Szociológia holtágban A magyar szociológia helyzete a rendszerváltást követő évtizedekben Az MSZT rendkívüli közgyűlése 2009. május 20.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT március 26. © Baráth László.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
A leghátrányosabb helyzetű kistérségek fejlesztési és együttműködési kapacitásának megerősítése A társadalmi együttműködés útjai Önkormányzat - - Civil.
Nevelés- és oktatásszociológia
A vállalkozások környezete
Az egyetem mint szocializációs színtér Campus-lét a Debreceni Egyetemen Műhelykonferencia Debrecen, december 3. Szabó Ildikó DE Szociológia és Szociálpolitika.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Nemzetközi politikai gazdaságtan I.
MTA Regionális Kutatások Központja Urban-regime Pécsett Pálné Kovács Ilona PTE BTK, MTA RKK.
Versengő tézisek a fenntartható fejlődésről: a piaci és az alternatív gazdasági modell Boda Zsolt MTA PTI, BCE, Védegylet.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Tudástranszfer egyetemi városokban
A középvárosi dzsentrifikáció várospolitikai dilemmái
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
1 Civil részvétel és szerepvállalás A helyi és térségi együttműködés lehetőségei és korlátai Rajnai Gábor Országos Területfejlesztési Civil Egyeztető Fórum.
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
RÉGIÓK ÉS REGIONÁLIS KÖZIGAZGATÁS EURÓPÁBAN Horváth Gyula.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Az élelmiszeripari versenyképesség és innováció egyes kérdései
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
Szakértés és döntéshozatal az oktatáspolitikában *** Az Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal Neumann Eszter ELTE TÁTK.
A nemzetközi felsőoktatási térben és a hazai felsőoktatás-politikai térben Pécs október 18. Dr. habil Fábri György egyetemi docens ELTE Egy magyar.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Marginalitás és jól-lét – kibékíthető koncepciók? Inkluzív társadalom – jól-lét – társadalmi részvétel A Kodolányi János Főiskola szakmai konferenciája.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Civil Európa – civilek Európában
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Nemzetközi civil pályázati lehetőségek
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
EGT és Norvég Alapok Polgár Tamás Norvég Királyi Nagykövetség
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA 187. KÖZGYŰLÉSE május 2–3.
Az EGT és Norvég Alapok jelenlegi időszaka. 2 Az EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok (FM) es időszaka Támogatási összeg: mintegy 153.
PÉCS FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA A VÁLLALKOZÓI SZFÉRA SZEMSZÖGÉBŐL
Európai Uniós ismeretek
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Társadalmi vállalkozások
Előadás másolata:

Szociológia holtágban A magyar szociológia helyzete a rendszerváltást követő évtizedekben Az MSZT rendkívüli közgyűlése május 20.

Sarokpontok A főbb nemzetközi trendek napjainkban a szociológiában A magyar szociológia öröksége Szociológia és rendszerváltás Magyarországon Szociológia holtágban Kitörési pontok

A főbb nemzetközi trendek napjainkban a szociológiában A társadalomtudományok súlya  Európában a kutatásra-fejlesztésre költött pénzek 10 –15% esik rá  Ezen belül a szociológia kutatástechnológiájának költségigényessége miatt feltehetően relatíve jó helyzetben van  Másfelől az új diszciplínák megjelenésével részesedése feltehetően csökken Magyarországon nincsenek átfogó adatok  OTKA: 2006 és 2008 között évente 100 és 150 millió forint került felosztásra ezen a területen  NKFT: tényleges közvetlen kutatási kifizetéseinek összege ban (SIC!!!) 26,5 milliárd forint volt, ezen belül a Jedlik Ányos Program 5 milliárd forint. A nyertes 31 pályázatból 20 a társadalomtudományi kutatási területhez tartozik és átlagosan mintegy 33 millió Ft támogatásban részesült, összesen tehát 660 millió  Egyéb források megbecsülhetetlenek (pl. EU finanszírozás, a magánszféra)

A szociológia strukturális környezetének változása nemzetközi szinten korábbannapjainkban Viszonylag stabil életpálya Egyetemek és kutatóintézetek jelentették az intézményi hátteret Az akadémiai világ relativ Autonómiája, diszciplináris elkülönülés Nemzeti keretek Projektcentrikus kutatás és pálya Vegyes struktúra, piaci rendszerek Kialakulása, verseny Interdiszciplinaritás, szektorális együttműködés, megrendelői érdekek Nemzetközi összehasonlítás, globális nézőpont, transz- és szupranacionális tematizáció Renszerszintű értelmezési keret és probléma-, illetve konfliktusközpontúság A társadalmi integráció lokális és globális kihívásai, fenntarthatóság Emancipatorikus hevületPragmatizmus, tudományos vállalkozás

Új szociológiai tematizáció nemzetközi szinten korábbannapjainkban Klasszikus strukturális megközelítés A társadalmak belső egyenlőtlenségi rendszerei Osztály és státuskülönbésgek, életmód, fogyasztás Hagyományos tőkék és konverziójuk A renszerek fenntarthatósága, demográfiai trendek, elöregedés, migráció, humán és természetes környezet, generációkon átivelő Civilizációs kihívások, állampolgári státus mentén kirajzolódó új társadalmi értékek, participáció és reprezentáció, demokratikus vizsonyok Kultúra mint tudás és fogyasztás Egyéni integráció és adaptáció, marginalizáció Globalizáció és lokalizáció, mobilitás és határkijelölések Növekedés, foglalkoztatás, versenyképesség, és jóléti rendszerek Kulturális diverzitás, egyéni és kollektiv identitás, integrációs dilemmák Tudás alapú társadalom, kreativitás és innováció A gazdasági, a szociális és a természeti-fizikai környezet komplex rendszere és ellentmondásai

A magyar szociológia öröksége  Intézményesülés és korlátozott autonómia egyetemi és kutató intézeti relációban, diszciplináris elkülönülés és elfogadottság  Elismert és befolyással bíró életpálya, presztízs és relatíve jelentős kutatási erőforrások  Széleskörű, nemzetközi sztenderdeket követő kutatási eredmények, átfogó kutatások (struktúra, mobilitás, életmód, egyenlőtlenségek, értékek) gazdag adatháttér  Rendszerszintű (a szocializmusra vonatkozó) értelmezések, elméletalkotás  Bürokratikus koordináció és redisztribúció, többes társadalom, második gazdaság, az államszocialista hatalmi mechanizmusok működése, hatalom-ideológia-legitimáció, rejtett nyilvánosság, a társadalmi tudat és értékvilág torzulásai  Történeti trendek és időbeli beágyazottság: társadalomtörténeti kontextus  A társadalmi jelenségek kulturális beágyazottsága, szociológia mint sajátos nyelv  Szubjektivitás, személyesség, a mikro-társadalom megjelenítése  A szociológusi szerep mint kritikai megközelítés, morális mintaadás

Rendszerváltás és szociológia (sollen)  a szociológia mint tudás  Milyen Magyarországot akarunk, hol van Magyarország a világban, mit jelent magyarnak lenni a határok eltűnésével, hatékonyság társadalmi értékek, európai polgár és magyar polgár, új civilizáció és kulturális örökség  a szociológia mint nyelv (hitelesség, relevancia, szakszerűség, személyesség)  “A magyar szociológia kognitív esélyei” (betagozódás a nemzetközi szociológiába, professzionalizálódás és kompetencia, hozzáadott érték, de nem beolvadás) (Csepeli-Wessely)  Hozzáadott érték: eltérő társadalmi viszonylatrendszerek, a másság, a különböző kultúrák lefordítása és transzformációja az összehasonlítás és a különbségek felmutatása érdekében  Közép európai kultúrába ágyazott nyelv (irodalom, esszé, pamflet és tudományos elemzés)  szociológus szerep  a kutatás autonómiája, a szociológus szabadsága  Intézmények pluralitása, akadémia és piaci  Professzionalizálódás, kilépés a bezártságból és határokon átnyúló életpályesélyek  Politikai beágyazottság (és függőség) helyett társadalmi beágyazottság  Megrendelők és felhasználók sokszínűsége

Szociológia holtágban (sein)  a szociológia mint tudás  Adósság: az elmúlt 20 év történéseinek tudományos diagnózisa •A rendszerváltás társadalmi következményei makro és mikroszinten •A társadalmi átrétegződés következményei, nagy társadalmi csoportok, a meghatározó gazdasági ágazatok, intézmények komplex elemzése •Az állami és magán szféra működésének elemzése a társadalmi integráció mikéntjének megértése tekintetében •Az életformaváltás jellemzői, tudatvilág, mentalitás és különösen a társadalmi identitás ellentmondásainak a kutatása  A hagyományos paradigma túlélése, de más rendszerben rendszerértelmezés nélkül: leíró, semmint magyarázó  Adósság: nemzeti integrációból globális integráció, a lokális társadalmi viszonyok globális újraértelmezése elmaradt, helyette megdöbbenés: “elsőkből utolsók”  Adósság: a rendszerváltás és az elmúlt 20 év személyes története, az emberek élete

Folyt.  a szociológia mint nyelv  Önálló profil nélkül  Magába záródó diskurzus  Kommunikációs deficit a társadalom felé  Közép európai kultúrába ágyazott nyelv (irodalom, esszé, pamflet és tudományos pontosság) háttérbeszorulása  szociológus szerep  A tudományon belüli súlyvesztés, érdekérvényesítés gyengülése  A külső megrendelői érdekek béklyója (EU, piaci érdekek)  Az egyetemi-akadémia szféra strukturális kényszerpályája és reformképtelensége  Generációs korlátok  Hamis szakmai szolidaritás, a belső megmérettetés, az értékelés, a minősítés elmarad  A kritikai megközelítés gyengülése  Finanszírozás rendszerének ellentmondásai

Kitörési pontok  Öngondoskodás, közös érdekek megfogalmazása, közös érdekérvényesítés  Prioritások újragondolása  A mai társadalmi dilemmák szisztematikus és komplex feltárása, elmaradt alapkutatások elvégzése, interdiszciplinaritás, ehhez szakmai összefogás  A társadalmi integráció lokális és globális kihívásainak a kutatása, kilépés a nemzeti nézőpontból és a provincializmusból  A tudásalapú társadalom kihasználása, a meglévő adatforrások és az elérhető, de még nem hasznosuló adatok összekapcsolása és hatékony kihasználása  Örökség feltárása és hasznosítása  Adatbázisok integrálása komplex rendszerekbe  A szakma újragondolása  Belső közélet és viták, szakmai sztenderdek, minőségellenőrzés megerősítése  Az intézményrendszer merevségét ellensúlyozandó, önszervező tudományos műhelyek  A szociológusi életpálya újraértékeléses, a fiatal generációk integrálása  A tudományterület pozicionálás erősítse  Nyelv és beszéd  Kommunikáció, nyilvános megjelenés és tudásközvetítés  A társadalmi érdeklődés, a bizalom és a hitelesség helyreállítása a szociológia iránt  Társadalmi párbeszéd