2. előadás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
B2B-marketing – A szervezeti piacok
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
A kontrolling alapjai:
A turizmus rendszer környezete
Üzleti terv.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
2006. január Dobák M., Nemes F. és más szerzők alapján összeállította Fehér J.1 Kontingenciatényezők 1. Környezet – a. Piac – vevők, beszállítók / érdekeltek.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A projektmenedzsment fogalma
Negyedik előadás Március 11
A vállalkozások környezete
A vállalat szervezete.
KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
MTA Regionális Kutatások Központja Urban-regime Pécsett Pálné Kovács Ilona PTE BTK, MTA RKK.
Menedzsment alapjai VI.előadás Lovász Gabriella, adjunktus
Menedzsment alapjai IV.előadás
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A korszerű vezetés gyakorlata Valljuk, hogy erőfeszítéseinkhez igazodó társasági működés, csak jól felkészült, többirányú kommunikácóra képes, közös célért.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
Divizionális (divíziós) szervezet
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
III. A logisztika jövője
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Szervezeti formák 1. rész
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Szolgáltatási tevékenység controllingja Az outsourcing, mint értékteremtő folyamat.
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Bauer András - Berács József:
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Munkavédelem és controlling
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Innovációk a szervezetekben. A., Alapok I. A szervezet fontossága II. Az átvétel eredménye B., Az innováció-döntési folyamat típusai I. Opcionális innovációs.
Transznacionális és multinacionális vállalatok
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
Menedzsment alapjai V.előadás
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Frank Róza: Szervezési alapok Szervezet és szervezés
Frank Róza: Szervezési alapok Szervezet és szervezés
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Vállalkozásmenedzsment I.
Szervezeti működés, szervezeti formák
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Kultúra és kommunikáció
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Üzleti terv.
Üzleti terv.
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

2. előadás

A szervezet kialakítását, működését és megváltoztatását befolyásoló tényezők

A vállalat adottságainak befolyásoló szerepe A környezet Piaci környezet Tudományos-technikai környezet Szervezetközi kapcsolatrendszer Kulturális környezet A vállalat adottságainak befolyásoló szerepe A méret Alapfolyamati és információtechnológia Eredet A telepítési helyzet A szervezet alapfeladatai Stratégia

A környezet A piaci környezet A szervezet alakításához fontos piaci jellemzők: változékonyság Komplexitás Korlátozó hatás

Dinamikus piaci környezet Statikus piaci környezet 1.1.1.1.piaci változékonyság Típusai: Dinamikus piaci környezet Gyorsan változik, Statikus piaci környezet Stagnál, változatlan

1.1.1.3. a piac korlátozó hatása OKAI: A partnerek monopolhelyzete A kereslet-kínálat egyensúlyának hiánya Az állami korlátozó intézkedések stb.

Egyszerű piaci környezetet ( statikus ) 1.1.1.2. Piaci komplexitás alapján megkülönböztetünk Egyszerű piaci környezetet ( statikus ) Jól áttekinthető Stabil tervek készíthetők Feladatok pontosan leírva Specializáció Formalizált szigorú szabályok Merev hierarchia Centralizált döntés Szoros vezetői irányítás és ellenőrzés Összetett piaci környezetet ( dinamikus) Bizonytalan környezet Decentralizált döntéshozatal A beosztottak részvételére építő participatív vezetői stílus

1. A környezet I. 1.2. Tudományos-technikai környezet Jellemzői: a) új tudományos eredmények megjele- nésének gyakorisága b) ezen eredmények gyakorlati alkalma- zásának üteme c) a tudományos-technikai fejlődés irá- nyának kiszámíthatósága d) a technika komplexitása

1. A környezet II. 1.2. Tudományos-technikai környezet( folyt.) A Technikai komplexitás típusai: - magas - alacsony

1. A környezet III. 1.3. A szervezetközi kapcsolatrendszer Azok akikkel a szervezetek kapcsolatban vannak: - politikai szervezetek - kormányzati szervezetek - érdekvédelmi szervezetek - bankok - szállítók - kooperációs partnerek

Miért fontos a kapcsolatrendszerek kezelése? - az erőforrások kezelése 1. A környezet IV. 1.3. A szervezetközi kapcsolatrendszer (folyt.) Miért fontos a kapcsolatrendszerek kezelése? - az erőforrások kezelése - a vállalat törekvései - az inputok beszerzése - az outputok piacra juttatása miatt. Mindezek kezelése csak együttműködéssel lehet!

1. A környezet V. 1.4. A kulturális környezet a) A kultúra a közösségek együttélésének terméke. b) Az együttélés során alakulnak ki: a) a magatartási formák b) a viselkedési szabályok c) A kultúra szerepnek fontosságára jó példa: a japán vállalat vezetési módszerek alkal- mazása Európában és USA-ban. KUDARC A KUTÚRÁLIS KÜLÖNBSÉG MIATT !!

2. A vállalat adottságainak befolyásoló szerepe I. A szervezet kialakításánál ne csak a környezettel legyen összhangban a vállalat, hanem saját adottságaival is!!! Mik ezek az adottságok? 2.1. méret 2.2. alapfolyamati és információtechnológia 2.3. eredet 2.4. a telepítési helyzet

2. A vállalat adottságainak befolyásoló szerepe II. 2.1. Első adottság:a méret - a nagyméretű szervezetekben a szervezet tag- jainak tevékenységét segít összehangolni: - a részletes munkamegosztás - az írásbeli szabályok - a hierarchia

2. A vállalat adottságainak befolyásoló szerepe III. 2.1. Első adottság:a méret ( folyt.) - Milyen ismérvek alapján definiáljuk a szer- vezet nagyságát? a) foglalkoztatottak számával b) forgalom értékével c) lekötött eszközök értékével

2. A vállalat adottságainak befolyásoló szerepe IV. 2.1. Első adottság:a méret ( folyt.) - Milyen követelményeket támaszt a méret? a) egyre nagyobb mértékű munka meg- osztása b) a tevékenységek írásbeli szabályozottsága - Ha a méret nő, a) fokozódik a decentralizálódás

2. A vállalat adottságainak befolyásoló szerepe V. 2.2. Alapfolyamati és információtechnológia A technológia a feladatok megoldása során alkamazott eszközök,( technika ) eljárások és ismeretek összessége. 2 fajtája: Alapfolyamati technológia Információ technológiai

2. A vállalat adottságainak befolyásoló szerepe VI. 2.2. Alapfolyamati és információtechnológia 2 fajtája: Alapfolyamati technológia: a szervezet profilja szerinti alaptevékenység területén alkalmazott eszközökre, eljárásokra és ismeretekre utal. Információ technológiai Az adatgyűjtés- tárolás- feldolgozás és informá- ció továbbítás megvalósítási módja és alkalma- zott technikai eszköz.

2. A vállalat adottságainak befolyásoló szerepe VII. 2.3. Eredet A vállalat eredetének jellemzői: - a vállat létrejöttének körülményei (pl. koráb- bi szervezet összevonása ) - a szervezet keletkezésének személyhez kötöttsége vagy személytelensége - a szervezet kora - a történelmi jelentőségű változások, törté- neti események

2. A vállalat adottságainak befolyásoló szerepe VIII. 2.3. A telepítési helyzet Jellemzői: - telephelyek száma - földrajzi elhelyezkedése - földrajzi távolsága - a nemzeti és régióbeli különbségek - a város/falu,vidék/főváros közti különb- ségek - az infrastruktúrális ellátottság

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !