A helyi önkormányzatok adósságkonszolidációja

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
A évi önkormányzati költségvetési finanszírozás
Az MFB Zrt. finanszírozási programjai
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
1 ‘Bakonyalja-Kisalföld kapuja’ Vidékfejlesztési Egyesület évi ÚMVP monitoring adatszolgáltatási kötelezettség Kisbér,
Belügyminisztérium A évi önkormányzati költségvetési finanszírozás 1.
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Kombinált Mikrohitel Program. Kombinált mikrohitel - közvetítői pályázat • Együttesen igényelhető vissza nem térítendő támogatás és kedvezményes mikrohitel,
Vállalkozói pályázatok Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
TÁMOGATÓ SZOLGÁLATOK VII. ORSZÁGOS SZAKMAI KONFERENCIÁJA
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
A hitelgarancia szerepe a vállalkozások forrásbevonásában Király Zsolt marketing igazgató Hitelgarancia Zrt február 2.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató A gyermekes családok otthonteremtéséért október 18.
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése A szakképzési megállapodás és a szakmaszerkezeti döntés Helyszín dátum Nemzeti Fejlesztési.
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Közigazgatási alapismeretek
Támogatási Szerződés előkészítése  az előkészítést a Közreműködő Szervezet és a kedvezményezett programmenedzserei közösen végzik  az előkészítés formanyomtatvány,
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért A települések fejlődéséért Az önkormányzatok évi új céltámogatása.
MNB Növekedési Hitelprogram Sebők Orsolya Főszerkesztő
Kinek jut az MNB Növekedési Hitelprogramból? Sebők Orsolya Főszerkesztő
Erdészeti átruházott feladatok 2013 Ali Tamás Gábor február.
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Magyar államadósság és a kötvénypiac
A Magyar Köztársaság kormánya. A recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatásának kezelésével kapcsolatos munkaerő-piaci intézkedések Simon Gábor államtitkár.
Kormányszóvivői tájékoztató. Lendületbe hozzuk a vállalkozásokat Dr. Kóka János Gazdasági és Közlekedési Miniszter.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Megbecsülést az idős embereknek! Adósságtörlesztés és méltányosság a nyugdíjemelésben 2002.
Új Széchenyi Hitel és Új Széchenyi Kombinált Mikrohitel Zalán Helga ügyvezető igazgató MV-Magyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt. Budapest, február.
JEREMIE Programok módosulásai
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Belügyminisztérium Az önkormányzatok évi várható finanszírozása 1.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
CSŐDELJÁRÁSSAL KAPCSOLATOS MÓDOSÍTÁSOK
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Fenntartható önkormányzatok Az Országgyűlés Fenntartható fejlődés Bizottsága ülése Budapest Június 5. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök 1.
A évi önkormányzati költségvetési finanszírozás szabályai
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Államadósság és állampapírpiac
FuturICT.hu Infokommunikációs technológiák és a jövő társadalma Kick-off meeting Szeged, december 7. PROJEKT SZINTŰ PÉNZÜGYI LEBONYOLÍTÁS MŰKÖDÉS.
Tájékoztatás a társadalombiztosítás nyugellátásáról
Az önkormányzatok évi finanszírozása
Az NHP második szakaszának eredményei és kilátásai
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
Devizahitel  A devizahitel olyan hitel, ahol mind a hitel folyósítása, mind pedig a törlesztése az adott devizában történik.
Aktualitások: Konszolidáció és Gazdasági Bizottságok
A magyar önkormányzatok finanszírozási és gazdálkodási rendszere
Szakképzési hozzájárulás legfontosabb szabályainak változása, az éves elszámolással kapcsolatos tudnivalók 2014.
Állam és az önkormányzatok feladatmegosztása, tervezett változások Gödöllő, június 24.
ZRt.-vé alakulás Készítette: Budánovics Noémi. ZRt.-vé alakulás I. Tulajdonosi elhatározás II. Megvalósíthatósági tanulmány III. Közgyűlési döntés az.
Az elvárt béremelés végrehajtása esetén igénybe vehető adókedvezmény.
A járási rendszer megújítása
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Előadás másolata:

A helyi önkormányzatok adósságkonszolidációja Belügyminisztérium A helyi önkormányzatok adósságkonszolidációja 2013.02.13. dr. Papp Emese

A konszolidáció indokai Nagymértékű eladósodottság, ami a feladat- és finanszírozási rendszer hibáiból eredt, a feladat és finanszírozási rendszer átalakításával indokolt az önkormányzatoktól elkerülő feladatok arányában az adósságot is átvenni, a kis (5 ezer fő alatti) önkormányzatok esetén a helyben maradó kevés feladattal összhangban az adósság 100%-át visszafizette az állam, a többcélú kistérségi társulások többsége megszűnik, feladataik jó részt az államhoz kerülnek, ezért adósságuk teljes mértékben visszafizetésre került, az 5 ezer fő feletti településeknél a forrásokkal arányosan 40-70%- ban kerül átvállalásra az adósság. 2013.02.13. dr. Papp Emese

Az 5 ezer fő alatti települések adósságkonszolidációja Jogszabályi háttér: 2012. évi költségvetési törvény 76/C. § 2012. december 28-áig visszafizetésre került 1700 települési önkormányzat 73,7 milliárd forint értékű, és 10 többcélú kistérségi társulás 284 millió forint értékű adóssága a konszolidáció 2012 decemberi felmérés alapján történt, így nem maradtak ki azok, akiknek a 2011-es beszámoló szerint nem volt adósságuk, de az óta keletkezett, a likvid hitelek is átvállalásra kerültek, így azokat nem kellett meghosszabbítani. 2013.02.13. dr. Papp Emese

Az 5 ezer lakos alatti önkormányzatok konszolidációjának részletei 2012-ben, teljes mértékben átvételre és kifizetésre került az adósság, az önkormányzatoknak testületi döntésben el kellett fogadniuk az állam általi teljesítést, a konszolidáció a december 12-ei állományra és annak december 28-áig esedékes járulékai terjedt ki, az önkormányzatoknak december 17-éig kellett adatot szolgáltatniuk az ügyleteikről, amiben a bankok segítettek, a kifizetés december 28-áig történt meg, a bankoknak történő utalással, az esetleges különbözetekkel történő elszámolás és az ehhez kapcsolódó pénzügyi rendezés 2013. január 31-én lezárult. 2013.02.13. dr. Papp Emese

Az 5 ezer lakos alatti önkormányzatok konszolidációjának részletei Kormány az adósság keletkeztetés célja és az adósság felvételének egyéb körülményei alapján a törlesztési célú támogatás mértékét csökkentheti (minimum 40%), 14 önkormányzat esetében döntött a Kormány az adósság csökkentett mértékű átvállalásáról, esetükben az adósságkonszolidációra 2013. június 28-áig kerül sor. A 2012. december 12-én adósságrendezési eljárás alatt állt önkormányzatok esetében a konszolidációra az adósságrendezési eljárás lezárását követően kerül sor. 2013.02.13. dr. Papp Emese

Az 5 ezer fő feletti települések adósság átvállalása Jogszabályi háttér: 2013. évi költségvetési törvény 72-75. § A konszolidáció tartalma: az önkormányzat 2012. december 31-ei, az átvállalás időpontjában fennálló adósságállománya és ezen adósságnak az átvállalás időpontjáig számított járulékai összegének részbeni átvállalása, az állam által átvett fekvőbeteg-szakellátó intézmények, valamint szakosított szociális és gyermekvédelmi szakellátási intézmények működtetéshez és fejlesztéshez kötődő adósság teljes mértékű átvállalása. 2013.02.13. dr. Papp Emese

Az 5 ezer fő feletti települések adósság átvállalása Az átvállalás mértéke a település egy főre jutó adóerejétől függ. Amennyiben az átvállalással érintett önkormányzat adóerő- képessége a településkategóriája adóerő-képessége korrigált átlagának:  100%-át eléri vagy meghaladja, az adósság 40%-a, 75%-a és 100%-a között van, az adósság 50%-a, 50%-a és 75%-a között van, az adósság 60%-a, 50%-a alatt van, az adósság 70%-a szolgál az állam által történő adósságátvállalás alapjául. Különösen indokolt esetben a nemzetgazdasági miniszter és a belügyminiszter magasabb átvállalási mértéket is meghatározhat. 2013.02.13. dr. Papp Emese

Az 5 ezer fő feletti települések adósság átvállalása 2013. január 11-éig szolgáltattak adatot az önkormányzatok és a pénzintézetek a konszolidációval érintett, 2012. december 31-én fennálló adósságelemek vonatkozásában, 2012. február 28-ig születik megállapodás az állam és az önkormányzatok között az átvállalás mértékéről, 2012. június 28-áig 3 oldalú szerződéskötés keretében az Államadósság Kezelő Központ, a pénzintézetek és a település rögzíti az adósságátvállalás részleteit, az eü. és szoc. ágazati intézmények átadásához kapcsolódó és az azon kívüli konszolidáció egy eljárás keretében lesz lebonyolítva, az ágazati átvállalás 100%-os mértékű, az alapja nem számítódik bele az azon kívüli konszolidáció alapjába. 2013.02.13. dr. Papp Emese

Az 5 ezer fő feletti települések adósság átvállalása A 2012. január 11-éig lezajlott adatszolgáltatás adatai alapján 278 önkormányzat 2015 szerződésre vonatkozóan 1 033,1 milliárd forint összegű adósság vonatkozásában szolgáltatott adatot. Az érintetett települések közül forint alapú adósság 1527 szerződéshez kapcsolódik, melyek december 31-i állománya 334,5 milliárd forint, CHF alapú adósság 370 szerződéshez kapcsolódik, ez 1,8 milliárd CHF adósságot jelent (422,1 milliárd forint), EUR alapú adósság 118 szerződéshez kapcsolódik, ez 949,4 millió EUR (276,5 milliárd forint). A jelzett adósságból – a költségvetési törvény szerinti alap átvállalási mértékek figyelembevételével – 477,1 milliárd forint összegű adósság átvállalására kerülhet sor. 477,1 milliárdos adóssága kerülhet konszolidálásra: 2013.02.13. dr. Papp Emese

Az önkormányzatok adósság keletkeztető ügyleteire vonatkozó szabályok változása Az adósság átvállalás miatt 2012. végén átmenetileg lehetőség nyílt a likvid hitelek évek közti átvitelére, a likvid hitelek futamidejét kormányzati hozzájárulás nélkül meg lehetett hosszabbítani 2013. június 30-áig. Az adósságkonszolidáció, adósság átvállalás miatt és az önkormányzati adósság újrakeletkeztetésének megakadályozása érdekében az adósságkonszolidáció után az adósságot keletkeztető ügyletekre vonatkozó szabályozás szigorodni fog, a konszolidációs tárgyalások zavartalan lefolytatása érdekében a fejlesztési célú ügyletekre moratórium került bevezetésre 2013.02.13. dr. Papp Emese

2013. január 1. és március 31. között Az önkormányzatok adósság keletkeztető ügyleteire vonatkozó szabályok változása A stabilitási törvény 50. § alapján az önkormányzatok 2013. január 1. és március 31. között nem kötethetnek adósságot keletkeztető ügyletet. A moratórium nem terjed ki : a magyar költségvetést érintő, az Európai Uniós vagy más nemzetközi szervezettől megnyert pályázat önrészének és a támogatás előfinanszírozásának biztosítására szolgáló adósságot keletkeztető kötelezettségvállalásra, az adósságrendezési eljárás során a hitelezői egyezség megkötéséhez igénybe vett reorganizációs hitelre, a likvid hitelre (működési célra), adósságmegújító hitelre, 2013.02.13. dr. Papp Emese

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! 2013.02.13. dr. Papp Emese