GAZDASÁGPSZICHOLÓGIA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Advertisements

A munka fogalma és társadalmi jelentősége
Csoport munka.
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Az észlelés kulturális eltérései A valóság alternatív nézetei.
Mediatizált valóság és bulvarizálódás
Média és divat.
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
1 A négy kvadráns: Az emberi valóságok integrált térképe.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A deviancia összetett fogalma
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Tantárgyi témakörök A kultúra szociológiája: kultúra, vallás és a posztmodern A szegénység és egyenlőtlenség szociológiája - társadalmi és globális szempontból.
Szocializáció Fogalmak:
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT „Semmi sincs állandóbb, mint a változás”
Szociális tanuláselmélet
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
Közönségkapcsolatok (PR)
Egyén és csoportkultúra: Bizalom és tolerancia
Konfliktus és konfliktuskezelés
A személyiség pszichikus struktúrája
Családi vállalkozás.
A válság definíciója, jellemzői lezajlása
A lehetséges énképek.
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
A munkahely és a stressz
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Együtt egymásért és magunkért
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
A motiváció.
Az iskolai csoportok sajátosságai
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
2004 tavasz dr.SzaD Innováció és Technológia Menedszment Tanszék TEAM…. dehogy ! TEAM, de hogy ?
Konformitás A viselkedés változása abból a célból, hogy ragaszkodjon a létező társas normákhoz Társas normák – széles körben elfogadott szabályok melyek.
Kommunikáció a szervezetben
Szervezeti struktúra és kultúra
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Szociálpszichológia PPKE, 2007 Rácz Judit
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
Az elfogadók tipizálása. A., Az elfogadók innovativitás alapján történő kategorizálása I. Kezdetek II. Az elfogadás és normalitás S-alakú görbéje 1. kiindulópont:
Mindennapi veszteségeink
A deviancia értelmezési kerete
Tudatosság, kogníció, érzelmek
Utazás a digitális állampolgár koponyája körül Rab Árpád BME-ITTK.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A kultúra és a vallások szociológiája. World regions based on social culture.
Vállalkozásmenedzsment I.
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
Személyiségfejlődési zavarok
..
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
VEZETŐI DÖNTÉSEK „Navigare necesse est” dönteni mindenkinek kell.
A jólét mérésének elméleti alapjai és problémái
Kultúra és kommunikáció
Út a munkához program Pécs
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Kommunikáció típusai.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT „Semmi sincs állandóbb, mint a változás”
Életmód, szabadidő A fogalmak tisztázása.
Előadás másolata:

GAZDASÁGPSZICHOLÓGIA

I. GAZDASÁGPSZICHOLÓGIA A TUDOMÁNYOK KÖZÖTT R S A D L O M Gazdaságpszichológia G A Z D S Á SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA SZOCIOLÓGIA PSZICHOLÓGIA GAZDASÁGTUDOMÁNY

Szervezeti – saját csoport Szervezet – külső csoport Szervezeti szempont Szervezet - bizalom Szervezeti – saját csoport Szervezet – külső csoport Társadalmi kultúra Gazdaság és piac Egyén és társadalom

II. A társas észlelés és értékelés Társas folyamatok Társadalmi-gazdasági valóság szubjektív megkonstruálása Kognitív folyamatok

Gazdaságpszichológiai alapelvek A személy Motivációs elvek: Törekvés az események kézbentartására Kapcsolatteremtési motiváció Társak és magunk értékelése Feldolgozási elvek: 1. Konzervativizmus 2. Hozzáférhetőség 3. Felületesség - Alaposság Társas befolyás mindent átható ereje A valóság megkonstruálása A társas viszony

Társas befolyás mindent átható ereje A valóság megkonstruálása Kormánypártiak Ellenzékiek Társas befolyás mindent átható ereje Liberálisok Paternalisták Feldolgozás jellege

Gazdaságpszichológiai szempont Valóság megkonstruálása Új kultúra megjelenése Elfogadás Elvetés Reform Társas befolyás

Gazdaságpszichológiai következmények Újítás – reform - változás Érdeksérelem Piac – liberalizáció Bizonytalanság érzés Mások érdekérvényesítési sikere Vesztesek: negatív spirál Nyertesek: bizalmatlanság Társak hatása – valóság felfogása Szubjektív torzulások

A döntéshozatal pszichés társadalmi kiterjedése Információ gazdálkodás Információs hiány Döntéshozatali konfliktus Közvetlen hatások Közvetlen feedback mechanizmusok Közvetett hatások és feedback mechanizmusok Vélemény-szóródás Eseti átívelő kapcsolat Manipulációs bázis

III. Kultúra és divat

A kultúrahatások terjedése 1-2. Expanziós effektus Átterjedő (változó-alkalmazkodó) divatelemek Divat-mag Divat forrás Diszlokációs effektus Szétterjedő, fragmentálódó divatelemek

A kultúrahatások terjedési minősége 1-2. 1. Hierarchikus divatterjedés 2. Járványszerű – letaroló terjedés Kiszélesedés - fragmentálódás

A kultúrahatások terjedési minősége 3. 3. Stimuláns terjedés

Terjedési fokozatok Váltás

Divat Célja: Működés: - divat paradoxon szükséglet keltés státusz-kifejezési potenciál fogyasztás irányítás gazdasági élénkítés Működés: - divat paradoxon Versengésen alapuló utánzás – konformitás (Spencer) Kitűnni vágyás, non-konformitás (Kroeber)

Divat javak fogyasztása Érték Divat Divat-terjedés Fogyasztás

Presztízsjavak és plebsz uralma Érték Presztízs Divat – Presztízs - Demokratizálódó fogyasztás Plutokrácia Individualizált tömegtermelés Tömegtermelés Plebsz uralma Fogyasztás

Konstans ingerváltozás Divat-érzékelés 1. Szubjektív érzet Weber-Fechner törvény Érzet-változás Valós fizikai inger Konstans ingerváltozás

Konstans ingerváltozás Divatérzékelés 2. Szubjektív érzet Stevens törvény Érzet-változás Valós fizikai inger Konstans ingerváltozás

A fogyasztás 3-szakaszos modellje Közönség Idő Elit Tömeg Szakosodott

Wundt-görbe Újszerű Kellemesség Megszokott Teljesen új Stimulusintenzitás (Újdonsághatás) Az ‘újszerűséget’ és ‘újat’ módosító hatások: Személyiség nyitottsága Asszociációs viszonyok Szociológiai kemény változók Kellemetlenség

Média realitást torzító hatása Médiahatás Vágyak Valóság torzulás Gazdasági realitás Média-kitettség

IV. Motiváció és viselkedés

Szükséglet és motiváció hatása Normák értékek Normák értékek SZUPER EGO Tervezett cselekvéssor Vágyott cselekvéssor EGO Motivációk Motivációk ID Szükségletek

Az aktivációs szint napi rutin hatása Erősödő emocionális és kognitív zavar, szorongás Optimális reakció és kogníció Viselkedés irányítás Éberség Figyelem + emóció Ébredés Mély alvás Alacsony Aktivációs szint Magas

Az aktivációs szint motivációs bázisa Hiányérzet Optimum Komfortérzet Boldogság Szükségle- kielégítés Viselkedés irányítás Stimuláció Unalom örömérzet Alacsony Aktivációs szint Magas