Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba Banki Kontrolling Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Tartalom A banki kontrolling Vezetői információrendszer Alapjai Szervezete Szintjei Vezetői információrendszer
A bankkontrolling A bankok menedzselésének igen fontos eleme Eredményesség szempontjából bontja részeire a bankári tevékenységet Elsősorban visszacsatolási funkciót lát el
A bankkontrolling szervezete Tevékenysége az üzleti bankok központi és hálózati egységeire egyaránt kiterjed Fontos: a szervezet hatókörének megállapítása Feladata: egységes irányítási, mérési és információs módszerek kidolgozása a különböző szintű kontrollingtevékenységek egybehangolása
A bankkontrolling szintjei 1. Operatív kontrolling 2. Stratégiai kontrolling
Az operatív kontrolling Tevékenységi köre Tervezés Eszköz-forrás kezelés Üzletág elemzés Kockázatkezelés Befektetés Hálózatirányítás Feladata Eltérések okainak megismerése Következmények elemzése
Az operatív kontrolling fokozatai 1. Fokozat – vertikális tevékenységekkel kapcsolatos elemzések Üzletviteli és banküzemi tevékenységek 2. Fokozat – horizontális tevékenységekkel kapcsolatos elemzések Profit- Költség- Szolgáltatócentrumok
A stratégiai kontrolling Alapvető feladata Átfogó elemzések a jövedelmezőségről – ROI Javaslatok az eredményesség javítására és a költségek csökkentésére – SWOT Fontos megfigyelési célpontok Piac, termékek és szolgáltatások viszonya és helyzete – célcsoportok szerint Ezek ismeretében lehet megtervezni A bank üzleti eredményét A nyereség felosztást és -felhasználást
Vezetői információrendszer Feladata Banki tevékenység rendszeres figyelemmel kísérése Stratégiai Üzletpolitikai Marketing-előirányzatokra is kiterjed Korrekciós döntések értékelése és ellenőrzése Fontos A folyamatok kellő gyakorisággal történő bemutatása a felső vezetés számára
Három fő tevékenység két szinten 1. Alsó szint – operatív kontrolling egységekre épül Operatív irányítás a hálózatban Funkcionális irányítás Döntéshozatal Elvárás: szabályozottság és rugalmasság 2. Felső szint – nem csak számszerű, hanem értékelő jelleg is Elsősorban az eszköz-forrás gazdálkodási mutatókról ad tájékoztatást
A felső szintű VIR felhasználói 1. Felső és középmenedzsment Operatív szervezeti egységek támogatása Döntéshozatali és korrekciós intézkedések megalapozása 2. Felső vezetés Bank piaci helyzete – SWOT analízis alapján A menedzsment tevékenységének minősítése
Köszönjük a figyelmet!