Az autós szakmák szakképzése a technika és a munkáltatók szorításában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Europass önéletrajz.
Advertisements

Terézvárosi Kereskedelmi és Közgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Belvárosi Térségi Integrált Szakképző Központ 1074 Budapest Dohány utca 65.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Táncsics Mihály Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium
Kossuth Lajos Kéttannyelvű Fővárosi Gyakorló Műszaki Szakközépiskola
IP vagy Analóg Videó Megfigyelő rendszer
Bláthy Ottó Villamosipari Szakközépiskola
Csongrád Megyei Mérnöki Kamara Hírközlési és Informatikai Szakcsoport Távközlési Világnap május 18. AGORA Előadó: Engedi Antal Magyar Mérnöki Kamara.
Digitális technika, digitális áramkörök
Bári I. A tervezés és a folyamatok újraszabályozása.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Mintacím szerkesztése Mintaszöveg szerkesztése –Második szint Harmadik szint –Negyedik szint »Ötödik szint 1 ENERGETIKAI SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS KOLLÉGIUM „ESZI”
A két tanítási nyelvű képzés helyzete a magyar közoktatásban Készítette: Fazekas Csaba a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese a Kétnyelvű Iskoláért.
Cisco Hálózati akadémia
Bútoripari Technikusnak?
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
óvodától - szakiskoláig A vidéki tanulóknak az iskola épületében található kollégium ad otthont.
4. Gyires Béla Informatikai Nap május 6.1 Márton Ágnes Debreceni Egyetem Informatikai Kar Informatikai Rendszerek és Hálózatok Tanszék A Virtual.
Informatika v á rosi munkak ö z ö ss é gi foglalkoz á sok hatása az iskolában folyó tehetséggondozásra.
Informatika.
Kamarai prioritások Foglalkoztatottság növelés Képzési szükséglet meghatározása Szakképzés nemcsak oktatáspolitikai kérdés, hanem foglalkozáspolitikai,
Gépjavítás és felújítás szervezése
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Ö NKORMÁNYZATI KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI KUTATÁS 2011.
Informatikai iskolák szakképzési igények és kapacítások
A szakképzéssel szembeni igények a foglalkoztatók részéről A Szabolcs Volán Zrt. példáján keresztül Előadó: Miklóssyné.
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
program minden kedves résztvevőjét !
Az informatikai tanácsadás jövője – mit tehetünk érte? Hetyei József Certified Management Consultant (CMC) NJSZT szakértő főiskolai vezető oktató, szakvezető.
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
1 dr. Sediviné Balassa Ildikó EGY PÁLYÁZATI FEJLESZTÉS EREDMÉNYE AZ E-KÉPZÉSFEJESZTÉS ÉS A TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS TANULSÁGAI.
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
Érettségi tájékoztató 2013/2014-es tanév. Az érettségi vizsga menete Írásbeli időszak: május –Az érettségi időpontokat külön táblázatban olvashatják.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Kétszintű érettségi.
Általában a kétszintű informatika érettségiről. Források, ahol utána nézhetünk részletesebben:
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Szakmaválasztás 2010 szülői értekezlet feb.02.
OBJEKTÍV cégvezetés Vs. Vakon repülés.
EUCIP IT administrations vizsgák eredménye SZÁMALK-Szalézi szakközépiskola és napokon tartok vizsgák alapján.
Új modulok a szakképzésben Projektmenedzsment – MS Project 2007 Szentirmai Róbert.
Ambrusné Dr. Somogyi Kornélia
Iskolai számítógépes hálózat bővítése Készítette Tóth László Ferenc.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
Pályázatok értékelésének tapasztalatai Hoffmann Miklós független szakértő.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Gépgyártástechnológiai technikus
SZENT IMRE ÁLTALÁNOS ISKOLA, GIMNÁZIUM ÉS SZAKKÖZÉPISKOLA
Debreceni SzC Brassai Sámuel Gimnáziuma és Műszaki Szakközépiskolája Pályaválasztási tájékoztató.
A GAZDASÁG ÉS A TÁRSADALOM SZOLGÁLATÁBAN Debrecen január 26. Tirpák Zsolt főigazgató szeptember 1.
Szent Imre Szakgimnázium Esztergom Szakmatérkép 2016/2017.
Autózás Gázüzemmel Falk Zsigmond ECO-JET Kft. Budapest AOE Autógáz-szerelő szakmai tagozat Összeállította: Hársch Szabolcs.
I NFORMATIKAI KÉPZÉSEK Informatikai rendszergazda Számítógép-szerelő, -karbantartó.
Autó-jármű klíma szerelés az autószerelő szakma szemszögéből! Előadó: Spindler Tibor AOE elnök.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Írország, Dublin november Kontra Éva Széchenyi István Idegenforgalmi, Vendéglátóipari Szakképző Iskola és Kollégium Kecskemét, Nyíri út 32.
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNY I EGYETEM MŰSZAKI MENEDZSER SZAK KIG Pályaválasztási Napok Papp Gabriella (KIG )
AUTÓS VILÁG ÉBREDJ FEL AVAGY EGY ÚJ SZAKMA SZÜLETÉSE!
Debreceni SzC Brassai Sámuel Gimnáziuma és Műszaki Szakközépiskolája
Szakiskolai fejlesztési program
Debreceni Szakképzési Centrum Brassai Sámuel Műszaki Szakgimnáziuma
Kompetencia alapú szakoktatás
Járművillamosság-elektronika II.
Előadás másolata:

Az autós szakmák szakképzése a technika és a munkáltatók szorításában Dr. Nagyszokolyai Iván Autótechnika főszerkesztő előadása alapján Bagi Mihály AOE Szakképzési Tagozat vezető 2013.06.01. AOE szakképzési tagozat ülése

Az autójavítás, autószerelés a legnehezebb szerviz-szolgáltató szakterület és szakma! Az autójavítás, autószerelés a szerviz- szolgáltató szakterület és szakma egyik legnehezebbike! Mi okozza a „bajt”?

Néhány alapvetés az autótechnika oldaláról A közúti jármű az ipari sorozattermelés legösszetettebb műszaki objektuma. A közúti jármű az ipari sorozattermelés legtöbb tudományág eredményét magába foglaló terméke. A közúti jármű az ipari sorozattermelés legtöbb környezeti problémát okozó terméke. A közúti jármű a jövőbeni mobilitás legtöbb kérdőjelét hordozza. A közúti jármű a legtöbb üzemeltetési nehézséget, gondot magában hordozó ipari sorozattermék.

A közúti jármű egészében megtaníthatatlan és megtanulhatatlan. Következmények A közúti jármű egészében megtaníthatatlan és megtanulhatatlan. A közúti jármű üzemeltetése önálló részfeladatok összességéből áll össze. A közúti jármű javítás önálló részfeladatok összességéből tevődik össze. A közúti jármű javító személy csak egy-két részfeladat megoldására készíthető fel. A mechatronikai közúti jármű javítása 70%- ban továbbra is kézműves munka.

Megállapítások A közúti jármű fenntartásához szükséges összes ismeretet, alapismeret szinten sem lehet (a mai képzés időkeretében) megtanítani. A közúti járművek kategóriáira a képzés korai szakaszában, vagy eleve szakosodni kell. Ha az egész nem megy, ki kell választani a szükséges területeket. A kézműves autószerelői szakma gyakorlati feladataiból kell kiindulni!

Megfontolások Van többféle autószerelő? Szerviz autószerelő - márkaszerviz autószerelő, - független autószerelő. Autógyári (autó, motor stb.) össze-szerelő Azonos képzés Ez más! Erre mondja a Mercedes és más nagy autógyártó „Iskolák, ti csak alapozzatok, a szakmát majd mi tanítjuk meg!”

Elszántság IGEN! Viszonylag gyorsan kell változnia a tananyagnak? Azt tanítsuk, ami majd a tényleges munkához szükséges! Arra alapozzuk meg a tudást, ami az autójavításban feladatként jelentkezik. A közúti járművek technikája a legdinamikusabban változó technika, tehát ki kell dobni a tananyagból bátran mindent, ami elavult és - be kell venni mindent, ami a biztos közeljövő! Viszonylag gyorsan kell változnia a tananyagnak? IGEN!

5 év biztonsággal előre látható! MA tanítsuk 2003 Milyen időintervallumot öleljen fel a tananyag? Előrelátás! 5 év biztonsággal előre látható! Ami ma kis sorozatban már van. Amit előírások kötelezővé fognak tenni. MA tanítsuk Ami az adott modellévekben nagysorozatú gyártásba kerül 2003 évek - 10 + 5

MA Milyen időintervallumot öleljen fel a tananyag? - 10 + 5 hibrid technika, - SCR, LNT emissziótechnika, - CNG gázautó - asszisztens technikák MA Ami az adott modellévekben nagysorozatú gyártásba kerül évek - 10 + 5

Vannak előrelátható, de ma még kétséges jövőjű technikák. Mi ne legyen a tananyag? Ezek a mindenkori mában nem képezhetik a tananyag tárgyát! MA Vannak előrelátható, de ma még kétséges jövőjű technikák. évek - 10 + 5

Mit hagyjunk el? MA - 30 - 10 + 5 évek Karburátor + 5 évek Karburátor Soros és forgóelosztós adagoló Mechanikus megszakítós gyújtás Gyújtáselosztó Egyes kormánygépek Mechanikus feszültség-szabályzó stb. - 30

Mi az, amibe nem szabad belemenni? A javíthatatlan javítása és a beállíthatatlan beállítása kárt okozhat. Azt is tanítani kell, hogy mihez nem szabad hozzányúlni! Ami nem szerelhető szét, illetve szét- és összeszerelése, beállítása gyártói, illetve specialista eszközöket, tudást igényel és alkatrész sincs hozzá. Ezt ne tanítsuk! (mélységében) A CR-szivattyútól és a dízelinjektortól kezdve, a DSG váltón, a hibridhajtóművön, az EH és elektromechanikus kormánygépeken át a „titkos” jeladókig, a klímakompresszorig, az integrált műszerfalakig stb. stb. stb.

Mi az, amibe nem szabad belemenni? A közúti jármű ma a tudományok összes eredményét, csúcstechnikáját tartalmazza. Ez nem jelenti azt, hogy az autószerelőnek mindenben automatikusan kompetensnek (illetékes, jogosult, szakértő) kell lennie! Számos „beépített tudomány” felségterületünkön kívüli! „Elvan magában!” – a fedélzeti hálózati kommunikáció, - az emissziótechnikai „vegyiművek”, mint kémia, - minden ECU szoftver, mint programnyelv, architektura, - fedélzeti IT, infotainment hardver, - jeladó és érzékelő fizikai alapelvek (mélységében) stb. Ezt se tanítsuk! (mélységében)

Mivel ne foglalkozzunk iskolai keretek között? Amihez a tanműhelyben úgysem férünk hozzá! gyári kapcsolatú elektronikus illesztések, programfrissítés, immo, amihez jogosultság és eseti autó kell, - különleges rendszerek vezetett hibakeresése, - típusfüggő kalibrációk, - főegység ki- és beszerelés, - célszerszám-igényű főegységszerelés (pl. erőátvitel), - utólagos kiegészítő szerelések (pl. vonóhorog),

Mikor lenne „népszerűbb” az autószerelő képzés a munkaadók szemében? Ha - emelőgép vizsgát tesz a tanuló (magyar specialitás), - tud egy idegen nyelvet (műszaki, ügyfélszolgálati szint) (érettségizettek!), néhány azonnal használható rutinnal rendelkezik (kerékszerelés, villamos mérések, szervizműveletek, járműazonosítás, környezetvédelmi mérés, diagnosztikai műszer alapszintű használata, járművilágítás szerviz stb.) megvannak a megfelelő gépjárművezetői jogosítványai. Mi még? Ezt a munkáltatók mondják meg!

Ami kapcsolható a gyakorlathoz! Mennyi elmélet kell? Ami kapcsolható a gyakorlathoz! Ami kell: célirányos alkalmazott ismeretek, melyek a hibafeltáró logikus gondolkozást, a mérést, a szerelést segítik. Ez nem kevés! Újra kell gondolni melyek legyenek az alapismereteket, alkalmazott ismeretek! Jobban kell az ismereteket az alkalmazáshoz kötni. (anyagismeret, technológia, javítástechnológia, elektromosság/elektronika, informatika) Ne feledjük, hogy középiskolát végzettekről van szó. Lehet bírálni az érettségit, de nem feladatunk az újratanítás.

Milyen gyakran változzon a tananyagi tartalom? Kereteket kell eleve adni, melyben van szabad mozgás! Az átdolgozásra elegendő az 5 éves periódus! Kellenek valakik, akik a témát folyamatosan gondozzák, ez lehet a szakfelügyelet vagy a szakmai tanácsadó testület. Az egységesség fontos, de meg lehet engedni helyi eltérések (iskolai felszereltség, gyakorlati helyek).

Növeli az iskola hírnevét! Továbbképzés! Ez a szakma természetes alapeleme! Ha nincs központi intézmény, akkor cégeknek, szakiskoláknak kell erre felkészülni, specializálódni! (Vannak már jó példák!) Irányok, területek: - jövőbe néző, - szintentartó, - átképző, - „veterán” - speciális. Ez pénzt hoz tanárnak, iskolának! A feltételek adottak! Van külső segítség! Sokaknak segít! Növeli az iskola hírnevét!

Ki mondja meg mindezt? Ki felügyelje a szakma képzését? NFM? – képes a koordinációra? Nincs és nem is lesz embere. Átadja másnak? - kamarának? - saját intézményének (pl. NKH)? A kamaránál volna a legjobb helye, ha - a kamara szakmai - mérnök-tanári - kezekbe adná a tartalom meghatározást. - lenne szakfelügyelet, - értelmes tanártovábbképzés, és nem szólna bele intézmény, politika.

A technikára és a szakképzésre is igaz Az ura légy és ne a szolgája!