A stratégiai tervezés módszerei, eszközei: SWOT-analízis

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Növekedés-támogatás M27 ABSOLVO. 2 Mi kell a növekedéshez?
Advertisements

Készítette: Dr. Bánky András
Értékel- várá- saik azono- sítása Vevők kijelö- lése Termék szolg. meghat. Kinek?Mit? Hogyan? BELSŐ TÉNYEZŐK.
Az üzleti terv.
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
Üzleti terv.
A tervezés mint menedzsment funkció
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
A stratégiai tervezés módszertana
Versenyelemzés 8.fejezet.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Fact Intézet A szociális városrehabilitációs program készítésének tapasztalatai Pécsett (2008) „Résztvevő megfigyelésen” alapuló esettanulmány-
Stratégiai tervezés.
A projekttervezés első lépései
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
III. A logisztika jövője
Fejlesztési, stratégiai útmutató
A stratégiai tervezés eszközei: STAKEHOLDER-elemzés
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
TERVEZÉS - SZERVEZÉS - VEZETÉS
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Kérdések a második zh-hoz
Tanuló szervezet.
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
A változások menedzselése, szervezetfejlesztés
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
A stratégiai tervezés folyamata
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 SWOT- analízis a programkidolgozásban Öcsi Béla témavezető Nemzetközi Bankárképző Központ.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Válság és megújulás? Lehetőség vagy krízis?
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
SZERVEZETTAN (7. hét) A szervezetek környezete. STEEP és
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Pénzügyi-számviteli mutatók
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Szolnoki Szabolcs, projektmenedzser, SMART Pont Hálózat vezető
Minek nekünk stratégia? Horváth & Dubecz. “People don’t leave companies, they leave their managers”. „Az emberek nem a vállalatot hagyják ott, hanem a.
Vállalkozásmenedzsment I.
SZERVEZETTAN (8 hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
Harsányi László: Kulturális stratégiák 4. MOME Stratégiai menedzsment Erőforrás elemzés.
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
CÉLMEGHATÁROZÁS KÖRNYEZETELEMZÉSEK IDŐTERVEZÉS
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
A pr tervezés elmélete és gyakorlata I. félév
Kérdések a második zh-hoz
Az emberi erőforrás menedzsment (EEM)
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Üzleti terv.
Üzleti terv bemutatása
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
Cégnév Üzleti terv.
Üzleti terv.
Biztosítás üzletág /Fejlesztési koncepció
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

A stratégiai tervezés módszerei, eszközei: SWOT-analízis Ábrahám Péter Csontos Gergő Fülöp Mátyás Molnár Gyula

Stratégia A hadviselés művészete Sokrétű megfogalmazás  piacgazdaságban a túlélésért való küzdelem Sokrétű megfogalmazás Leginkább a viselkedés vezérfonala  előretekintő, ésszerű, megelőző reagálás

Stratégiai menedzs-ment Szemléleti mód Viselkedési forma Stratégiai menedzs-ment Egységbe foglaló tevékenység Probléma-kezelési stílus Vezetési funkció

Stratégiai menedzsment Rendszerezett lépésekből álló, folyamatosan ismétlődő eljárás 3 alapvető kérdésre keresünk választ: Hol vagyunk most? Hol akarunk lenni a jövőben? Hogyan jutunk el oda?

Stratégiai menedzsment koncepciójának kialakulása 2 felfogás: Stratégiai folyamatra összpontosít Teljes vállalati rendszerre összpontosít

Stratégia kidolgozásának folyamata (Chakravarthy alapján) Tervezési rendszer Vezetői irányítási rendszer Érdekeltségi és ösztönzési rendszer Vezetőkiválasztási rendszer

Stratégiai tervezés

Stratégiai tervezés Részletesen meghatározott lépések 2 – 3 éves iránymutatás Munkatársak bevétele  kreatív tervezési folyamat Komoly ráfordítást igényel

Stratégiai tervezés résztvevői Döntéshozók mindig jelen Munkatársak közül minél többen  tervezés folyamatában hol, hogyan és milyen szintig Facilitátor megakadás esetén

Stratégiai tervezés folyamata Előkészítési szakasz Intenzív közös tervezés A szervezet társadalmi jövőképének megfogalmazása A szervezet küldetésének és értékeinek megfogalmazása A belső és a külső környezet elemzése A szervezet rövid távú jövőképének kialakítása A környezetelemzés és a jövőkép alapján felmerülő stratégiai kérdések megfogalmazása, megválaszolása, a stratégiai prioritások felállítása A részstratégiák kidolgozása A stratégiai teendők ütemtervének felállítása

Stratégiai tervezés lényege A környezet, a szervezeti célok, a stratégiák és akciók komplex, rendszerszemléletű kezelésére való törekvés. „Design School” modell Ansoff modellje Steiner – modell …

Stratégiai tervezés kritikája Nagy volumenű, hosszas munka Túlszabályozással öncélúvá válhat Csökken a rugalmasság Részletesen dokumentált terv Részletes szabályozás A tervezési szakapparátus megerősödése

Stratégiai tervezés megvalósulása Célszerű nyomon követni és időszakonként értékelni Akciótervek részeinek rugalmas változása

SWOT-elemzés

SWOT-analízis 4 fő elem vizsgálata: Strengths Erősségek Weakness Gyengeségek Opportunities Lehetőségek Threats Veszélyek

SWOT-mátrix (2x2) Erősségek Gyengeségek Lehetőségek Veszélyek

SWOT-mátrix (3x3)   LEHETŐSÉG VESZÉLYEK 1 2 3 ERŐSSÉGEK GYENGE PONTOK

Belső környezet elemzése Erősségek  versenyelőny pl: fejlett technológia, jól képzett munkaerő, biztos pénzügyi helyzet, magas nyereség… Gyengeségek  versenyhátrány pl: elavult technológia, alulképzett munkaerő, pénzhiány, alacsony nyereség vagy veszteség…

Külső környezet elemzése Lehetőségek  kedvező feltételek pl: gyorsan bővülő piac, javuló gazdasági helyzet, fogyasztói igény növekedése… Fenyegetések  kedvezőtlen hatások pl: piac telítődése, fogyasztói igények változása, demográfiai eltolódás…

LEHETŐSÉG-ERŐSSÉG STRATÉGIÁK   ERŐSSÉGEK 1. Magas műszaki színvonal 2. Rugalmas csapat 3. Egyértelmű érdekeltség 4. Széles szakmai kapcsolat 5. Jó szakmai hírnév GYENGESÉGEK 1. Gyenge infrastruktúra 2. Tőkehiány 3. Vezetési ismeretek hiánya 4. Kialakulatlan szervezet 5. Rivalizálás a vezetésen belül LEHETŐSÉGEK 1. Gyorsan fejlődő technológia 2. Növekvő megrendelések 3. Több versenytárs csődje 4. Jó nemzetközi kapcsolatok 5. Kormányzati tenderek LEHETŐSÉG-ERŐSSÉG STRATÉGIÁK 1. Átvenni a csődbe kerültek helyét 2. Új rendszereket kifejleszteni 3. Vegyes vállalatot alapítani 4. Külön csoportot létrehozni a tenderekre LEHETŐSÉG-GYENGESÉG STRATÉGIÁK 1. Kormányzati megrendeléssel pénzügyi stabilitás 2. Külfölditőke-bevonás 3. Külföldi partnertől know-how FENYEGETÉSEK 1. Egyre több versenytárs 2. A megrendelők növekvő fizetőképtelensége 3. Egyre több cég önellátó 4. Elmaradás a műszaki fejlődéstől 5. Növekvő infláció, magas kamatok okozta problémák FENYEGETÉS-ERŐSSÉG STRATÉGIÁK 1. A jó szakmai hírnévre alapozva reklámkampány új fogyasztók megnyerése 2. "Ráépülni" néhány nagy szervezetre 3. Megrendelőkkel finanszíroztatni a termelést FENYEGETÉS-GYENGESÉG STRATÉGIÁK 1. A belső vitákat rendezni 2. Külső szakértők segítségével szervezetfejlesztést megvalósítani 3. A veszteséges üzletágakat bezárni

Általános iránymutatások I. Építs a meglevő erősségeidre úgy, hogy kapcsold össze őket a külső környezetből fakadó lehetőségekkel! Fejleszd tovább meglevő erősségeidet úgy, hogy megfelelőbben illeszkedjenek a kínálkozó lehetőségekhez! Használd fel erősségeidet, hogy ellensúlyozd a külső környezetből fakadó fenyegetéseket! Használd fel erősségeidet, hogy ellensúlyozd a belső gyengédségeidet!

Általános iránymutatások II. Használd ki a veled versengő vállalatok belső gyengeségeit! Kerüld el a versengést azokon a területeken, ahol fenyegetésekkel vagy erőforrásaid hiányával kell szembenézned! Kerüld el a versengést a veled kapcsolatban levő vállalatokkal azokon a területeken, ahol erősségeik meghatározók!

SWOT-PEST – analízis

A módszer megnevezése Lehetőségek és veszélyek árnyaltabb megközelítése. 4 fő elem vizsgálata: Politics Politika Economy Gazdaság Society Társadalom Technology Technológia

Alkalmazási területe Intézményi önértékelés Minőségfejlesztés Működési terület feltárása

Elemzés lépései Brainstorming alapján: pozitívumok negatívumok Feladatok kijelölése: legfontosabb legsürgetőbb megoldható

Alkalmazási tapasztalatok, buktatók Rugalmasan alkalmazható Erősségek és gyengeségek könnyen meghatározhatók Lehetőségek és veszélyek megállapítása erős odafigyelést igényel Tömör kérdéseket célszerű felbontani Személyeskedés veszélye

„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”   Donald Kress