Divat, test és metroszexualitás A metroszexuális jelenségek mediális vizsgálata Témavezető: Dr. GYIMESI Tímea Francia Nyelvi és Irodalmi Tanszék Készítette: Lábadi Mária Kommunikáció és médiatudomány (MA) II.
Kiindulópont: képi reprezentáció válsága Vizsgálati tárgy: metroszexualitás Cél: elméleti kontextus megteremtése, divat és test fogalom megváltozásának bizonyítása
Angol ‘metropolitan’ + ‘sex’= nagyvárosi + 3. nem (SIMPSON, Mark: Here come the mirror men. 1994) Posztmodern 1.ábra: „Itt jönnek a tüköremberek” (SIMPSON)
2. ábra: HALL, Stuart - A kultúra körforgása • fogyasztói kultúra • médiumok: …-> divat, testkép->… • szematikai mező -> identitás?
„2003. év legfontosabb szava” (American Dialect Society): ~ heteroszexuális divatkövető férfi, aki egyértelműen saját magát tekinti imádata tárgyának „South Park Is Gay!” - „Melegedő South Park” (South Park 7/8., 2003): tartalom->mindenki metroszexuális lesz (homoszexuálisok kiv.) „2006/2007 Ősz/Tél Árkád Divat: ~ kinézetükben a nőies férfiak ellentéteként értelmeződő nők Mintel: Spa Tourism. (Turizmus Bulletin XI/4., 2008): ~ új fogyasztói célcsoport angol wikipedia (2010): ~ heteroszexuális férfi, aki a fenojegyek alapján homoszexuális
(HALL, Stuart. 1980) homoszexuális válaszreakció Blogok, hozzászólások South Park („ South Park is G ay!” 7/ ) Önreferencia, intertextualitás, irónia (JOHNSON- WOODS, Toni. 2007) „Szemiotikai gerillaharc „ (ECO, Umberto. 1973) „Bricolage” (HEBDIGE, Dick. 1997)
A vizsgálat célja: fogalom és jelenség elterjedése, társadalmi szerep és médiumai Módszertana: Kvantitatív: kérdőívezés Kvalitatív: megfigyelés, félig strukturált egyéni és csoportos interjúk készítése Nehézségek Nem reprezentatív, de 189 kiértékelhető kérdőív, ebből 142 tartalmilag pontos ismertséget mutat Fogalom ismertsége: elektronikus médiumi források
Jelentéstulajdonítás a külső megjelenésnek (MINDENKI) 5 sztereotipikus külső jegy: erősen szoláriumozott bőr, nőies színek viselete, gondosan beállított haj, ékszerek, szőrtelenség (kérdővek és fókuszcsoportos beszélgetés) Személyes kísérlet (99%)-> metroidentitással nem egyezik Kvalitatív interjúk: fókuszcsoport - nem metroszexuálisak: negatív hozzállás, nincs eszmeiség egyéni - metroszexuálisak: ideológia: egyéni jóllét = divatkövetés
3. ábra: David Beckham – felvállalt metroidentitás 4. ábra: Ismeretlen férfimodell - nőies színek 5. ábra: Ismeretlen férfi – kozmetikai szerek használata
Interdiszciplináris, de jelenleg releváns: test, divat, kép fogalma Kiindulópont: Divat = zárt nyelvi szemiológiai rendszer, öltözéket megfosztja a testtől (BARTHES, Roland. 1967) Test = képalkotás médiuma, referencialitás jelenléte kép és test között -> POSZTHUMÁN utópia (BELTING, Hans. 2006)
Metroszexualitás: indentitáskeresésre irányuló transzjelenség egy Baudrillard-féle világban Test a divat protézisévé válik -> Világ a 3. és 4. képi fázisban, Metroszexualitás a 4.-ben, csábítás: Én-Te helyett Én-Én Metroszexuális identitás = testtapasztalat -> esztétikai tapasztalat => visszatérés az 1. képi fázisba
„tüköremberek”: létrehozott világuknak nincs mélysége csak felülete Metroszexuális test a külvilágot magára vetítve alakul virtuális transztestté Divat fogalmának megváltozása: transzcendens, szubjektum-objektum oppozitív viszony -> saját testen belüli végtelen hiperreális tér Metroszexuális szubkultúra? Nincs közösség formáló eszmeiség.