A stratégiai tervezés módszerei, eszközei: SWOT-analízis Ábrahám Péter Csontos Gergő Fülöp Mátyás Molnár Gyula
Stratégia A hadviselés művészete Sokrétű megfogalmazás piacgazdaságban a túlélésért való küzdelem Sokrétű megfogalmazás Leginkább a viselkedés vezérfonala előretekintő, ésszerű, megelőző reagálás
Stratégiai menedzs-ment Szemléleti mód Viselkedési forma Stratégiai menedzs-ment Egységbe foglaló tevékenység Probléma-kezelési stílus Vezetési funkció
Stratégiai menedzsment Rendszerezett lépésekből álló, folyamatosan ismétlődő eljárás 3 alapvető kérdésre keresünk választ: Hol vagyunk most? Hol akarunk lenni a jövőben? Hogyan jutunk el oda?
Stratégiai menedzsment koncepciójának kialakulása 2 felfogás: Stratégiai folyamatra összpontosít Teljes vállalati rendszerre összpontosít
Stratégia kidolgozásának folyamata (Chakravarthy alapján) Tervezési rendszer Vezetői irányítási rendszer Érdekeltségi és ösztönzési rendszer Vezetőkiválasztási rendszer
Stratégiai tervezés
Stratégiai tervezés Részletesen meghatározott lépések 2 – 3 éves iránymutatás Munkatársak bevétele kreatív tervezési folyamat Komoly ráfordítást igényel
Stratégiai tervezés résztvevői Döntéshozók mindig jelen Munkatársak közül minél többen tervezés folyamatában hol, hogyan és milyen szintig Facilitátor megakadás esetén
Stratégiai tervezés folyamata Előkészítési szakasz Intenzív közös tervezés A szervezet társadalmi jövőképének megfogalmazása A szervezet küldetésének és értékeinek megfogalmazása A belső és a külső környezet elemzése A szervezet rövid távú jövőképének kialakítása A környezetelemzés és a jövőkép alapján felmerülő stratégiai kérdések megfogalmazása, megválaszolása, a stratégiai prioritások felállítása A részstratégiák kidolgozása A stratégiai teendők ütemtervének felállítása
Stratégiai tervezés lényege A környezet, a szervezeti célok, a stratégiák és akciók komplex, rendszerszemléletű kezelésére való törekvés. „Design School” modell Ansoff modellje Steiner – modell …
Stratégiai tervezés kritikája Nagy volumenű, hosszas munka Túlszabályozással öncélúvá válhat Csökken a rugalmasság Részletesen dokumentált terv Részletes szabályozás A tervezési szakapparátus megerősödése
Stratégiai tervezés megvalósulása Célszerű nyomon követni és időszakonként értékelni Akciótervek részeinek rugalmas változása
SWOT-elemzés
SWOT-analízis 4 fő elem vizsgálata: Strengths Erősségek Weakness Gyengeségek Opportunities Lehetőségek Threats Veszélyek
SWOT-mátrix (2x2) Erősségek Gyengeségek Lehetőségek Veszélyek
SWOT-mátrix (3x3) LEHETŐSÉG VESZÉLYEK 1 2 3 ERŐSSÉGEK GYENGE PONTOK
Belső környezet elemzése Erősségek versenyelőny pl: fejlett technológia, jól képzett munkaerő, biztos pénzügyi helyzet, magas nyereség… Gyengeségek versenyhátrány pl: elavult technológia, alulképzett munkaerő, pénzhiány, alacsony nyereség vagy veszteség…
Külső környezet elemzése Lehetőségek kedvező feltételek pl: gyorsan bővülő piac, javuló gazdasági helyzet, fogyasztói igény növekedése… Fenyegetések kedvezőtlen hatások pl: piac telítődése, fogyasztói igények változása, demográfiai eltolódás…
LEHETŐSÉG-ERŐSSÉG STRATÉGIÁK ERŐSSÉGEK 1. Magas műszaki színvonal 2. Rugalmas csapat 3. Egyértelmű érdekeltség 4. Széles szakmai kapcsolat 5. Jó szakmai hírnév GYENGESÉGEK 1. Gyenge infrastruktúra 2. Tőkehiány 3. Vezetési ismeretek hiánya 4. Kialakulatlan szervezet 5. Rivalizálás a vezetésen belül LEHETŐSÉGEK 1. Gyorsan fejlődő technológia 2. Növekvő megrendelések 3. Több versenytárs csődje 4. Jó nemzetközi kapcsolatok 5. Kormányzati tenderek LEHETŐSÉG-ERŐSSÉG STRATÉGIÁK 1. Átvenni a csődbe kerültek helyét 2. Új rendszereket kifejleszteni 3. Vegyes vállalatot alapítani 4. Külön csoportot létrehozni a tenderekre LEHETŐSÉG-GYENGESÉG STRATÉGIÁK 1. Kormányzati megrendeléssel pénzügyi stabilitás 2. Külfölditőke-bevonás 3. Külföldi partnertől know-how FENYEGETÉSEK 1. Egyre több versenytárs 2. A megrendelők növekvő fizetőképtelensége 3. Egyre több cég önellátó 4. Elmaradás a műszaki fejlődéstől 5. Növekvő infláció, magas kamatok okozta problémák FENYEGETÉS-ERŐSSÉG STRATÉGIÁK 1. A jó szakmai hírnévre alapozva reklámkampány új fogyasztók megnyerése 2. "Ráépülni" néhány nagy szervezetre 3. Megrendelőkkel finanszíroztatni a termelést FENYEGETÉS-GYENGESÉG STRATÉGIÁK 1. A belső vitákat rendezni 2. Külső szakértők segítségével szervezetfejlesztést megvalósítani 3. A veszteséges üzletágakat bezárni
Általános iránymutatások I. Építs a meglevő erősségeidre úgy, hogy kapcsold össze őket a külső környezetből fakadó lehetőségekkel! Fejleszd tovább meglevő erősségeidet úgy, hogy megfelelőbben illeszkedjenek a kínálkozó lehetőségekhez! Használd fel erősségeidet, hogy ellensúlyozd a külső környezetből fakadó fenyegetéseket! Használd fel erősségeidet, hogy ellensúlyozd a belső gyengédségeidet!
Általános iránymutatások II. Használd ki a veled versengő vállalatok belső gyengeségeit! Kerüld el a versengést azokon a területeken, ahol fenyegetésekkel vagy erőforrásaid hiányával kell szembenézned! Kerüld el a versengést a veled kapcsolatban levő vállalatokkal azokon a területeken, ahol erősségeik meghatározók!
SWOT-PEST – analízis
A módszer megnevezése Lehetőségek és veszélyek árnyaltabb megközelítése. 4 fő elem vizsgálata: Politics Politika Economy Gazdaság Society Társadalom Technology Technológia
Alkalmazási területe Intézményi önértékelés Minőségfejlesztés Működési terület feltárása
Elemzés lépései Brainstorming alapján: pozitívumok negatívumok Feladatok kijelölése: legfontosabb legsürgetőbb megoldható
Alkalmazási tapasztalatok, buktatók Rugalmasan alkalmazható Erősségek és gyengeségek könnyen meghatározhatók Lehetőségek és veszélyek megállapítása erős odafigyelést igényel Tömör kérdéseket célszerű felbontani Személyeskedés veszélye
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.” Donald Kress