Divat, test és metroszexualitás A metroszexuális jelenségek mediális vizsgálata Témavezető: Dr. GYIMESI Tímea Francia Nyelvi és Irodalmi Tanszék Készítette:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AHOL A CSEND MÉG HALLHATÓ KOMMUNIKÁCIÓS HÁLÓ NYÉSTÁN
Advertisements

Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
 Szegedi Tudományegyetem  Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék.
Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Egy összetett érzelem empirikus vizsgálata avagy a féltékenység, mint a mindenkit megigéző „zöldszemű szörny” Magyar Edit, Lévai Edit Pécsi Tudományegyetem.
Közösségi videó, endogén értékelés és társadalmi tanulás a LEADER Programban Közösségi videó, endogén értékelés és társadalmi tanulás a LEADER Programban.
Készítette: Galán Anita Debreceni Egyetem Szociálpolitika MA, I. évf.
Lilla útja a sikerig– a Lilla magazin kampánya szeptember 11.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Primer és szekunder kutatás
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
MARKETINGKUTATÁS PIACKUTATÁS.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Civil szervezetek a munka világában
Reklámelőteszt és reklámhatás-vizsgálat
Endogén vidékfejlesztés lehetőségei és kihívásai Kultúra-gazdaság a Gyimesi-szorosban Nagy Kalamász Ildikó MTA PTI 2007.
SZÉLSŐSÉGES POLITIKAI IFJÚSÁGI CSOPORTOK SZERVEZŐDÉSE ÉS ÉRTÉKVILÁGA. A szélsőjobboldali ideológia reprezentációja a debreceni egyetemisták körében Campus-lét.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Sportoló csoportok a Debreceni Egyetemen.
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Közösségi portálok használata
Túl magas e Magyarországon a munkanélküliség?(nemek alapján) Készítette:Both Csaba.
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Virtuális jelenlét a Facebook-on avagy adalékok az egészségügy számára Egészségtelen emberek egészséges profilja a Facebook-on.
Borbély Tibor Bors- Pecze Mariann
Szigeti Eszter PTE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék 2011
A SZÉLSŐJOBBOLDALI IDEOLÓGIA REPREZENTÁCIÓJA A DEBRECENI EGYETEMISTÁK KÖRÉBEN Sőrés Anett Debreceni Egyetem, Szociológia MA II. Témavezető: Prof. Dr.
Hajléktalanok és társadalom Hajléktalanok és média Szántó Tamás.
Kutatási problémák megoldása. Feladat „A” Kutatási problémánk a következő: az Omnia imázsjavító reklámkampányt tervez. A kommunikáció célja, hogy a kávé.
Közösségi oldalak használata
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
Managerek éjszakája.
Tananyagfejlesztés Weszely Orsolya Bertalan Tamás
Vezetés és kommunikáció
Bánkeszi Katalin A számítógép és az Internet hatása az olvasáskultúrára (konferencia) Változó olvasói igények – változó könyvtáros világ.
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Közösség és mentálhigiéné – Eszmecsere a közösségi lelki egészségfejlesztésről Török Péter 2013.március 26.
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Gazdaságstatisztika 10. előadás.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
vizuális kommunikáció
Korai tehetségnevelés
A Számvitel Didaktikája
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Személyközi kommunikáció Készítette: palacsint szeptember 30.2 A kommunikáció és jellemzői.
Szakértői bizonyítás a büntető eljárásban
Hallgatói kommunikációs csatornák, a hallgatók mozgósításának eszközei a sportszervezésben Debrecen, szeptember 3.Készítette: Barota László.
Marketing információs
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
Miért érdemes egy cégvezetőnek regisztrálni a …………… közösségi oldalra? Hogyan használjuk ki hatékonyan a jelenlétet a világ legnagyobb szakmai hálózatán?
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
Emlékeztető Fizika.
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Médiagazdaságtan GSVMG11KNC /II. Alapfogalmak.
A kutatás célja ● Közvetlen cél: A 8-14 éves korosztály megismerése mindennapi életmódjuk, kommunikációs és médiafogyasztási gyakorlatuk, fogyasztói viselkedésük.
Érettségi élő idegen nyelv
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
Romák a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra
Látásvizsgáló készülék
Ifjúsági helyzetkép a világban, nemzetközi kitekintés
Kognitív és emotív jelentés
Boldogság a Sziget Fesztiválon
Puskás Hajnalka szakmai vezető, Bács-kiskun Megyei Nőközpont
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Sándor-Schmidt Barbara
Előadás másolata:

Divat, test és metroszexualitás A metroszexuális jelenségek mediális vizsgálata Témavezető: Dr. GYIMESI Tímea Francia Nyelvi és Irodalmi Tanszék Készítette: Lábadi Mária Kommunikáció és médiatudomány (MA) II.

 Kiindulópont: képi reprezentáció válsága  Vizsgálati tárgy: metroszexualitás  Cél: elméleti kontextus megteremtése, divat és test fogalom megváltozásának bizonyítása

 Angol ‘metropolitan’ + ‘sex’= nagyvárosi + 3. nem (SIMPSON, Mark: Here come the mirror men. 1994)  Posztmodern 1.ábra: „Itt jönnek a tüköremberek” (SIMPSON)

2. ábra: HALL, Stuart - A kultúra körforgása • fogyasztói kultúra • médiumok: …-> divat, testkép->… • szematikai mező -> identitás?

 „2003. év legfontosabb szava” (American Dialect Society): ~ heteroszexuális divatkövető férfi, aki egyértelműen saját magát tekinti imádata tárgyának  „South Park Is Gay!” - „Melegedő South Park” (South Park 7/8., 2003): tartalom->mindenki metroszexuális lesz (homoszexuálisok kiv.)  „2006/2007 Ősz/Tél Árkád Divat: ~ kinézetükben a nőies férfiak ellentéteként értelmeződő nők  Mintel: Spa Tourism. (Turizmus Bulletin XI/4., 2008): ~ új fogyasztói célcsoport  angol wikipedia (2010): ~ heteroszexuális férfi, aki a fenojegyek alapján homoszexuális

(HALL, Stuart. 1980)  homoszexuális válaszreakció  Blogok, hozzászólások  South Park („ South Park is G ay!” 7/ )  Önreferencia, intertextualitás, irónia (JOHNSON- WOODS, Toni. 2007)  „Szemiotikai gerillaharc „ (ECO, Umberto. 1973)  „Bricolage” (HEBDIGE, Dick. 1997)

 A vizsgálat célja: fogalom és jelenség elterjedése, társadalmi szerep és médiumai  Módszertana:  Kvantitatív: kérdőívezés  Kvalitatív: megfigyelés, félig strukturált egyéni és csoportos interjúk készítése  Nehézségek  Nem reprezentatív, de 189 kiértékelhető kérdőív, ebből 142 tartalmilag pontos ismertséget mutat  Fogalom ismertsége: elektronikus médiumi források

 Jelentéstulajdonítás a külső megjelenésnek (MINDENKI)  5 sztereotipikus külső jegy: erősen szoláriumozott bőr, nőies színek viselete, gondosan beállított haj, ékszerek, szőrtelenség (kérdővek és fókuszcsoportos beszélgetés)  Személyes kísérlet (99%)-> metroidentitással nem egyezik  Kvalitatív interjúk: fókuszcsoport - nem metroszexuálisak: negatív hozzállás, nincs eszmeiség  egyéni - metroszexuálisak: ideológia: egyéni jóllét = divatkövetés

3. ábra: David Beckham – felvállalt metroidentitás 4. ábra: Ismeretlen férfimodell - nőies színek 5. ábra: Ismeretlen férfi – kozmetikai szerek használata

 Interdiszciplináris, de jelenleg releváns: test, divat, kép fogalma  Kiindulópont: Divat = zárt nyelvi szemiológiai rendszer, öltözéket megfosztja a testtől (BARTHES, Roland. 1967)  Test = képalkotás médiuma, referencialitás jelenléte kép és test között -> POSZTHUMÁN utópia (BELTING, Hans. 2006)

 Metroszexualitás: indentitáskeresésre irányuló transzjelenség egy Baudrillard-féle világban  Test a divat protézisévé válik -> Világ a 3. és 4. képi fázisban, Metroszexualitás a 4.-ben, csábítás: Én-Te helyett Én-Én  Metroszexuális identitás = testtapasztalat -> esztétikai tapasztalat => visszatérés az 1. képi fázisba

 „tüköremberek”: létrehozott világuknak nincs mélysége csak felülete  Metroszexuális test a külvilágot magára vetítve alakul virtuális transztestté  Divat fogalmának megváltozása: transzcendens, szubjektum-objektum oppozitív viszony -> saját testen belüli végtelen hiperreális tér  Metroszexuális szubkultúra? Nincs közösség formáló eszmeiség.