Coaching módszertana –a sorozat 4. diája-

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hasznos tippek pályamódosításhoz
Advertisements

Intencionális alapállás
Kognitív terápiás módszer az ontológiai coachingban
A jó célkitűzés, mint a siker és önmegvalósítás alapja
Coaching első lépései Coach alapattitűdje
Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány LIFE –ontological- COACH KÉPZÉS Kulcsszavak: coach, coahing, coachee, coach képzés, life coaching,
KONKRÉT FELADAT- EZER ALTERNATÍVA- KONKRÉT MEGOLDÁS Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány Sajátélményű coaching és mentoring Gyakorlat Kulcsszavak:
Dr. Kollár Coaching- Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány
Munka-magánélet egyensúlya- a vállalkozás, mint lehetséges megoldás
Önkéntesség Miért is jó a Nyíregyházi Főiskola diákjaként önkéntes munkát vállalni és miért különösen jó ez egy Tanodában? Készítette: Hajdu Zsolt és Dudás.
Kulcsárné dr. Papp Enikő:
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány LIFE –ontological- COACH képzés Jövőképek, szcenáriók készítése közös gyakorlat Kulcsszavak: coach, coachee,
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Digitális technika, digitális áramkörök
Jane Austen Műhely 2. találkozó Értelem és érzelem Coachszövetség KA- Dr. Kollár Coaching.
 A döntéshozók preferenciái gyakran inkonzisztensek, a jövőből érkező preferenciák jelenbeli megjóslása meglehetősen nehéz.  Gyakran a döntések módosítják.
Felkészítés az örömeteli együttműködésre otthon és az iskolában
Gyakorlat Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány
Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány Minden jog fenntartva.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Szeress úgy, mintha Téged még soha senki sem bántott volna meg!!!
E-learning és a multimédia
Hogyan legyünk jó tanulók?
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
DISSZEMINÁCIÓ Eredmények, ismeretek megosztása.
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
Az érvelés.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A GYŐZTES.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Magyar Coachövetség Közhasznú Alapítvány szakmai irányításával ontological LIFE COACH képzés Képzés:
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
AZ ERŐSZAKMENTES KOMMUNIKÁCIÓ AZ ONTOLÓGIAI COACHING VONATKOZÁSÁBAN
Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány
Csapatépítés gyakorlata az ontológiai coaching vonatkozásában
JÖVŐKÉPEK, SZCENÁRIÓK GYAKORLAT KULCSSZAVAK: COACH, COACHEE, COACHING, COACH KÉPZÉS Saját jövőkép készítése, átalakítása és átkeretezése Magyar Coachszövetség.
Vezetői módszereink azonosítása a tanult modellek alapján Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány
Mit jelentenek számomra a Jövőképek scenariók c. tantárgy keretében elhangzottak az ontológiai coaching vonatkozásában Berta Anikó február 7. Life.
Managerek éjszakája.
Velence, Managerek éjszakája Keressük a válságot!
Saját coaching: megtervezem a coachingomat veled
Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
ismétlődő (azonos vagy hasonló) tevékenységek megvalósítására szolgál
♫ Hangszóró szükséges ♫ Hangszóró szükséges Az oldalak kattintásra haladnak tovább. Copyright © 2008 Tommy's Window. All Rights Reserved David Brandt.
Gépi tanulás Tanuló ágens, döntési fák, általános logikai leirások tanulása.
Irracionális Racionalitáselméletek versus Racionális Irracionalitáselméletek MAKOG 2006 Kőhegyi Gergely BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék BCE Mikroökonómia.
Miért nem valóságos az idő?
Pozitív gondolatok.
A demokrácia problémája a településfejlesztésben Rövid és hosszú távú gondolkodás Miskolc Szegénységellenes Világnap 2014, okt. 17.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az út………….. Gondolatok az executive coach képzés módszertana mentén
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Bölcsességek, aforizmák
Mesterséges Intelligencia 1. Eddig a környezet teljesen megfigyelhető és determinisztikus volt, az ágens tisztában volt minden cselekvésének következményével.
A közösség ereje. Mi az e-demokrácia gép? Hogyan működik a gép? Mire szeretnénk használni ezt a gépet? Mi a 42? Kikből áll a 42? Mit szeretne a 42? Miről.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Let’s coach it!
“Tudásprofil változása” Németh Gergely Szervezetpszichológus COVΛ - BKF.
Asztrológiai továbbképzés
Kultúra és kommunikáció
A motiváció szerepe a testnevelésben. Pelyhe Árpád
A civil szervezetek hatásméréséről
Előadás másolata:

Coaching módszertana –a sorozat 4. diája- Metaforák azonosítása Kreatív destrukció Grice-maximák megsértése Ontológiák feltárása Szemetesláda- modell Mcdonaldizáció De-, Poszt- Ezt tanultuk meg eddig… Coach alapattitűdje Panda-stratégia Koala-stratégia Fogolydilemma Múzeum-módszer Az együttműködés előkészítése Alapgyakorlatok 1. „Lapra fel! „Gubancol(d)ás!” „Rítustermelés” Szerződéskötés előkészítése, helyzetfeltárás (célja, módja) Konzultációszervezés fő szempontja Az ontológiai coaching központi módszere: kreatív destrukció (bevezető példák a gyakorlatban) Alapgyakorlat 2. „Jóslás” a kíváncsiság felkeltésére, a közös munka (coaching- folyamat) megkezdéséhez Itt folytatjuk… Paradoxonok 1. Téves heurisztikák Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány Dr. Kollárné Déri Kriszti

Itt tartunk: „Paradoxonok I.” Előző órát folytatjuk (emlékeztető diák) Coaching célja a hozott probléma ellenére a jó hangulat, a pozitív feedback, Ötletvihar elindítása (laterális gondolkozás), Kreatív destrukció (építő rombolás) megvalósításával az attitűdváltás és a változás elérése a coachee(k) egyszerre töltse(k) be a tanuló és a tanító szerepét. erős ontológiák gyengítése (kreatív destrukció) a téves heurisztikák „szerelése” a metaforák azonosítása, kibontása és átkeretezése, Grice-maximák kreatív megsértése. Bevezetés Folytatásban Kockáz(tat)ás Fürtábra RAFT eljárás Háromlépéses interjú Jóslás módszere és egyebek Magyar Coachszövetség KA- Déri Kriszti

PARADOXONOK I. A DE-mcdonaldizáció logikája Az irracionalitás paradoxonai Kollár József-Déri Kriszti

Indítékok és okok A személyeknek indítékokat és vágyakat tulajdonítunk. Normál helyzetben: Indíték (logikai térben van) Béla arra vágyik, hogy tetsszen a nőknek Azt hiszi, úgy véli, hogy akkor fog tetszeni, ha izmosabb lesz Az indítékok a cselekvés okaivá válhatnak (fizikai térben értelmezzük) Ok A fenti vélekedése azt okozza, hogy elmegy kondizni Az indítékok okokká válnak

Paradoxonok alaptípusai Szubholon szintjén Szuperholon szintjén Elfogadom, hogy kondizás útján tudnék tetszeni a nőknek, de nem megyek el, nem kezdek neki. Elfogadom, hogy ha megtanulom a coachingot, az okosabbá (önreflexió), sikeresebbé (közösség válasza) tesz, de nem tanulom meg a tananyagot. Megértem, gyakorolnom kell a tanultakat, hogy készség szintjén alkalmazni tudjam, de nem csinálok házi feladatot. Változás szükséges az életünkben, de semmi új szabályt nem fogadunk el, szóval semmin sem változtatok Az oktatás játékos tanulás legyen. A gyerek magától szeressen tanulni. A férj spontán hozzon virágot, találja ki, milyen programra, ajándékra… vágyom.

Lehetséges válasz a paradoxon-szituációkra 1. Szubholon szintjén 2. Szuperholon szintjén Megoldás DEMCDONALDIZÁCIÓ Megoldás MCDONALDIZÁCIÓ

Paradoxonok alaptípusai Személy 1 indítéka Paradoxonok alaptípusai 1. Szubholonon belül 2. Szuperholon szintjén Indíték 1. Ok 2. Cselekvés Személy 1 Személy 2 Személy Szubholon 1 Szubholon 2 Személy 2 cselekvésének indítéka és oka essen egybe a Személy 1 indítékával, de ne az okozza Cselekvés

1. Szubholon szintjén (személyen belül) Paradoxon-szituáció Elfogadom, hogy legjobb lenne „A”-t cselekedni, mert azokat az indítékokat fogadom el, ami „A”-t okozzák, de „B”-t cselekszem, vagyis egy rejtett indíték és egy titokzatos ok nyomán alakul ki „B” cselekedet „A” Szubholon „A” Indíték „A” Ok „?” indíték „B” ok „B” Szubholon

2. Szuperholon szintjén 2.1. Normál szituáció Személy 1 „A” Személy (Anya) „A” Személy indítéka: nem akarok folyton egyedül takarítani „A” Személy cselekvésének oka: Kimondja az utasítást: „Takaríts ki” Személy 2 „B” Személy (Gyerek) „B” Személy indítéka: jobb tv-t nézni „B” Személy cselekvésének oka: anya indítéka Output Okozat: Kitakarít

„A” indíték nem lehet „B” indíték oka 2. Szuperholon szintjén 2.2. Paradoxon-szituáció „A” Indíték „A” indíték nem lehet „B” indíték oka „A” Ok „A” Személy „B” Személy „B” indíték „A” ok

Mcdonaldizációból de-mcdonaldizáció A mcdonaldizációt szervező racionalizáció túlhajtott formája irracionális de-mcdonaldizációhoz vezet. A túlzott kontroll, bürokrácia a hatékonyság ellensége. A kalkulálhatóság elveszi a dolog izgalmát. A standardizáltság az egyéni jelleget. Az emberek robotokká válnak, a kapcsolatok gépies rutinokká, az evés zabálássá…

Az irracionalitás mibenléte A személy racionalitásán belül felbukkanó irracionalitás más, mint a neki tulajdonított. Egy külső szemlélő irracionálisnak tekinthet egy személyt, aki leugrik egy ejtőernyővel, miközben az adott személy konzisztensen (racionálisan) képes érvelni az ejtőernyőzés mellett. Hasonló az asztrológiában, a tenyérjóslásban irracionálisan hívőkkel szemben racionálisan érvelni. Itt legitimek a mcdonaldizált érvek a meggyőzés során

Az irracionalitás paradoxona Egy adott személy racionális okfejtésében felbukkanó irracionalitás tekinthető paradoxnak. A következő feltételek teljesülése esetén beszélhetünk az irracionalitás paradoxonáról. Egy adott cselekedetem akkor, és csak akkor tekinthető paradoxont magában foglalóan irracionálisnak, ha 1. minden érv amellett szól, hogy A és B közül A-t cselekedjem. 2. elfogadom, hogy azt a cselekvést kell választanom, amely mellett jobb érvek szólnak. 3. B-t cselekszem.

Rejtély A fent leírt szükséges és elégséges feltételek fennállása esetén tekinthető rejtélyesnek az ok, ami B-cselekedethez vezetett. Magyarázat: több kvázi- autonómiával bíró alrendszer található a szuper-holonon belül. Miközben az x-holonnak tulajdonítható indítékok (konzisztens hiedelmek, vágyak) alapján A-t kéne cselekednem, y-holon (szintén konzisztens vélekedések és vágyak alapján) azt okozza, hogy B-t cselekedjem.

Ez a magyarázat de-mcdonaldizált, paradox Miért? Mert a coach nem azt mondja, hogy számolja föl az adott személy az inkonzisztenciát, hanem azt, hogy fogadja el. A szuper-holon inkonzisztens viselkedése mögött konzisztensen viselkedő szub-holonok találhatók.

A szubholonok szintje A szub-holonok szintjén történő beavatkozás (a mcdonaldizáció) nem hozna eredményt, nem számolná fel az irracionalitás paradoxonát. X szub-holon (én) akarja a változást, az y szub holon (id) pedig azt okozza, hogy úgy cselekedjem, mintha nem akarná.

X nyaggatása A mcdonaldizáció csupán x szub-holonra hat, miközben y szub-holon továbbra is fenntartja az irracionalitás paradoxonát. Y szub-holonra nem hatnak az észérvek, mert a tudat számára nem hozzáférhető.

A szuper-holon szintjén kell beavatkozni Hogyan? A coach legitimálja az adott cselekvésmintázatot az irracionalitás paradoxona mögött rejlő mentális gépezet működésének feltárása révén. Ezzel, azt implikálja, hogy a változás eszköze a változatlanság. Ezáltal a paradox szituációt látszólag megerősíti: azt üzeni a coahee-nak, hogy annak révén változzon, hogy közben ne változzon.

De-mcdonaldizációra épülő coaching A coachee reményei szerint a coach olyan szakember, aki képes változást előidézni. A coach a coachee-t teszi felelőssé a coaching menetéért (pontosabban azt a szub-holont, amire észérvekkel nem lehet hatni). Miközben azt kéri tőle, hogy ne változzon, azaz maradjon spontán módon olyan, amilyen, szabályokat léptet életbe, amelyek előírják a coachee viselkedését. Arra kényszeríti a coachee-t hogy „legyen spontán”.

„Legyen spontán!” A coaching de-mcdonaldizációja 1.Tehát minden érv amellett szól, hogy Ön A-t cselekedje. 2. Ön elfogadja, hogy azt a cselekvést kell választania, amely mellett jobb érvek szólnak. 3. továbbra is B-t cselekedje!