Széchenyi tehetségműhely Széchenyi István Gimnázium Szolnok
A tehetségműhely célja Az iskola tanulói közül a tehetségígéretek kiválasztása, tanítási órán kívüli képességfejlesztés biztosítása A kiválasztottak személyiségjegyeinek fejlesztése Tevékenykedtető, alkotó műhelymunka, a hatékony feladatmegoldáshoz szükséges képességek és a komplex gondolkodás fejlesztése
A tehetségazonosítás módszere Tanulási erősségek kérdőív támogató pedagógus Tóth-féle kreativitást becslő skála (TKBS) tanuló RAVEN intelligenciavizsgálat tanuló Iskolai motiváció (Kozéki-Entwistle) tanuló A témának megfelelően pl. Kommunikációs stílus kérdőív tanuló
Szakemberek Koordinátor, szakmai vezető a tehetségfejlesztésben jártas, képzett szakember, tehetségfejlesztési szakértő Iskolapszichológus Diáktanácsadó, tehetségfejlesztési módszertani tanácsadó, grafológus, tanulásmódszertan tanítására kiképzett pedagógus Gyakorlott szaktanárok
A tehetségműhely programja Előkészítés A tesztek felvétele, értékelése, A 15-20 résztvevő tanuló kiválasztása Egyéni fejlesztési tervek elkészítése A program kidolgozása, munkaterv elkészítése
A tehetségműhely programja 2. Általános képességfejlesztés Csapatépítő tréning Önismereti tréning A személyiség gyenge oldalainak fejlesztése A figyelem, a kommunikáció, a szociális-együttműködési készségek, a kreativitás, a memória fejlesztése
A tehetségműhely programja 3. A speciális képességek fejlesztése A tehetségműhely témájától függően különböző képességek nyelvi, zenei, környezeti, testi-kinetikus interperszonális vizuális stb.
A tehetségműhely programja 2011 Széchenyi kora – a reformkor Kortörténet: a reformkor általános jellemzése (történelme, kultúrája), kiemelve a tanulók által vállalt területeket Differenciált foglalkozások a különböző témák feldolgozására: a kor zenéje, környezetkultúrája, tánca, közélete, sajtója
A tehetségműhely programja 3. A speciális képességek fejlesztése 2011 Széchenyi kora – a reformkor TEHETSÉGNAP – a tehetségműhely tevékenységének bemutatása A programból: Műveltségi vetélkedő a reformkorral és Széchenyi Istvánnal kapcsolatban Hagyományőrzők felvonulása Reformkori büfé a tanulók által korabeli receptek alapján készített ételekből Reformkori kávéház korhű berendezéssel, irodalmi és zenei műsorral Táncház reformkori táncokból, bál rekonstruálása Reformkori (fiktív) testnevelésóra, korabeli sportágak Reformkori szolgáltatások: frizurakészítés, dagerrotípia (jelmezben fényképezkedés), A GiMIrka reformkori tematikus különszáma
Kávéház
Vetélkedő
Toborzó
Táncház
Táncház
A tehetségműhely programja 2012 Íme az ember! A téma komplex természettudományos megközelítése Az érzékszervek becsapnak minket. Érzékcsalódások. Hogyan működnek az érzékszervek? Tanulókísérletek, állati szem és fül boncolása Emberközeli áramforrások Hétköznapi tárgyakból (pl. zöldségek, gyümölcsök, drót, befőttesüveg) áramforrások előállítása, az erőművek működésének szemléltetése Mindennapi mérgeink Látványos kísérletek elvégzése hétköznapi eszközökkel, anyagokkal Ember a Naprendszerben Az ember elhelyezése a Naprendszeren belül Az vagy, amit megeszel Az ember és a táplálkozás
A tehetségműhely programja 2012 Íme az ember! TEHETSÉGNAP A programból: Arkhimédész és a korona Drámaelőadás Ember és energia - Energiahordozók. Játék az árammal Tanulókísérletek Ember az univerzumban Interaktív előadás Mindennapi mérgeink - Háztartási anyagok vizsgálata Tanulókísérletek Az vagy, amit megeszel - Élelmiszerek vizsgálata Tanulókísérletek Hamu vagy gyémánt? Kőzetfelismerés Komplex természettudományi vetélkedő kb. 200 tanuló részvételével
Tanulókísérlet
Arkhimédész és a korona
Mindennapi mérgeink
Ember és energia
Vetélkedő
A tehetségműhely programja 4. Értékelés, hatékonyságvizsgálat A tapasztalatok összegzése Kimeneti kérdőívek kitöltése, értékelése Az egyéni fejlődés megbeszélése a pszichológussal a kérdőívek tükrében (igény szerint)