A STRATÉGIAI MENEDZSMENT GYÖNGYSZEMEI Mészáros Tamás egyetemi tanár, rektor emeritus Sopron,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Dr. Bánky András
Advertisements

Az üzleti terv.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
2. előadás.
Üzleti terv.
A tervezés mint menedzsment funkció
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
A stratégiai tervezés módszertana
Új szolgáltatások bevezetése, térítéses szolgáltatások
Néhány kategória, mely a köz- és vállalat gazdaságtan alapja Vörös József MTA, november 21.
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Vállalkozásunk külső, belső kapcsolatrendszere és értéklánca
1 Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Stratégiai menedzsment
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
A külső környezet elemzése
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Divizionális (divíziós) szervezet
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
III. A logisztika jövője
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
A stratégiai tervezés eszközei: STAKEHOLDER-elemzés
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Stratégiai menedzsment
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
Kérdések a második zh-hoz
Összehasonlító gazdaságtan A globalizáció hatása a gazdasági rendszerek változására.
Nemzetközi marketing A globalizáció és ami utána jön
Termelésmenedzsment Production Management
Stratégia, előrejelzések az Electrolux csoportnál
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalatgazdaságtan : vállalatelméletek
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Pénzügyi-számviteli mutatók
Magyar Controlling Egyesület Nyíregyháza, 2006 október Debreceni Egyetem Agrártudományi Centrum Mezőgazdasági Kar MCE Konferencia 2006 A controlling.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Külpiacra lépés az Európai Unióban – Gyurácz Németh Iván.
Vállalkozásmenedzsment I.
SZERVEZETTAN (8 hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis.
Harsányi László: Kulturális stratégiák 4. MOME Stratégiai menedzsment Erőforrás elemzés.
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
A külső környezet elemzése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
Üzleti terv bemutatása
Kérdések a második zh-hoz
Vállalati terv bemutató
Az emberi erőforrás menedzsment (EEM)
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Üzleti terv.
Üzleti terv bemutatása
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
Cégnév Üzleti terv.
Üzleti terv.
Előadás másolata:

A STRATÉGIAI MENEDZSMENT GYÖNGYSZEMEI Mészáros Tamás egyetemi tanár, rektor emeritus tamas.meszaros@uni-corvinus.hu Sopron, 2013.04.08

6

Megjegyzések a fejlődéshez: Az egyes szakaszok nem különíthetőek el mereven egymástól, a különböző irányzatok együtt élnek Egyrészt időben átfedik egymást Másrészt sohasem tekinthetőek általánosnak Harmadrészt egy cégen belül is feltételezik egymást A változás iránya: Formálistól – nemformális felé Racionális folyamattól – szervezeti folyamat felé „A múlt nem egy megbízhatatlan figura” (Strawman) 7

A tervezés és stratégia, mint kulcsszavak használatának gyakorisága („rangsora”) a LRP absztraktjaiban Years 1968- 1971- 1975- 1979- 1983- 1987- 1991- 1995- 1999- 2003- Planning rank 1 2 4 6 15 40 Strategy rank - 11 5 Cummings-Daellenbach:A guide to the future of strategy, p.246 8

Grant magyarázata: „Annak az oka, hogy a stratégiai menedzsment különvált a hosszútávú tervezés és a vállalati tervezés kategóriáktól részben az, hogy a stratégia elkülönüljön a tervezéstől és, hogy hangsúlyt kapjon, hogy a stratégiaalkotás a menedzsment tevékenysége. Ha a stratégiaalkotást a vezetési folyamat részeként tekintjük, akkor könnyebben megérthetjük, hogy a stratégia milyen fontos szerepet játszik a szervezeten belül.” GRANT – Contemporary strategy analysis 9

Harvard-iskola I. A tervezés evolúciós fejlődése során a stratégia elméletté formálódásában döntő szerepe volt a ma már önálló paradigmaként emlegetett Harvard-iskolának Képviselői: Learned, Christensen, Andrews, Guth 11 11

Harvard-iskola II. Kérdés: Mitől sikeres egy vállalat? Válasz: Egy előre meghatározott folyamat szisztematikus lépései során, megalapozó elemzések és előrejelzések igénybevételével jutunk el a stratégiai tervig, amelynek megvalósítása a siker titka. 12 12

Harvard-iskola III. A jól ismert racionális folyamat modell Külső környezet elemzése Cégdiagnózis Vízió, misszió Stratégiai célrendszer Akciók Belső környezet elemzése 13 13

Harvard-iskola IV. Mit jelent a racionalitás: a jövő előrejelezhető, megtervezhető, csak a megfelelő technikákat, elemzési módszereket kell alkalmazni. Legjelentősebb, máig is használt módszer: SWOT analízis Kapcsolódó elemzési módszerek: portfólió modellek, növekedési mátrix, PIMS (Profit Impacts of Marketing Strategies) 14 14

Harvard-iskola V. Az iskola kritikája: A stratégiaalkotás sokkal inkább szervezeti, mint racionális folyamat A valóságban a stratégia kialakul, nem pedig, mint egy formalizált folyamat eredményeként kialakítják Mintzberg et. al. (2005): Stratégiai szafari 15 15

Harvard-iskola VI. Az iskola kritikája: Mennyiben alkalmasak a javasolt elemzési módszerek a stratégia megalapozására? – inputok megszerzése, outputok kezelése Pl.: SWOT: Mennyiben őszinte a gyengeségeket illetően? Mennyire megalapozott a lehetőségeket és veszélyeket illetően? A módszerek viszonylag stabil környezet elemzésére születtek, alkalmazhatók-e felgyorsult világban? 16 16

Porter-i versenystratégiák (M Porter-i versenystratégiák (M. Porter, 1980, 1986, 2001, 2006, 2007, 2011) Porter-i versenystratégiák Iparágra koncentrál (vállalat vagy divízió) Versenyelőnyre koncentrál (stratégiai cél) Méri a versenyelőnyt (iparág átlagos jövedelmezősége) Elemzi a befolyásoló tényezőket (5 erőhatáson alapuló modell, értéklánc) Versenyelőnyt biztosító stratégiai típusokat határoz meg Kiterjeszti modelljeit a globális piacra és az „Internet korszakra”

Az öttényezős modell Az új belépők fenyegetése Az iparág versenyzői A verseny intenzitása A szállítók tárgyalási pozíciója A vevők tárgyalási pozíciója A helyettesítők fenyegetése

A „módosított” 5 tényezős modell (+) piac méretét növeli ( - ) új helyettesítő termékek jelennek meg (+) a hagyományos értékesítési csatornák alkuereje csökken ) a vevők alkuereje megnő ) csökkenti az átváltási költségeket ) csökkenti a versenytársak ) a versenyt az ár irányába tereli ) növeli a versenytársak számát ) csökkenti a változó költségek arányát, ezzel is ösztönözve az árversenyt ) csökkenti a belépés korlátait ) új belépők árasztják el a piacot ) közös Internetes alkalmazások (+/ ) Internetes beszerzés ) csökken a közvetítők száma ) csökkenti a termékek különbözőségeit Beszállítók Helyettesítő termékek Belépési korlátok Vevők Versenytársak eltéréseit

A Porter-i üzletági versenystratégiák Alacsony költségpozíció A fogy. által érzékelt egyediség Stratégiai előny Iparág Meghatározott szegmens Stratégiai cél Differenciáló Költségdiktáló Összpontosító Porter, M.E. (1980) Competitive Strategy, New York, The Free Press

Stratégiai lehetőségek globális iparágakban Nemzeti piacokra összpontosítás Globális szegmentálás Védett piacok Globális költség, vagy megkülönböztető stratégia Sok szegmens Néhány szegmens Globális piacok Országközpontú stratégia Lefedett szegmensek Földrajzi fókusz

Erőforrás- és képesség alapú elmélet(ek) Gyorsan változó környezet→szükséglet vagy képesség? Belső tényező stabilabb alap „war of position”↔”war of movement” Két feltevés: Belső erőforrások és képességek adják meg a stratégia irányvonalát Az erőforrások és képességek a vállalati nyereség elsődleges forrásai 22

Fókuszban a fogyasztói érték Alapvető képességek Alapvető képességek = szakértelem – eszközök – rendszerek – működési módok Fókuszban a fogyasztói érték Képesség a potenciális lehetőségek kihasználására Nehéz a versenytársnak megérteni és utánozni 23

Elértéktelenedés→járadék megszűnik A stratégiaalkotás legfontosabb kérdése: a járadékok (nyereség) hosszú távú maximalizálása Nem elsősorban „monopolista” járadék (piaci vezető pozícióból – piaci erőfölényből származik) Hanem inkább a „ricardói” járadék megszerzése (olyan erőforrásból származik, aminek a költsége alacsonyabb az általa realizált haszonnál) Elértéktelenedés→járadék megszűnik 24

Hamel és Prahalad: „… olyan termékek lehetnek nyerők a piacon, amelyek elébe mennek a fogyasztói igényeknek, vagyis amelyekre vonatkozóan a fogyasztói igények még meg sem jelentek” Végtermékek Üzleti egységek Alapvető képességek 25

Alapvető képességek viszonylagossága, kifejleszthetősége (MASPED esete) Tőkeerősség – pénzügyi stabilitás Tapasztalatok – széles kapcsolatrendszer Teljeskörűség a spedícióban (mindent egy helyen) Belföldi – külföldi hálózat Tulajdonosi struktúra Márkanév

További „gyöngyszemek” A stratégiaalkotás céljai, fókuszai customer value, shareholder value, stakeholder value A változás, a fejlődés mozgatórugói: Megafolyamatok és események a világgazdaságban és/vagy a legfejlettebb régiókban: kapacitások és kereslet, fellendülés és válság, politikai és gazdasági verseny, globalizáció, társadalmi mozgalmak Technológiák meghatározó szerepe Tudásgazdaság

Köszönöm a figyelmet! 2013.03.04