pl.: szolgáltatásról Átadott pénzeszközökről (szerződés, átadás-átvételi bizonylat) Működéshez szükséges megrendelések Bevallások (APEH, KSH) Adatmódosítás bejelentések (bíróság, APEH, KSH) Számviteli beszámoló Könyvelési bizonylatok Leltár Igazolások adományról Egyéb dokumentumok

Kimutatások a szervezetben Ki kell alakítani egy nyilvántartást, ami: képet ad a szervezet aktuális pénzügyi helyzetéről (pénztár, bankszámla, kintlévőségek, tartozások) összehasonlíthatóvá teszi az adott pillanatnyi helyzetet a pénzügyi tervben leírt számokkal (mennyi kiadást terveztünk - most hogy állunk, mennyi bevétellel kalkuláltunk-mennyi realizálódott) alapot ad egy esetleges forrásgyűjtési lehetőség pl. pályázat kihasználásához

Példa a nyilvántartásra Kiadásaink Bevételeink Egyenleg Tervezett egyenleg Működés: Általános (közüzemi, iroda, posta, bankköltség) …….Ft Projektenként (kifizetés, utazás stb.) Projekt 1. ……. Ft Projekt 2. …….. Ft Saját bevételek Tagdíj (ha van) …Ft Szolgáltatások ellenértéke (tanfolyam stb) …Ft Bevétel – Kiadás …… Ft ………. Ft Támogatásaink keretszámai: Szociális támogatás . Ft Programtámogatás …Ft Tanulás támogatása . Ft Kapott támogatások: Pályázatokból ….. Ft Adományokból ….Ft ………Ft

Ki vezesse a nyilvántartást? Önkéntes, akinek van rálátása pl.: ő vezeti a pénztárat Gazdasági / pénzügyi területtel foglalkozó munkatársunk / tagunk Projektmenedzser Milyen gyakran készítsük? Negyedévente, havonta Közgyűlések előtt

A szervezet tevékenységi tervének elválaszthatatlan része Költségvetés A szervezet tevékenységi tervének elválaszthatatlan része Része minden amihez pénzmozgás kapcsolódik (bevétel vagy kiadás) Egy adott pillanatra rögzített pénzügyi állapot

Költségvetés elkészítése A tevékenységi (éves / operatív) tervezéssel együtt készül Az összes megvalósítandó tevékenységnek fel kell mérni a kiadásait és ehhez kell bevételeket rendelni

Költségvetés tartalma Adományosztó, intézményt, vagy célt támogató szervezetnél: Működési kiadások Támogatási kiadások Bevételi oldalon fel kell mérni, hogy vannak-e rendszeres bevételek, tartalékok előző időszakról, illetve várható bevételek

2) Szolgáltatást nyújtó, vagy projekt alapon működő szervezeteknél Működési kiadások (dologi, személyi jellegű) Projektekhez kapcsolódó kiadások Önerő (a szervezet saját bevételei, tartalékai) Megszerzendő plusz források (pályázatok, új támogatók)

Tartalék Fontos tétele a költségvetésnek a tartalék (fennmaradó összeg) Olyan bevétel, ami nem kiadást fedez, Jó lehet pályázatoknál önerőként, illetve utólagos finanszírozásnál a projekt megvalósításához

Költségvetés minta Megnevezés Tervezett saját bevétel és kiadás Tervezett támogatás és kiadás Mindösszesen Alaptevékenység bevétele Vállalkozási tevékenység bevétele Állami támogatások Magántámogatások Egyéb bevételek BEVÉTELEK ÖSSZESEN Személyi juttatás Munkaadói járulékok Dologi kiadások Egyéb működési kiadás Működési kiadások összesen Támogatási kiadások Felhalmozási kiadások KIADÁSOK ÖSSZESEN

Kapcsolat az Adóhatósággal Bejelentkezés: A jogerős bírósági nyilvántartásba vételt követő 15 napon belül (T201 nyomtatványon) Adatváltozás: Minden adatváltozást be kell jelenteni (T201 nyomtatványon) Bevallás: február 25-ig (03-as nyomtatvány), akkor is ha nem keletkezett adófizetési kötelezettség (nullás bevallás)

A nonprofit szervezeteket megillető kedvezmények Társasági adómentesség az alaptevékenység tekintetében Társasági adókedvezmény a vállalkozási tevékenység esetében: Közhasznú szervezetnél az összbevétel 10%-a max. 20 millió forint adómentes Kiemelten közhasznú szervezetnél az összbevétel 15%-a adómentes Nem közhasznú szervezetnél az összbevétel 10%-a max. 10 millió forint adómentes

Helyi adó kedvezmény Illetékkedvezmény Vámkedvezmény Egyéb kedvezmény a nonprofit szervezet helyi adót nem fizet (adómentes), ha az előző évben folytatott vállalkozási tevékenységből származó nyereség után nem keletkezett társasági adófizetési kötelezettség Illetékkedvezmény teljes személyes illetékmentesség akkor, ha társasági adófizetési kötelezettség nem keletkezett Ajándékozási illeték alól mentes a hazai tudományos, művészeti, oktatási, közművelődési célra jutatott ajándék megszerzése Vámkedvezmény Vámmentes az alapító okiratba foglalt közérdekű cél teljesítésével kapcsolatban, ellenérték nélkül beérkező vámáru a személygépkocsi és a motorkerékpár kivételével (alapítvány és közalapítvány részére) Vámmentes a sportszervezet részére ellenszolgáltatás nélkül érkező sporteszköz, sportfelszerelés Egyéb kedvezmény

További bejelentkezések KSH: a 10.pótlap kitöltésével Önkormányzati adóhatósághoz Társadalombiztosítóhoz: csak ha van fizetett alkalmazottunk, vagy megbízási díjat fizetünk