Az autizmusról Cubáné Horváth Klára.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Útvesztő számukra a világ…
Advertisements

Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Önismeret.
BEENGEDTEK? BEENGEDÜNK?! AZ EMBEREK ATTITŰDJE AZ AUTISTÁKKAL SZEMBEN
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Kommunikációs stratégiák
Down dada babamasszázs oktató élményei saját babájával Baráthné Nagy Edina 2010 V. Tudományos Továbbképző Konferencia Csecsemőmasszázs Oktatók Számára.
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
Kommunikáció.
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
A játék A játékosság.
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
Az érzelmek fejlődése.
Személyiség - lélektan
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Pszichikus működés zavarai
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
Az értelmi fogyatékosság korai felismerése és kezelése.
Skizofrénia.
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Pszichológiai Ismeretek
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Zeneterápia a Kerek Világ Alapítványban
Egyenlő Bánásmód Hatóság TAPASZTALATÁTADÓ TALÁLKOZÓ Diszkrimináció és autizmus
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Az alapvető kommunikáció
Speciális gyermekvédelem
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
Vigyázat: minden üzenet!
A Legjobb Barát Hozzáállás
Demens gondozás (Kommunikáció) Készítette: Jónyer Lajosné
TÖRTÉNET §Autos = önmaga §Ernst BLEUER 1911; – szkizofrénia egyik tünete §Leo KANNER 1943; Baltimore §Hans ASPERGER 1944; Bécs.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Összeállította: Szabó Ilona
 testi-térbeli biztonság  idő- és ritmusérzék  beszéd tisztasága  élményen keresztül történő megértés  kommunikáció, kooperáció, kreativitás 
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
A játék A játékosság.
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Családbarát Turizmus Konferencia 2017
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Az autizmusról Cubáné Horváth Klára

Az autizmus az egész személyiséget átható, pervazív fejlődési zavar, az agy (idegrendszer) működésének súlyos, egész életen át tartó rendellenessége – görög szó, jelentése önmagára irányultság A zavar kialakulásáért - nem felelősek a szülők - nem nevelési probléma - nem érzelmi sérülés Az autizmussal élő gyermekek nem egyszerűen lassabban, hanem teljesen másképpen fejlődnek. A gyermek nem felelős különös viselkedéséért.

Az autizmus három fejlődési területen okoz minőségi károsodást: A kommunikációban mind a szóbeli mind a nem szóbeli területen (pl. gesztusok,arckifejezések használata és megértése) A társas kapcsolatokban (kapcsolatteremtés másokkal, együttműködés, beleérző képesség) 3. A rugalmas viselkedésszervezésben, gondolkodásban (alkalmazkodás, kreativitás) A tünetek általában már három éves kor előtt jelentkeznek. A korszerű szemlélet az autizmust „spektrumzavarként” írja le, ami egy olyan tartomány, ahol a fenti három területet érintő fejlődési zavar a súlyos esetektől az egészen enyhe, jól beszélő, kimagasló képességű egyénekig terjed. A tünetek, a megjelenési formák igen változatosak, az érintett gyermekek sok szempontból különböznek egymástól.

Többféle diagnózissal találkozhatunk, amelyek egyaránt az autizmus spektrum- Zavarok körébe tartoznak: - gyermekkori (kanneri) autizmus Leo Kanner által 1943-ban leírt tünet Három éves kor alatt megjelenő, a beszédfejlődésben, a kommunikációban, a szociális kapcsolatokban és a fantáziát igénylő játékban mutatkozó, jellegzetes, fejlődési elmaradás. - Asperger szindróma Hans Asperger 1944 A beszéd területén és a kognitív működésben nem tapasztalt elmaradást, a gyermekek nonverbális kommunikációja szegényes volt, a szociális interakciót igénylő kortárs kapcsolatokban jelentek meg autisztikus vonások Hiányzott az empátia, az örömmegosztás, a közös öröm átélésének képessége. Speciális érdeklődés, a környezet iránti kíváncsiság jellemzi őket. - Atípusos autizmus Többnyire születéstő egy eltérő fejlődésmenet tapasztalható. 1. Megszerzett képességek elvesztése nem történik meg. 2. Kommunikációs készségük jónak mondható 3. Mentális fejlődésükben elmaradást mutatnak Az autizmus társulhatnak más fejlődési zavarok, betegségek is.

T Tünetek: Szociális károsodás: Nem szeret ölben lenni, nem nyújtja a karját, nem provokálja a vele való foglalkozást, tartósan egyedül játszik. Kortársakkal nem teremt kapcsolatot vagy szokatlan módon kezdeményez Idegenek közeledésére nem várt módon reagál A testi érintést elutasítja, vagy feltűnően ragaszkodó, kapaszkodik, bújik a szülőhöz, gondozóhoz Nem mutat tárgyakra, képekre, nem nyújtja, nem adja vissza a tárgyakat. Felnőtteket tárgyként, szükségleteinek megfelelően használja Nem osztja meg örömét, nem igényel vigasztalást, ő sem vigasztal Serdülőkorban a családtagokkal szoros érzelmi kapcsolat kialakulhat, ám szociális közeledésük inadekvát, és egyoldalú marad.

Kommunikáció hiányosságai: a beszédfejlődés, a gesztusok, mimika használatának hiánya beszédfejlődés késik vagy elmarad, amennyiben 5-6 éves korra kialakul a beszéd, jellegzetes rendellenességeket mutat pl.: visszhang módjára ismétli a hallott szavakat, vagy a hozzá intézett kérdéseket – echolál régen hallott szövegeket vagy reklámszövegeket hibátlanul ismételgeti késleltetett echolál kényszeres szövegmondásokkal és halandzsa nyelvvel kíséri játékát Egyenlőtlen ütemben, éneklő hangon, vagy kérdő hangsúllyal, sajátos sajátos intonációval beszél. Kedvenc témájáról, vég nélkül beszél Gyakran a beszédmegértés is sérül Összetett utasításokat, ok-okozati összefüggéseket nem érti Élményeket, történéseket elmesélni nem tud. Absztrakt fogalmak megértése hiányzik

Nonverbális kommunikáció A gesztusok, a mimika használatának hiánya jellemző Szemkontaktust nem használja kommunikációra Nevére, zajra, zörejre nem figyel, ám a TV-re, a reklámra, zenére, papírcsörgésre azonnal felfigyel Szükségleteinek, kívánságainak kifejezése sajátos, a segítő kezét megfogva odahúzza az elérni kívánt tárgyhoz, ételhez, italhoz Mutató gesztusokat nem használ Szimbolikus gesztusok, mimika használata hiányzik Viselkedés, érdeklődés, játék aktivitás Érdeklődése beszűkült Kevés játékkal játszik, de sem rendeltetésszerűen használja (hordozza, rakosgatja). A játék részleteivel foglalkozik pl.: tapogatja, szagolgatja, nyalogatja Örömét leli a pörgő-forgó mintás játékok nézegetésében Szimbolikus vagy szerepjáték nem fejlődik ki

Viselkedési megnyilvánulások Indokolatlannak tűnő félelem, sírás, nevetés Hangra, idegenszemélyre extrém izgatottság Repetitív mozgások pl.: repkedés, kézlebegtetés, pörgetés, forgás, pörgés Furcsa tárgyakhoz ragaszkodás (kupakok, üveg, porszívó darab) Azonosság ragaszkodás, kényszeres viselkedés, rituálék Érdeklődési körök Speciális érdeklődést mutatnak pl.: közlekedési útvonalak, számok, betűk, térképek, csillagok, lakcímek, menetrend iránt Kiemelkedő részképességük okán hallott szövegeket pl. híreket, előadás részleteket emlékezetből szó szerint visszamondanak Memória játékokban, formaegyeztetésben, (pl.: puzzle kirakásban) nagyon eredményesek A tünetek általában két- és ötéves kor között a legsúlyosabbak.

Óvodáskorban jellegzetes tünetek A gyermek nehezen illeszkedik be a csoportba, nem keresi más gyerekek társaságát, nem játszik szívesen társaival Ha mégis, akkor inkább az ismétlődő elemeket tartalmazó elfoglaltságok (vonatok, autók tologatása, kerekeik pörgetése), nem azok, amelyekben a képzeletvilág, a fantázia is szerepet kap A mesék, a játékok, az emberek helyett inkább a térképek, telefonkönyvek, menetrendek, szakácskönyvek érdeklik Állandó környezetben, ismert tárgyak közt, rutinszerű cselekvéseket végezve érzik magukat biztonságban Az azonossághoz valóragaszkodás messze túlmutat a gyermekek megszokott ragaszkodásán, pl. a kedvenc játékához. Az érzékelés terén lehet a gyermek túlérzékeny, de jellemezheti extrém magas tűrőképesség. Tehát a szokásostól eltérő az érzékelése az érintéssel, fájdalommal, hővel stb. szemben.