Dr. Szigeti Cecília.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

FENNTARTHATÓ(?) FEJLŐDÉS
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
ENVIROMENTAL MANAGEMENT KÖRNYEZETKEZELÉS (KÖRNYEZETIMENEDZSMENT)  Felelős vállalati magatartás  Ökoaudit  Önszabályozás =környezeti szempontú önkéntes.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Optimális szennyezés elérése alku segítségével
A környezetvédelem intézményrendszere
FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS és A FÖLD ELTARTÓKÉPESSÉGE
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
A fenntartható fejlődés alapelemei, globális célkitűzései
AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI ÉRTÉKELÉSEI AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG ÉS A VISEGRÁDI ORSZÁGOK MEGKÖZELÍTÉSÉBEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI.
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
Állam munkavédelmi feladatai
Egységes egészségügyi információrendszer
A környezetvédelem története és alapfogalmai
Egészségpolitika.
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A VÍZÜGY STRATÉGIÁJA „C ÉLKERESZTBEN A VÍZGAZDÁLKODÁS ” K ONFERENCIA D R. V ARGA M IKLÓS „C ÉLKERESZTBEN A VÍZGAZDÁLKODÁS ” K ONFERENCIA D R. V ARGA M.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Környezeti kontrolling
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
6. téma A környezettudomány a tudományok rendszerében
Környezetjogi alapelvek
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Magyar Útügyi Társaság
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Vállalati környezeti jelentések Zsugyel János PhD Heller Farkas Főiskola.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
„Innovációs folyamatok és lehetőségek a Közép-dunántúli régióban” Pannon Egyetem Innovációs Konferencia Veszprém október 2. Előadói napon elhangzott.
Ökológiai fenntarthatóság – veszélyek és kiutak
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
1. BEVEZETÉS. EMBER,ENERGIA, KÖRNYEZET
Ember és környezetének viszonya
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
TECHNOLÓGIA ÉS KÖRNYEZET
TÖOSZ Vas Megyei Polgármesteri Fórum Vép, február 29.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Tájékoztató AK011 Dr. Szigeti Cecília. Anyagok elérhetősége Prezentációk már az órák előtt elérhetőek lesznek.
Bányászati kommunikáció Koritár Henriett Koordinációs munkatárs - NFM Országos Bányászati Konferencia Március Egerszalók.
A fenntarthatóság szempontrendszere és a jövő iskolája Varga Attila, Országos Neveléstudományi Konferencia Budapest,2011. november 3.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Az adatvédelem szabályozása
Vállalkozásmenedzsment I.
KÖRNYEZETVÉDELEM.
Az állam környezetvédelmi tevékenysége dr. Ötvös Tünde 2015.
Tájékoztató AK011 Dr. Szigeti Cecília.
„A vállalati társadalmi felelősségvállalásban rejlő lehetőségek kis- és középvállalkozások számára” Konferencia november 10. Hotel Mercure Buda.
A globális klímaváltozás mérséklésére, az üvegház hatású gázok emissziójának csökkentésére szerveződő nemzetközi megállapodások sikerei, kudarcai Liebl.
Önkormányzat és állam.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Tájékoztató AK011 Dr. Szigeti Cecília.
Magyar Útügyi Társaság
Vállalati fenntarthatóság
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
A környezet-gazdaságtan és a fenntartható fejlődés
A környezet-gazdaságtan és a fenntartható fejlődés
A környezet-gazdaságtan és a fenntartható fejlődés
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Dr. Szigeti Cecília

Cégbemutató A CG & Partners Kutató és Tanácsadó Kft. elkötelezett a folyamatos innováció, a fenntartható fejlődés mellett. A legfontosabb feladatunknak azt tartjuk, hogy Önnek és vállalatának mindig a legmagasabb színvonalú kutatás-fejlesztési szolgáltatásokkal és tanácsadással szolgáljunk. Mindezt úgy, hogy ne csak egyszerűen megvalósítsuk elképzeléseit és terveit, hanem kiegészítsük azokat munkatársaink legkülönfélébb szakterületeken megszerzett több évtizedes tapasztalatával, és megkeressük, javasoljuk azokat a megoldásokat, amelyek a legjobban szolgálják a megrendelő céljait.

Szolgáltatásaink Kutatások Adatgyűjtés, gazdasági elemzés, tanácsadás Ökológiai lábnyom, karbonlábnyom meghatározása Jelentések, beszámolók készítése Képzések, oktatások Fenntarthatósági Füzetek

Kutatási területeink Környezet-gazdaságtani kutatások CSR és PR kutatások Menedzsment kutatások Pénzügyi kutatások Marketing kutatások Informatikai kutatások

Publikációink Ökológiai lábnyom mutató számítása Papírmentes iroda paradoxona Versenyképes fenntarthatóság Kommunikációs technológiák a kkv szektorban Felelőtlen iparágak társadalmi felelősségvállalása

Fenntartható fejlődés koncepciói – állami, önkormányzati szerepek a fenntarthatóságban

A kezdetek 1872. Yellowstone Nemzeti Park 1909. Svédország 1939. Debreceni Nagyerdő 1973. Hortobágyi Nemzeti Park

Nemzetközi egyezmények 1957-ben, amely a geofizika éve volt, kezdődtek a környezet- megfigyelési programok 1958-ban nemzetközi egyezményt fogadtak el a nyílt tengerekről, amely kitért az olajszennyezésre is. 1959–ben írták alá az Antarktisz szerződést, 1961-ben pedig a Világűrszerződést.

„ Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot?” Elterjedés Irodalom – Rachel Carson: A néma tavasz (1962, de magyarul csak 1994-ben) Tudomány – Római klub (1968) „A növekedés határai” (1972 Társadalom – Denis Hayes: Föld napja (1970. április 22.) „ Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot?”

Politika 1972. ENSZ Konferencia az emberi környezetről, Stockholm (Brundtland Bizottság) 1987. Közös Jövőnk 1992. Környezet és Fejlődés Konferencia, Rio de Janiero 2002. Johannesburg – Fenntartható fejlődés 2009. Koppenhága (COP 15)

A fenntartható fejlődés definíciói „A fenntartható fejlődés olyan fejlődés, amely kielégíti a jelen generációk szükségleteit anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő generációk igényeinek kielégítését.” (Brundtland Bizottság) „ A fenntartható fejlődés a folyamatos szociális jobblét elérése anélkül, hogy az ökológiai eltartóképességet meghaladó módon növekednénk. A növekedés azt jelenti, hogy nagyobbak leszünk, a fejlődés pedig azt, hogy jobbak.” (Daly)

Természet – társadalom – környezet

Gyenge és erős fenntarthatóság Például Z mutató: Z = S/Y - N/ Y - M/Y Például az ökológiai lábnyom számítása

Az állam szerepe a környezetvédelemben Beavatkozás indoka: piaci kudarcok közjavak, externáliák, monopóliumok, aszimmetrikus információ, Beavatkozás következménye (gyakran): Kormányzati kudarc Korlátozott információk, korlátozott ellenőrzés, Politikai folyamatok korlátai

Kormányzati szerepvállalás 20. század során a közszféra mérete megtízszereződött, Második világháború után erős növekedés, „államtalanítás” a magyar gazdaságban Tulajdonforma vagy verseny? Nem egyértelmű mekkora az „ideális méret”

Közvetlen szabályozás Közvetett szabályozás Önkéntes megállapodások   Közvetlen szabályozás Közvetett szabályozás Önkéntes megállapodások Piaci önkéntes magatartás Célok kijelölése jogszabály, hatóság vállalat és a hatóság közösen a vállalat maga Vállalati mozgástér nincs van Ellenőrzés hatósági a piaci szereplők ( pl. tanúsító cégek, iparági szövetségek ) Milyen problémák esetén alkalmazható? Súlyos probléma vagy, ha a be nem avatkozás nagy kockázattal jár A probléma nem annyira súlyos, a bizonytalanság kockázata kicsi Példák norma, bírság adók, forgalmazható szennyezési jogok környezetvédelmi célok ISO 14000, EMAS; környezeti címkézés

Állami szerepvállalás a környezetvédelemben Szakfeladatokat ellátó kormányszervként elsőként az Országos Természetvédelmi Hivatalt hozták létre (1961-ben). 1977-ben létrejött az Országos Környezet- és Természetvédelmi Hivatal, 1987 végén a Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Minisztérium, 1990-ben pedig a KTM. 1995. évi LIII. tv. A környezet védelmének általános szabályairól

Környezetpolitika Reaktív Proaktív Kormányzati irányítás Ágazati Integráló Problémakezelés Differenciált Holisztikus Eszközök Adók és bírságok Önkéntes megállapodások, EMAS Háttér Pigou Coase Bürokrácia Büntetés, kárelhárítás Együttműködés, probléma megoldás Műszaki megoldás Csővégi Tisztább termelés Finanszírozás Elkülönített alapok Önkormányzat, alapítvány Eredményesség GDP %-ban ISEW, HDI Időhorizont Rövid táv Tartós eredmények Érintettek Szűk körű, ellenfél Civil szervezetek Szektor Fejlett környezeti ipar Oktatás, információ, tanácsadás

Az állam környezetvédelmi feladata I. 37. § (1) A környezet védelmének jogi szabályozását, a környezet védelmével összefüggő jogok és kötelezettségek megállapítását és megtartásuk ellenőrzését, a környezet védelmének tervezését és irányítását az állam és a helyi önkormányzat szervei látják el. (2) Az állam biztosítja a környezet védelméhez fűződő állampolgári jogok és a más államokkal vagy nemzetközi szervezetekkel kötött környezetvédelmi egyezmények, szerződések érvényesülését. 38. § A környezetvédelem állami feladatai különösen: a) a környezetvédelmi követelmények érvényesítése az állam más irányú feladatai ellátása során; b) a környezet igénybevételének, megóvásának, károsodása megelőzésének, veszélyeztetése megszüntetésének, helyreállításának, illetve állapota fokozatos javításának irányítása; c) a környezetvédelem kiemelt feladatainak meghatározása;

d) a környezetvédelmi célok elérését szolgáló jogi, gazdasági és műszaki szabályozórendszer megállapítása; e) a környezetvédelmi államigazgatási feladatok ellátása; f) a feladatok végrehajtását megalapozó, a környezet állapotát és az arra gyakorolt hatásokat mérő-, megfigyelő-, ellenőrző-, értékelő- és információsrendszer kiépítése, fenntartása és működtetése; g) a környezet állapotának, mennyiségi és minőségi jellemzőinek feltárása, terhelhetősége és igénybevétele mértékének, továbbá elérendő állapotának (célállapot) meghatározása, figyelembe véve a népesség egészségi állapotának mutatóit is; h) a környezetvédelem kutatási, műszaki-fejlesztési, nevelési-képzési és művelődési, tájékoztatási, valamint a környezetvédelmi termék- és technológia-minősítési feladatok meghatározása, és ellátásuk biztosítása; i) a környezetvédelem gazdasági-pénzügyi alapjainak biztosítása.

Az önkormányzatok környezetvédelmi feladata 46. § (1) A települési önkormányzat (Budapesten a Fővárosi Önkormányzat is) a környezet védelme érdekében a) biztosítja a környezet védelmét szolgáló jogszabályok végrehajtását, ellátja a hatáskörébe utalt hatósági feladatokat; b) önálló települési környezetvédelmi programot dolgoz ki a 48/E. §-ban foglaltak szerint, amelyet képviselő-testülete (közgyűlése) hagy jóvá; c) a környezetvédelmi feladatok megoldására önkormányzati rendeletet bocsát ki, illetőleg határozatot hoz; d) együttműködik a környezetvédelmi feladatot ellátó egyéb hatóságokkal, más önkormányzatokkal, társadalmi szervezetekkel; e) elemzi, értékeli a környezet állapotát illetékességi területén, és arról szükség szerint, de legalább évente egyszer tájékoztatja a lakosságot; f) a fejlesztési feladatok során érvényesíti a környezetvédelem követelményeit, elősegíti a környezeti állapot javítását.

Civil szervezetek honlapjai: www.humusz.hu www.tve.hu www.kovet.hu www.levego.hu www.vedegylet.hu

http://www.ecopolis-konferencia.hu/

Köszönöm a figyelmet! CG&Partners Kutató és Tanácsadó Kft. 9026 Győr, Hédervári út 39/A. Tel.: +36 96 550 222 Fax: +36 96 550 223 E-mail: info@cgpartners.hu Internet: www.cgpartners.hu