Vizuális nevelés tantárgypedagógia A tantárgyi tanítás tervezése – hosszú távú tervezés 12. a) A tanítási témakörök mint tanulási-tanítási folyamatok Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa
több órás blokkokban folyik ezek a tanítási témakörök a vizuális kultúra (vizuális kommunikáció) órákon a tanulás és a tanítás nem különálló egyes órákon, hanem több órás blokkokban folyik ezek a tanítási témakörök a témakörök tanítási – tanulási folyamatok
TÉMAKÖR TÍPUSOK – 1. több évtizede használt módszer és tanítási témakör-típus a feladatsor X lényege: a tanító által előírt „rajzórai” feladatok megoldása egymás után
a vizuális kultúra feladatsor mint tanítási-tanulási folyamat … 1. 2. 3. 4. 5. 3/a 3/b feladatok lineáris vagy elágazóan lineáris sora – a tanár által szorosan megtervezett és vezetett tanulási folyamat
TÉMAKÖR TÍPUSOK -2. a ’90-es évektől terjed Magyarországon is egy új módszer és tanítási témakör-típus, a p r o j e k t lényege: egyetlen életszerű, komplex vizuális kultúra (vizuális kommunikációs) feladat szervezi a tanulás és a tanítás egyéni útjait
a vizuális kommunikációs projekt - mint tanítási-tanulási folyamat B C egyetlen átfogó, komplex feladat a tanár keretszerűen tervez minden tanítvány egyedi utat jár be (A, B, C, …)
ellen-példa: feladatsor ne így tanítsunk !! (miért?) ellen-példa: feladatsor tematika: utazás 1. mindenki tervezze meg a családja nyári utazását és mutassa be egy térképen (térképrajzon) az útvonalat 2. gyűjtött és rajzolt képanyaggal mutassa be legalább az egyik meglátogatott város építészeti és művészeti értékeit 3. rajzolja meg elképzelését arról, hogy milyen közlekedési eszközzel, hogyan fognak utazni 4. tervezzen saját maga és/vagy családtagjai számára kényelmes úti ruhát és praktikus bőröndöt vagy hátizsákot
a projektfeladat átfogó, komplex, EGY PROJEKT – PÉLDA élethelyzet: UTAZÁS projektfeladat: TERVEZD MEG A CSALÁDOD NYÁRI UTAZÁSÁT! Készüljön el egy teljes útiterv térkép- és útvonalrajzokkal, a témához tartozó gyűjtött képekkel, saját kezű rajzokkal, tervrajzokkal és leírásokkal. A CSALÁD NYÁRI UTAZÁSÁNAK MEGTERVEZÉSE Készüljön el egy teljes útiterv, amely foglalkozik az útvonallal, az utazás tárgyi kellékeivel, az úti cél (vagy úti állomások) legfontosabb művészeti és természeti értékeivel. Ötletek: útvonal, utazás módja, iratok-jegyek, állomáshelyek, természeti szépségek, művészettörténeti és egyéb nevezetességek (műemlék, múzeum), vásárlás, ruházat, csomagolás, szállás-étkezés körülményei, időtartam Kutatómunka: otthon - a család érdeklődésének felmérése; könyvtárban – útikönyvek, térképek, múzeumi kiadványok, természeti leírások Szükséges eszközök, anyagok: könyvek, képek, térképek, divatlapok és/vagy termékkatalógusok; rajzoló- és festőeszközök a projektfeladat átfogó, komplex, rugalmasan alkalmazkodik minden egyes tanítvány sajátos elképzeléséhez, képességeihez
Minden egyes tanuló másképpen oldja meg a projektfeladatot. Az előző példán szemléltetve: más az úti cél, így más a helyszínekről gyűjtött és a rajzolt képanyag az egyik tanuló beleérti az úti ruházatot, a táskákat és bőröndöket, az út közbeni étkezést, a járművet (azaz az utazás mint tevékenység tárgyi világát), a másik nem …