Szervezeti kultúra.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

Etikai Kódex.
Állami (minisztériumi) feladatok beszállítói területen
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
2. előadás.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
A nemzetközi üzleti élet etikája
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Szervezetpszichológia
VEZETÉSI STÍLUS A STÍLUS FOGALMA a VEZETÉSI stílus fogalma,
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Szervezeti kultúrák „A kultúra embercsoportok viselkedési formáit meghatározó közös értékrendszer és gondolkodásmód… A szervezet mint közösség egyedi arculata.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
Szervezeti kultúra Vezetés és szervezés BA Pécs.
Egyéni döntések a szervezetben
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
A kulturális intelligencia
Kisebbségi kultúrák.
A nemzeti és vállalati kultúra összefüggései
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Csoport, szervezet, hálózatok
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
SZERVEZETI KULTÚRA Mi a kultúra?
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tanuló szervezet.
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A team-munka elméleti alapjai
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
A vállalkozás indításának előnyei és veszélyei korosztályonként.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
VII. Szervezeti kultúra
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Perspektíva és jövőkép Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
Szervezeti kultúra.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Operációkutatás I. 1. előadás
Toborzás elvi és módszertani kérdései
A szocializáció folyamata
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Kultúra és kommunikáció
Az emberi erőforrás menedzsment (EEM)
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
Tanuló szervezet, szervezeti tanulás
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
SEEM alapok.
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
Előadás másolata:

Szervezeti kultúra

Fogalma A környezet kihívására minden szervezet kialakítja a rá jellemző viselkedést. Ha jó: sikeres, ha rossz: csőd. Fogalom: a szervezet tagjai által elfogadott, közösen alkalmazott értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere. /mi jó, mi rossz?/

Építőkövei Azonosulás Egyén-csoport központúság Humán orientáció Függés-függetlenség Kontroll Kockázatvállalás Jutalmazási kritériumok

Folytatás Konfliktus tűrés Cél-eszköz orientáció Nyílt-zárt rendszer Időorientáció

Kialakulási folyamat Külső hatások /természet, történelem, kultúra/ Szervezet specifikusság / technológia: Sony, kéményseprő, Herend/ Szervezetek történelme

Szervezeti kultúra szintjei Csak hosszabb idő alatt, tanulás eredményeként alakul ki. Ceremóniák, történelem, szakzsargon, stb Értékek, hiedelmek, attitűd, stb

Szintek Nemzeti kultúra Piac-centrikus, mellérendelt Usa, Anglia, Hollandia Jól olajozott gép Német, Osztrák, Magyar Családias Keletiek Piramis Dél-amerika,Olasz, Spanyol Nemzeti kultúra Hatalmi távolság Bizonytalanságkerülés Egyén-csoport értékrend

Szubkultúra Mini csoportok. Lehet jó és rossz. /generációs, vallási, fogyasztási, ideológiai, stb./

Vállalati kultúra Hatalmi pókháló. /központosított/ Szerepkultúra /stabil, lomha/

Folytatás Feladatkultúra /munkakör-projekt/ Személyiségkultúra /pl. ügyvédi, tervező iroda: laza társulás/

Erős–gyenge kultúra A vállalaton belüli erős szubkultúra elnyomja a domináns váll-i kultúrát=gyenge kultúra. Fordítva= erős. Az erős kultúra pozitív, mert: Kiszámítható a viselkedés Lojalitás Kis fluktuáció Magatartást befolyásol

Szervezeti kultúra Magyarországon Gyors változás zajlott az elmúlt másfél évtizedben. A német modellhez orientálódás dominál Jellemző a paternalizmus /látszólag részvételi, valóságban egyszemélyi/ Gyakran nem a hatékonyság növelés, hanem a belső konfliktusok motiválnak A multik megjelenése először sokkolt

Eltérő kultúrák találkozása Az előzőekben felsorolt nemzeti kultúrák élesen eltérnek egymástól. A globalizáció felgyorsította a kultúrák találkozását, keveredését. Külföldi, multi befektetések általánossá válása Külföldi munkaerő megjelenése vezetői és beosztotti szinten. Más munkakultúra, más tradíciók Eltérő alapkultúra /öltözködés, erkölcs, vallás, világnézet,../, és ezek által gerjesztett feszültségek. /franciák, németek/ Új típusú erőforrás menedzsment felfogások

Ezek jellegét meghatározza Egyes földrajzi területek eltérő munkaerőpiaci sajátosságai. /képzettség, hagyományok, életmód, ../ Korábban elfogadott, kialakult vezetési stílus Általános mobilitási hajlandóság Önálló munkavégzési képesség, kreativitás, ellenőrzési módszerek Speciális kérdés: kommunikációs adottságok. Nyelv, technika, stílus.

Alapkérdés: hazai vagy külföldi vezető Preferencia listák: mi a legfontosabb: lojalitás, karizma, szakismeret, empátia, nyelvismeret, stb. /előzetes tapasztalatok/ Fontos, hogy a szervezet alapvetően hazai, vagy nemzetközi orientációjú. Ezeknek ismeretében: dönteni, hogy hazai, vagy külföldi legyen:

Külföldi vezető választása mellett A befektető filozófiájának ismerete, kialakult munkakultúra adaptálási képessége Hozza az anyavállalat háttértámogatását, személyi, technikai adottságok jobb hozzáférési lehetőségét Magasabb fokú bizalom az anyacéggel Általában magasabb presztizs a kapcsolatrendszerekben

Hazai vezető választás előnyei Kevesebbe kerül. /jövedelem, utaztatás, lakhatás, családról gondoskodás, visszatérés finanszírozása,.../ Hazai kultúra, környezet ismerete, történelmi tudat, jobb piacismeret a munkaerő, beszállítói, képzési, szociális területeken Jobb kapcsolati háló Jogszabályi és egyéb szabályozási sajátosságok ismerete, kevesebb bürokratikus akadály

Ideális megoldások Külföldi vezetők által elindított, egyidejűleg hazai utánpótlás beépítésével fokozatos átadás Magyar származású, külföldön képzett, gyakorlatot szerző vezetők beállítása Hazai vezetők céltudatos külföldi felkészítése a feladatra

A kultúrák ütközése, azok módozatai Elfoglalás, legyűrés. Erőszakos beolvasztás kényszerítő eszközökkel, erőteljes motivációs eszközökkel /Konzervgyár/ Sikertelen összeolvasztás, a két kultúra egymás melletti továbbélése /japánok/ Beolvadás. Az erősebb, hatékonyabb kultúra hosszabb, rövidebb idő alatt csendben beépül a gyengébb fél viselkedésébe, elfogadottságába. Integráció. A két fél kölcsönösen fogadja el a másikat, vesz át egymástól, és alakul ki új, közös kultúra. A kultúrák ütközésének, átalakulásának legfőbb záloga a vezető, akinek a személyisége alapvetően meghatározó, a feladat a menedzseri szerepek egyik nehéz eleme.