A társadalmi befogadást szolgáló fejlesztések (TÁMOP 5. prioritás) értékelése Teller Nóra Hétfa Kutatóintézet – Revita Alapítvány - Városkutatás 2013.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit tanulhatunk a társadalmi fejlesztések értékeléséből? Csite András Hétfa Kutatóintézet április 30.
Advertisements

Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Területi koordinációs kapacitások vizsgálata Szepesi Balázs A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 2 5.
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
Új Magyarország Fejlesztési Terv „Foglalkoztatás és növekedés” Cél: Felzárkózni a fejlett országokhoz a foglalkoztatás növelésével és a gazdasági.
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
A Kormány intézkedései és tervei
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Dr. Garai Péter helyettes államtitkár Budapest, november 12.
Egészségügyi fejlesztések értékelése – Életmódprogramok Kiss Norbert Hétfa Kutatóintézet Budapesti Corvinus Egyetem április 25.
A Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) és a Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program (TIOP) Kisgyörgy Orsolya Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
A TÁMOP civileket érintő területei. A TÁMOP specifikus céljai 1.A munkaerő-piaci kereslet és kínálat összhangjának javítása 2.Az aktivitás területi különbségeinek.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Kísérlet a roma integráció szempontjainak fokozott érvényesítésére: a leghátrányosabb helyzetű kistérségek programja Kullmann Ádám, Nemzeti Fejlesztési.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
A foglalkoztatás javítását célzó intézkedések értékelése Mike Károly Hétfa Kutatóintézet április 30.
A szegénység és egyenlőtlenség enyhítését szolgáló uniós támogatások Magyarországon Csite András és Teller Nóra szeptember 26. HÉTFA Kutatóintézet.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Foglalkoztatási programok megvalósításával kapcsolatos tapasztalatok, a következő tervezési időszakra vonatkozó elképzelések Galyatető, Június 25.
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Dr. Brebán Valéria főigazgató Dombóvár - Roma Fórum.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” A CODEX projekt fő célkitűzéseinek valamint kulcstevékenységeinek.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
ÜNNEPÉLYES NYITÓRENDEZVÉNY ÉS SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ BERETTYÓÚJFALU OKTÓBER 30.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Projektindító nap TÁMOP /1-2, TÁMOP /1
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv és az operatív programok rendszere CIVILIÁDA 2006 Budapest, október 18. Kelemen Balázs, főosztályvezető-helyettes.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Nem mondunk le senkiről – a Sárospataki kistérségben sem! Komplex felzárkóztató programok készítése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben ÁROP /B.
Pécs Telep-programok Tenczer tamás EMMI SZÜTFFÁT.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
FogLak projekt2 Az utcán élő hajléktalan személyek társadalmi visszailleszkedésének, sikeres munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
A kiemelt projekt eredményei: a módszertani feladatok és a hálózatépítés tükrében Avagy az „emberorientált” hálózat működése a hajléktalan-ellátáson belül.
A II. Nemzeti Fejlesztési Terv szociális vonatkozásai Korózs Lajos Politikai Államtitkár Ifjúsági Családügyi Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium.
TÁMOP projektek megvalósításának „nyeresége” Kemecsei Judit – Hajléktalanokért Közalapítvány TÁMOP / december 13. Miskolc.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Előadás másolata:

A társadalmi befogadást szolgáló fejlesztések (TÁMOP 5. prioritás) értékelése Teller Nóra Hétfa Kutatóintézet – Revita Alapítvány - Városkutatás április 30.

Az összefoglaló felépítése – Az értékelés tárgya és célja – Főbb megállapítások 1.A TÁMOP 5 stratégiai illeszkedése 2.A fejlesztések eredményei: – konstrukciók vizsgálatának eredményei – szervezeti kérdések 3.Az EQUAL és HEFOP fejlesztések egyes aspektusainak vizsgálata – Módszertanok és hálózatok – Egyéni szintű hatások – Összefoglalás és javaslataink

Az értékelés tárgya: a TÁMOP 5. és néhány megelőző fejlesztés • 5.1 a kiemelt leghátrányosabb helyzetű térségek, valamint a településen belüli szegregáció csökkentését célzó komplex fejlesztések támogatása, • 5.2 beruházás a jövőnkbe: gyermek és ifjúsági programok, • 5.3 a halmozottan hátrányos helyzetű csoportok szociális ellátórendszerhez és szolgáltatásokhoz való hozzáférésének javítása munkaerő- piaci integrációjuk előmozdítása érdekében, • 5.4 a szociális ellátórendszer fejlesztése, a szolgáltatásokhoz való hozzáférés javítása, • 5.5 a helyi közösségek és a civil társadalom fejlesztése, • 5.6 a társadalmi kohézió erősítése bűnmegelőzési és reintegrációs programokkal. Ezen kívül: kiválasztott EQUAL és HEFOP fejlesztésekhez kapcsolható módszertanok és partnerségek eredményei, egyéni stratégiákra gyakorolt hatása

Az értékelés célja • Az értékelés célja: as programozási időszak előkészítéséhez operacionalizálható javaslatok megfogalmazása – a TÁMOP 5 stratégiai illeszkedés-vizsgálata alapján – a TÁMOP 5 fejlesztések projektszintű elemzése alapján – a következő tervezési időszakra vonatkozó keretek elemzése alapján – korábbi foglalkoztathatóságot érintő fejlesztések vizsgálata alapján

A TÁMOP 5. - alapadatok Ábrák: március 7-i adatok. A TÁMOP 5. prioritás nevesített forrása a teljes időszakra 137 mrd Ft volt, az eddig megítélt támogatások ennek a keretnek 68%-át teszik ki (2012. október 3-i állapot) • Pályázatok számaTámogatások

Stratégiai illeszkedés - összefoglalás • A megcélzott indikátor-értékek teljesíthetőek. • Az elvárt célértékek teljesítése és a társadalmi befogadási dimenziók között némi diszkrepancia van. • A TÁMOP 5 konstrukciók csak az NTFS célok kisebb részével mutatnak illeszkedést. • A TÁMOP 5 mintegy 125 ezer embert ért el, azaz a probléma egy részét kezelheti, más OP-k és szakpolitikák is kellenek pl. a társadalmi kirekesztettségi dimenziók kezeléséhez éz EU 2020-as célok teljesítéséhez • A fejlesztési stratégiák és az érvényes szakpolitikai célok összhangja sérülhet, ami annak a következménye, hogy ez utóbbiak dinamikája a jelen tervezési időszakban igen nagy (volt).

Eredmények: Célcsoportok – nehezen számszerűsíthető ám valós eredmények • Három nagy csoport: – a viszonylag képzettebb, csak átmenetileg munka nélkül maradók – újabb kapcsolati tőkét és piacképes tudást és végül munkahelyeket hozó fejlesztések – idősebb korosztály –a programok nem tudnak érdemi váltást hozni, ám egy ideig segítik a megkapaszkodást – Ahol az alacsonyan képzettek iránt egyáltalán nincs kereslet, a programok legfeljebb részkészségeket tudnak megerősíteni, de ezek – a fejlesztések folytatásának, egymásra-épülésének gyakori elmaradása miatt – jobbára eredménytelenek lesznek

Eredmények: Területi célzás • A fejlesztések nagy részben eljutottak a leghátrányosabb helyzetű kistérségekbe • A célcsoportokkal kapcsolatban általánosságban érvényesül a „lefölözési” elv • A versenyeztetés gyakran felülírja a valós szükségletek által támasztott igényeket • A „végekre” alig jutnak el a projektek A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesültek aránya és a TÁMOP és projektjeinek helyszínei

Eredmények: szükséges szervezeti kapacitások • A több lábon álló, több forrást együttesen kezelő, kapacitásbővítő szervezetek alkalmazkodó- képessége nagyobb • A szervezetek „megtanultak” idomulni a forrásokhoz, az elvárásokhoz • A komplex projektek végrehajtásához sokszor a szakképzett, nagyon specifikus tudású szakértők helyben nem, vagy alig találhatók meg • A pályázatírói piac projektgeneráló és –megvalósító szerepe további vizsgálatot igényel

Eredmények: Innovációk és módszertani fejlesztések • A szervezeti „innovációk”: partnerségek szakmapolitikai célok képviselete, innovációk kidolgozása, tagok segítése • Módszertani innovációk: pl. szociális és munkaerőpiaci szolgáltatások kombinációja, hajléktalan emberek reintegrációja, drogprevenciós programok • A TÁMOP 5 kvázi-kiemelt projektjei, amelyek módszertani támogatást nyújtottak, fontosak, de a kompetenciák tisztázatlansága miatt a helyi szakmai tartalmakra már csak részben tudtak/tudnak befolyást gyakorolni – De: több „siker”, pl. Gyerekesély: komplex szolgáltatás-szervezés a „végeken”, szakértői támogatással, követéssel

Az EQUAL és a HEFOP egyes intézkedési - módszertanok, hálózatok, célcsoporttagok - • A munkaerő-piaci szolgáltatások és a szolgáltató szervezetek komoly fejlődésen mentek keresztül • Egyes programok (pl. EQUAL, TÁMOP 1.4.3, 2.6.1) kiemelten támogatták a tapasztalatcserét és a sztenderdizálást. • Életútinterjúk és megvalósító szervezetek beszámolói alapján: – célcsoportok egy részét jelenleg szinte csak a támogatott foglalkoztatásba vagy közfoglalkoztatásba van lehetőség beterelni – a közfoglalkoztatás korlátozott befogadási kapacitása, a bizonytalan hozzáférés, valamint a szervezés sajátosságai miatt csak keveseknek jelenthet ez rövid távon is megoldást. – de minél inkább a piaci szektorhoz közeli módon megszerezett foglalkoztatási formáiba kellene!

Általános megállapítások (1) • Az OP tervezése óta a válság hatására a problémák egyre mélyebbek. • Ezeket csak fejlesztéspolitikai eszközökkel nem lehet orvosolni, szükség van a szakpolitikák társadalmi befogadást erősítő mechanizmusainak megerősítésére összehangolására. • Nagy a bizonytalanság a szakpolitikai reformok és finanszírozási keretek változásai miatt. • A versenyeztetésen alapuló forráselosztási rendszer miatt a fejlesztések nem mindig jutnak el az adott kezelendő társadalmi probléma által leginkább sújtott térségekbe, településekre, és csoportokhoz.

Általános megállapítások (2) • A bevonásban és a szegénységből kivezetésben a fejlesztések részben voltak eredményesek - „lefölözés”. • A projektszemlélet felől a programszemlélet felé kell elmozdulni. • Nagyobb forrásintenzitású, komplex módszertanú, sokszereplős és beágyazottságon alapuló, helyi szükségletekre tervezett programokra van szükség – a szervezeti kapacitások fejlesztése, a minőségi alap- és szakszolgáltatások hozzáférhetőségének javítása mellett. • Vannak ígéretes fejlesztések a jelenlegi TÁMOP 5-ben: szakszolgáltatások fejlesztése, komplex kistérségi szolgáltatásfejlesztések, módszertani innovációk – ezek előzményei részben az EQUAL-HEFOP-ban is megvoltak, amikor emellett a civilek kapacitásai is erősödtek.

Javaslataink – „Lefölözési probléma”: célzás erősítése, probléma- központú beavatkozások – Szervezeti kapacitások megerősítése, diverzifikálása, és fejlesztési források felhasználása a komplex igények mentén – Közszolgáltatások és fejlesztések beágyazása, kiszámíthatóvá tétele – Következő tervezési időszakra az OP tervezésre vonatkozó javaslatok – a szűkített források célzása az alábbiakra: • Mélyszegénységen belül a gyerekszegénység és a romák felzárkózásának célzott támogatása • Területi alapon célozott forráselosztás • Közszolgáltatások elérhetőségének támogatása • Foglalkoztathatóság és foglalkoztatás (GINOP-pal) • Szervezetek (és önkormányzatok) kapacitásfejlesztése

Köszönöm a figyelmet! Hétfa Kutatóintézet H-1051 Budapest Október 6. utca 19.