A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub
A felnőttképzés elmúlt 4 éve Létrejött a modern felnőttképzés • Jogi • Intézményi • Finanszírozási rendszere
Az elért eredményekből •A hatályos felnőttképzési törvény szerinti értelmezés szerint mintegy fő tanul •Az 1/3-os OECD támogatási elvet meghaladjuk (MPA, akkr. intézményeknél évi Ft, normatíva, komplex célprogramok, hozzájárulási kötelezettség elszámolása bővült, HEFOP)
Mik a kihívások? • A tartós regisztrált képzésben résztvevők számaránya nem kielégítő •Éppen az alulképzett rétegek részvételi aránya nem kielégítő (ált.isk.8 osztálynál kevesebb 0,7%, 8 évf. 15,1%, befejezett 10 évf. 0,7%, szakiskola 1,0%, befejezett 10. Évf. 0,7%, stb. • Az ipari szakmák utánpótlása nem kielégítő, szakmunkás hiány fenyeget!
VIII. Az iskolarendszerű képzés struktúrájának változása diagramban bemutatva, tanulói létszám ezer főben Forrás: OM Statisztika
V. Az EU foglalkoztatási céljai 2010-re •70%-ra emelni a foglalkoztatás szintjét •A nők foglalkoztatási szintje haladja meg a 60%-ot •50%-ra emelni az idősebbek (55-64 évesek) foglalkoztatási szintjét
VI. A magyar foglalkoztatáspolitika céljai •Több munkahely – a foglalkoztatás bővítése •Jobb munkahelyek •Mindenkinek elérhető legyen a munkahely Az FMM között – többek között – a felnőttképzés jogi, intézményi és finanszírozási rendszerének kiépítésével és működtetésével, valamint komplex foglalkoztatási programokkal válaszolt a kihívásokra. Ezek eredményeként felnőtt vesz részt a felnőttképzés valamilyen formájában.
Mit tekintünk a felnőttképzés stratégiájának ? A felnőttképzés fejlesztésének irányelvei és cselekvési programjáról szóló 1069/2004. évi Korm. határozat • A fk-nek segítenie kell a gazdasági versenyképességét, a munkaadók alkalmazkodását a változásokhoz • Ösztönözni kell a fk-ben érintett szereplők együttműködését •Építeni kell a tudás, a képzés meghatározó szerepére az esélyek kiegyenlítésében, a munkaerőpiacra való visszatérésben
A népszerűsítésre vonatkozó egyéb „lelőhelyek” A szakképzés-fejlesztési stratégia végrehajtásához szükséges intézkedésekről szól 1057/2005. (V. 31.) Korm.határozat I.Minőségi szakképzést mindenkinek! II.Hatékonyabb szakképzés-irányítási és finanszírozási rendszert III.Fejlettebb információs rendszert!
Még egy „lelőhely” Az LLL stratégiájának megvalósítását szolgáló feladatokról szóló 2212/2005. (X. 13.) Korm.határozat 7. pontja szerint: „ Biztosítani kell, hogy a stratégia céljainak és az azokhoz kapcsolódó cselekvési terveknek a megvalósítása és annak társadalmi és szakmai értékelése a partnerek támogatásával és részvételével történjen. Ennek érdekében évente kommunikációs és partnerségi együttműködési tervet kell készíteni.”
A 2002-ben létrejött NFI alapvető feladatai •Szakmai segítségnyújtás a kormányzati irányításhoz •Fejlesztési feladatok •Kutatások koordinációja •Nemzetközi tevékenység •Szakmai szolgáltatások (FAT, OFKT)
A közelmúlt népszerűsítő programjai • Az MPA-FCK terhére írjuk ki őket. •Egyéb programokkal együtt 39 pályázat, amely 1521 felnőttképzési intézményt érint. •Az NFI fő kommunikációs eszközei (szaklap, folyóirat negyedévente, könyvtár átvéve az FMM-től, személyes segítségnyújtás)
Konkrétan a évi médiapályázatról I.Komponens (nyomtatott anyagok, civilek) II.Konferenciasorozat (g. társaságok) III.TV-filmek (g. társaságok) IV.Rádióbeszélgetések V.Információs busz