Osztályfőnöki helyi tanterv

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Advertisements

A Nat és a kerettantervek
Pályaválasztás 2014/15.
Az iskolai dokumentumok
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
KOMPLEX TANÁCSADÓI RENDSZER
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Beiskolázási tájékoztató december
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A Nemzeti alaptanterv változásai
Tantervtípusok; NAT-ok
Informatika tanítása ea.
Kompetencia alapú oktatás
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Az OKNT-adhoc bizottság kerettanterve „Természettudományt mindenkinek” 2009.
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
A kerettantervek implementációja
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A kerettantervek fejlesztése
A NAT és a megújuló tanárképzés rendszere
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Harmadik matematikakönyvem
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Készítette: Kovács Október Budapest, február.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A kerettantervek és implementációjuk szakmai támogatása Bánkuti Zsuzsa.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Az új Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Informatika tanítása ea.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
BUDENZ JÓZSEF ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM Oktatási modellünk, továbbtanulási eredményeink 2014/2015. tanév.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet FENNTARTHATÓSÁG A NAT-BAN ÉS A KERETTANTERVEKBEN Ökoiskola címátadó
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
DARUS a gyermekekért.
A tartalmi szabályozás hazai változásai ( )
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
Szent László Középiskola Szekszárd
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Regionális konferencia
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Előadás másolata:

Osztályfőnöki helyi tanterv Összeállították: az MPI munkatársai Előadó: Bódi Judit Felkészülés a 2013/2014-es tanévre c. tájékoztató Sopron, Győr, Mosonmagyaróvár 2013. március 11-14.

Az osztályfőnöki nevelőmunka felértékelődése OKOK: a modern kor veszélyei közvetlen környezet veszélyeztető tényezői családok helyzete az információhoz jutás széles skálája – ellenőrizetlenség az iskolával kapcsolatos társadalmi elvárások tanulók helyzete, tanulási, nevelési hiányosságok

Az új köznevelési koncepcióban A nevelés hangsúlyos szerepe nemzeti közNEVELÉSI törvény tartalmi szabályozásban: NAT kerettantervek ped. program és helyi tantervek

Elvárás a felnövekvő nemzedéktől a haza felelős polgára legyen – kifejlődjön benne a hazafiság reális önismereten alapuló szilárd erkölcsi ítélőképesség megtalálja helyét a családban, társadalomban, munka világában törekedjen tartalmas és tartós kapcsolatokra legyen képes felelős döntések meghozatalára legyen képes önálló tájékozódásra, cselekvésre ismerje, értse a természeti, a társadalmi, kulturális jelenségeket tartsa értéknek a kultúra, és az élővilág változatosságának megőrzését EGYSZERRE LEGYEN NEMZETI ÉS EURÓPAI POLGÁR/EMBER/MUNKAVÁLLALÓ NEVELÉSI CÉLÚ OSZTÁLYFŐNÖKI ÓRÁK KELLENEK!

Óratervi ajánlás az osztályfőnöki óra 5-12. évfolyamon mindegyik képzési típusban kötelező tantárgy szakiskola: Osztályközösség-építés minimális óraszáma: 1-1 óra Központi kerettanterv nincs, kivéve szakiskola: Osztályközösség-építés (OKÉ) – szakiskolai közismereti Koncepció az osztályfőnöki helyi tantervről (OFI)

Helyi tanterv készítése

Előkészítés

Munkafolyamat – (munka)közösségi szint Osztályfőnöki (munka)közösség feladata 1. szakmai anyagok tanulmányozása - NAT fejlesztési területei, egészségnevelési, környezeti nevelési programok, kerettantervek, erkölcstan meglévő programok, kínálat

A NAT fejlesztési területei és az osztályfőnöki FEJLESZTÉSI TERÜLETEK Az erkölcsi nevelés Nemzeti öntudat, hazafias nevelés Állampolgárságra, demokráciára nevelés Önismeret, társas kultúra A családi életre nevelés A testi és lelki egészségre nevelés Felelősségvállalás másokért, önkéntesség Fenntarthatóság, környezettudatosság Pályaorientáció Gazdasági és pénzügyi nevelés Médiatudatosságra nevelés A tanulás tanítása KULCSKOMPETENCIÁK Anyanyelvi kommunikáció Idegen nyelvi kommunikáció Matematika kompetencia Természettudományos és technikai kompetencia Digitális kompetencia Szociális és állampolgári kompetenciák Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség A hatékony, önálló tanulás A TEMATIKAI EGYSÉGEK ALAPJAI LEHETNEK az osztályfőnöki helyi tantervben

Fejlesztési területek és tantárgyak Erkölcsi nevelés erkölcstan, humán tantárgyak, biológia, környezetismeret, természetismeret Nemzeti öntudat, hazafias nevelés történelem és állampolgári nev., művészetek, magyar irodalom, isk. ünnepélyek, megemlékezések, tanulm. kir. erkölcstan Állampolgárságra, demokráciára nevelés történelem és állampolgári nev., erkölcstan Önismeret, társas kultúra erkölcstan, természetism., magyar irodalom, magyar nyelv, biológia, technika, testnevelés

Fejlesztési területek és tantárgyak Családi életre nevelés erkölcstan, természetism., magyar irod., biológia, egészségnapok, környezeti nevelési programok Testi és lelki egészségre nevelés erkölcstan, természetismeret, biológia, testnevelés (magyar irodalom, művészetek), egészségnapok, környezeti nevelési programok Felelősségvállalás másokért, önkéntesség erkölcstan, (munkaformák!) Fenntarthatóság, környezettudatosság erkölcstan, természetism., biológia, földrajz, technika, egészségnapok, környezeti nevelési programok

Fejlesztési területek és tantárgyak Pályaorientáció Környezetismeret, technika, testnevelés (kicsit mindegyik tantárgy) Gazdasági és pénzügyi nevelés erkölcstan, történelem és állampolgári ism., matematika, technika Médiatudatosságra nevelés erkölcstan, médiaismeret A tanulás tanítása minden tantárgy(?) MINDEN ÉVFOLYAMON ÁT KELL TEKINTENI, MELY TANTÁRGYBAN, MIKOR, MENNYIRE RENDSZERESEN, HANGSÚLYOSAN JELENNEK MEG

Erkölcstan és osztályfőnöki Külön figyelmet érdemlő tantárgy! Feladat - tartalom és nevelési/fejlesztési célok , követelmények ÖSSZEHANGOLÁSA évfolyamonként

Munkafolyamat – (munka)közösségi szint 2. döntések meghozatala óraterv - óraszám meghatározása 1-4. évf.?, 5-12. évf.: 1< x éves órakeret VÁLASZTÁSI LEHETŐSÉGEK a tartalom szabályozására: átvétel, adaptáció (Apáczai Kiadó 5-8. ......) saját helyi tanterv készítése

Saját helyi tanterv elkészítése

Munkafolyamat – (munka)közösségi szint 3. célok meghatározása fejlesztési ciklusonként - életkori sajátosságokból, - helyi nevelési problémákból, - NAT fejlesztési területekből kiindulva 4. javaslat az éves órakeret felosztására a NAT fejlesztési területei szerint évfolyamonként óraszámban munkaközösség feladata

Fejlesztési területek és óraszámok a 7. évfolyamon (heti 1 óra) – PÉLDA Erkölcsi nevelés - 2 Nemzeti öntudat, hazafias nevelés - 3 Állampolgárságra, demokráciára nevelés - 4 Önismeret, társas kultúra - 2 Felelősségvállalás másokért, önkéntesség - 2 Családi életre nevelés - 3 Testi és lelki egészségre nevelés - 3 Fenntarthatóság, környezettudatosság - 3 Pályaorientáció - 4 Gazdasági és pénzügyi nevelés - 3 Médiatudatosságra nevelés - 4 A tanulás tanítása - 4

Munkafolyamat – (munka)közösségi, egyéni/csoport szint 5. Az egyes fejlesztési területekhez tartozó tartalmak kibontása fejlesztési ciklusonként (tanévenként) – teammunka (egyéni munka) a kidolgozás szempontjai: - előzetes tudás, - nevelési-fejlesztési feladatok, - ismeretek/fejlesztési követelmények, - kulcsfogalmak/fogalmak 6. megbeszélés a munkaközösségben – összehangolás 7. helyi tanterv-tervezet fejlesztési ciklusonként

Példa

Ismeretek, fejlesztési feladatok A javasolt forma Tematikai egység Pálya- orientáció Órakeret .... óra Előzetes tudás   Ismeretek, fejlesztési feladatok Kapcsolódási pontok tantárgy1.: tantárgy2: Kulcsfogalmak, fogalmak

5. évf. Órakeret: 3 óra/tanév Tematikai egység: pályaorientáció Előzetes tudás: legfontosabb foglalkozások ismerete, szülők foglalkozása, mit szeretek leginkább, milyen tantárgyak a kedvenceim, mi mindenben vagyok jó-rossz Nevelési-fejlesztési célok: önismeret fejlesztése, személyes tulajdonságok felismerésének kép., megítélése, érdeklődés irányítása Új ismeretek, készségek: „Ilyen vagyok” –önismeret a korosztálynak megfelelően, szakmák, foglalkozások körének bőv., szakmák és érdeklődés kapcsolata, szakmák és tulajdonságok Kulcsfogalmak: szakma, foglalkozás, érdeklődési kör, külső, belső tulajdonságok, személyiségvonás, jellem, hozzáállás, munka Kapcsolódási pontok: …..

6. évf. Órakeret: 3 óra/tanév Tematikai egység: pályaorientáció Előzetes tudás: önértékelés, szakma/foglalkozás, személyiségvonás, tantárgyak (tudományterületek) követelményei, szakmák ismerete Nevelési-fejlesztési célok: tanulási szokások, stílusok felismerése, célok kitűzése a tanulásban, személyes tulajdonságok és szakmák kapcsolata, tanulás – tudomány – szakma kapcsolatának felismerése Új ismeretek, készségek: érdeklődési kör, hobbi, kedvenc és nem szeretett tantárgyak, új tanulási stratégiák tudományterületek, a munka világa, a munka értéke Kulcsfogalmak: érdeklődési kör, tudományok rendszere, kapcsolat a tantárgyakkal, munka, munkavégzés, felelősség, tanulási motívumok, szakmák csoportosítása Kapcsolódási pontok: …..

7. évf. Órakeret: 4 óra/tanév Tematikai egység: pályaorientáció Előzetes tudás: érdeklődési kör, tanulási motívumok, tudományok és tantárgyak, munka világa Nevelési-fejlesztési célok: személyes fejlődési célok megfogalmazása, fejlődési stratégiák megfogalmazásának képessége, rövid és hosszú távú célok kitűzése, differenciáltabb pályakép kialakítása Új ismeretek, készségek: pályakövetelmények ismerete, végzettségek és szakképzettségek, elhelyezkedési lehetőségek, karrier, pályatervezés, saját követelmények felállítása (miben vagyok jó-miben kell fejlődnöm?), karrierút tervezése, szakmák és iskolák kapcsolata Kulcsfogalmak: végzettség, szakképzettség, szakmák és iskolák, karrierút, differenciált pályakép, szakmacsoportok Kapcsolódási pontok: …..

8. évf. Órakeret: 4 óra/tanév Tematikai egység: pályaorientáció Előzetes tudás: szakma/foglalkozásismeret, önismeret, karrierlehetőségek, végzettségek, szakképzettségek Nevelési-fejlesztési célok: továbbtanulás irányának meghatározására való kép., saját tehetség tudatosítása, külső megítélése, a munka világa Új ismeretek, készségek: tehetség fogalma, saját tehetség felismerése, továbbtanulás tervezése, felvételire való készülés, tájékoztatás a felvételi eljárásról, viselkedés, hozzáállás a munkához, munkahelyhez, illem Kulcsfogalmak: tehetség, továbbtanulás, felvételi, felvételi eljárás, munkahelyi viszonyok, munkahelyi viselkedés, illem Kapcsolódási pontok: …..

Véglegesítés, elfogadtatás

Munkafolyamat – nevelőtestületi szint 8. nevelőtestületi megbeszélés, egyeztetés az egyes szaktantárgyakat tanítókkal 9. esetleges korrekciók (bármin! arányok, tartalmak, fejlesztési területek, fogalmak) 10. véglegesítés Mindehhez: ütemterv-készítés + egyeztetések a vezetőséggel a munkafolyamat során

További információ: bodi.judit@mpigyor.hu 96/529-405